Renault 19 RN 1.4 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 19 RN 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 1994 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 223.617 km |
Eerste verslag
- 196.750 km
Beste lezer, in deze review leest u over het wel en wee van deze Renault 19 1.4 RN uit 1993.
HISTORIE
---1993---
Op 15 januari 1993 wordt deze Renault 19 toegelaten op de openbare weg.
---1994---
In maart 1994 kopen m'n ouders bij Autozenter in Den Oever deze Renault 19 die op dat moment 8.000 km op de teller heeft staan. De vorige (1e) eigenaar was overleden. Ik mag mee de auto ophalen. Erin rijden zou nog 16 jaar duren.
---2002---
Juli 2002:
Autodieven slaan bij een Formule 1 hotel in Frankrijk 's nachts het linkerachterruitje in. 2 tassen met kleding zijn weg, maar ten opzichte van andere auto's zijn we er nog goed vanaf gekomen. In de buurt van onze camping zat een sloperij waar we een nieuwe ruit konden krijgen.
---2007---
Februari 2007:
De Renault staat op punt van overlijden. Echter, m'n vader besluit om samen met de buurman de Renault nieuw leven in te blazen. De kop van de koppakking wordt vervangen, samen met de waterpomp en de thermostaat.
November 2007:
M'n ouders kopen een nieuwe auto en de Renault verhuist naar mijn zus in Groningen.
---2010---
Juli 2010:
Ik ga uit huis en verhuis naar Groningen waar ik de Renault 19 mag gebruiken.
---2011---
Kilometerstand begin 2011: +/- 170.000 km
November 2011:
Begin november kom ik met pech te staan langs de A1 net buiten Amsterdam. De gaskabel heeft het begeven. De ANWB sleept hem af naar hun servicestation in Naarden waar de gaskabel provisorisch wordt gerepareerd. In Groningen wordt de kabel vervangen. Kosten: € 50
---2012--
Kilometerstand begin 2012: +/- 175.000 km
Februari 2012:
De gaskabel begeeft het opnieuw. Er wordt (kosteloos) een betere gaskabel gemonteerd.
April 2012:
In Groningen rijdt een bestelbus bij mij achterop nadat ik rem voor een voetganger die een zebrapad oversteekt. De schade lijkt mee te vallen en ik kan er mee doorrijden. Door de aanrijding is de reflector (het deel tussen het linker- en rechterachterlicht)aan de bovenkant gebroken waardoor er water in kan komen. Dit probleem is verholpen met tape. Mooi is het niet.
Juni 2012:
Einddemper vervangen.
November 2012:
APK keuring:
In 1 keer geslaagd. De remmen rondom worden minder.
---2013---
Kilometerstand begin 2013: +/- 180.000 km
Februari 2013:
Tussen december 2012 en maart 2013 heeft de auto in de garage stilgestaan en in die tijd heeft de accu besloten een permanente winterslaap te houden. We hebben de accu destijds zelf vervangen.
Maart 2013:
M'n zus koopt haar eigen auto en ik krijg de auto in bezit. Vanaf dat moment ben ik zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de auto.
Augustus 2013:
183.000 km op de teller.
November 2013:
APK keuring:
In 1 keer goedgekeurd. Remmen rondom werden minder volgens de garage. Dit is de tweede keer dat de garage dit aangeeft. Hoog tijd om dit punt aan te pakken.
December 2013:
Remschijven en remblokken vervangen. Kosten: € 191
---2014---
Kilometerstand begin 2014: 187.250 km
Augustus 2014 (193.500 km):
Klein scheurtje in koelwaterslang gerepareerd. Kosten: € 50
Oktober 2014 (194.387 km):
APK keuring:
2 nieuwe voorbanden.
Kosten: € 150 incl. APK
December 2014 (195.250 km):
De motor slaat niet aan. Bougiekabels laten vervangen bij de garage. Kosten: € 80
---2015---
Kilometerstand begin 2015: 196.000 km
INLEIDING
Het is bijna 21 jaar geleden dat mijn ouders besloten deze Renault 19 aan te schaffen. Al die jaren heb ik aardig wat tijd in deze auto doorgebracht. Vroeger achterin en 16 jaar later voorin. De eerste keer rijden in deze auto was dan ook een wereld van verschil ten opzichte van de Seat Ibiza uit 2009 waar ik tijdens mijn rijlessen in reed.
Gemiddeld rij ik zo'n 600 kilometer op een tank en kom daarmee op een verbruik van 1 op 13. Op lange stukken is 1 op 18 niet onmogelijk.
TECHNIEK
In het vooronder ligt een bescheiden 1.4 benzinemotor met 2 kleppen per cilinder (type C3J-E7 / 58 pk).
Bij een koude motor houdt hij in de tweede versnelling in als je wil optrekken. Als hij eenmaal warm is, doet hij rustig zijn werk. Op de snelweg rij ik meestal rond de 120 op 3500 toeren. Harder kan, maar boven de 130 kilometer per uur klinkt het alsof je in een raket zit. Het is een soort natuurlijke barrière om niet te hard te rijden.
De eerste koppeling heeft het 23 jaar lang volgehouden. In januari 2016 is deze vervangen.
Verder zit in de versnellingspook wat speling en soms wil hij niet naar z'n 2. Ook heeft hij de eigenschap om kort met de achteruitrijlichten te knipperen als ik hem in z'n 1 zet. De 1 zit op dezelfde positie als de achteruitversnelling, dus grote kans dat de synchroniseer-inrichting versleten is.
EXTERIEUR
Na ruim 2 decennia heeft hij zeker wat krassen en deuken opgelopen. Qua roest valt het ook nog mee, mede doordat hij tot 2007 altijd in een garage heeft gestaan. Sinds de verhuizing naar Groningen staat de auto buiten geparkeerd en dat is wel minder voor de carrosserie.
De zwakke plekken bevinden zich voornamelijk onder de voorruit. Bovenop de achterklep zit de voornaamste roestplek. Verder zijn de rubbers van de ramen aan de buitenkant wel aan vervanging toe. Vooral aan de bestuurderskant komen de rubbers naar buiten. Dit komt door het roesten van de metalen plaat die daarachter zit. Ook rond het achterraam zijn de rubbers versleten maar het houdt water nog altijd buiten.
INTERIEUR
Binnenin is de Renault voorzien van stoffen bekleding (RN uitvoering). Heerlijk Frans comfort waardoor het ook op langere stukken goed uit te houden is.
De Renault is daarnaast voorzien van elektrische raambediening voor, centrale deurvergrendeling en getinte ramen. In 1993 zat dit in het luxe pakket dat de eerste eigenaar in de optielijst aanvinkte toen hij hem bestelde(ABS, alarmsysteem, airbag voor en een spoiler waren ook nog tegen meerprijs verkrijgbaar). Laatstgenoemde opties zitten er echter niet op.
ONDERHOUD
15-03-1995: 20.000 km beurt (km-stand: 16.372)
09-12-1997: 40.000 km beurt (km-stand: 40.251)
02-12-1998: 50.000 km beurt (km-stand: 49.088)
29-12-2000: 70.000 km beurt (km-stand: 72.694)
10-01-2002: 80.000 km beurt (km-stand: 83.979)
01-01-2003: 90.000 km beurt (km-stand: 93.000)
08-01-2004: 100.000 km beurt (km-stand: 103.390)
05-01-2005: 110.000 km beurt (km-stand: 112.315)
11-01-2006: 120.000 km beurt (km-stand: 123.576)
Tussen 1994 en 2000 is de auto onderhouden door Renault Autozenter in Den Oever. Daarna is de R19 tot 2007 onderhouden door Renault Autozenter Schagen. In 2007 is de R19 naar Groningen verhuisd. Tussen 2007 en 2011 is de R19 onderhouden door een garage in Hoogkerk.
Kleine beurt
- 197.100 km
Vorige week is de Renault naar de garage geweest voor een kleine beurt:
- Olie ververst
- Oliefilter vervangen
- Ruitensproeiervloeistof bijgevuld
Kosten: € 72
Verder heb ik bij Brezan voor € 19 een nieuw luchtfilter gekocht en zelf vervangen. De Renault is weer even verwend en rijdt zoals het er naar uit ziet zonder problemen de lente in. Ik heb ook twee foto's toegevoegd van de Renault in huidige staat (het was eindelijk mooi weer!).
Klokje rond!
- 200.000 km
Vanochtend was het zover, de 200.000 kilometer verscheen op de teller. Leuk om te zien als de teller van 199.999 naar de 200.000 verspringt.
Dan het laatste nieuws sinds de vorige update. De Renault 19 heeft namelijk een ware facelift gekregen! Door een kop-staartbotsing in april 2012 zat de reflectorplaat tussen de achterlichten los. Ik had dit opgelost met ducttape zodat er bovenaf geen regenwater in kon komen. Dit gaf de Renault een zeker imago.
Dit voorjaar was ik helemaal klaar met die ducttape en ben ik op Marktplaats gaan zoeken naar een nieuwe reflectorplaat. Na een korte zoektocht kwam ik uit bij een eigenaar van een Renault 19 1.4 Beverly uit 1993. De beste man had de auto voor onderdelen te koop staan. Ik heb de reflectorplaat direct gekocht en na een week heb ik ook de achterlichten gekocht. Dit alles voor € 45.
Tussendoor ben ik nog even langs de garage geweest voor nieuwe ruitenwissers voor en achter (Bosch). € 32 inclusief montage.
Thuis heb ik de achterlichten en de reflectorplaat zorgvuldig schoongemaakt. Daarna heb ik de oude achterlichten en reflectorplaat gedemonteerd, de carrosserie daarachter schoongemaakt en de nieuwe onderdelen erop gezet.
Eenmaal op dreef heb ik ook de bumpers en de plastic strips aan de zijkant aangepakt. Op internet stonden allerlei methodes waaronder de behandeling met Polytrol. Dit spul wordt normaal gesproken gebruikt in de pleziervaart. Op internet gezocht naar een leverancier en uitgekomen bij Koos Sluring in Zwartsluis (Overijssel). Voor € 20 kreeg ik een halve liter Polytrol thuisbezorgd.
Voor behandeling heb ik m'n auto eerst schoongemaakt. Daarna heb ik met een schone microvezeldoek de Polytrol onder droge weersomstandigheden voorzichtig aangebracht. Je hebt er maar een heel klein beetje van nodig en het kost hooguit een half uurtje werk.
Samen met de nieuwe onderdelen ben ik erg tevreden over het eindresultaat!
APK 2015
- 201.056 km
Zoals ik jullie had beloofd in mijn laatste verslag een update over onder andere de APK. De APK laat ik doen bij mijn vaste garage in Hoogkerk (Groningen). Uiterst vriendelijke en goudeerlijke mensen. Toen ik belde voor de afspraak was men weer positief verrast over het feit dat ik de 19 nog steeds in bezit had. Lang verhaal kort: R19 goedgekeurd! Er waren verder geen dringende aandachtspunten.
Aangezien ik wel wat kosten had ingecalculeerd ben ik wat zaken gaan oplossen. Als eerste heb ik de radio er uitgehaald. Voor zover ik me kon herinneren deed de radio (FM) het nooit en na een tijdje gaan dezelfde nummers toch vervelen. Eenmaal de radio eruit heb ik de boel wat afgestoft en de kabel voor de ontvangst losgemaakt en opnieuw vastgezet. Daarna de radio weer teruggeduwd en de radio getest. En ja hoor, de radio werkt weer. Soms hoeft het niet moeilijk te zijn.
Daarna de dashboardlampjes c.q. waarschuwingslampjes. De lampjes voor het stadslicht en dimlicht deden het niet meer. In een uitgebreide review van een andere Renault 19 op deze site stond de tip om een paneel onder het stuur los te schroeven. Op die manier kon ik redelijk makkelijk bij de lampjes komen. Mochten er nog 19-rijders onder de lezers bevinden, ga bij deze klus voorzichtig te werk. De steeklampjes zitten in een zwart plastic omhulsel. Deze moet je een kwartslag draaien waarna het steeklampje los komt. Bij de Halfords heb ik vervolgens 2 steeklampjes voor € 4 gekocht. Tussendoor heb ik opgezocht waar alle waarschuwingslampjes voor staan. Nu blijkt dat de helft niet van toepassing is op de uitvoering van mijn R19. Dat is mooi, dan kan het ook niet stuk gaan.
Verder heb ik contact gezocht met een lokale sloperij voor een ‘nieuwe’ buitenspiegel aan de passagierskant. Het mechanisme om de spiegel af te stellen was gebroken. Gelukkig had de sloperij nog wel een nette spiegel liggen voor € 25. Deze heb ik eerst schoongemaakt, behandelt met Polytrol en gemonteerd.
Als laatste heb ik het dashboardkastje opgeruimd. Helemaal vergeten dat daar de bijbel van deze Renault 19 lag! Handleiding, onderhoudsboekje, boek met alle adressen van Renault garages door heel Europa in 1993 en een NL sticker. Heel tof.
Einde R19?
- 203.486 km
In het najaar heeft de R19 zijn werk goed gedaan mede dankzij de zachte weersomstandigheden. Tot halverwege december. Het was een koude ochtend en ik had minder dan 100 meter zicht. De auto maakte wel toeren, maar geen snelheid. Het ging niet harder dan 90 km/h en ik heb de auto bij het eerste tankstation voor de zekerheid aan de kant gezet. De Wegenwacht was na een half uur ter plaatse en constateerde dat een voorverwarmslang ontbrak. Hierdoor was de aangevoerde lucht te koud en zorgde dat voor verlies van vermogen boven de 80 km/h. De Wegenwacht heeft de luchtslang vanaf de voorbumper omgeleid naar het hitteschild. Daarnaast adviseerde hij een bredere V-snaar te laten monteren. Het probleem zich echter voordoen.
Ik had al een afspraak bij de garage vanwege een rammelend geluid onder de auto bij stationair toerental. Dit bleek een loszittend hitteschild te zijn. Deze is kosteloos vastgezet. Tegelijkertijd sprak ik met de hoofdmonteur over het inhouden van vermogen. Volgens hem was het niet zozeer de aanvoer van lucht, maar heeft de koppeling zijn beste tijd gehad. Zijn deze kosten de R19 nog waard?
We gaan door!
- 203.650 km
Goed nieuws! Ik heb besloten om de R19 te laten repareren bij m'n vaste garage in Hoogkerk. Daar heeft m'n zwarte bolide uiteindelijk drie dagen gelogeerd. Het kostte meer tijd dan gepland omdat de motor op het subframe steunt wat zich heeft vertaald in twee lange avonden in de garage. Uiteindelijk is de koppeling (o.a. koppelingsplaat, drukgroep en druklager) met succes vervangen. Daarnaast is de V-snaar vervangen door een breder exemplaar. Totale kosten: € 425. En dat is het tot de laatste euro waard. Want wat rijdt de R19 met die nieuwe koppeling soepel! Ik kan weer de nodige kilometers op de teller zetten!
Groot onderhoud
- 209.398 km
We schrijven inmiddels eind september 2016. Sinds de laatste review is er veel gebeurd. Zo wilde ik eind februari de einddemper laten doen. Dit werd echter een paar weken naar voren geschoven toen de einddemper besloot er half onder uit te vallen. Ik heb de einddemper laten repareren bij Bosch Car Service Wekema in Tynaarlo. Ik kon gelijk terecht en het probleem was dezelfde dag gerepareerd.
Kosten einddemper + klem + rubbers + werkloon: € 180
Kort na deze reparatie heeft de ANWB een keer langs moeten komen omdat de 19 niet wilde starten. Gelukkig wist de Wegenwacht de R19 weer tot leven te wekken door de verdelerkap te drogen en te smeren met wat kruipolie. Daarna was het gelijk starten en lopen.
Omdat het toerental bleef schommelen heb ik eind februari de bougies laten vervangen bij dezelfde garage in Tynaarlo.
Kosten 4 nieuwe bougies: € 34
Dit had geen effect op het schommelende toerental (dit was uiteindelijk een lek uitlaatspruitstuk). Eind maart ben ik naar de garage geweest voor nieuwe uitlaatrubbers omdat deze waren versleten.
Kosten nieuwe uitlaatrubbers: € 10
Eind augustus moest de R19 voor de jaarlijkse keuring bij mijn vaste garage in Hoogkerk. Dit jaar mocht ik zelf bij de keuring aanwezig zijn. Leuk om een keer mee te mogen kijken. De R19 is goedgekeurd, maar de keurmeester had wel een drietal opmerkingen:
1. Roestschade (op de plek waar een ander familielid een paaltje meenam);
2. Een stofhoes die niet volledig afdichtte (ter plekke kosteloos gerepareerd);
3. Remverschil op 1 as te groot.
Kosten APK: € 38
Begin september heb ik een lijst gemaakt met punten die ik aan de R19 wilde laten doen. Ik had er voor gespaard en wilde dit keer alle problemen aangepakt hebben. Ik heb vooraf duidelijke afspraken gemaakt met de garage in Hoogkerk en afgelopen week heeft de R19 twee dagen bij de garage gestaan. Het volgende is aan de R19 gebeurd:
- 4x schokdempers
- 3x motorsteunen
- Uitlaatdelen
- Brandstoffilter
- Versnellingsbakolie
- Remmen rondom gereinigd (gratis)
- V-snaar (slipte bij een koude motor)
- Oliefilter
- Ruitenwisservloeistof
- Motorolie (10W40)
- Kleinmateriaal
- Werkloon
Totale kosten: € 956
Toen ik de R19 ophaalde en er voor het eerst in reed viel mijn mond open van verbazing. De R19 rijdt weer als nieuw! Het stationaire toerental is weer stabiel en hij stuurt veel lichter. Daarnaast is het Franse comfort hersteld door de nieuwe schokbrekers. Hij zweeft heerlijk over het asfalt zonder het deinerige karakter van voor de reparatie.
Op naar de 300.000 km.
(Even) terug bij Renault
- 211.265 km
Sinds het laatste verslag heb ik met volle teugen genoten van R19. De motor doet rustig zijn werk en ook op hogere snelheden presteert hij goed. In de eerste week na de reparatie nog even bij een tankstation gestaan met een los bodemplaatje. Deze is losgehaald door de Wegenwacht die mij er tevens op wees dat er een pookveertje ontbrak. De Wegenwacht heeft nog een rondje (had vroeger ook een R19) gereden ter controle waarna ik mijn weg kon vervolgen.
Begin oktober had lokale Renault garage een actie voor € 20 voor een check inclusief wasbeurt. Dit heb ik laten doen en er kwamen reparatiepunten naar voren die nog niet waren vastgesteld door mijn oude garage:
- Stuurhuishoes lek;
- Aandrijfashoes rechtsvoor gescheurd;
- Voorpijp en middenstuk uitlaat lek;
- Stuurkogel linksvoor versleten;
- Uitlijnen;
- Keerring versnellingsbak lek;
- Brandstoffilter hangt los (was net vervangen..).
Naar aanleiding van deze punten ben ik nog een keer terug geweest om de punten met de hoofdmonteur van Renault door te nemen terwijl de R19 op de brug stond.
Kosten:
- Actie Renault garage: € 20
- Plaatsen nieuwe pookveer: € 35
- Diagnose in de werkplaats: € 48
Spanning
- 211.905 km
De R19 en het winterseizoen vormen geen gelukkig huwelijk. Dat is de laatste jaren wel duidelijk geworden. Door de kou en vochtig weer wil het allemaal wat moeilijker. Nou had ik mijn voorbereidingen zoals rubbers, sloten en wissers invetten wel gedaan, technisch gezien is het bij een auto met deze leeftijd altijd maar de vraag hoe deze door het seizoen komt.
Het heeft helaas niet lang geduurd. De combinatie van kapotte binnenverlichting en per ongeluk tegen het lampje aan stoten zorgde voor een lege accu. De ANWB was als vanouds snel ter plaatse en heeft een nieuwe accu geplaatst. De oude zat ruim 3,5 jaar in en volgens de Wegenwacht was de capaciteit fors afgenomen. Op de nieuwe accu zit drie jaar garantie.
Kosten: € 101
Zo hoopte ik van de grootste spanningsgerelateerde issues af te zijn maar niets was minder waar. Na een tankbeurt begon de R19 flink te bokken. Ik ben voorzichtig naar mijn garage in Hoogkerk gereden. Als je het gaspedaal niet te ver intrapte deed hij nog normaal.
De garage heeft een diagnose uitgevoerd en men vermoedde de verdelerkap. De nieuwe verdelerkap zit er inmiddels op en het heeft het toerentalprobleem opgelost. Dat hoeven gelukkig niet de duurste onderdelen te zijn.
Kosten: € 25 (gratis diagnose)
25 jaar!
- 219.500 km
Het is al weer een jaar geleden dat ik voor het laatst iets schreef over mijn Renault 19. Zijn 25e verjaardag leek mij een goed moment hiervoor.
2017 is voor de R19 een zwaar jaar geweest. Zo moest in januari 2017 de voorpijp en de katalysator vervangen worden. Daarna zijn heeft de R19 door omstandigheden twee maanden stilgestaan.
In de zomer heb ik meerdere keren lange stukken gereden. Echter, na een weekend trof ik de R19 aan met een grote scheur in de voorruit. De roest onder de voorruit had een weg naar boven gevonden en deze scheur veroorzaakt. De scheur had geen vertakkingen waardoor het blijkbaar geen afkeurpunt was. Ik hoefde alleen nieuwe voorbanden. Uit voorzorg is er ook nog een stabilisatorstang vervangen en is hij uitgelijnd.
In het najaar van 2017 besloot ik om meer zelf te gaan sleutelen. Vanuit mijn opleiding heb ik nooit leren sleutelen en zelf doen is goedkoper en leerzaam. Op internet kan je veel informatie vinden.
Ik kon gelijk aan de slag want in oktober ging de achterruitenwisser- en verwarming kapot door een kabelbreuk. Splices hielden geen stand. Een goede vriend heeft het opgelost door de bedrading in de achterklep compleet te vernieuwen en een kroonsteen te gebruiken.
In december heb ik samen met een vriend de V-snaar aangespannen omdat deze na een nacht vorst verschrikkelijk begon te piepen. Verder heb ik op internet een linker voordeur gekocht op een sloperij. De rubbers aan de buitenkant lieten los. Deze rubbers kon ik zo vervangen. Tot slot heb ik bij de Renault garage een diagnose laten stellen voor het inhouden van vermogen. Het blijkt dat de pakking van het inlaat- en uitlaatspruitstuk (is één geheel) lek is. Ik heb nu een lijst gemaakt met aandachtspunten. Het komende jaar zal ik kijken in hoeverre ik deze punten aan kan pakken.
Gezinsuitbreiding
- 219.800 km
Het is de afgelopen anderhalve week hard gegaan. Ik was al een tijdje op zoek naar een andere auto omdat de R19 in korte tijd minder was geworden. Er is een lekkage in de kofferbak waardoor de ramen permanent beslaan en een scheur in de voorruit welke kan versplinteren. Het was duidelijk dat er een andere auto (bij) moest komen. Afgelopen week heb ik een mooie Volvo S70 Luxury-Line uit 1998 gekocht bij een handelaar uit Borger. De R19 blijft voorlopig naast de S70 bestaan.
Update 2019
- 220.871 km
De update voor 2019 is hier. Allereerst, de R19 rijdt nog steeds! Met APK tot en met oktober 2019. Afgelopen jaar heb ik voornamelijk gewerkt aan de S70 die wel de nodige aandacht verdiende. De R19 heeft sindsdien weinig kilometers gedraaid en veel stilgestaan. Dit kostte dit najaar het leven van de accu welke onder garantie is vervangen door de ANWB. Daarnaast zijn bij de R19 de dorpels gelast. Hier is de garage 4 uur mee bezig geweest.
Toen ik met de S70 klaar was, heb ik de R19 grondig schoongemaakt en heb ik de lekkage in de kofferbak aangepakt. De druppels hingen aan de binnenkant van de voorruit en er ontstond schimmelvorming. Gewapend met een gieter ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak van het lek. Dit bleek het ventilatierooster te zijn, rechtsachter in de kofferbak. Deze er voorzichtig uitgehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Daarna vastgekit waarna het probleem was opgelost. Daarna heb ik het luchtfilter en de bougies vervangen. Dat is bij dit motorblok kinderlijk eenvoudig. Hier kan je de grond tenminste nog zien.
Vandaag is de R19 met het mooie weer nog even goed schoongemaakt en is het plastic voorzien van een nieuw laagje polytrol zodat de 19 er weer netjes bij staat. Op de planning staat een oliewissel en de vervanging van het oliefilter. Door het ontbreken van het juiste gereedschap (8mm olie afvoerplug) heeft dit wat vertraging opgelopen.
Tot slot heb ik twee nieuwe foto's voor jullie geplaatst met kenteken. Zoveel zijn er immers toch niet meer. Kenners kunnen zo zien dat de R19 komende maand 25 jaar in bezit is. Op naar het 5e lustrum!
Zilveren jubileum
- 221.028 km
Het is gelukt! Met trots vier ik vandaag het 25-jarig bezit van deze Renault 19. De auto van mijn jeugd die mij overal naartoe heeft gebracht. Vele vrienden en collega’s reden er in mee. 26 jaar later en 221.000 kilometer verder zingt het bescheiden blokje nog altijd zijn bekende lied. Voor elkaar gekregen met wat aandacht, passie en interesse voor techniek! De R19 staat wel even stil omdat de contactsleutel na 25 jaar is afgebroken. De reservesleutel is bij een verhuizing ergens verloren gegaan. De nieuwe is echter alweer in de maak. Ik had hierbij het voordeel dat de papieren met het serienummer netjes bewaard zijn gebleven.
Ondertussen ben ik druk bezig met de S70, waarover ik zal schrijven zodra die klaar is!
Doe het zelf
- 221.143 km
Het voorjaar is hier, de onderdelen in huis en de contactsleutel eindelijk gemaakt. Tijd voor een onderhoudsbeurt! Normaal gesproken liet ik dat altijd bij mijn vaste garage doen, maar die is verhuisd naar een andere plaats. Qua klus- en sleutelervaring ben ik niet onervaren maar ook geen automonteur. Echter, vaak ben je te bang en met een goede voorbereiding, het juiste materiaal en oog voor (je eigen) veiligheid kan je vast een end komen.
Gewapend met krik, assteunen en het nodige gereedschap heb ik met succes een kleine beurt uitgevoerd:
- Olie (3,5 liter Kroon Oil Torsynth 10W40)
- Bougies + oliefilter (Bosch)
- Luchtfilter (Mann)
- Carterplug + pakkingsring (AvA Groningen)
Voor het verversen heb ik eerst een restant Total 10W40 olie uit 2018 gebruikt om de oude olie zoveel mogelijk af te voeren. Verder had ik een 'Bahco olie afvoer plug 8 mm vierkant' met handgreep nodig. Hier kon ik terecht bij Toolmax die toevallig in mijn woonplaats gevestigd zit. De oude bougies heb ik even bewaard voor analyse. Het zag er netjes uit maar sommige bougies lijken te wijzen op een arm mengsel. Verder is de oude olie netjes afgevoerd en de vervangen carterplug heb ik bewaard als reserveonderdeel.
De kosten inclusief bedragen € 55 voor de onderdelen, € 30 voor de Bahco en € 10 voor de oliefiltergreep. Al met al ben ik tevreden met het resultaat gezien het feit dat ik buiten en zonder brug aan het werk ben!
Verkoeling
- 221.189 km
Na het succes met de kleine beurt was het hoog tijd voor de volgende klus: koelvloeistof verversen. De oude vloeistof had een vieze donkerbruine koffiekleur en een duik in het archief leerde dat het voor het laatst was ververst in 2014. Kant-en-klare koelvloeistof gekocht bij de Gamma. Gedemineraliseerd water voor het doorspoelen heb ik bij de Action gekocht. 0,86 cent voor 5 liter (Loda). Goedkoper dan de automaterialenzaak die 5 euro voor 5 liter vraagt.
Eenmaal onder de motorkap heb ik eerst wat vragen gesteld. Hoe werkt het systeem, heb ik het juiste gereedschap en komt hetgeen waar ik aan werk überhaupt los? Van alle slangklemmen was uiteraard degene die ik los moest halen compleet verroest. Er was namelijk geen afvoerkraan dus ik heb de de onderste koelwaterslang losgemaakt. De oude vloeistof stroomde er vervolgens vlot uit.
Daarna de radiator en het reservoir doorgespoeld met heel wat liters gedemineraliseerd water. Tijdens dat proces bleek het reservoir zwaar vervuild met een modderachtige substantie. Loshalen van het reservoir was eenvoudig en na een half uur doorspoelen was deze weer schoon. Daarna het systeem gevuld met koelvloeistof waarbij ik lang niet alles in kreeg. Lucht in het systeem! Ik had al in de leidingen geknepen maar dat deed weinig. De ontluchtingsventielen zagen er broos uit en durfde daar niet aan te zitten. Bij stationair lopen liep de temperatuur op en werd de kachel niet warm. De R19 uitgezet en de hulp ingeschakeld van mijn collega's van de ANWB. Deze liet mij het reservoir omhoog houden waarna de verstopte lucht werd opgeboerd en de rest van de koelvloeistof er in kon. De Wegenwachter had een meetapparaat voor de temperatuur en het systeem (waterpomp, thermostaat, koelvin) was allemaal in orde.
Na een testronde van 40 kilometer koelt de R19 aanzienlijk beter. Liep de temperatuur stationair altijd wat op, nu staat de wijzer netjes in het midden. Dit Renaultje kan de zomer tegemoet!
Update 2020
- 223.543 km
We zijn inmiddels 1,5 jaar verder sinds de laatste update en lang verhaal kort: hij is er nog steeds! Ik heb er tot de keuring in 2019 mee gereden. In oktober van dat jaar werd hij afgekeurd op de voorruit, twee rubbers, vaste rem RA en verroeste veerkoker RV. Desondanks heb ik hem na 25 jaar van mijn vader overgenomen en hem op mijn naam gezet na een leuk bezoek in Veendam. Kort daarna heb ik de R19 geschorst.
2020 gebeurde. In het voorjaar kon ik, ondanks de coronacrisis, lekker in de zon klussen. Tijd voor de rem. De trommelrem rechtsachter zat namelijk muurvast en na vele pogingen en een gezonde vloek lukte het mij om de trommel eraf te halen. De wielremcilinder lekte remvloeistof en bij het demonteren scheurde, onvermijdelijk, de remleiding. Mijn garage was bereid om voor 20 euro een stuk remleiding na te maken en deze paste precies. De oude trommelrem was eenvoudig te demonteren. Montage was iets lastiger, maar met spontane hulp van een Syrische masterstudent zat de rem er goed op. Hij had zelf startproblemen met zijn Renault Mégane (uit de rampengeneratie) en ik hielp hem naar de garage. Dat was een leuke ervaring.
Kort na deze werkzaamheden werd ik ziek. Hierdoor verloor ik veel energie en kreeg de R19 geen aandacht. Na mijn herstelproces kwam de R19 gelukkig snel weer in beeld. Ik wilde wederom een poging doen om hem door de keuring te krijgen. Mijn vaste garage was inmiddels verhuisd en na een zoektocht kwam ik terecht bij Auto Oosterhuis in Heiligerlee. Afgelopen maand heb ik telefonisch kennisgemaakt en dat klikte meteen. We hebben afgesproken om eerst te kijken wat er uit de keuring komt en vanaf daar verder te kijken. Ik ben uiteraard gek met de R19, maar besef dat tijd niet in het voordeel werkt van een 27 jaar oude Renault. We gaan het zien!
De (tweede) slag om Heiligerlee
- 223.617 km
Toen de afspraak voor de keuring dichterbij kwam heb ik voorbereiding getroffen om de Renault schoon en veilig naar Heiligerlee te brengen. Na een grondige schoonmaakbeurt en het plaatsen van een gloednieuwe (Varta) accu startte de R19 na 13 maanden stilstaand in één keer zonder problemen. Ook de handrem zat na al die tijd niet vast. Feest! De feestvreugde was echter van korte duur want ik trapte de rem door de bodem heen. De Wegenwacht kon niet helpen vanwege de vervallen APK, maar uit coulance wilden zij de helft van de transportkosten vergoeden. Top service! Ik heb de R19 door de nieuwe garage op laten halen en 35 kilometer naar Heiligerlee laten brengen. Wel zo veilig en voor € 62,50 lijkt me dat een goede deal.
Een paar dagen later werd ik gebeld door de receptie met de mededeling: afgekeurd. Dat dit zou gebeuren verbaasde me niets. Dat het echter zo desastreus zou zijn schrok ik van. De afkeurpunten op een rij:
Afkeurpunten:
- 2x Achterbanden vervangen;
- Herstellen uitlaat ophanging + maken uitlaat steun (Indien nodig);
- Remslang links achter vervangen;
- Stuurhuis rubber rechts voor klemband monteren;
- Aandrijfashoes rechts voor dicht kitten + klemband monteren.
Overige afkeurpunten via een schade hersteller/lasser en
autoglas bedrijf laten uitvoeren:
- Veerpootkoker rechts voor roestschade;
- Voorruit gescheurd;
- Dorpel rechts achter juist aflassen;
- Roest schade bevestiging achteras links + rechts.
Over de technische afkeurpunten was ik niet verbaasd. De achterbanden zijn van 2009 en bevatten scheurtjes in de wang. De betreffende aandrijfashoes had ik zelf vervangen, maar ik had de verkeerde klemmen gebruikt en te strak vastgeklemd. Kan gebeuren en daar leer je van. Over de overige afkeurpunten ben ik wel geschrokken. De bevestigingspunten op de achteras zijn dermate verroest dat er een reëel gevaar aanwezig is op falen. Ik ben mij er van bewust dat een 27 jaar oude Renault flink kan roesten en daarom laat ik de bodem jaarlijks twee keer controleren op de staat van de onderzijde. In 2019 was dat bij de Renault dealer in Groningen (juni 2019) en bij de APK bij mijn ‘vaste’ garage (oktober 2019). Zowel de Renault dealer als bij de APK 2019 is er geen opmerking gemaakt over de slechte staat van de achteras. De keuze voor de garage in Heiligerlee was dus een goede keuze, ook al levert het meer afkeurpunten op. De veiligheid van medeweggebruikers en mijzelf moeten altijd voorop staan.
Na het telefoontje ben ik naar de garage gegaan om samen met de keurmeester langs de punten te gaan. Het gesprek met de keurmeester was fijn en ondanks de coronamaatregelen toch mogelijk middels het dragen van de bekende mondkap. Na het gesprek de opdracht gegeven om alle punten die zij konden doen, uit te laten voeren:
- Transport voertuig uitgevoerd Groningen -> Heiligerlee: € 125 (waarvan € 62,50 door ANWB betaald);
- Uitlaatbeugel midden + achter hersteld;
- 4x uitlaat ophang rubber vervangen;
- Remslang linksachter vervangen;
- Stuurhuisrubber rechtsvoor vastgezet;
- Aandrijfashoes rechtsachter vervangen;
- Remsysteem ontlucht;
- APK uitgevoerd.
Voor de overige afkeurpunten moet ik op zoek naar een lasbedrijf of lasser die mijn punten kan verhelpen. Ik heb al even rondgekeken en bij een schadebedrijf of hersteller van klassieke auto’s zullen de kosten niet mals zijn. Ik heb daarom een goede vriend om hulp gevraagd die werkt voor de grootste ROC in Groningen. Hij gaf aan mij te willen koppelen aan de Automotive opleidingen. Vanwege de coronacrisis gaat dit nog wel even duren, dus als jullie lezers tips hebben dan mag je dat in de reactie hieronder laten weten. De Renault staat inmiddels geparkeerd en geschorst.
Voor nu wens ik mijn lezers prettige Kerstdagen en een gezond Nieuwjaar toe. Dat we 2020 gauw vergeten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.