Renault 19 RN 1.4 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 19 RN 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 253.342 km |
ERVARINGEN
- 243.599 km
Merk renault.
type 19
Uitvoering RN Beverly sedan.
(extra electr.ramen centr.deurvergr. met AB hoofdsteunen achterin)
kleur zilvergrijs/striping donker grijs.
bouwjaar 1993 kenteken 20 april 1993
de auto heeft gemiddeld zo’n 17.000 km per jaar afgelegd.
Sinds dec 2000 rijd de auto tussen de 25.000 en 30.000 km per jaar.
De Renault 19 sedan RN Beverly. Een comfortabele auto met alle (voor mij dan) wenselijke luxe al zal niet iedereen dat met mij eens zijn.
De auto heeft mij nooit voor verrassingen gezet en ik heb weinig technische problemen in de +/-25000 km per jaar mee mogen maken. De 1.4 motor is voldoende om in het huidige verkeer mee te komen, betrouwbaar (hij heeft mij nog nooit laten staan) en wil met een beetje aandringen best vooruit. Bij normaal gebruik is het ook een vrij zuinige auto. Het verbruik schommelt tussen de 1:14 en 1:16. De stoelen houden zich ondanks de hoge km stand goed. Ook de kofferbak is heel bruikbaar door zijn riante ruimte. Dankzij de neerklapbare achterbank kunnen ook langere stukken mee. Na al die jaren vind ik het nog steeds een fijne auto die ondanks enkele kleine problemen wel nog een tijdje mee kan.
-------------------
vervolg:
9 maart 2006.
De 19 is stil going strong. Zonder fouten is ie echter niet(zie problemen). Dat mag ook wel na 222608 km en 13 jaren trouwe dienst (bij mij sinds dec 2000). Mij heeft ie nog nooit laten staan. De auto begint hier en daar roest te vertonen. Ook en dat is minder parkeerschade veroorzaakt door mensen die blijkbaar niet weten hoe groot hun auto is(een van de roest veroorzakers). Zelfs na al deze tijd vind ik het meubilair nog steeds comfortabel al gaat de bestuurders stoel nu wel achteruit. O.a. de bekleding scheurt en de stoel begint nu echt wel iets in te zakken in vergelijk met de passagiersstoel. Helaas maken ze de 19 niet meer anders zou ik zo een nieuwe aanschaffen. Ik ben wel benieuwd hoelang deze nog meegaat.
-------------------
13-04-2006 foto’s bijgevoegd.
-------------------
13-10-2006 auto weer gekeurd. Op naar de keuring van 2007.
-------------------
Na een aantal 19’s versleten te hebben de mij bekende problemen.
Let op of de dashboard verlichting nog werkt, er geen water uit de plafond console(binnenverlichting) komt bij sterk optrekken afremmen. waarschijnlijk is er dan lekkage bij de antenneafdichting.
Let op de controlelampjes allemaal werken (is voor een handig iemand zo vervangen zo’n lampje maar in de garage vragen ze gigantische prijzen)
Let op of de achterste wielkassen op de rand niet roesten. Vooral aan de voorzijde (portierkant).
let op of de voorpijp(bocht) van de uitlaat niet los in het katalysator huis zit. dan slaat het blok van de katalysator waarschijlijk los en een nieuwe kat is niet echt goedkoop.
Let op of de centrale deurvergrendeling wel goed werkt. ook de afstandbediening. Gaat een slot niet open of dicht dan doet soms een druppel olie op het mechaniek wonderen. Werkt dit niet controleer dan de bedrading naar de deur op breuken. Werkt de afstandbediening slecht, dan is of de batterij leeg maar vaker voorkomend is de sensor in de auto nat doordat de antenne niet meer waterdicht afsluit. (De binnenverlichtings unit daar zit de sensor) of men heeft er alarm ingehad en de sensor slecht of niet heraangesloten.
De 19 heeft nogal eens last van een lekkende koppaking. Vaak is de oorzaak niet te achterhalen hoewel er wel vaak kort van te voren een koelwaterslang vervangen word.
De 19 heeft nog wel eens last van een termostaat die niet meer naar behoren werkt. Let op de temperatuur meter. Deze blijft lang laag staan en schiet ineens omhoog. Dit kan een koppaking kosten.
De 19 wil nogal eens last hebben van speling op de aandrijving (fusee,steekas,lagers ed.).vooral voorwiellagers zijn in mijn ervaring een zwak punt.
de 19 heeft nogal eens koelproblemen omdat de koelventilator het begeven heeft dus let op dat deze aanslaat.
controleer (indien aanwezig) of de oliepeil meter bij aanzetten van contact omhoog komt en tussen half en vol blijft staan(afhankelijk van type sensor)
als de auto bij accelereren(gasgeven) en/of op constante snelheid hapert of inhoud zit het er dik in dat de injectie voetpakking gescheurd is of een in/uitlaatspruitstuk pakking kapot is.
dynamo (spanningsregelaar) begeeft het of wat vaker voorkomt de kabel van/bij de stekker breekt door de trillingen.de kabel wil bij de r 19 wel eens aan de korte kant zijn.dus controleer eerst de stekker en bedrading.
De auto start slecht slaat af of start niet terwijl de startmotor rondgaat. Controleer of de bobine kabel vast zit bij het schut bord en bij de verdeelkap(de bobine kabel is aan de korte kant). Is dit het geval controleer of de verdeel kap niet gescheurd is. En controleer of de bougikabels nog goed zijn.
Toevoeging:(24-06-2006)
Door de vraag of het kleine rechter metertje rechts beneden nep is uitleg over de klokken.
(overigens staat het contact op de foto niet aan)
De lay-out van het klokkespel(dashboard).
De (grote) linkse meter is de snelheidsmeter met Km en dagteller.
De (grote) rechtse meter is de toerenteller.
Het metertje boven in het midden is de benzinevoorraadmeter.
Het linkse kleine metertje beneden is de temperatuur meter.
Het kleine rechtse metertje beneden is de oliepeil meter.
Het metertje is dus niet nep. In de snellere versie(s) is het tevens een oliedrukmeter. Bij het op contact zetten komt de meter omhoog, na starten zakt de meter weer naar zijn nul punt. Zoals gezegd geeft de meter bij snellere versie(s) ook de oliedruk aan. Links en rechts van de klokken en rond de benzine meter zitten de verschillende controlelampjes.
(update)29 juni 2007
sinds 9 januari 2007 word de 19 ingezet als 2e auto door aanschaf van een megane diesel(zie review van de megane).Wonderbaarlijk genoeg doet ie dit even goed als toen ie dagelijks vervoer was.De 19 stil going strong.
Update 26 oktober 2007
Onderhoud doet wonderen.De 19 gaat nog steeds als een trein om eens het spreekwoord te bezigen.De apk is geweest afgelopen 8 oktober.De 19 is stil going strong.De ruitbedining links is gammel maar doet het nog steeds.Naar boven met een beetje hulp maar naar beneden als nieuw.Heb je een 19 onderhoud hem goed.Zelfs met hoge km standen blijven ze dan lang bruikbaar.De 19 begint inmiddels de 11 en 9 achterna te gaan.Ze worden minder vaak gezien.De 19 komt op zijn bijna 15 jarige leeftijd nog steeds goed mee met het verkeer en menig (jonge) automobilist vergist zich in de pit die deze auto’s (kunnen) hebben. De auto ziet er nog steeds zo uit als op de foto’s met uitzondering van de km stand.
PROBLEMEN
- 243.599 km
Op moment van aanmaken van dit verslag was de km stand 200550 km de km stand zal naar verloop van tijd worden aangepast
De kilometer standen weet ik niet precies maar tot nu toe zijn vervangen bij +/- km stand 115000 voorwiel lagers. bij +/- km stand 150000 de koppaking uit voorzorg na een gesprongen koelwaterslang. 1 maal de remmen (voor en achter en tegelijk de achterwiellagers vernieuwd) en 1 maal de achter en middendemper(km stand niet bekend) en de voorpijp(bocht) van de uitlaat.km stand +/- 196000 km. Rond deze tijd heeft ook de katalysator het af laten weten. verder zijn de banden tot nu toe 3 maal vernieuwd (2 aan 2, dus niet alle 4 de banden tegelijk) de auto dient momenteel uitgelijnd te worden in veband met scheef slijtende banden.
19 juni 2005 update
Bij +/- 203500 km is de auto uitgelijnd en is het rechter wiellager vervangen.
op dit moment is de km stand 204260 km
20 oktober 2005 update
Bij km stand 211.936 auto apk gekeurd reparaties 2 banden 1 ruitenwisser en 1 lampje (dat het begaf in de garage tijdens de keuring).
19 nov 2005 update
213.586 km
Zoals bekend heeft na 196000 de katalysator het af laten weten. helaas na een half jaar heeft ook de nieuwe kat het af laten weten. een hoop gerammel kwam onder de auto vandaan. door de garage geconstateerd dat de kat niet naar behoren gefabricerd was (universele garage). De felsrand(naad van hitteschild) was niet goed gesloten en had losgelaten. het gevolg weer een nieuwe katalysator en wel op kosten van de fabrikant (garantie).
23 november 2005 update
Aiai bij 214697 km een brandend accu lampje. En niet uitgaan. Wat was nu het probleem, de stekker van de dynamo kapot. De oplosing stekker(s) vervangen. Kosten 0.20 eurocent.
17 januari 2006
Km stand 217.386 grotebeurt en 2 banden.
20 februari 2006 update
219.448 Km. geratel bij het schakelen.Wat was er aan de hand?Een stofhoes klemmetje zat los om de as.En ja hoor na al deze kilometers is de bekleding van de bestuurdersstoel versleten en begint te scheuren maar de stoel is nog altijd comfortabel.
14 mrt 2006
221.069 km. Voor de afwisseling weer eens een voorwiellager defect. dit keer linksvoor.begint een zwak punt te worden die voorwiellagers.
09 april 2006
222.608 km. De auto begint nu ook hier en daar een beetje roest te vertonen. Ook en dat is minder: parkeerschade veroorzaakt door mensen die blijkbaar niet weten hoe groot hun auto is (een van de roest veroorzakers).
31 mei 2006
226.050 km. De centrale deurvergrendeling vertoont kuren. De kofferbak doet dan wel en dan niet mee. Ook de mistlamp achter doet het momenteel niet. Oorzaak is in beide gevallen een kabelbreuk op het scharnierpunt van de kofferklep. Dit is een vrij eenvoudig te repareren euvel.
Foto interieur toegevoegd.
24 juni 2006
Bij beschrijving uitleg over het klokkespel(dashboard) gegeven na de vraag of het rechter kleine wijzertje nep is. Dat wijzertje is niet nep.
24 juni 2006
Km 227.592
aanzuigslang luchtfilter spontaan verdwenen maar is vervangen voor een exemplaar van de sloop. kosten 0,00 euro.
Ongeveeer 50.000 Km na het vervangen van de koppakking begon de auto beter te presteren. inmiddels zijn we bijna 80.000 Km na het vervangen van de koppakking en de prestaties zijn nu boven gemiddeld voor een 1.4 . Daarom zijn de pretaties van voldoende naar goed gegegaan. Het verbruik ligt rond de 1:13 in stadsverkeer en 1:17.7 op de snelweg.
2 october 2006
km 231.591
Het lampje van het klokje kapot had nog een oud lampje liggen en heb het vervangen.De auto is toe aan een beurt.De remmen trillen als een vibrator en de auto trekt ietwat naar links.op 11 october word ie gerepareerd en jawel weer eens gekeurd.
word vervolgd.
13 oktober 2006
km 231.976
Zoals gezegd is de auto op 11 oktober gekeurd.Kosten 1 maal fussee kogel en voorremmen vervangen.De auto heeft ook een kleine beurt gehad.De (gescheurde)flexibele slang naar het luchtfilter word vandaag vervangen omdat deze door een afwijkende maat besteld moest worden
29 juni 2007
Km 238.175
De automatische afslag van het electrische raam(bestuurderszijde) heeft het begeven.Ben benieuwd waneer het mechaniek het helemaal begeeft.
26 oktober 2007
Km 239.664
Op 8 oktober is de 19 gekeurd. Dit maal met een kostenpost van 2 nieuwe ruitenwisserbladen en de handrem afstellen.
06 november 2008
Km 243599
APK keuring gistere uitgevoerd. Kosten een rubbertje, 2 banden(mag wel na 5 jaar) en 2 lampjes.
Niet te geloven hoe sterk zo\'n r19 is.
problemen en ervaringen
- 248.070 km
18 november 2009
km 248.070
problemen? alleen een versleten licht/clacson/richtingaanwijs schakelaar in het afgelopen jaar en kort geleden de uitlaat vervangen vanwege een overdosis roestgaten. Verder is de auto weer gekeurd en mag er weer een jaar tegenaan. Niks mis met de auto. De auto word tegenwoordig als 2e auto gebruikt en maakt niet meer de km's van vroeger maar de km's die gemaakt worden zijn nog steeds even comfortabel. De auto ziet er nog steeds uit als op de foto met uitzondering van de km stand.
7 julie 2010
Het raammechanisme aan de bestuurderskant(electr) heeft het begeven. Is vervangen. verder heeft de auto weer zijn beurt gehad en is de termostaat vervangen. De roest duivel begint nu echt zijn kop op te steken maar hier word aan gewerkt.
verdere ervaringen en onderhoud.
- 253.342 km
22 mei 2011 km stand 253.300
Afgelopen jaar weer met vlag en wimpel door de apk. Op 14 mei 2011 grote beurt uitgevoerd en zijn de uitlaatrubbers vervangen omdat ze allemaal waren doorgescheurd. De km teller geeft inmiddels een stand aan van 253.342 km.
En nog steeds het blijft een heerlijke comfortabele auto die maar blijft gaan en gaan en........
01 nov 2011
De auto heeft op 15 mei 2011 een uitgebreide grote beurt gehad.
km stand 255.391. Weer een apk. Dit jaar de rechterrem achterrem. De rem cilinder zat vast. Ook maar de rem leidingen naar achteren vervangen. Ook de achtertremmen vervangen. 1 mistlamp voor vervangen vanwege steenslag. verder niks nieuws. Stil going strong.
word vervolgd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.