Porsche Taycan Sport Turismo (2023) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Taycan Sport Turismo |
---|---|
Versnellingen | 2, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 67.547 km |
Sneak preview
In de afgelopen jaren zijn diverse nieuwe (elektrische) auto's op de markt gekomen, maar ik mis bij verreweg de meeste de uitstraling en rijdynamiek. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik erg lang het gemis van het motorgeluid (voorkeur 6 of 8 cilinder) niet kon verkroppen, waardoor elektrische auto's mij niet kon bekoren. Desalniettemin werd mijn blik langzamerhand wat verruimt, waarbij wel een paar belangrijke eisen werden gesteld. De eisen waren grofweg:
- Geen uitstraling van een typische elektrische auto (Star Trek);
- Ruim (minimaal 4 personen)
- Redelijk bereik (350km+)
- Voorkeur een sportieve auto met gezinsmogelijkheden
Zonder direct op "koop" pad te zijn gedaan, zijn we bij het Porsche Centrum gaan kijken. Zeer keurig en behulpzaam ontvangen, waarbij ruimschoots uitleg werd gegeven en de verschillende varianten aanwezig waren. Na de proefrit waren wij verkocht. Gelukkig was er nog een productieslot, waardoor het wachten "maar" circa 3-4 maanden heeft geduurd.
Aanstaande week wordt de Porsche afgeleverd, maar stiekem zijn we even gaan kijken. Enkel de Glascoating en poetsbeurt moet nog plaatsvinden. Daarom hierbij alvast de "sneak preview".
Specs
Op verzoek, hierbij de specs. Het is een regulier Taycan Sport Turismo geworden. De 4S had eerst mijn voorkeur, maar ik vond de meerwaarde ten opzichte van de prijs net te gek. De Taycan is voor ons niet de "hoofd" auto, dus buiten NL komt de auto amper (en zeker niet in de winter).
De opties:
Neptunusblauw
Glad leder interieur, zwart
Adaptieve sportstoelen voor (18-voudig verstelbaar, elektrisch) met geheugenpakket
4+1 stoelen
Inzetstuk spiegelvoet in zwart hoogglans gespoten
Elektrisch inklapbare buitenspiegels
Sierlijsten rond zijruiten zwart hoogglans
LED-deurverlichting met 'PORSCHE'-logo
Geen modelaanduiding
Achterruitwisser hoogglans zwart gespoten
Transmissie met 2 versnellingen op de achteras
Adaptieve luchtvering met niveauregeling en hoogteverstelling inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM)
Sport Chrono Pakket
Stuurbekrachtiging Plus
21-inch RS Spyder Design wiel
Led-koplampen inclusief PDLS Plus
Zelfdimmende binnen- en buitenspiegels
Panoramadak
Geluids- en warmtewerend privacyglas
ParkAssistent inclusief Surround View
Rijstrookwisselhulp
Comforttoegang
Licht Design Pakket
Stoelverwarming
Porsche embleem op hoofdsteunen
BOSE Surround Sound System
Performance Accu Plus
Elektrische oplaaddeksel
Warmtepomp
Wat nog ontbreekt is de gekleurde Porsche "kapjes" bij de velgen. Deze waren we vergeten te bestellen, dus deze komen nog.
Aflevering
- 33 km
Na lang wachten (voor je gevoel dan) de auto vandaag kunnen ophalen. Een keurige aflevering, waarbij ruimschoots de tijd werd genomen voor het installeren van het driver account. Ook de gekleurde kapjes in de velg (zie laatste foto) hadden ze netjes gewijzigd. Veel beter! Al met al een fijne en ontspannen aflevering en bovendien merk je hierdoor echt onderscheid bij bijvoorbeeld BMW/Mercedes.
De rijbeving was direct geweldig. Wat een auto zeg! De wegligging is fenomenaal en wat een genot. Het verschil met de BMW (groot en veel comfort) is groot. Hier gaan wij veel plezier aan beleven. Ik zal proberen de rijervaring enigszins bij te houden.
1e ervaringen
- 2.899 km
De Taycan Sport Turismo hebben wij ondertussen ruim drie weken. In de afgelopen 3 weken hebben wij circa 2.900 km gereden. De ervaring is geweldig! Wat een auto en vooral een wegligging. Het gemiddeld verbruik is op 22,5 kWh/100km uitgekomen, waarbij vooral de eerste 1.000km het verbruik hoger lag. Het lijkt alsof de auto en de bestuurder langzaam beter met het verbruik omgaat. Al met al lijkt 21 kWh/100km een reëel haalbaar verbruik te zijn op langere termijn.
Enkele opmerkingen:
- De auto is erg laag en gelukkig kun je bij drempels met de luchtvering de auto circa 2 cm verhogen. Dit is echt nodig, want vrij veel drempels zijn een uitdaging. De vergelijking met de BMW is gigantisch, waardoor het rijgedrag echt moet worden aangepast in woonwijken.
- De zithouding is top, want je waant je echt in een cockpit met goede (sport)stoelen. De stoelen zijn goed in te stellen, maar ook hierbij is de vergelijking met de BMW enorm. De BMW heeft comfort (luxe) stoelen en i.c.m. de luchtvering verdient deze voiture de voorkeur voor een lange (vakantie)rit. Het in- en uitstappen went overigens vanzelf.
- Snelladen bij Inioty is de 1e keer echt een bijzondere ervaring. Wat wordt de auto snel opgeladen; de lading stroom wordt er echt in geblazen. Bijzondere ervaring en wat een hitte komt van deze installaties. Zonder snelladen had ik nimmer de Porsche besteld.
- De camera's zijn prima, maar ik vind de BMW camera bij achterrijden echt beter. Vooral het beter kunnen (in)schatten van de ruimte i.c.m. realiteitszin (echtheid)
- De Bose boxen heb ik enigszins ingesteld en zijn prima. De duurdere boxen (meen circa 6K+) vond ik net te gek, maar ook hierbij is de BMW een stuk beter bedeeld. Op een gegeven moment wen je gewoon aan geweldige spullen en word je kritisch. Al met al natuurlijk allemaal fijn spul, maar je norm wordt steeds bijgesteld.
Verder geniet ik elke dag van de auto en ben ik er lovend over! Ik laat geregeld de BMW staan om lekker elektrisch te rijden, waardoor ik afgelopen drie weken toch minimaal € 300 aan brandstof heb bespaard. Met de huidige kilometrage gaat het wel erg hard, maar ik vermoed dat wij circa 30-40K per jaar gaan rijden. Een thuislader is dan wel fijn, dus op korte termijn wordt deze geinstallerd.
Dagelijks gebruik
- 4.270 km
Terug van vakantie met de BMW wordt de Taycan weer veel gebruikt en moet zeggen; naar genoegen! Zojuist weer een keer een lang stuk (400km) gereden en bij Inonity gaan snelladen. Ik haalde zowaar 262 kW en dan gaat het toch wel erg eal zeg. Het speciale Porsche tarief is wel heel aantrekkelijk om, naast thuis/kantoor laden, deze laadpalen te pakken. Ik hoop wel dat het netwerk snel groter wordt en enige aankleding/bewegwijzering zij helpen . Fastned is daar gewoon veel verder in.
Het stadsverkeer met vernuftige drempels blijft wel wennen zeg. De vrij grote wielbasis zorgt er ook voor dat je moet oppassen om de bodem niet te raken. Enkele drempels moet je daarom schuin nemen…., net een verlaagde Golf. Dit is ook het grootste minpunt dat ik kan benoemen. Kortom; geweldige wagen.
Weggedrag regen?
- 4.833 km
Afgelopen dagen flink wat kilometers gereden. Door allerlei perikelen circa 550km moeten rijden op één dag, waarbij ik toch wat haast had en de weersomstandigheden verre van optimaal waren. Als je aardig doorrijdt en je toch "scherp' aan het gaspedaal hangt, om op cruise snelheid te blijven op de derde rijbaan is het verbruik toch wel fors. Verbruiksgegevens van deze rit:
- 27.7kWh/100km
- 503 km
- 88 km/h gemiddeld
- 5:46 uur
Wat mij vooral opviel is dat in de regen op de snelweg het weggedrag volledig anders is dan elke auto die ik eerder heb gehad. Met de BMW heb ik vol grip, maar zijn geulen (vooral op de rechterrijstrook) vervelend en is hij hiervoor gevoelig. Met de Porsche ervaar ik vorenstaande ook, maar vooral de viaducten en geen ZOAB is mijn gevoel dat de auto eerder "zoekerig" wordt. Ik kreeg een beetje het Formule 1 beeld dat de auto laag bij de weg ligt en wellicht meer "zuigt" van het asfalt? Ik moet zeggen dat ik wel redelijk schrok bij het eerste viaduct, maar daarna reken je er ook op. Geen enkel moment dat de auto ook echt niet bestuurbaar was, maar de rijervaring was heel anders. Wellicht passend bij een dergelijke auto?
Wij hebben nog een rijcursus tegoed van Porsche, welke ik binnenkort zal reserveren. Zal deze rijervaring ook delen met de instructeur en terugkoppelen.
Gebruik en verbruik
- 7.426 km
De zomermaand augustus de Porsche nagenoeg dagelijks gebruikt. De Porsche bevalt nog steeds erg goed, maar vooral door het wisselvallige weer was de invloed van de temperatuur op het verbruik goed te meten. Bij mooie zomerse dagen is het goed mogelijk om onder de 20 kWh/100km te komen (18.8-19.5). Voor mij is het onmogelijk om, zoals uit andere reviews blijkt, om het verbruik verder te reduceren. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de velgen icm brede banden en toch de rijstijl.
Ook heb ik vrij regelmatig gebruik gemaakt van snelladers en dit is gewoonweg geweldig. Wat een energie wordt er de accu in geblazen. Fascinerend! Vooral de Ionity laders zijn financieel aantrekkelijk met de Porsche app. Wel opvallend is dat de bewegwijzering, aankleding van het station alsmede de gemiddelde locatie matig is. Fastned heeft dat beter voor elkaar. Ik ben benieuwd of dit netwerk dan ook snel verder wordt uitgebreid met de 350 laders. De dekking van inonity is namelijk nog erg matig.
Een klein nadeel heb ik wel opgemerkt bij het wassen van de auto en de regenbuien. De afwatering bij de achterklep en vooral dus als je deze hebt geopend is niet heel geweldig. De achterbak wordt minimaal voorzien van een aantal forse druppels en soms meer dan dit. Vreemd dat dit niet helemaal geweldig is ontworpen in vergelijking met al mijn eerdere auto’s. Ook. De rubbers zijn gevoelsmatig dun/minder hoge rand. Ben benieuwd of meer mensen dit ervaren.
Op naar de 10.000km!
Rijgenot
- 12.673 km
Een update na bijna 6 weken en circa 5.000km.
Afgelopen periode vrij veel gereden en het blijft genieten om elke keer te rijden. Al met al komen we nu gemiddeld op 1.000km per week, dus waarschijnlijk 50K per jaar. Dat is toch wel heftig, maar het vervoermiddel wordt blijkbaar goed gewaardeerd door de familie. De BMW wordt hierdoor veel meer gespaard en dat scheelt in €!
Door de weersveranderingen ook meer "last" gehad van regen. Het model van de Taycan Sport Turismo is prachtig, maar wanneer je de achterklep opent en het heeft geregend stroomt behoorlijk wat water in de achterbak. Dit vind ik toch wel storend en slecht ontworpen.
Andere opmerkingen:
- Met deze velgen is het verbruik gemiddelde verbruik circa 22kWh, waarbij nauwelijks wordt "geraced". Eigenlijk best braaf 80 km/h etc. Dit is toch zeker niet zuinig, maar ach het is een Porsche.....
- Voor het eerst kreeg ik in beeld op het scherm dat de rijinformatie op "laden" bleef en het Porsche logo op het middenscherm. Het leek alsof de computer even in de war was, maar de volgende rit was alles weer goed.
Details (volgens de app):
- 12.673 km
- Gemiddelde snelheid: 57 km/h
- 22,7kWh/100
- 229:04 uur (9,5 dag!).
Schade
- 15.635 km
Hierbij een korte update. De rijervaring blijft heerlijk en de stoelverwarming is een verstandige optie geweest. Ik merk dat ik nog te vaak vergeet de auto voor te verwarmen, maar in de winterperiode zal ik dat vast vaker gaan doen. Ik mis stiekem de stuurverwarming wel een beetje, maar dat is eigenlijk ook weer erg verwend gedrag.
Helaas heeft een of andere %$&% tegen mijn auto gereden bij het parkeren, want linksachter heb ik nu lakschade ("schaafwond"). Dit moet de andere persoon hebben gevoeld, aangezien het best een groot stuk is. Helaas lekker asociaal niets gemeld, dus nu kan ik zelf voor de kosten opdraaien. Deze week maar eens Porsche bellen om een afspraak te plannen.
Het verbruik (volgens de app):
- 15.635 km
- Gemiddelde snelheid: 57 km/h
- 22,7kWh/100 (ongewijzigd t.o.v. 12K km)
- 282:20 uur.
Storing en pech
- 18.719 km
In de afgelopen week was het landschap prachtig door de sneeuw. De sensoren van de Porsche zijn erg gevoelig merk ik, waardoor allerlei functies niet volledig werken (parkeersensoren, verkeersborden herkenning etc). Dit is veel gevoeliger dan bij de BMW merk ik, maar wellicht komt het wel doordat de sensoren dichterbij de weg liggen en hierdoor sneller vies worden.
Naast de bovenstaande kleinigheid, had ik wel problemen met mijn verlichting. Het stadslicht deed het, maar het dimlicht ging niet aan. Erg vervelend en een melding “storing verlichting” kwam in beeld. Een bezoek langs de dealer, welke snel ruimte maakte. Helaas (?) was de storing weg en was niets te vinden, dus halverwege januari een nadere inspectie (en waarschijnlijk de schade verhelpen (spuiten en glascoating).
Stiekem keek ik naar de geweldige nieuwe Cayenne, maar de inruilprijs van de Taycan is nu gewoonweg slecht (ik merk overigens bij alle dealers een hele slechte inruil van auto’s; voorraden zijn een issue). Een Cayenne erbij is overdreven, dus laten gaan.
Ten slotte werd de week afgerond met het feit dat onze wegbeheerder onvoldoende onderhoud pleegt. Grote gaten op de snelweg, welke niet kon worden ontweken. Gevolg was een lekke voorband, waardoor de Taycan moest worden afgesleept. Schade blijft gelukkig bij 2 nieuwe banden, maar Rijkswaterstaat moet zich echt schamen. De dealer merkte op dat de achterbanden ook circa 3,3-3,8mm hadden. Dus deze worden waarschijnlijk begin 2024 vervangen.
Ik rijd vooral 80km/h wegen en zeker niet als een gek, maar een elektrische auto icm sportbanden (en geen 4x4) zorgt wel voor een hele korte gebruiksduur.
Schade gefixt
- 24.690 km
Een korte update over de Tycan Sport Turismo.
Van de onverlaat die langs mijn auto was geschaafd, is niets meer zichtbaar. De auto is keurig hersteld, waarbij ik circa 1,5 week in een nieuwe taycan heb rondgereden als tijdelijke auto. Eerlijk gezegd vond ik dat exemplaar niet zo goed rijden als doe van mijzelf. Enigszins vreemd, maar lees meer verhalen dat er toch wel verschil zit tussen de rijervaring van de auto’s. Dit bracht wel bij mij het gevoel weer naar boven dat ik de blauwe schone graag blijf rijden! Stiekem naar een Cayenne gekeken, maar dit exemplaar bevalt mij erg goed.
Het verbruik is in de winter fors, maar past natuurlijk ook echt in het beeld van elektrische auto’s en helemaal met forse banden/velgen. Nu de temperatuur weer beter wordt, zal de actieradius weer fors toenemen. Opvallend is dat tussen snelladers en het vermogen wat zij afgeven veel verschil waarneembaar is. Op sommige plekken kom je gewoonweg niet hoger dan 80-110. Bij ionity heb ik de hoogste waarden gezien (262) en dat gaat toch wel heel erg snel! Het voorverwarmen en buitentemperatuur zal ongetwijfeld invloed hebben, maar ik heb ook sterk het vermoeden dat door capaciteit problemen sommige snelladers niet continue vol gas kunnen geven. Vaak geen probleem, maar vooral bij het geschetste beeld “in 20 minuten 80%” vol kan er een teleurstelling ontstaan.
Wederom schade
- 25.900 km
De Porsche Taycan Sport Turismo is netjes opgeleverd na de vorige lakschade. Helaas heeft een (kleine) kettingbotsing plaatsgevonden, waarbij ik de voorste ben. Achterkant forse schade (bumper, achterklep, parkeersensoren etc.) dus we kunnen wederom terug voor de schadebehandeling. Enorm vervelend weer en wederom pech. Hoop dat hierna de incidenten stoppen, want ik word er niet vrolijk van. Positief: de remmerij was uitmuntend en daardoor heb ik gelukkig de auto voor mij niet geraakt. Geweldige wegligging en renweg op nat wegdek.
Ondertussen de bandenwissel (achterkant) gepland, dus voor de schade afhandeling staat de auto op verse bandjes. Toch positief blijven, want de auto rijdt heerlijk.
Schade herstel & nieuwe banden
- 29.315 km
Een kleine update.
Na de opgelopen schade aan de achterzijde, ben ik vrij snel geholpen om de schade te laten verhelpen. Voorafgaand aan het herstel zijn de achterbanden vervangen. Ik had Pirelli banden, maar nu gekozen voor sportieve Michelin exemplaren. Deze waren volgens de review en kenmerken vergelijkbaar, maar sneller leverbaar (en voordeliger). De wegligging is (blijvend) uitmuntend, dus ik ben content.
Het schadeherstel is netjes verlopen, waarbij een gehele nieuwe achterklep is gemonteerd. Het herstel heeft circa 3 weken geduurd, aangezien een onderdeel minder goed leverbaar was. Het herstel was bijna vlekkeloos, want nadien kraakte de auto erg op drempels en scherpe bochten. Gelukkig neemt Porsche dit serieus en een monteur reed mee. Binnen 100 meter was het duidelijk en is e.e.a. aangepast. Klaarblijkelijk waren de rubbers van de achterklep ingevet (?), maar dit moet absoluut niet volgens de monteur. Na 10 minuten was alles gefixt, erg fijn. Ook is waarneembaar in de achter spiegel dat de hemel bij de achterklep net niet netjes zit/zat. Hiervoor moeten nog klemmetjes worden besteld, waarna alles weer 100% is.
Tijdens de reparatie was, conform verzoek, een Cayenne de vervangende auto. Ik vind de nieuwe Cayenne wel gaaf en had hoge verwachtingen. Er werd direct aangekondigd dat inruilprijs van de Taycan wel tegen zou kunnen vallen i.v.m. grote aanbod (en weinig vraag klaarblijkelijk, zie ook op het forum/nieuwsberichten). Dit had ik natuurlijk wel gezien, maar ik ga natuurlijk geen halve ton afboeken op een nagenoeg nieuwe auto als de dealer voor de hoofdprijs e.e.a. blijft verkopen. Terug naar het rijgedrag van de Cayenne.; eerlijk gezegd vond ik het rijgedrag en de auto enigszins tegenvallen. Ik had zeer hoge verwachtingen, maar mag dat ook voor een exemplaar van 185K nieuw? Ik vond het exemplaar uiteraard niet slecht, maar zeker niet (veel) beter dan mijn BMW X7. Tijdens drie weken durende "proefrit" verlangde ik terug naar mijn Taycan. Geweldig rijgedrag, mooi voorkomen en "past" mij volledig. Het lage instappen en benodigde luchtvering gebruik neem ik dan ook voorlief. Dit went nooit helemaal (naast de X7), maar wel fijn de bevestiging dat dit exemplaar voorlopig blijft.
1 jaar
- 33.846 km
Vandaag de Taycan exact 1 jaar in bezit. De dag ervoor de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Geen bijzonderheden, maar zowel de voor- als achterruitenwisser moesten worden vervangen. Daarnaast de verwachting dat de banden de volgende onderhoudsbeurt niet halen. Vorenstaande verbaasd mij niet, want de Taycan op de gewenste sportbanden haalt met een beetje geluk 20-30k kilometer.
Verder bevalt de Taycan nog prima en het proefritje met 911 Targa heeft wel bevestigd dat het fun-gehalte hiervan een stuk hoger logt dan de Taycan. Helaas geen goede vervanger van de Taycan, dus uitbreiding (op termijn)?
Het plan was overigens om de auto ook voorlopig niet in te ruilen, maar gezien de desastreuze waardedaling ook bijzonder dom om te doen.
Bezoekje Praag
- 42.711 km
Een korte update van de Taycan.
Het blijft een fijne auto voor dagelijks gebruik. Het verbruik is, ondanks de zomer, best behoorlijk (23,5 kWh/100km vanaf begin). De grote accu is dan ook een fijne bijkomstigheid en zou ook de enige reden zijn om voor een nieuw exemplaar te gaan (grotere accu en zuiniger). Soms twijfel ik wel voor een comfortabele daily driver en een 911 erbij, maar uit financieel oogpunt (inruil en overige kosten) niet raadzaam. De nieuwe BMW m5 hybride is erg gaaf, maar het (elektrische) bereik te weinig. Door zonnepanelen etc. is het verbruik goed te doen (bijna altijd op kantoor en thuis laden) en is het onderhoud beperkt (hoofdzakelijk bandenwissel).
Net voor het bezoek aan Praag de brief van Porsche ontvangen met de melding: "De remslangen op de vooras links en rechts zijn constructief met een te geringe buigradius uitgevoerd waardoor er remvloeistof kan lekken en een lagere remdruk kan ontstaan".
Geen prettige gedachte en direct gebeld. Uiteraard al veel andere melders, waardoor in september pas e.e.a. kan worden aangepast.
De reis naar Praag was geweldig en de infrastructuur in Duitsland meer dan prima met snelladers. Voor de tariefstelling vergelijk ik het enigszins met reguliere brandstof en dan ontloopt het elkaar niet veel voor een gemiddelde auto (geen sportauto!). In Tsjechië is dit een ander verhaal. De infrastructuur is relatief beperkt en geregeld werkt de laadpas of creditcard niet, onhandig. Gelukkig is ionity langs de snelwegen (kort eraf) aanwezig en kun je bij de Lidl terecht (helaas matige oplaadsnelheid).
Normaliter loop ik niet tegen de beperkingen aan van de actieradius, want in Nederland kun je met een snellader om de zoveel kilometer altijd door. Dit is in Duitsland (snelwegen) ook het geval, maar bij een langere rit wil je eigenlijk net iets langer rijden. Tijdens het snelladen een kop koffie en de benen strekken is helemaal niet vervelend en je komt meer uitgerust aan, maar toch werkt het psychisch anders. De gemiddelde actieradius was 300-350km (snelheid: 140 km/h), bij idealiter een actieradius van 500-600km gewenst is.
Binnenkort weer een bandenwissel (vermoed 50.000 km) voor vers rubber.
remslangen vervangen (terugroepactie)
- 43.292 km
Zoals reeds gemeld en op de voorpagina van autoweek ook aangehaald, dient een deel van de remmerij vervangen te worden. Dot is een terugroepactie voor alle taycan modellen.
Na het maken van de afspraak is alles keurig verholpen. Een keurige taycan als leenauto (standaard interieur, beetje karig en Porsche onwaardig). Keurig gewassen, gezogen en gecontroleerd op onvolkomenheden. Er zat klaarblijkelijk een schroef in mijn achterband en ze hebben de band kunnen herstellen. Eveneens een nette kaart en geurblok ontvangen. Meer dan goede service bij PCT.
Op korte termijn moeten de banden worden vervangen. Brede sloffen, elektrisch aangedreven en aardig wat pk’s maken de auto wel een bandenvreter. Ik ga naar setje nummer 3 (achter). Ik rijd dagelijks en trap nauwelijks met de auto (heerlijke stille daily driver), waardoor dit wel enigszins een nadeel is. Een setje met 4 banden bij de bandenfitter kost (a-merk) toch snel 1.500-2.000€. Bij Porsche overigens 2.500-3.000€.
Slot achterbak kapot
- 46.902 km
Een korte update.
Met de Taycan en een gevulde achterbak met koffers heerlijk gecruised naar schiphol voor een vakantietrip. Wat een ruimte in de achterbak! Bij terugkomst in de parkeergarage werd ik helaas verrast. De achterbak ging niet meer open! Op geen enkele wijze (sleutel, elektronisch binnen en fysiek) werkte deze. Wel kon ik geluid horen, maar geen gebruikelijk geluid van het ontgrendelen van het slot. Helaas via de omgeklapte achterbank de koffers moeten opbergen. Ook na een paar uur werkte het niet, dus geen storing in de computer. Vorenstaande bleek ook vandaag bij de dealer. Het slot was kapot en is direct vervangen en was klaarblijkelijk op voorraad. Gebeurd dit vaker?!
De service was top; snel ruimte gemaakt en gehandeld. Toch ben ik gevoelsmatig iets te vaak bij de dealer.
Verwarming kapot
- 53.561 km
Na circa slordige twee maanden wederom een update. Fijn is dat ook ikzelf beter kan nalezen wat aan de auto mankeert, soms vergeet je het namelijk.
Het positieve is dat met de nieuwe voorbandjes het weer sturen is. Plakkend aan de weg, waardoor je echt het Porsche gevoel ervaart. De rijbeleving blijft leuk, waardoor ik de auto blijf behouden. Ook de mega afschrijving speelt hierin natuurlijk een belangrijke rol. De voorraad taycans bij de diverse verkooppunten groeit gestaag en ik kan mij daarbij iets voorstellen. De garantieperiode is veelal verlopen en met te veel storingen is dit geen fijne gedachte!
Sinds een aantal dagen doet de verwarming het niet meer van de Taycan. Klaarblijkelijk een bug die vaker voorkomt, want de dealer weet aan de telefoon waarschijnlijk al wat er mankeert. Op internet is ook genoeg te vinden. Daarnaast klotst er water ergens in de achterklep wat wegloopt via de binnenkant (achterbak nat). Dit laatste kan nog wel eens de reden zijn geweest van het slot dat de vorige keer kapot is gegaan.
Al met al heb ik steeds meer het gevoel dat de kwaliteit in de buurt komt van mijn geliefde Citroen BX (1e auto). Voor dit geld, de uitstraling en de uitingen over kwaliteit van Porsche moeten ze zich echt schamen. Het uitstellen van de andere elektrische modellen is niet voor niets. Je kn zoiets maar een keer goed doen en het verdienmodel zal wel fors onder druk komen te staan.
Ook al zou ik graag een 911 willen, brengt mijn ervaring mij echt aan het twijfelen hierover.
Verwarming en lekkage opgelost
- 53.799 km
De Taycan gelukkig weer kunnen ophalen.
Allereerst het tijdelijke bervoer: De tijdelijke leenauto (boxster cabrio) was leuk om te rijden, maar best prijzig. Dit geldt voor de koopsom, maar ook het brandstofverbruik. Bevestiging dat elektrisch rijden niet verkeerd is!
De taycan heb ik echt gemist; stil, snel en vergeleken met de Boxster! Wederom een bevestiging dat de Taycan mij wel past, ondanks de mankementen/storingen. Enerzijds gelukkig en anderzijds vervelend dat de andere modellen mij niet direct pakken. De911 targa was de uitzondering….
De verwarming was klaarblijkelijk het bekende fenomeen. Vervangen onder garantie. De achterklep schijnt uit 2 delen te bestaan welke gekit worden. Dit is niet helemaal goed gegaan (slordig na de nieuwe acherklep ivm schade). Het gevolg was klotsend water en lekkage in de achterbak bij het openen van de klep. Ook dit is opgelost. Hopelijk nu genieten!
3 weken uit logeren
- 55.039 km
Nadat ik circa 4 weken geleden de auto terug kreeg en een review update plaatste, was het peobleem helaas nog steeds niet opgelost. Het water in de achterklep
Kwam niet meer via de zijkant eruit, maar nu via de bedieningsknoppen! Uiteraard direct gemeld bij de dealer en de auto werd opgehaald. Het vervangend vervoer, een 718, was overigens best leuk, maar eeg klein en lawaaiig!
Na een logeerpartij van 3 weken (!) is vandaag de auto weer bezorgd. Klaarblijkelijk was de achterklep niet goed gekit en is nu het opnieuw gedaan en uitgebreid getest. Hopen dat het nu wel goed gaat….
Bij het weerzien van de gepoetste Taycan werd ik wel erg blij van de kleur, het model en het rijgenot! Het blijft werkelijk een gaaf exemplaar, maar de problemen moeten nu echt eens uitblijven!
Aankomend onderhoud en einde garantie
- 61.940 km
Nu het weer wat mooier wordt en vooral de temperatuur dubbele cijfers laat noteren, is het bereik weer een stuk beter. Ook de banden zijn dan standaard wat warmer en soepeler, zodat de Taycan direct lekker rijdt en plakt aan de weg.
In juni stopt de garantie na 2 jaar. Net voor het einde van de garantie gaat de auto nog voor onderhoud (benodigd), waardoor de laatste bug gemaakt kan worden. De achtersproeier doet het niet. Verlengen van de garantie zou ik het liefste wel doen, mede gezien afgelopen 2 jaar, maar dit kost meer dan 3.000€ voor een jaar. Voor de Taycan het allerduurste (911 is goedkoper!), wat natuurlijk veel zegt over de problematiek die stiekem heeft plaatsgevonden achter de schermen.
Persoonlijk vind ik het een schandalig tarief en bijzonder onverstandig van Porsche om de elektrische vloot zo slecht te ondersteunen. Zowel inruil, onderhoud als garantie zijn van belang om in de toekomst wel of niet weer een Porsche te kopen. De nieuwe Taycan wordt amper verkocht en de Macan valt volgens mij ook tegen (alleen in het begin ging het aardig). Korte termijn politiek en uiteraard de gevolgen van het niet langer ondersteunen van elektrisch rijden door de overheid.
Al met al geniet ik wel weer gigantisch van de auto. Een proefrit met een 911 Targa GTS beviel erg goed, maar 280k-300k nieuwprijs is toch wel de buitencategorie. Een 2de hands exemplaar blijft ook prijzig en helaas zijn er te veel in saai zwart/grijs.
Tot de volgende update!
2 jaar!
- 67.547 km
Zoals in de review van april aangekondigd wordt de Taycan 2. Hiermee komt een einde aan de reguliere garantie en kan je dit verlengen tegen een rijkelijke vergoeding. Wat mij helder is geworden dat de dealer dit “herverzekeren” en de vergoeding afhankelijk is van de premie en de werkplaatsfactuur voor registratie (?). Enigszins bijzonder, maar wel verklaarbaar dat de premie wat zegt over het risico en de bijbehorende kosten. Over de dekking wat onder garantie valt heb ik geen ervaringen, maar dat zal vast ook nog een issue kunnen zijn. Ik heb nog een week om vorenstaande te keuze , maar 3,5k voor garantie vind ik wel wat gortig.
In de afgelopen tijd zijn er gelukkig geen mankementen geweest en met de temperatuur stijging daalt het verbruik en stuurt de Taycan direct top met de zomerbanden. Helaas wel toe aan weer nieuwe achterbanden; heftig deze intensiteit! Weer 1k voor een setje, maar blijkbaar normaal? Een onderhoudsinterval is volgens mij groter dan een set banden.
Eerlijk gezegd geniet ik nu met volle teug van de voiture. Door het elektrisch laden en geen storingen (afkloppen) is het een “echte” porsche zonder de bizarre brandstofkosten en tarieven voor onderhoud. De wens voor een 911 blijft, maar de standaard tarieven voor onderhoud en stijgende prijzen, laten gelukkig de ratio boven de emotie komen. Klaarblijkelijk kan alles worden gevraagd en is de pijngrens nog niet bereikt. Een Bentley of Aston Martin wordt dan ook bijna vergelijkbaar. Dan valt de Taycan nog erg mee! De afschrijving heb ik nu toch al gehad…..!
Door de afgrijselijke afschrijving van de exemplaren is bijna niemand zo gek een nieuwe te kopen tegen de hoge verkoopprijs. Ondersteuning bij inruil van het eigen merk bij inruil had denk ik dit enigszins voorkomen. Langere termijn visie denk ik dan en je zal moeten ivm
CO2. De showroom exemplaren worden soms aangeboden met 20k korting, maar het loopt niet storm.
Al met al blijf ik voorlopig lekker rondcrossen. Wanneer de storingen uitblijven misschien nog wel heel erg lang, want wat ka nou echt beter en mooier?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.