Porsche Taycan Sport Turismo (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Taycan Sport Turismo |
---|---|
Versnellingen | 2, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 55 km |
KM-stand laatst | 2.800 km |
De aankoop
- 2.050 km
Sinds een maand ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe Porsche Sport Tourismo RWD in de kleur ijsgrijs. Ik had al wat proefritten gemaakt in elektrische auto’s en vooral de instand power vond ik lekker rijden. Alleen dat gewicht hé… Maar bij een proefrit in de Taycan voelde je dat gewicht veel minder vooral omdat de auto toch vrij laag is gebouwd. Daardoor was hij ook echt sportief te rijden wat ik wel erg prettig vind. Maar ja ,in een Porsche rijd je niet anoniem rond dus had ik nog wel wat tijd nodig om aan het idee te wennen. Ik ben toch van “ doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg “. Maar met mijn jonge leeftijd van bijna 55 had ik ook zoiets dat het nu of nooit was. Ik ben bij verschillende Porsche dealers geweest waar ik overigens prima geholpen ben. De Sport Tourismo was mijn favoriete model mede door zijn praktische bruikbaarheid. Vooral de verschillende kleuren in het echt bekijken is van belang omdat dit vaak heel anders is dan op een schermpje. Ik ging eerst voor mamba groen of krijt maar deze vielen in het echt wat tegen. Toen we bij Porsche Amsterdam de ijsgrijze Sport Tourismo zagen wist ik dat het die kleur moest worden. Deze was net binnengekomen en moest als demo moest gaan dienen. Maar dit is maar bij een demo ritje gebleven want ik heb hem daarna gekocht. De meeste opties die ik wilde zaten erop plus nog wat extra’s. Had voor mezelf nog wat andere opties in gedachten maar die heb ik laten varen om binnen een week al de auto op mijn naam te kunnen zetten. Een nieuwe zou trouwens standaard al 5000 euro duurder worden door een prijs verhoging en het zou nog 4 maanden duren tot aflevering. De hele aankoop heb ik wel ervaren als een mooie beleving bij Porsche centrum Amsterdam. Top…
Over een paar dagen zal ik mijn rijervaringen beschrijven.
rij ervaring
- 2.100 km
Het rijden met een Taycan is wezenlijk anders als met een benzine/diesel auto. Vooral de reactie op het stroompedaal is heel direct. En daarbij gelijk het volle koppel wat een zeer controleerbare acceleratie geeft. Even inhalen is zo gepiept. En het verschil met andere EV's is dat een Porsche ook heerlijk de bocht uit kan accelereren. Hij blijft heel vlak liggen en heeft veel tractie. Ik wilde eerst nog de optie torque vectoring (sper op achterwielen) maar vergeleken met andere auto's heeft de Taycan veel meer grip op de achterwielen. Komt denk ik door het gewicht icm lage zwaartepunt en de walsen van banden eronder.(achter 305/30). Je kan hem in de bocht heerlijk vol op het pedaal trappen en je wordt de bocht uit geschoten. Is het wat glad dan houden de hulpsystemen de auto in het gareel. Alleen met snelle links/rechts bochten voel je wel het gewicht van de auto wat even omgezet moet worden. Mijn Mazda MX5 is daarin veel beter maar ja die weegt niet eens de helft van de Taycan. Het stuurgevoel is precies en de auto volgt de gekozen lijn zonder drama. Ook de rechtuitstabiliteit is als op de spreekwoordelijke rails. Niet gevoelig voor spoorvorming. Ik heb ook de optionele luchtvering erop zitten wat een heel zachte rijervaring geeft in de normale stand. Maar op verkeersdrempels merk je ook dat hier een einde aan de veerweg zit en daarbij een stootje na geeft als je de drempel afrijd.
Een punt van kritiek zijn wel de achterbanden/velgen. Ze zijn prachtig maar maken wel wat banden geluid en daarbij komt dat er rond de 100km/uur een irritante vibratie bij komt. Het lijkt mij wat onbalans dus zal de werkplaats eens een bezoek brengen.
Volgende keer vertel ik wat over de verschillende rijmodi.
Rijmodi
- 2.200 km
De verschillende rijmodi zijn echt wel verschillend van elkaar. Normaliter rij je meestal in standje Normaal of Sportief waarbij de vering ietsje harder is. Maar het blijft allemaal nog comfortabel. De Sport plus stand heeft bij mij de optionele electric sound er bij en het wordt ook wat stoteriger. Dan is er nog de individuele stand waar je alles zelf in kan stellen. Denk aan rijhoogte, rij instelling, vering ,recuperatie en electric sound. Als ik alleen rij staat ie in deze stand. Mijn vrouw vind het space ship geluid maar niks maar ik vind het wel wat toevoegen aan de beleving. Dit is allemaal makkelijk via de sport chrono knop het stuur in te stellen. Er is ook nog een range stand waarbij je gelijk 10-15 km erbij krijgt als je daarop staat. De auto zakt dan wat door voor betere aërodynamica en volgens mij draaien airco en verwarming ook minder hard maar daar merk je weinig van. De recuperatie kan je ook op stuur activeren en dan remt ie hetzelfde af als dat je in een benzineauto het gas los laat. Veel minder als andere ev’s. Ik denk dat ie meest uit blijft staan als je het gewend bent. Dan maar zelf harder remmen, wat trouwens meer kracht vraagt als gedacht. De rem schijven en klauwen zijn groot genoeg maar ze voelen niet zo bijterig. Heeft denk ook met het gewicht te maken.
Voor de rest is de auto gewoon erg praktisch en we denken erover om de speciale fietsendrager voor de Taycan te kopen omdat we ook graag een dagje fietsen. Maar ook die heeft een speciale Porsche prijs….
100km/ uur op A4
- 2.600 km
Ondanks dat het de basis uitvoering is met zijn vermogen is de launch optie altijd leuk om te doen. Vooral met de elektro sound erbij lijkt het wel een vliegtuig die op wil gaan stijgen. Doet het altijd leuk bij passagiers.
Maar na een tijdje zijn alle speledingetjes wel eens uitgeprobeerd en breng je de meeste tijd door al rijdend op de A4 met de snelheid rond de 100 km ,want trajectcontrole. En toen viel mij op dat er tussen de 95 en 115 een wat vervelende repeterende dreun te horen was van de achteras of wielen. Ik ben er mee terug gegaan naar de dealer en heb samen met de monteur een stuk gereden waarbij hij hetzelfde geluid hoorde. Ondertussen kreeg ik eenzelfde ruil Taycan mee waar ik het geluid niet hoorde dus het hoort niet zo te zijn. Een dag later kon ik hem weer ophalen en werd mij verteld dat ze er niets aan konden doen maar het wel een bekend probleem was. Het had met de motor icm. software te maken. Dat vond ik wel verbijsterend om te horen van een merk als Porsche die toch wel bekend staat om zijn service…
Ik ben nog aan het denken wat ik met dit antwoord moet aanvangen. Als je 70% van de tijd met een licht dreunende auto rijd is dit toch niet iets dat je van een merk als Porsche verwacht. Wordt vervolgd.
Inruil op een GTS
- 12.000 km
De laatste tijd best nog wat kilometers erbij gereden zonder problemen alleen bleef het licht dreunende geluid me irriteren. Dus ging ik langs bij de Porsche dealer en die hadden een nieuwe Taycan GTS staan die er geen last van heeft. Die heeft vierwiel aandrijving en ook andere motoren. Dit is natuurlijk een flinke upgrade die ook wel wat kostte maar na wat onderhandelen was ik toch zover dat ik overstag ging en mijn Taycan ingeruild heb op de ijsgrijze GTS. Hier zitten alle opties op die ik wil plus nog wat extra’s die ik zelf niet zou kiezen zoals het sun control panoramisch dak en de burmester geluidsinstallatie. Dit zijn dure opties maar die zaten eenmaal op dit voorraad model. Met de uiterlijke aanpassingen van de GTS staat er wel een dikke auto en het interieur is met de rode accenten en race tech ook nog wat sportiever. Verder zit achterwiel besturing op en geluid en warmtewerend glas op. Komende week is de inruil dus daarna laat ik weten wat mijn bevindingen zijn.
1e ervaringen met de Taycan GTS
- 300 km
Ik heb de laatste dagen al wat kilometers gereden en kan zeggen dat de auto echt wel anders rijd. Ten eerste is er de kracht en snelheid die voor mij ongekend is. Je bent op de weg iedereen te snel af. En dat allemaal zonder drama. Even snel veilig inhalen of een sprintje bij het stoplicht gaat hem zeer makkelijk af. Daarbij is de wegligging rotsvast al naar gelang de instellingen staan. Het verschil met de Taycan RWD is dat het onderstel van de GTS stiller is met minder dreunende geluiden in het algemeen en zeker bij 100 km per uur wat ik echt een probleem vond. Dus in standje normaal is het heel comfortabel touren waarbij een trap op het stroompedaal je alsnog een duw in je rug geeft. Bij standje sport wordt het onderstel iets stugger en lager en de reactie nog iets feller.
Over een paar weken geef ik wat meer ervaringen.
Laadstress??
- 2.800 km
Afgelopen weekend een dagje naar Duitsland geweest. Het was een paar graden boven nul met veel snelweg kilometers. Dus een goede test voor de range. Net over de grens richting Oberhausen was het rustig dus ging het stroompedaal naar de vloer waarbij 250 heel snel op de teller stond. Mijn vrouw hield me toen tegen maar er zat zeker nog meer in. Volgende keer maar alleen….. Daarna “ rustig” met 175 door gereden wat als rustig cruisen aanvoelt. De range zag je daarbij wel hard afnemen. Dus bij nog 30% accu dacht ik even te laden langs de snelweg en koffie te nemen. Bij de snellader van 300 kw aangekomen bleek deze buiten werking te zijn. Dan maar verder. Aangekomen op de bestemming stonden we op een hele grote parkeerplaats zonder een lader wat mij ook weer tegenviel. Ik had ondertussen nog maar 35 km range over. In de middag ging het weer huiswaarts en moesten we toch wel hoognodig laden. Ik heb toen wel even een grondige studie gedaan naar de dichtstbijzijnde snelladers. Met behulp van de Porsche navigatie waarbij alle dichtstbijzijnde laders in beeld kwamen werd de reis aangevangen. Ik koos voor een plek met meerdere laders zodat we meer kans hadden als er een bezet was. Met nog krap 20 km range kwamen we aan en er waren meerdere plekken vrij. Het was een 300 kw lader maar veel meer als 140 kw kwam er niet in. Waarschijnlijk omdat er meerdere auto stonden te laden. Maar na een hapje en een drankje hadden we binnen een half uurtje toch weer 260 km range erbij wat genoeg was om thuis te komen. Dit kan je trouwens via een app op je telefoon controleren. De conclusie is dat laden in Duitsland lastiger is en wat meer planning vraagt. Had ik nu laadstress of was het wel spannend?? Dit laatste hoort wel een beetje bij een merk als Porsche…
Op de heenweg 35 kw op 100 km gebruikt en terug 33 kw op 100 km. Niet al te zuinig vergeleken met andere ev’s. Maar het was zeker geen zuinigheidstest en ik rijd hem als een Porsche ,met veel genoegen…
Die kracht die losbarst bij pedal to the metal is voor mij ongekend. Op natte wegen voel je hoe alle vier wielen naar grip zoeken en ook vinden. Maar het hoeft en kan niet altijd snel en dan kan je ook heerlijk voortkabbelen met het verkeer mee met adaptieve cc aan. Die gebruik ik veel en werkt goed met een prettige stengel bediening .
Tot zover heel tevreden over de Taycan GTS.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.