Porsche Taycan Sport Turismo (2023)

autoreview

Porsche Taycan Sport Turismo (2023)

Signalement

UitvoeringTaycan Sport Turismo
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst11.500 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Porsche Taycan sport turismo

Als porsche fanaat, is deze taycan mijn 4de nieuwe porsche die ik aangekocht heb bij porsche center antwerpen. Na eerder een boxster 981S, een porsche macan diesel, een panamera hybride gehad te hebben, was het nu (fiscaal) tijd om me op de elektrische markt te begeven.

Die keuze maakten we begin 2022, hierbij was de kia ev6 of de gemaakte keuze de porsche taycan sport turismo de kanshebbers. De kia gaf me wel een heel goede indruk na een testrit maar doordat ze op een wachtijd zaten van een jaar en onze taycan in april al kon geleverd worden hebben we voor deze laatse gekozen.

Echter de oorlog besliste er anders over, april werd mei, mei werd augustus dan weer september om hem nu in januari te kunnen bezitten.
Hierdoor werd het uitkijken naar wel geminderd in euforie.
Toen we eindelijk de wagen mochten ophalen waren we wel blij met de keuze die we gemaakt hebben, we hebben gekozen voor genetian blue, met beige interieur, verder hebben we als voornaamste opties: sport chrono pakket, massage en geventileerde zetels, 4 zone bedieningen, verwarmde achterzetels, automatische laadkleppen, warmtepomp,... zoals je ziet hebben we in hoofdzaak gekozen voor comfort functies ipv de prestaties verhoogde opties zoals de verzwaarde batterij.

een keuze die tot nu sterk bevalt!

Ik ben nog maar 1000 km verder maar heb nog niet het gevoel gehad prestaties te kort te komen, de actieradius is niet fantastisch met een goede 320 km , 23kwh verbruik... al rijd ik er wel sportief mee.
ik heb steeds mijn dagelijkse ritjes vlot kunnen afwerken zonder onderweg te laden, al heb ik wel de fastned in belgie geprobeerd om het systeem te testen.
Dit ging vrij vlot van zodra mijn instellingen van de auto juist stonden. Het is echter nog iets waar ik later met meer ervaring mijn review zal verder schrijven. In hoofdzaak laad ik nu thuis op aan 11kwh lader van porsche.
's avonds plug ik in, en wanneer ik 's morgens opsta verwarm ik hem via de app voor, en vertrek ik steeds met een volle batterij.
Wat me enorm bevalt aan de wagen is toch het comfort van de wagen, ik vergelijk het best met mijn panamera. Maar dat geeft me dan ook weer dat ik hiervan zeg... het zou evengoed een mercedes of bmw kunnen zijn.... het echte porsche dna van een boxster, 911 dat is er net niet naar mijn gevoel. de wagen mist zijn scherpte in bochten, vermoedelijk door de gewichtsverdeling, ook op een niet zo effen weg en bij nat weer heb ik het gevoel dat hij zich niet vast houd tegen de grond en dat hij stuitert, maar dit zal ik na een paar duizenden km verder kunnen bevestigen.
Wat me ook stoort is wanneer je trager rijdt de wagen constant een soort zoom geluid geeft (mijn sport sound staat af) , dat zoom geluid ergert me veel meer dan ik zelf dacht.
Ik rij veel zonder muziek maar nu staat de radio net iets meer en luider aan.

Porsche is ook veranderd in zijn persoonlijke instellingen van de wagen met verschillende gebruikers, vroeger was dit heel eenvoudig op de sleutel te programmeren, nu verloopt alles via de app waar je uw profiel bij aanmaakt en die maakt deze draadloos over aan de sleutel.
Deze nieuwe feature werkt bij ons voorlopig nog niet echt optimaal en dan denk ik... hou het soms eenvoudig zoals het was...

Het draadloos opladen van de mobiele telefoon in de auto is ook niet meer van deze tijd!! het bakje in de middenconsole waar je uw arm op legt, is te veel naar achter en het is heel onpraktisch je telefoon daar dan nog in de gleuf te steken, dit kon naar mijn gevoel echt stukken beter door het middenconsole scherm te verkleinen en op het dode stuk waar je met de hand kan schrijven voor de bediening van het pcm systeem, (terwijl je 10cm het erboven het makkelijk kan aanklikken) weg te nemen en houder te zetten zoals bij tesla bvb...

Het rijden op zich is heel leuk en comfortabel, ondanks ik vaak met heel snelle wagens rijd voelt deze std rwd sport turismo wel vlot aan in het dagdagelijks verkeer, geeft hij prima alle gegevens door en werkt alles heel vlot en vertrouwelijk.

Binnen een paar duizenden km meer en binnenkort een lange afstandsreis zal ik mijn ervaring in laden / rijden /onderhoud enzoverder mee delen.

5500 km verder en hoogte en laagte punten

  • 5.500 km

De eerste 5500 km elektrisch rijden zijn achter de rug.
Het waren hoogtepunten maar ook wel dieptepunten, waarbij niet alleen de auto teleurstelde maar ook heel de infrastructuur rond elektrisch laden en de stress die het mij en andere bezorgde.... Maar laten we starten met het fijnere.
De wagen rijdt fantastisch comfortabel, al blijft wel het gemis van de luchtvering wat hangen. Alles voelt heel stevig en porsche aan. De uitlooptijd waarbij je uw gaspedaal van de hendel neemt is ook wel heel fijn.
Bij goed weer is er wel een merkbaar verschil in controle over de wagen en ga je netjes de bocht in zoals het een porsche beaamt.
Enige glimlach kan er wel af als mensen je wagen met een duimpje omhoog laten te kennen geven dat het best een mooie wagen is.

Wat me wel tegenvalt en dit ligt vooral bij porsche hun software, is dat de wagen dikwijls net voor ik wil instappen en hij de klinken automatisch naar buiten duwt, hij een seconde of twee het voertuig volledig vergrendeld. Voor hem dan te openen moet je de sleutel zoeken en hem dan zo openen.

Ook tijdens een rit afgelopen dagen vallen de gehele displays weg voor een update van meer dan een uur, in dat uur kan je ook geen muziek, navigatie en dergelijke gebruiken, wel kan je nog de snelheid aflezen.

De app van porsche werkt niet zoals het de moderne tijd zou beamen, de reactietijd is bijzonder traag en de functies in vergelijking met een tesla app zijn beschamend te noemen

Ook een ding waarbij onze oude nissan xtrail het veel beter doet is dat je de achteruitrijcamera zelf moet sproeien bij achteruit rijden, door zijn vormgeving krijgt hij hier enorm veel vuil, dan verwacht je toch dat net zoals je xtrail hier een automatisch en vooral ook beter sproeier tegenaan gaat.

Er zijn nog een paar zaken te melden maar dat zal ik na een verdere opgelopen km stand vermelden of ze mij nog irriteren

Maar nu het elektrisch rijden...

Hier in Vlaanderen Belgie mag ik niet echt klagen, op de meeste plaatsen kan je al dan niet snel laden, al is het echt niet goedkoop!!
De taycan heeft een gemiddeld verbruik van 23kwh per 100km, als ik dan 21kwh wil laden bij fastned dan kost me dit 16,50 euro. (ik gebruik de wagen wel zoals het hoort een wagen te gebruiken en met alle comfort van opties)

Wat me hierbij ook verbaasde is dat je nooit bijna de gehele snelheid van het laden hebt en als er iemand naast jou komt staan dan mindert de snelheid van het laden nog.

MAAR, toen gingen we er een weekendje op uit naar Durbuy, een stadje in Walllonie.
Via de app kon ik de route doorsturen naar mijn gps, deze geeft me dan aan waar ik kan gaan laden, onze eerste test.... de route gaf aan dat ik vlak voor Brussel kon snel laden bij een Total tankstation.
Ik heb in de wagen 3 laadpassen liggen van verschillende organisaties want geen enkele laadpaal neemt een mastercard aan.
Eens aangekomen stond er een witte Kia voor me, in de wagen zat niemand in, dus ik vreesde al het ergste.
Maar gelukkig na een goede 10 min kwam de man naar buiten en kon ik mijn eerste laad sessie starten, een hapje eten en weer weg.... dacht ik.... Toen ik mijn wagen voor de lader bracht en me met mijn 3 pasjes naar de lader begaf, weigerde hij elke keer de kaarten die ik bij had , ik begaf me naar de shop van Total maar cash betalen gaat niet en de mensen van de shop kenden er zelf weinig van ... Het ontspannen weekend kreeg een eerste stress factor, maar volgens mijn informatie van de boordcomputer kon ik met 32 percentage in Durbuy aankomen.
We besloten dan maar door te rijden naar ons gehuurd huisje en we zouden de volgende dag wel in het "grote" Durbuy kunnen laden.
Via de app zag ik dat er idd 4 laadpalen beschikbaar stonden, weliswaar geen snel laders , maar een bezoekje aan Durbuy met een etentje zou ons voldoende tijd geven om de rit huiswaarts te kunnen inzetten.

De volgende ochtend, een stralende zaterdag merkte ik om 10h in de ochtend al op dat er 2/4 laadpalen al in gebruik stonden.
De vrienden wouden in de ochtend nog een wandeling maken en ik... ik zat maar te kijken hoeveel beschikbare laadpalen er waren want ik moest daar laden.
Na dan toch maar een verkorte wandeling gedaan te hebben keerde we richting Durbuy, waarbij ik voortdurend mijn app controleerde op beschikbare laad punten... nog 1 bleek er vrij te staan.... oefff.....
MAAR nu blijken dit PRIVE laadpalen te zijn van Wout Bru zijn hotel en enkel ter beschikking staan voor hotel gasten.
NERGENS staat dit vermeld en in heel Durbuy is geen enkel andere laadpaal te vinden of ik moest verder rijden dan ik kon.
Na een overnachting geboekt te hebben voor in de toekomst mocht ik wel laden voor 2h, hierna moest ik plaats maken voor de gasten die er nu waren of gingen aankomen, maar met deze laadtijd kon ik me wel terug naar het huisje begeven en ons de volgende dag richting een ander laadstation begeven.
De volgende dag hoopte ik dat de kaarten nu wel zouden werken, anders zat ik met een probleem... maar gelukkig werkte het andere laadstation van Total aan de andere kant wel en konden we na een oplaadtijd van 25 min huiswaarts rijden.

Nooit gedacht dat rijden en laden me zo veel stress zouden bezorgen. Maar de pijn punten van elektrisch laden waren zeer goed voelbaar en er zal nog veel moeten gebeuren in mijn ogen als ze dit overal willen mogelijk maken.

Voor mijn woon-werk verkeer waarbij ik thuis oplaad ondervind ik geen problemen, al heb ik zelf het geluk dat ik gewoon thuis netjes kan parkeren en inpluggen.
Echter het weekend heeft me wel reeds de mail laten versturen naar de dealer om de wagen eventueel over te nemen, we kijken wel of het financieel geen al te groot verlies is, anders blijven we wel er mee verder rijden.
Eind deze maand gaan we richting Texel vanuit Antwerpen, een tweede iets grotere test, maar hopelijk verloopt het meer ontspannen...

Langs deze weg wil ik ook mijn medeleven betuigen aan de familie van de 4 mensen die omgekomen zijn in Duitsland met de drie porsches afgelopen weekend , een rit waarbij ik zelf als mijn agenda het toeliet zou aan deelgenomen hebben. sterkte aan iedereen en dit maakt al het gemekker over wat software problemen verdwijnen in het niets en laat ons terug beseffen van elk moment te genieten

11500 km en de liefde wordt groter

  • 11.500 km

Hier zijn we weer met een korte update.

allereerst het laden en de stress factor die we hierbij hadden toen we de auto net hadden en ons eerste ritje naar durbuy deden is inmiddels al veel minder.
zoals gezegd hadden we een ritje antwerpen/texel geboekt, en over de hele trip vrij goed kunnen bijladen, al blijft wel een minpunt dat je niet gewoon met een mastercard kan betalen en dat je wel met 3/4 pasjes zit en dan heb je toch nog dat 5de pasje nodig....

de auto zelf... heerlijk .... het heeft een tijdje geduurd om het missen van de sound en de beleving die een porsche motor geeft gewoon te worden en in compromis hiervan het gewoon worden van het zoomen, maar eens je eraan gewend bent, zet ik zelf mijn sport sound niet meer aan.
ook is de klimaat bediening op afstand heerlijk, zeker met de voorbije warme dagen stap je lekker in je koele zetels / auto.

de 2 versnellingen van de taycan zijn ook wel leuk en voelbaar, maar soms verwacht je het niet dat hij opschakelt en dan heb je toch even het gevoel dat je de controle een halve seconde niet hebt, want je schiet wat vooruit.

Wel heb ik al 3 keer voor gehad, dat mijn schermen volledig weg vallen tijdens het rijden en ze blijven dan maar staan in een soort van zandloper effect, je kan dus niets meer bedienen, geen gps, al blijft het wel actief op de achtergrond en de muziek ook.
Deze 3 keer is het steeds om 1 of andere reden de volgende dag in orde gekomen.
Bij PCA hebben ze het systeem een update gegeven, maar 3 weken later was het weer prijs... wordt vervolgd

Het rijbereik is met de zomer maanden ook toegenomen, en hier zit ik aan een reëel van 370 te berijden kilometers met een volle accu, in een gekoelde auto, met een sportieve rijstijl
volgens de app heb ik nu een verbruik van 19.2kwh en ik rij... sportief

De volgende porsche boxster spyder rs is wel besteld (verwacht einde 2024) of deze da taycan zal vervangen weet ik niet, want ik begin deze toch steeds meer leuker en leuker te vinden....

nog 1 puntje, de instap is niet voor iedereen comfortabel, je zit best laag en mensen zoals mijn ouders geraken er toch steeds met enige moeite uit.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.