Porsche Taycan 4 Cross Turismo (2023) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Taycan 4 Cross Turismo |
|---|---|
| Versnellingen | 2, Automaat |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 27.500 km |
| KM-stand laatst | 37.000 km |
Sportieve gezins EV
- 37.000 km
Heel lang was ik 100% zeker: de opvolger van mijn Tesla Model Y, wiens lease in maart 2025 afliep, zou de gefacelifte Tesla Model Y worden. Maar toen werd Elon Musk knettergek en zijn woorden en daden strookten totaal niet met mijn waarden. Op zoek dus naar een EV van een Europese constructeur. Ook geen lease meer maar een eigen aankoop (via mijn eigen bedrijf, dat wel) want ik wil baas zijn over mijn auto. Een jonge occasie dus, want dan is een grote klap van de afschrijving al gebeurd.
In mijn zoektocht heb ik gekeken naar de Mercedes EQE SUV, BMW ix en Audi Q8 etron, kwestie van in het segment te blijven van de ruime SUV (om met mijn gezin op vakantie te kunnen gaan). Zelf heb ik liever een wat kleinere auto maar de Mercedes EQC en BMW ix3 hadden voor mij gewoon niet genoeg range om als gezinswagen te gebruiken. De Audi Q6 was nog te jong om als occasie te vinden. Ik keek ook even naar de BMW i5 touring en Audi A6 avant maar die vielen snel af omdat ik een 4x4 wou en die waren veel te duur.
De Mercedes viel uiteindelijk af omdat mijn kids die niet mooi vonden en de range eigenlijk ook wat tegenviel. De BMW ix viel af omdat ik de kofferruimte te klein vond en de afwezigheid van een frunk hielp ook niet. De Audi viel dan weer tegen qua comfort van de stoelen: mijn echtgenote had het gevoel te veel te verschuiven in de bochten. Op zich allemaal heel goede auto's maar elk met minpunten die het geen zekere keuze maakten.
Toen een vriend van me zei dat in Duitsland de Porsche Taycan's aangeboden worden aan enorme kortingen, ben ik de website van Porsche Duitsland gaan uitpluizen. Het klopte voorwaar: Taycan's van 2 à 3 jaar oud en een paar 10 000km op de teller aan kortingen van40 à 50% op de catalogusprijs. Mijn oog viel op een Porsche Taycan Cross Turisme van mei 2023 met minder dan 30k km op de teller met net de opties die ik wilde (grotere accu, ACC met Porsche Innodrive, glazen dak, stuurverwarming, ....). Ook de kleur (wit met zware zetels) beviel me wel, en desnoods kon ik de auto altijd nog wrappen. Er zat nog meer dan een jaar garantie op en de accu was net helemaal vervangen zodat ik met een nieuwe accu startte. Deze auto liet ik overkomen met behulp van een gespecialiseerde firma die het transport deed, de douane, de inschrijving, alles klaarzetten in het Nederlands, ... Echt top, zo werken met een firma die gewoon is om auto's uit Duitsland naar België te importeren.
Van zodra ik er mee weg reed wist ik het: dit is een heel goede auto. Ruim van binnen, ook achteraan (mijn zonen meten 1.78m en 1.86m), een meer dan behoorlijke koffer (op dat vlak is een CT uitvoering een aanrader) en ook een mooie frunk, zeer aangenaam sturen, comfortabel (de CT komt standaard met luchtvering). Ook de instap gaat makkelijk, ook is het geen SUV model meer. Het design kan ik ook echt smaken. Dus ja, toen ik er mee wegreed was ik hee tevreden van mijn keuze.
Nu, 7 maanden en 10k km later, ben ik nog steeds heel tevreden. Met zijn vieren en volgeladen op reis naar noord Italië verliep onder grote problemen. De integratie van laden en GPS werkt goed en laden verloop zeer snel (met dank aan 800v technologie). De Porsche heeft ook twee laadpoorten (zowel links als rechts vooraan) wat handig is voor thuisladen. De auto stuurt zeer aangenaam, het automatisch sturen vind ik aangenamer dan wat Tesla doet. Bij Porsche kan je nog altijd zelf sturen zonder dat het systeem zich meteen uitschakelt. De range valt ook wel mee: in de zomer haalde ik meer dan 400 reële kilometers, momenteel eerder rond de 370km. Wel is de grotere accu aan te raden want anders moet je op 20% minder rekenen wat hem toch een minder handige reis auto zou maken.
Of hij rijdt als een echte Porsche weet ik niet, het is mijn eerste Porsche. Daarvoor reed ik vooral BMW en als laatste auto een Tesla. In elk geval vind ik hem heel fijn rijden. Rustig rijden kan maar als je hem even de sporen heeft voel je meteen de krachtontwikkeling. Hij stuurt zeer aangenaam en geeft altijd het gevoel dat je de auto onder controle hebt. De wegligging geeft ook vertrouwen. One-pedal remmen lukt niet (er is een stand voor recuperatie maar dat is verre van one-pedal). Dat doet Tesla toch beter.
Ik heb ook de elektrconic sport sound optie maar daar zou ik geen geld voor geven. Het geluid is echt synthetisch. Beter hadden ze het geluid van een 911 nagebootst, dan zou het nog zin hebben. Nu is het gewoon een elektrische sound, ik snap er de meerwaarde niet van. Nu, motorlawaai mis ik niet, de rest van de beleving van de auto volstaat om het een heel fijne auto te maken.
Of een dashboard zoals bij Porsche beter is dan een grote tablet zoals bij Tesla, is wellicht een persoonlijke keuze. Dat er we meer hendels en knoppen zitten bij Porsche, vind ik wel zeer fijn, daar gaat Tesla toch echt te ver. Maar het grote scherm van de GPS van te Tesla is wel aangenaam. Hier zou ik het op een quasi gelijkspel houden met lichte winst voor de Porsche.
Enkele minpunten:
- De GPS is een ware ramp: moeilijk om in te stellen (hij vindt veel minder zaken op naam dan bijvoorbeeld de Tesla), om de x tijd herstart hij waardoor je de bestemming opnieuw moet instellen, de instructies blijven soms vasthangen waardoor ik al een paar keer een afrit miste en hij slaagde ze zelfs in me 1,5km verkeerd af te zetten ook al had ik de naam van het hotel uit de lijst geselecteerd. Gelukkig is er dan Apple Carplay.
- Laden: je moet vooraf een profiel instellen tot welk % te laden. Makkelijk met een balkje verschuiven zoals bij Tesla kan hier niet. Je ziet dat op elektrisch rijden Tesla verder staat dan Porsche. Geen ramp maar toch net iets minder handig.
Problemen: blijkbaar is een zwak punt van de Taycan de verwarming. Deze blijkt na een paar jaar massaal er de brui aan te geven. Deze werd wel zonder problemen gratis vervangen maar toch, het zou niet mogen gebeuren. Bij ophalen na de herstelling zei de Porsche medewerker dat het over een paar jaar nog eens kan gebeuren. Porsche weet dat en heeft daarom haar garantie op de verwarming doorgetrokken. Op dat vlak wel een goede service maar hopelijk kunnen ze het probleem echt oplossen want om de paar jaar naar de garage voor herstelling is ook niet echt fijn.
Al bij al ben ik heel tevreden met de auto. Mijn vorige Tesla Model was ruimer en naar mijn gevoel een betere EV maar Porsche haalt het qua design en afwerking en de algemene rijbeleving. Ik heb geen spijt van mijn aankoop, wel integendeel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




