Porsche Boxster (2014)

autoreview

Porsche Boxster (2014)

Signalement

UitvoeringBoxster
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf46.000 km
KM-stand laatst47.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf en eerste gebruikservaringen

  • 47.500 km

Nadat ik mijn Z4 BMW 3.5i AUT E89 uit 2009 met 97.000km op de teller tegen een faire prijs verkocht had aan een collega kon ik weer op zoek naar een andere leuke cabrio.

We (mijn vrouw en ik) rijden maximaal 8000km per jaar met deze 2e auto dus we hoeven niet al teveel op het verbruik te letten en kunnen dus op zoek naar wat "leuks". Op de short list stond mede bepaald door het beschikbare budget een Porsche 911 van bouwjaar rond 2007 of een Porsche Boxster van bouwjaar rond 2013 met niet al teveel kilometers. Omdat de keuze in Duitsland groter is ook dit land in de zoekargumenten op internet meegenomen. Prijsverschil van deze cabrio's met Nederland inclusief te betalen BPM is zeer klein dus daar hoef je het niet voor te doen.

Na vele zoekopdrachten een mooie Boxster nabij München gevonden die aan alle eisen voldeed. Aanhanger en auto van pa (met trekhaak) geregeld. Totdat er plotsklaps de avond ervoor een mooie witte Boxster 2.7 PDK uit 2014 met 46K op de klok en 20inch donkere velgen 4 kilometer van onze woonplaats te koop kwam te staan. Gelijk gebeld en we mochten langskomen. De eigenaar zelf kon vanwege rugklachten niet meer makkelijk deze 3e auto in of uit komen dus wilde er vanaf. De auto zag er prima uit had zijn onderhoud gehad. Dus de volgende dag de deal beklonken. het vertrouwen aan weerszijden was groot dus we kregen meteen al het kentekenbewijs mee om de auto over te schrijven.

Na 2 BMW Z4's dus nu een Porsche Boxster! Hoe bevalt dat? Op dit moment nog super. De wegligging is toch weer een stuk beter dan de E89 Z4. Je kunt ongekend hard de bocht door en ook drempels kun je vrij hard nemen omdat de voorkant minder zwaar is veert deze minder in waardoor je er harder overheen kan. Niet dat ik nou een enorme coureur ben maar het is wel lekker om niet steeds bijna tot stilstand te moeten komen als je een drempel passeert. De zitpositie en het directe sturen maken dit voor mij de fijnst sturende auto die ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad.

Met mijn lengte van 1,98m kan ik prima in de Boxster zitten. De stoel kan in mijn beleving wel een standje minder ver naar achter dan in de E89 Z4 maar de ruimte is voldoende.

Het vermogen van de 6 cylinder boxermotor met 265pk is voor ons voldoende. De auto trekt als een lier met de PDK bak en deze voelt echt goed aan of je flink wilt doortrekken of relaxed wilt cruisen. Beter nog dan de DKG bak in z4 E89. De BMW had onderin meer trekkracht waarschijnlijk door de biturbo (306pk) . De Boxster moet even op gang komen zeg maar daarna voel ik geen verschil meer.
Qua geluid zijn beide auto's niet met elkaar te vergelijken de BMW had een donkere brom en de Boxster in mijn beleving een mooi snerpend boxergeluid. Bij beide auto's op zo'n manier dat het niet vervelend wordt op lange ritten. Als je het gas dieper intrapt dan solliciteer je naar een mooier uitlaat geluid. Dat principe werkt goed naar mijn idee.

Eigenlijk zitten alle opties er wel op behalve memory op de bestuurdersstoel en cruise control. Deze laatste mis ik behoorlijk en ik ga deze laten inbouwen. Ik ben iemand die 80% van de tijd op de cruise control rijdt. Ik heb even bij de Porsche dealer geïnformeerd wat het kost om deze op officiële wijze te laten inbouwen en de prijs komt op € 719,-(Porsche prijzen dus ook!) Waarschijnlijk ga ik dit wel doen binnenkort. Ik moet nog even aan de prijs wennen.

Qua onderhoud heeft de Boxster bij de vorige eigenaren 2 Porsche dealer beurten gehad. Een kleine beurt van € 750,- en een wat grotere beurt (olie, bougies, bobine, remvloeistof en riemspannervervanging) van € 2.200,-!. Deze laatste beurt is in februari dit jaar uitgevoerd en zou wat mij betreft moeten zorgen voor 2 jaar rijden zonder grote onderhoudskosten. Dat was ook van belang bij de aanschaf.

Wat mij wel verbaasd heeft is de enorme belangstelling van omstanders. Een Porsche is toch meer bijzonder dan een Z4 terwijl de BMW sneller is en de nieuwprijs fors hoger ligt. Het zal wel aan de looks en de merkbeleving liggen. Ook mijn jongste zoon (12) wil nu weer graag mee omdat het nu meer op een GTA (playstationspel) auto lijkt

Als de zomer voorbij is zal ik het volgende review plaatsen. Dan wordt er onder meer een cabriodriedaagse aan de Moezel meegenomen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.