Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera GTS Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 32 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Een jongensdroom
- 385 km
Januari 2022:
Huidige auto bevalt niet echt (zie review), tijd voor heel iets anders. De grote gezinsauto en de wat kleinere gezinsauto gaat plaatsmaken voor 1 grote gezinsauto en een auto voor papa. Al vrij snel waren we uit een geschikte gezinsauto (VW ID4 gaaaap) en dat de auto voor mij een 911 moest worden.
Dus maar eens oriënteren. Al diverse keren de configurator van Porsche de voor mij ideale 911 samengesteld. Agaatgrijs stond vast, Carrera 2, 4, wel of geen S nnb. Proefgereden met alle genoemde types, een 2S moet het worden. Eind januari had Porsche Centrum Rotterdam een mooie S staan van 2020, maar in het echt bleek dat toch niet de auto die ik wilde.
Een nieuwe 992 is geen optie want daar zit een enorme levertijd op toch? Zeker een jaar tot 1,5 jaar wachten, daar had ik geen zin in. Dus maar richting huis en wachten tot er een geschikte gebruikte S voorbijkomt ergens.
Bijna bij de uitgang van de showroom kwam de verkoper achter ons aan. Er bleek bij hun een auto in bestelling te staan die nog vrij te configureren was. Alleen GTS en 2WD was niet meer te wijzigen. 2WD was sowieso goed, S of GTS maakte mij toen niet zoveel uit. Maar het belangrijkste, levertijd april / mei!
Laten we dan maar eens gaan zitten. Met de verkoper samen is de auto samengesteld.
Uiteindelijk is het deze auto geworden:
- 992 2WD GTS PDK
- Agaatgrijs
- Race Tex bekleding
- Alcantara hemel en alcantara GT stuur
- Sportdesign pakket zwart (zwart hoogglans Turbo velgen, spiegels, raamlijsten, dorpellijsten + bumperlijsten)
- Glazen schuif- / kanteldak
- Burmester Surround Audio
- Nose lift
- Rode remklauwen
- Gordels Indischrood
- Interieur pakket carbon
- Privacyglass
- Adaptieve sportstoelen
- Stuurbekrachtiging plus
- en verder nog wat kleine opties
Gisterochtend, 4 mei 2022 heb ik de auto opgehaald. Ik heb er nu +/- 300 km gereden. Na zo weinig kilometers kun je er eigenlijk niks van zeggen maar de eerste indrukken zijn super!
Mijn jongensdroom is in vervulling gegaan.
meer foto's volgen
wordt vervolgd..
De kop is eraf
- 5.000 km
De eerste 5.000 kilometers gereden. Na 4.000 kilometer kunnen alle registers open indien eerst netjes warm gereden.
Pluspunten, zo'n beetje alles
De wegligging, de snelheid en trefzekerheid van het schakelen, de trekkracht van de motor in elk toerengebied en het kabaal bij 8 a 9.000 toeren met uitlaatklep open is fenomenaal. Daarnaast valt het me op dat er ook prima comfortabel met de auto te rijden is en dat deze in stand normaal zeker niet zenuwachtig is. Bij nat wegdek geen last van uitbreken of slipgevaar, auto schakelt automatisch in wet-modus als het echt heel nat is waardoor het vermogen wat geknepen wordt.
Geluidsinstallatie is kraakhelder, heel blij dat ik voor Burmester gekozen heb ipv Bose. Niet teveel bas, niet te schel, gewoon precies goed.
Afwerking: alle knopjes en schakelaars voelen degelijk en zeker aan. Draadloos Apple Carplay werkt zonder haperingen en vrijwel meteen na starten van de auto. Het fabriekssyteem van Porsche gebruik ik niet.
Het liftsysteem: 1 x een melding van een storing gehad, daarna nooit meer gezien. Dat werkt ook top en o.b.v. gps. 1 x vergeten in te schakelen met 2 man in de auto op een weg met veel drempels. Bij 1 drempel schraapte de bodem iets over de grond, ik heb geen schade kunnen ontdekken. Was denk ik de lip achter de voorbumper.
Het model blijft van alle kanten mooi, ik krijg louter positieve reacties onderweg. De kleur icm de zwarte hoogglans accenten ben ik ook nog steeds heel blij mee en vind het goed staan op de auto.
Brandstofverbruik geen idee, als je tot het maximale gaat moet je het maximale betalen. Bij normaal gebruik is 1 op 10 goed haalbaar denk ik. De tankmeter is tijdens het rijden niet makkelijk te zien, zit precies achter het stuur.
Klein minpuntje: de alcantara bekleding op stuur, hemel en stoelen trekt meer vuil aan. Het stuur en de hemel is niet makkelijk schoon te maken, gelukkig komt daar niet veel vuil op.
Tot nu toe elke rit met een glimlach achter het stuur. Ben benieuwd hoe het in de wintermaanden is.
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.