Porsche 911 Carrera Coupé (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera Coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 173.436 km |
KM-stand laatst | 182.346 km |
Porsche 997.1 Carrera
- 182.346 km
Op mijn 23ste is een echte jongensdroom uitgekomen: ik heb een Porsche 997.1 Carrera weten te bemachtigen. Het betreft een Tiptronic, daar heb ik bewust voor gekozen. Natuurlijk, als weekend- of speelauto zou een handbak voor de puristen de logische keuze zijn. Maar aangezien dit mijn dagelijkse auto is en ik ook regelmatig door stadsverkeer moet, is de automaat voor mij praktischer.
Specificaties en historie
Het gaat om een 997.1 Carrera Tiptronic in een blauwe kleur met een bruin (cognac) interieur, een combinatie die je niet vaak ziet maar toch erg stijlvol oogt. De auto is uitgerust met het Sport Chrono-pakket, ,waardoor de gasrespons merkbaar scherper wordt. Dankzij het Sport Chrono ligt de auto ook iets lager dan standaard. Verder beschikt hij over elektrisch verstelbare memory-seats, getinte achteruiten, extra leer pakket en piepers achter.
De auto is oorspronkelijk afkomstig uit Griekenland en was daar een officiële demo auto van Porsche Athene. Daarna is hij naar Duitsland geëxporteerd en sinds 2022 staat hij op Nederlands kenteken, waarbij hij in onderhoud is geweest bij Porsche Gelderland.
Bij de aanschaf heb ik goed gelet op de bekende zwakke punten van de 997.1, zoals het IMS-lager en cilinderborescoring. Bij deze auto was dat allemaal al aangepakt: er is voor ruim €15.000 aan motorrevisie uitgevoerd. Dat gaf mij het vertrouwen om de knoop door te hakken.
Omdat dit mijn dagelijkse auto is, wilde ik ook wat moderne gemakken hebben. Daarom heb ik meteen bij aankoop een Porsche PCCM Plus-systeem laten inbouwen (origineel Porsche). Dat is niet goedkoop, maar voor mij was het absoluut de investering waard. Android Auto werkt perfect en het systeem sluit naadloos aan op de auto.
Dagelijks gebruik
Eerlijk gezegd had ik van tevoren twijfels of een 911 wel écht geschikt zou zijn voor dagelijks gebruik. Maar dat bleek totaal onterecht. De frunk is verrassend ruim — groot genoeg voor de dagelijkse boodschappen of een sporttas — en de achterbankjes kunnen plat, waardoor je zelfs een full-size koffer kwijt kunt. Daarnaast kun je de achterbankjes prima gebruiken voor jassen of tassen. Al met al is het gewoon een heel bruikbare auto voor elke dag.
Rijervaring
In de bijna twee maanden dat ik hem nu heb, heb ik er inmiddels 8.910 kilometer mee gereden (gekocht op 173.436 km, nu 182.346 km). Zo ben ik ermee naar Kroatië geweest, waar ik voor het eerst 260 km/u heb aangetikt. En wat doet die auto dat goed! Dit is waar hij voor gemaakt is. Geen gerammel, geen piepjes of kraakjes — gewoon probleemloos cruisen over honderden kilometers.
Het verbruik valt ook nog eens enigzins mee. Op lange stukken, met 122 km/u op de cruise control, is 9,3 à 9,5 liter per 100 km goed haalbaar. Voor een sportwagen met deze prestaties is dat echt keurig.
Stadsverbruik ligt rond de 13 a 14 l per 100km.
Olieverbruik is ook minimaal: over 8.000 kilometer heb ik slechts 100ml hoeven bijvullen. Dat valt me mee voor een sportwagen.
Onlangs ben ik ook naar Zwitserland gereden om de Sustenpass, furkapass en grimselpasa te rijden. Ik heb nog nooit zo’n mooie wegen gezien. Voor iedere autoliefhebber is dit een absolute aanrader! Schitterende bochten, prachtige natuur. Natuurlijk moet je daar niet te gek gaan doen, gewoon lekker toeren en genieten. Maar ik moet toegeven: ik heb de auto daar ook een beetje “gepusht” — dan voel je pas echt waar de 911 voor gemaakt is. De balans, de feedback, de manier waarop hij zich door de bochten laat sturen… dat is onbeschrijfelijk.
Zoals ze zeggen: “Als je eenmaal Porsche rijdt, wil je niets anders meer.” Dat kan ik nu volledig beamen. Nu ik mijn eerste Porsche bezit, is het mijn doel om deze auto zo lang mogelijk te houden. Dit is niet zomaar een auto, dit is een ervaring die elke rit opnieuw een glimlach op je gezicht tovert.
Wat de 997 voor mij zo bijzonder maakt, is dat het de laatste analoge 911 is. De auto voelt lichtvoetig aan, reageert direct en puur — precies zoals je van een Porsche verwacht. Voor mij is dit de perfecte balans tussen dagelijks gebruiksgemak en pure sportwagenbeleving.
Ik ben van plan de auto nog jarenlang te blijven rijden en zal deze review regelmatig bijwerken naarmate de kilometers en ervaringen toenemen.
Onderhoud
Onderhoud laat ik doen bij Beyond Automotive in Heerlen, mijn vaste Porschespecialist. Tot nu toe heb ik alleen een kleine beurt gehad (€375) en binnenkort worden de remschijven en -blokken vervangen(slijtage). Verder geen bijzonderheden. Voor een sportwagen van deze leeftijd vind ik de onderhoudskosten tot nu toe meevallen.
Overzicht:
Kilometerstand bij aankoop: 173.436 km
Huidige kilometerstand: 182.346 km
Afgelegde afstand: 8.910 km
Pluspunten:
Pure beleving en karakter
Fantastische handling
Gemakkelijk in dagelijks gebruik
PCCM Plus (Android Auto)
Sportknop + af-fabriek Porsche sportuitlaat
Minpunten:
Geluidssysteem had beter gekund (auto heeft niet het bose geluidssysteem)
De auto is redelijk rumoerig (maar dat hoort ook een beetje bij de leeftijd en het type auto denk ik dan maar)
Vorige auto’s:
2006 Lexus GS 450h
Lexus IS250 2.5 V6
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.