Porsche 911 Carrera Cabriolet (2007)

autoreview

Porsche 911 Carrera Cabriolet (2007)
Porsche 911 Carrera Cabriolet (2007)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2007)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2007)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2007)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2007)

Signalement

Uitvoering911 Carrera Cabriolet
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

911-997 sterktes en zwaktes

  • 120.121 km

Als je aan een Porsche begint, eindig je dan altijd in een 911?
Ik wel. Na een Boxter 987, een Cayman 987 en een Cayenne (die heb ik nog steeds) en een beperkte zoektocht smoorverliefd op:
Een 997 Carrera 2 Cabriolet, vers uit Duitsland met 120.000km, in perfecte staat, handbak, PASM, vrijwel full options. Zwart op zwart. De laatste analoge 911. Wat een prachtig ding.

Soms hoef je alleen maar ja te zeggen, om de bucketlist af te werken. Qua Porsche dan. Nu dus ineens eigenaar van 1455 kilo Porsche 911. Met een 325 PK 3.6 flat six achterin, ongelofelijk hoe goed dat rijdt. En daar gaat het om. Punt.

Ik had me verdiept in de zwakke punten van de 997 serie want daar zijn er helaas toch een paar van, globaal in te delen in: koeling, motor, onderstel.
De 997.2 versie (die met de directe brandstofinjectie) is weer verder verbeterd, maar die versie is vrij zeldzaam, het aanbod de 997.1 is een stuk groter. Van belang is dat bij al deze versies van de 911 de bouwkwaliteit zeer, zeer goed is, en zijn problemen zeldzaam, zeker als het qua onderhoud allemaal netjes is bijgehouden. Alles staat en valt wel met een goede check voor je er eentje koopt. In deze review een paar dingen die je eenvoudig kan checken.
Toen de 997 op de markt kwam (ca 2004) was er nog niet zo’n hele lange ervaring bij Porsche met vloeistofgekoelde motoren. Qua koeling zijn vooral de aansluitingen van de voorste koelpijpen op de slangen naar de voorste radiateurs gevoelig voor corrosie, te zien door de wielen in te draaien en in het vooronder van de wielkast te kijken. Vervangen is niet erg lastig maar het voorste subframe moet wel los. Deze zelfde verbindingen zitten overigens ook in de koelpijpen die over de motor lopen, maar die aansluitingen zijn alleen te zien na verwijderen van de bodembeplating. Vervangen is motor uitbouwen. Geen hogere wiskunde maar wel een dingetje. Ook het tankje van de koelvloeistof en de voorste radiateurs (die in de frontlinie) lekken nog wel eens. Check ook de waterpomp en thermostaat (linksachter op het blok). Lekkage is vervangen.
Qua motor hebben de 3.6 en de 3.8 na 2006 eigenlijk bijna geen IMS (tussenaslager) problemen meer, omdat er een sterker, niet zo eenvoudig te vervangen exemplaar in zit. Wat wel onveranderd is, is het risico op bore scoring (het invreten van de cylinder op de wand). Dat komt door onvoldoende smering (koude olie icm veel toeren), en de kans is ca 1 op 25. Te zien door een scope in het bougiegat te hangen. Scoring betekent niet altijd direct een volledige motorrevisie, maar vaak wel.

Met betrekking tot het onderstel is het met name slijtage aan de (voorste) draagarmrubbers en aan de schokdempers. Allemaal niet zo spannend en goed te vervangen maar wel eventueel in te calculeren.

Deze typische kwalen van de 997 zijn van belang om voor aankoop te checken. Hiervoor kun je bij de bekende specialisten (of bij de dealer) een check laten doen (of je let gewoon zelf goed op). Om vervolgens (bijna) onbezorgd te genieten van een van de leukste sportauto’s die er bestaan.

jaaroverzicht

  • 135.000 km

En er is gewoon weer een mooi jaar voorbij. Het blijft een heerlijke guilty pleasure, deze auto, met het dakje omlaag in het zonnetje, of s'nachts op een verlaten snelweg wat vlotjes naar huis. Letterlijk dus voorbij gevlogen en vooral genoten.
Binnenkort maar eens een onderhoudsbeurt plannen, maar op dat gebied niet veel te melden waar ik niet zelf de schuld van had: mij leek een upgrade van het wat klassieke (lees zwaar verouderde) audiosysteem te vervangen door een chinees apple play compatibel apparaat. Stond best goed maar klinkt echt nergens naar. Dus weer terug naar origineel, met CD's overal los op de achterbank. Verder weinig te melden na een jaar 911 eigenaarschap, het blijft gewoon genieten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.