Porsche 911 Carrera Cabriolet (2006)

autoreview

Porsche 911 Carrera Cabriolet (2006)
Porsche 911 Carrera Cabriolet (2006)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2006)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2006)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2006)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2006)Porsche 911 Carrera Cabriolet (2006)

Signalement

Uitvoering911 Carrera Cabriolet
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf57.000 km
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

And so it begins

  • 57.000 km

De jongensdroom is eindelijk werkelijkheid geworden!

In 2016 ben ik (terug) loonslaaf geworden, en moest de 630i er na anderhalf jaar - helaas - uit om plaats te maken voor een firmawagen. Gelukkig paste er een mooie wagen binnen het budget; de Mercedes CLS Shooting Brake. Maar zoals dat gaat met firmawagens (voorlopig tenminste toch nog, totdat het nieuwe beleid van de Belgische regering z'n volle effect zal ressorteren), was de keuze beperkt tot een walmende zelfontbrander. Het sportieve genoegen dat ik - zij het kortstondig - beleefd had met de BMW was hierbij ver te zoeken, en dus ging het een jaar na “aanschaf“ van de Mercedes toch weer kriebelen om op zoek te gaan naar een fijne benzineslurper.

Vermits de CLS zou dienen voor dagelijks vervoer en praktische familiebeslommeringen, vielen de bezwaren qua bagageruimte, verbruikscijfers, enzovoort, gelukkig weg, en kon ik op zoek gaan naar de (voor mij ultieme) jongensdroom: een 911 Carrera!

Ik wil absoluut nog een paar jaar ten volle genieten van een atmosferische zescilinder vóór de wereld tenonder gaat aan 800cc driecilinder-turbomotoren en elektrische zoempropulsieaggregaten ;)

De must-haves voor de Zuffenhauser waren daarbij:

- 997, cabriolet versie (voor een occasioneel familie-uitstapje, genietend van de omgeving);
- achterwielaangedreven (winterse toestanden behoren niet tot het takenpakket);
- handgeschakeld (de antieke tiptronic in de 1e generatie van de 997 voegt weinig toe aan het onversneden rijplezier);
- sportuitlaat - PSE (om de open-dak ervaring nog intenser te beleven);
- verwarmde zetels (in de lente/herfst moet het dak er ook af, en dan is zetelverwarming wel aangenaam);
- bij voorkeur de 3.6l non-S versie (vermogen genoeg, voordeliger qua inschrijving en jaarlijkse belasting, en qua ophanging comfortabeler dan de S);
- minder dan 100.000km.

Begin juli 2017 werd de zoektocht dan aangevat, voornamelijk met het vizier op Duitsland gericht. De Belgische markt voor handgeschakelde 997 cabrio’s die voldeden aan de opgesomde eisen is namelijk quasi-onbestaande. Uiteindelijk ben ik toch nog bij twee handelaars in België een kijkje gaan nemen (iets makkelijker qua verplaatsingstijd en afstand ;) ). Bij de eerste werd mijn mening over de tiptronic versnellingsbak tijdens een proefritje bevestigd, en bij de tweede woog het ontbreken van bepaalde “essentiële” opties te zwaar door.

Vervolgens op naar Duitsland, gewapend met goede moed en een lakdiktemeter. Hetgeen volgde waren twee minder goede ervaringen bij het lokale handelaarsgilde:
- “Das Auto is nie nachlackiert!”. Oké, lakdiktemeter erbij, en helaas… motorkap en voorste panelen waren duidelijk herspoten. “Originalmotor is drin!”. Hmm, die “Austauschmotor” vermeld in de papieren betekent toch echt iets anders volgens mij. Op zich heb ik geen problemen met de aanpassingen, maar wel met de handelaar die erover meent toe moeten liegen…
- De tweede auto was ook opnieuw gespoten, maar dat werd wel aangegeven. Het aantal vorige eigenaars werd bij nader onderzoek wel plots in de uitverkoop geplaatst: van 1 naar 3 in een paar minuten tijd… Vertrouwen – weg.

Gelukkig kwam er dan een Neunelfer bovendrijven van een privé-verkoper, gedocumenteerd eerste eigenaar, inclusief alle onderhoudsfacturen bij een Porsche Zentrum, mét alle gewenste opties. De overweging werd dan snel gemaakt “liever een auto zonder garantie van een betrouwbare particulier dan een auto met onduidelijke garantie van bij Swiss Toni”, en op 22 oktober 2017 werd de koop - na een korte proefrit - bezegeld.

Tijdens de eerste rit van 100 kilometer huiswaarts was een grote grijns moeilijk te onderdrukken. Met het PSE knopje stevig in de aan-stand was de combinatie van het flat-six gehuil, de brede heupen in de achteruitkijkspiegels en het legendarische Porsche schildje voor de neus, een heerlijke ervaring!

Nu nog even de importformaliteiten in orde maken en dan maar hopen op nog een paar zonnige dagen in de laatste twee maanden van het jaar, waarop het dak omlaag, het volume omhoog, en de glimlach op de lippen blijven kan.

Wordt vervolgd!

De eerste kilometers

  • 58.000 km

Inmiddels zitten de eerste kilometers er weer op. De laatste 2 maanden is er het volgende gebeurd:

- de 997 is geïmporteerd, gekeurd, ingeschreven en verzekerd.
- het eerste (kleine) onderhoud heeft plaatsgevonden. Oliewissel, vervanging remvloeistof en nog wat kleine dingen. Er is voor de rest niets noemenswaardig ontdekt, dus da's alweer een geruststelling :)
- de eerste vandalenstreek is ook een feit :( Iemand vond het nodig een soort mooie driehoek in de bestuurdersdeur te krassen. Tijdens het onderhoud is ook de onderkant van dezelfde deur licht beschadigd geraakt door een probleempje met de brug, dus dat wordt allemaal ineens bijgewerkt in het voorjaar.
- de achterbank heb ik verwijderd om plaats te maken voor de kinderstoelen. De kinderen vonden het heerlijk om mee te rijden met het dak open, zelfs bij novembertemperaturen ;)

Nu hopen op een zonnig voorjaar!

De lente is in het land

  • 59.000 km

Nu de mooie dagen er volop zitten aan te komen, is de 997 wat vaker van stal gehaald!

Er liggen 4 nieuwe banden klaar voor montage (Michelin PS4s). Door de leeftijd van de voorste banden (DOT-code 2010) was de auto namelijk niet meer perfect uitgelijnd te krijgen, dus heb ik beslist over te gaan tot een bandenwissel. De achterbanden (DOT-code 2015) worden dan gelijk meegenomen.

Intussen heb ik ook twee kinderstoelen weten te vinden die op de achterbank passen (of beter: die de plaats van de gedemonteerde achterbank kunnen innemen), dus ook de kids kunnen nu in alle comfort meegenieten van het open rijden. De zoektocht was geen sinecure, want zoveel plaats achterin is er uiteraard niet... maar met de hulp van diverse fora zijn dan toch de juiste stoelen gevonden.

Enkele ervaringen opgedaan tijdens de eerste 2.500km:

- Verbruik: tussen de 10,5l (extreem rustig) en 15,5l (lekker doorrijden) - (1/9,5 - 1/6,5)

- Het typische 911-rijgedrag vergt wat aanpassing als je - zoals ik - enkel auto's met de motor voorin hebt gereden. Kwestie dus van SIFO te rijden (slow in, fast out) om eerst onderstuur te vermijden, en bij het uitaccelereren van de bocht de enorme tractie via de achterwielen haar werk te laten doen (met dank aan gewicht van de motor op de achteras).

- Het comfort is redelijk, maar op slechtere wegen voel je uiteraard wel dat je met een sportwagen onderweg bent. En dan heeft mijn 997 niet eens het optionele hardere sportonderstel (PASM)...

- Het windschot dat meegeleverd werd maakt een heel groot verschil qua turbulentie. Met de zijruitjes omhoog en het windschot geïnstalleerd is het bij snelheden boven de 120 km/u nog perfect rustig in de cabine. Indien de achterbank ingenomen is, is het windschot natuurlijk geen optie.
Bij snelheden onder 100 km/u kunnen de zijruitjes rustig omlaag voor het full-blown cabriogevoel.

- De geluidsbeleving in een cabrio is fantastisch. Alleen al daarom is een dakloze auto de moeite waard :-)

Ik heb nog enkele betere foto’s gemaakt met de DSLR (zie hierboven).

In juni staat er een roadtrip naar de Champagnestreek op de planning, de eerste echte reiservaring met de Porsche. To be continued!

De balans na jaar 1

  • 62.000 km

Het is alweer een jaar geleden dat ik de 997 heb aangeschaft!

Tijdens dat eerste jaar heb ik een kleine 5.000 km afgelegd, en kan ik nog volgende ervaringen toevoegen:

+ de Michelin PilotSport4S zijn heerlijke banden; zowel qua rolgeluiden als qua grip een grote vooruitgang t.o.v. de oude Continentals.
+ olieverbruik (na het onderhoud van een jaar geleden): 0,0.
+ dit jaar heeft de Porsche geen onderhoud nodig, is slechts om de 2 jaar of 30.000km.
+ de toevoeging van een bluetooth FM transmitter laat nu ook het streamen van muziek / handsfree bellen via de standaard stereoinstallatie toe.
+ mits een uitgekiende paktechniek is de kofferruimte zeker voldoende voor een paar dagen weg, maar...

- de interieurruimte met 2 kids achterin is toch wel erg beperkt, zowel voor - als achterin.
- de bodemvrijheid is ook echt beperkt, en de onderkant heeft dan ook al enkele keren contact gehad met een drempel/een stoep/... Ik begrijp niet hoe mensen kunnen rondrijden met nog (veel) lagere sportwagens (911's met verlaagd PASM onderstel, Ferrari's, Lamborghini's e.d.) zonder voortdurende schrapende geluiden uit het vooronder...

De 3-daagse uitstap naar de champagnestreek was een echte meevaller, en het was heerlijk cruisen met het dak open en de wijngaarden op de achtergrond (zie nieuwe foto)!

Op de planning voor 2019 staat nog een uitstapje aan de andere kant van het spectrum: een circuitdag of een Touristenfahrt op de 'Ring.

Dit jaar zou ik ook nog graag de achterste velgen laten bijwerken (stoepschade), en dan kunnen we er weer tegen voor een tijdje!

Winter is coming

  • 62.000 km

De winter is in het land, dus de Porsche staat in de garage gestald, in het goede gezelschap van een batterijlader.

Een tijdje terug heb ik de achterste velgen nog laten herstellen en poederlakken (zie toegevoegde voor-en-na foto's); ze zien er weer als nieuw uit! Nu is het een kwestie van hoge stoepen te vermijden...

Ook heb ik zelf nog wat kleine werkjes uitgevoerd:
1. In één van de zijspiegels was er aan de binnenkant een stukje losgeraakt waardoor de spiegel niet 100% vast meer zat, en dus tijdens het rijden wat trilde. Dankzij het almachtige internet heb ik de spiegel zelf kunnen demonteren en herstellen. De volledige spiegel moest los van deur, glas eruit wrikken, motortje demonteren, nog enkele beugels losmaken, et voilà!
2. de hendel voor de hoogteverstelling van de passagierszetel was gebarsten (en al eens gelijmd zo bleek na montage), dus daar is een nieuwe voor in de plaats gekomen.
3. ik heb een FM transmitter gekocht, zodat draadloos bellen en muziek streamen nu ook tot de mogelijkheden behoort!

Dit jaar staan er nog wat kleine updates op het programma. O.a de lichtjes vergeelde "stone guards" op de zijflanken worden vernieuwd.

Eens de sneeuw en het zout weg is en de temperaturen weer boven het vriespunt komen, kan er dan weer volop van de flat six genoten worden!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.