Porsche 911 Carrera 4 Targa (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera 4 Targa |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 40.795 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
Aanschaf | 20 oktober 2012
- 40.795 km
20 oktober 2012 was het zover. Ik wist al een tijdje precies welke opvolger mijn 996 zou krijgen. Het moment kwam eerder dan de bedoeling was: Een 997 MK2 Targa4 met PDK.
In de database van Autoweek staat dit type auto als 911 Carrera 4 Targa te boek. De juiste naam is 911 Targa 4.
We nemen de P vaak mee op de lange trips, en mij leek mij zo'n Targa echt zeer handig door de openslaande achterklep (lees het achterraam), waardoor beladen gemakkelijker gaat. Goed voorzien van accessoires als leer, sperdifferentieel, alarmklasse 5, Sport Chrono Plus. Natuurlijk met een loeier van een glazen schuifdak. Tijdens de proefrit was ik weer onder de indruk van de ontwikkeling t.o.v. mijn vorige 911 (996). Met name de PDK liet grote indruk achter. Schakelt snel en soepel door de 7 versnellingen, en in sportstand gaat het supersnel en daarom ook niet soepel, maar daar is het de sportstand voor.
De kleurcombinatie had ik nooit kunnen bedenken, maar is bij nader inzien prachtig: DarkBlueMetallic/Cocoa bruin. Koren op mijn molen: opvallend weinig bling/bling in de cockpit, itt wat ik bij andere 997's en 991's zie: zwarte displays, geen chroomranden, bruin/zwart stuur, etc.
De 997 Targa brengt automatisch een vierwielaandrijving met zich mee, met de zogenaamde wide body. Daarboven is ie er nog met een iets sterkere sferische motor, de Targa 4S. 345pk van de normale Targa 4 vond ik genoeg.
De verzekeraar wilde graag dat Track&Trace werd ingebouwd. Da's gebeurd in de originele versie, met bijhorende korting op de premie.
Wordt vervolgd...
1e impressie | 23 oktober 2012
- 42.000 km
Foto's geplaatst die ik paar dagen geleden maakte.
Vandaag retour Maastricht gedaan, en voldoende indrukken gekregen om hier een 1e impressie te noteren.
Belangrijkste conclusie. Deze 911 doet heel precies en goedmoedig wat je hem vraagt. Zo iets als: Zo, wil jij nu een lange bocht naar rechts in rap tempo, nou, dan doen we dat toch. Zeer exact, nauwkeurig en onmiddellijk laat de auto zich voegen.
Die PDF is fantastisch. 7 versnellingen. Als je met het stadsverkeer meerijdt schakelt ie zeer snel op naar de 7e. Je hoort de motor dan haast niet.
Ook nu weer is deze 911 dus een auto met twee gezichten. Een goedmoedige lobbes waarmee het heerlijk toeren is bijvoorbeeld over de dijk van Wijk bij Duurstede naar Nieuwegein. Maar als je de sportstand aanklinkt en gas geeft wordt het een geweldenaar, en dat met de voor de 997 lichtste motorisering (345 pk). Gas reageert veel agiler, net als schakelbak: sneller terug- en later opschakelen.
Erg handig blijkt dus inderdaad het openklapbaar achterraam, waardoor je gemakkelijk bagage kunt laden. Bagageruimte onder de voorklep is groter geworden door ontbreken reserveband. Al met al is deze auto multifunctioneler, exclusiever (wanneer zie je nou een 996/997 Targa), en kleurrijker dan wat ik hiervoor aan 911's had.
2e impressie | 12 juni 2013
- 56.000 km
We zijn alweer een heleboel wijzer, want in goed 7 maanden 14.000 km's gereden.
Hier spreekt een zeer enthousiaste Porsche 911-rijder.
Paar weken geleden met het gezelschap van een Porsche club een prachtige tocht naar Barcelona gemaakt. Bijna 4000 km's. In 4 dagen heen, prachtige wegen ver weg van de snelweg, en veel zeer bochtige routes. In een hoog tempo, en ik kan zeggen, hij kan meer dan ik. Geweldig. Fenomenale wegligging en altijd meer dan genoeg power (345 pk). Totaal probleemloos. Bij terugkomst was ie toe aan een grote beurt. Nieuwe voorschijven, en wat bleek, toch een beginnende lekkage aan het voordiff. De beide keerringen zijn onder garantie vervangen. En daarmee was de klus weer geklaard.
Hij is nu mee met zoonlief op honeymoon-vakantie, en ik mis hem elke dag. Kort daarvoor heeft hij een grandioze poetsbeurt gehad, en zijn ook een paar irritante putjes op de beide achterschermen met spotrepair verwijderd. De buitenkant heeft zo'n speciale 'anti-aanbaklaag' gekregen. Mooier kun je hem niet krijgen.
In april met een gezelschap met veel (klassieke) Ferrari's en Porsches op pad geweest voor een weekeinde naar de Nürburgring en omgeving. En ik ben gesterkt in mijn mening. Je kunt geen betere sportauto hebben dan een Porsche: oerdegelijk, en zeer goed uitontwikkeld.
Zoals waarschijnlijk eerder gezegd kun je de vakantiebagage goed kwijt. Door ontbreken van een reservewiel kan de bagageruimte voorin twee weekeindtassen op elkaar hebben, met daarnaast nog wat frutsels. En op de weggeklapte achterstoelen kan de rest. Lekker te bereiken via de glazen achterklep.
De auto is volledig standaard en origineel, en daar komt geen verandering in. Een set wintervelgen/banden erbij gekocht, en die liggen alweer in de opslag. Ik mis wel de ruitenwisser sensors zoals op de vorige (996). Wellicht dat ik die nog een keer laat monteren, zoals ik ook de cruise control volledig origineel liet toevoegen bij aanschaf. Binnenkort wel een keer een update doen van PCM4 (navigatie).
Ik vergeet haast te melden dat het verbruik ook verrassend is. Als je je rechter voet in toom houdt, en rustig kruisend met het verkeer meerijdend grote stukken aflegt, dan heeft deze auto een verbruik van rond de 1:12. Ongelooflijk. Overigens tank ik dan wel Ron98, want dat merk ik, dat scheelt gunstig in verbruik.
En echt: als je eenmaal hebt geroken aan dit merk, dan is niets meer goed genoeg.
PDK of handbak | 2 juli 2013
- 61.000 km
Ik besteed maar eens speciaal aandacht aan mijn ervaringen met PDK. Als ik samen met andere Porsche rijders op pad ben komt het vrijwel altijd ter sprake, en ook hier wil men meer weten, zoals je in de commentaren hieronder kunt lezen.
Ik kan echt zeggen dat PDK geweldig is. Daarnaast heb ik twee standen, Sport en SportPlus. Paar weken geleden met 6 andere Porsche een lange trip van een paar dagen gemaakt door de Vogezen, met zeer veel bochtige routes met hoogteverschillen. In handstand en op Sport kun je dan precies bepalen met de flippers welke van de 7 versnellingen je rijdt. En door die flippers is de ervaring dat je zeer veel schakelt. Twee handen constant op de plekken van de flippers aan het stuur. Van je af is opschakelen, naar je toe is terug. Toeren als je ze nodig hebt bij accelereren en afremmen, en als je wilt uitlopen kun je gelijk opschakelen. En dan dat tussengas als je van 2 naar 1 gaat om flink af te remmen. Subliem.
Het enige commentaar dat ik kan bedenken is het vanuit stilstand doceren van bijna kruipend voor- en achteruit gaan. Het is geen traditionele automaat, dus kruipen doet ie niet uit zichzelf. Je dient redelijk wat gas te geven voor het geheel zich in beweging zet. Dat is nog wel eens lastig bij millimeteren tijdens inparkeren. Maar dat schijnt een typisch verschijnsel te zijn bij versnellingsbakken met dubbele koppeling.
Al met al, hier kan een handbak niet tegen op, neem dat van me aan. Ik ben ervan overtuigd dat we binnen niet al te lange tijd niet eens een nieuwe Porsche met handbak meer kunnen krijgen. Je ziet het al gebeuren bij de nieuwste 991, tot en met de Turbo en de GT3 aan toe.
Ik snap heel goed dat mensen vinden dat zo'n auto een handbak dient te hebben, maar handbakken hebben hun langste tijd gehad, 'mark my words', net als de choke knop van vroeger, of de zelf in te schakelen ventilator van de radiator.
In de D-stand en zonder Sportknop heb je een heerlijk soepel schakelde bak, die snel door de versnellingen loopt. In de stad bij 50 gaat het snel naar de 6e. Alhoewel de 7e geen overdrive is, want het toerenverval is rond 900 rpm. Dit heb ik vergeleken met een 997 met handbak, bij dezelfde snelheid. Hij in de hoogste 6, en ik in 7.
Overigens is de SportPlus-stand echt voor circuits. Toerental blijft constant hoog rond het optimale koppel, en het schakelen gaat dan zeer snel en uiteraard niet comfortabel. Tevens heb je dan ook de beschikking over launch control, wat ik nog niet heb geprobeerd.
3e impressie | 7 november 2014
- 89.000 km
Het is al weer meer dan een jaar geleden sinds mijn laatste indrukken van deze heerlijke en prachtige auto.
Ik krijg regelmatig gunstige opmerkingen over de bijzondere kleurencombinatie: Dark Blue Metalic met de speciale binnenkleur bruin Cocoa. Ook het ontbreken van allerlei chroomranden in het interieur is voor mij helemaal goed. Daar staat een prachtige chromen sierlijst buiten langs de dakrand tegenover, die hoort bij de Targa uitvoering. Als de auto schoon gewassen is ziet dat er fraai uit. Verder is het een echte Porsche, wars van tierelanteinen.
Kleine beurt
Directe aanleiding van deze aanvulling op mijn review is een zeer grondige opknapbeurt, nadat de auto zojuist van de dealer in Leusden was teruggekeerd na een ‘kleine beurt”. Die bestond naast de vaste onderdelen verder (gezien de leeftijd) nog uit: vervanging interieurfilter, oliefilter, remvloeistof, v-riem, luchtfilterelement, luchtfilter, bougies, versnellingsbakolie, remblokken achter, olie aandrijfas. Daarnaast wisselen zomer- naar winterwielen, demonteren portiersbekleding ivm strepentrekken op de zijruit. Forse rekening van 3K.
Poetsbeurt
Dan de poetsbeurt waar die gisteren van terug kwam: Steenslagschade op voorklep weggewerkt, 2 velgen (links voor en rechts achter) gespoten ivm stoepschade, deurranden bijgewerkt, parkeerschades door derden op twee achterspatborden weggewerkt, en van binnen en buiten zeer grondig gepoetst. De middenconsloe had gebruiksschade en is opnieuw Cocoa gespoten, net als de ring rond het stuurslot. Veel van die dingen zaten er al op bij aanschaf. Ik durf rustig te zeggen dat de auto nu weer in concoursstaat is. Met 89k op de klok en bijna 4 jaar oud.
Voorlopig kan ie er dus weer tegen, en dat zal voorlopig zijn met mij achter het stuur. De Targa-uitvoering is werkelijk super. We hebben de nodige toeristische trips gereden afgelopen zomers, en dan is het dak heel vaak open. Dat kan zonder meer tot snelheden van 120 km/u. En zoals eerder gesteld is het heerlijk beladen via het achterraam dat in deze uitvoering open kan.
Al met al zijn we nog steeds zeer content met deze topper.
Navigatie
Er is maar één ding waar ik helemaal niet tevreden over ben, en dat is de navigatie. Het is (en niet alleen bij dit merk) van de gekke dat je een rib uit je lijf kwijt bent voor Porsche navigatie, en dat zelfs na een recente (ook bepaald niet gratis) update belangrijke knooppunten in NL niet zijn opgenomen (zoals rond Utrecht, Eindhoven, Amersfoort). Een eenvoudige TomTom is 10 keer beter. Daarnaast gebruik ik die ook voor het thuis plannen van routes (met behulp van het softwarepakket Tyre), die ik dan op de TomTom zet, en waarmee je dus een hele route met de nodige ijkpunten kunt rijden, en uiteraard met de laatste update van het wegennet, zoals dat simpel gaat bij TomTom. Een heerlijke voorziening, die helaas bij de meeste nieuwere TomTom’s niet meer mogelijk is.
Foto’s
De foto’s van deze review zijn zojuist gemaakt, nu dit Porschemannetje weer in concoursstaat verkeert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.