Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera 4 Cabriolet |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
De jongensdroom
- 152.750 km
1,5 week geleden was het eindelijk zover, ik kon mijn jongensdroom ophalen. Na een paar maanden rondstruinen en proefritten heb ik een 996 uit 2000 gekocht.
Hij is net gereviseerd bij Guus Hamers, dus de motor mag niet meer dan 4000 toeren draaien de eerste 2000 km.
Erna terug voor een vloeistoffen en filter wissel.
De eerste ervaringen zijn erg prettig. Hij rijdt erg ontspannen en je kunt rustig met elkaar praten als je 130-140 rijdt. Het windgeruis valt me erg mee. Eigenlijk isoleert zo'n kap nog best goed.
Starten doet hij steeds als een zonnetje en je rijdt er zo mee weg.
De automaat pakt erg goed en snel op. Ideaal is het dat je tijdens het rijden n de automaat op het stuur kan terugschakelen voor de bocht, waarna hij vanzelf weer gaat opschakelen als je een tijdje niets doet.
Mooi geluid van de boxermotor is natuurlijk een genot om te horen.
Ht verbruik ligt nu op zo'n 1:7,5
Enerzijds laag omdat ik nog steeds rustig rijdt, anderzijds vanzelfsprekend omdat je met drempels en stadsritjes wel steeds een dot gas geeft, alleen al voor de kick van de boxersound.
Ik heb kinderen van 5 en 7 en die passen prima achterin. Voor de jongste heb ik een (Porsche) zitverhoger gekocht zodat hij wat makkelijker naar buiten kan kijken.
De tellers zijn duidelijk afleesbaar en bediening is prettig en vanzelfsprekend. Alleen de cruisecontrol vind ik nog wat omslagtig.
De kap opent en sluit erg snel. Bij een stoplicht makkelijk te doen.
Negatief;
In deze serie zit geen handschoenvakje, dus buiten de vakken in de deur nergens goede plek om iets in op te bergen. Vakje tussen de stoelen in is niet echt praktisch want moet met de sleutel open.
Af en toe piepen de remmen
Zoals te verwachten is alles voor Porsche duur
Positief;
Er kunnen een AH boodschappenkrat en een shopper tegelijk in de motorruimte. ;-)
Met kleine kinderen een prima gezins auto voor fun ritjes
Rijgenot!
Tussenstand na ruim 2 jaar
- 168.000 km
2 jaar verder.
Nog steeds geniet ik elke keer van het rijden met deze auto.
Als je start geeft het meteen een glimlach op het gezicht. ;-)
Vandaag opgehaald van de garage ( Porsche Robert Visser hilversum, goedaak naar mijn gevoel) en een leuke rekening betaald..... Dat is weer minder.
Maar ja hoort bij een oudere Porsche.
De auto had toch wel wat achterstallig onderhoud toen ik hem kocht , ondanks de revisie die gedaan was. En dat kost dus elke keer wat onderhoud. Dit keer 2500 euro. Toch jammer... ;-)
Apk, bakolie verversen, bobine, snaar, kleine beurt, schijven vlak gedraaid, etc. Arbeidsloon is de helft en dat gaat gewoon sneller bij zo'n auto waar alles moeilijk bereikbaar is. Volgende keer nieuwe bandjes en airco dus weer zo'n geintje....
Ik blijf erbij dat het een alledag auto zou kunnen zijn. Hij rijdt soepel en relaxed. Als je het kunt hebben om af en toe je ogen te sluiten en te pinnen en je kunt de eerste aanschaf betalen, gewoon doen! Je zult er elke dag met. Een glimlach naar kijken of mee rijden.
Wat een top auto blijft dit toch!
- 185.000 km
Na ruim 6 jaar ben ik er nog steeds niet op uitgekeken. En dat is wel wat voor mij ;-)
Hij blijf een glimlach op mijn gezicht toveren. Wat een werelds geluid!
Ik laat er regelmatig anderen ook in genieten en het tovert bij iedereen die glimlach op het gezicht; het is gewoon een topper.
Kosten
Tja... wat zal ik zeggen. Als je een Porsche koopt weet je dat het geld kost. Ik gebruik hem als auto voor erbij dus dan is het te doen. Ik reken op 300,- per maand inclusief brandstof en verzekering. 1 jaar heb ik flinke kosten gehad, een kleine 3000,- onderhoud, maar meestal is het rond de 1000,- (dure jaar was voor vervanging van de airco radiatoren, gewonen radiatoren, banden, beurt en vast nog iets dat ik vergeten ben)
Onderhoud laat ik doen bij een Porsche specialist. Eerst bij Visser in Hilversum, maar toen kwam ik erachter dat er in een dorp bij mij in de buurt ook een specialist zit, dus sinds 3 jaar daar.
De achterruit van de kap heb ik laten vervangen, die was verteerd. Een stuk beter zicht meteen, dus daar ben ik erg blij mee. Kostte me bij Cabriopartners 600 of 700 euro geloof ik.
Al met al; elke 2 jaar een nieuwe accu in de winter, elk jaar zijn beurten, niet besparen op banden, dan heb je het wel gehad. Goed warm rijden en dan lekker knallen, want daar is hij voor gemaakt.
Als je de mogelijkheid hebt en het jaarlijkse onderhoud kunt betalen; wacht er niet mee tot je 60 bent, maar koop hem gewoon.
200.000 km
- 200.000 km
Toen ik jong was werd gezegd dat een auto bij 200.000km op was. Tja …. Dan zou hij nu op zijn. Maar dat gevoel geeft hij me totaal niet. Maar van de week ging de teller wel door de 200K
Het afgelopen jaar schijven en blokken gehad, maar elk jaar heb je wel iets aan groot onderhoud. Wat moet of wat je wilt vervangen. Dus daarom reken ik elk jaar op €2.000 onderhoudskosten bij de apk/beurt. De onderdelen zijn duur en uurloon kan oplopen als ze er moeilijk bij kunnen komen. Dit jaar nieuwe achterbanden en misschien laat ik nog wel wat doen. Maar het blijft een auto die je doet glimlachen, zeker als de hardtop straks weer opgeborgen wordt en het dak weer open kan bij een mooi zonnetje. Hij mag dan al 20 jaar oud zijn, je voelt je de koning te rijk en hij rijdt als een zonnetje. Heb nu al weer zin in de eerste toertochten?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.