Porsche 718 Cayman S (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 718 Cayman S |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 36.950 km |
KM-stand laatst | 58.250 km |
Eerste Porsche!
- 36.950 km
> Een Porsche
We hebben er altijd al van gedroomd om ooit een Porsche te rijden. Nadat de C-Klasse Coupe ver over de ton aan kilometers heenging, besloten om ons te gaan oriënteren. Het moeilijkste was daarin de afweging van voor- en nadelen tussen Boxster vs. Cayman en 981 (met 6-cil) vs. 982 (met 4-cil).
> Boxster vs Cayman
Hoe leuk cabrio rijden ook is, de stoffen kap heeft ook nadelen. Zeker wanneer die op leeftijd raakt. Hij wordt vies, behoeft onderhoud en het is lawaaieriger. Daarbij opgeteld dat we de daklijn van de Cayman een stuk mooier vinden, werd de knoop snel doorgehakt.
> 981 vs 982
Omdat we dik 25.000 km per jaar met de auto rijden en hem ook dagelijks gebruiken zijn we voor een 982 gegaan. De viercilinder is in staat ca 1 op 14 te halen en is dankzij de turbo in het dagelijks verkeer wat lekkerder te gebruiken. Daarnaast zijn 982's per definitie nieuwer met een net iets frisser ontwerp. We nemen het gemis van de zescilinder op de koop toe.
We vonden een prachtige 718 Cayman S uit 2017 met 37.000 km op de teller. Dealeronderhouden en in een mooie tijdloze configuratie.
> Onze 718 Cayman S
Bij Porsche is niks standaard en dat betekent dat eerste eigenaren flink moeten vinken op de optielijst om een enigszins waardige uitvoering te krijgen.
Onze 718 zit lekker in de essentiële spullen maar de ' high-end opties' ontbreken. Geen LED-koplampen, geen adaptief onderstel, geen adaptieve cruise control en geen sportstoelen. Maar wel:
- GT Silver Metallic
- 20 inch Carrera wielen
- PDK transmissie
- Nappa leder zwart
- Lederpakket met leder bekleed dashboard en portieren
- PCM 4.0 met navigatie
- Smartphone pakket met Apple Carplay
- Xenon Plus met bochtverlichting
- Parkeersensoren achter
- Multifunctioneel stuurwiel
- Stoel- en stuurverwarming
- Dual Zone airconditioning
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Cruise Control (ja dat is niet standaard)
- Audio upgrade met Audison speakers en Helix DSP
> Hoe rijdt het?
De 718 is een feest om te rijden. Althans als je een beetje de ruimte hebt. In de stad is het gezoem van de viercilinder in de eerste twee versnellingen en het wat lompe terugschakelen van de PDK minder comfortabel. Maar bij het opdraaien van de eerste oprit, weet je waar deze auto voor gemaakt is. De besturing is snaarstrak en de motor is niet vies van wat toeren maken. Het geluid wordt er bovendien exponentieel beter van.
De 2.5 boxermotor met variabele turbo (letterlijk de 911 Turbo motor met twee cilinders minder) blijft tot ver boven de 200 km/u grote stappen zetten. Schakelen gaat gepaard met af en toe een plofje uit de uitlaat. De sportstand activeert tevens de actuator die het geluid van de boxermotor nog wat kracht bijzet. Op de langere ritten is er voldoende comfort, de standaard stoelen zitten prima en de auto is zeker niet te stug.
> Een praktische 911
Wie denkt dat de 718 niet praktisch is, heeft het mis. De 718 deelt verbazingwekkend veel van zijn techniek en zijn interieur met de 911 (991). Met het grote verschil dat de motor en transmissie zijn omgedraaid. In de 718 ligt de motor in het midden en de transmissie erachter. Daarmee vervalt de achterbank maar komt er een tweede laadruimte voor terug. Samen met de 'frunk' biedt de auto genoeg ruimte voor een weekje wintersport. Alleen de skies moeten we huren...
Rammeltjes en kraakjes
- 56.200 km
> Het gevecht tegen rammeltjes en kraakjes
Het interieur van de 718 is prachtig afgewerkt maar is helaas niet vrij van rammeltjes en kraakjes gebleken. Gelukkig zijn voor de 718 en 991 complete "Rattle & Squeak" draadjes op fora te vinden die de meestvoorkomende rammeltjes beschrijven. Met vilttape is veel ervan op te lossen, al is lokaliseren soms lastig. Helaas lijkt het alsof bij elk rammeltje dat je elimineert een ander rammeltje ontstaat. Inmiddels is de auto aardig stil, maar het is een aandachtspunt dat je niet persé bij een Porsche verwacht. Bovendien moet je naar mijn ervaring hier echt zelf mee aan de slag, want je zult altijd zien dat je bij de dealer het rammeltje niet kan reproduceren.
> Onderhoud en reparaties
De auto heeft een onderhoudsinterval van 2 jaar en het enige wat we tot nu toe hebben laten doen is uitlijnen en een wielenwissel. Olie blijft netjes op niveau, ook na 20.000 km. Binnenkort zijn de voorbanden na 60.000 km's voor het eerst aan de beurt.
Rally door de Eiffel en nieuwe voorbanden
- 58.250 km
> Rally door de Eiffel
Dit weekend een prachtige rally door de Eiffel gereden met een aantal andere Porsches. De 718 is helemaal in zijn element op de krappe bergweggetjes. Fantastisch te plaatsen en snaarstrak. Dankzij het hoge koppel onderin kan je heerlijk de bocht uit accelereren en vervolgens doortrekken tot hoog in de toeren. We hebben er enorm van genoten en de 718 misstond niet tussen al het 911-geweld.
> Nieuwe voorbanden
Goed onderhoud is belangrijk en daarom hebben we op de heenweg vers Pirelli P-Zero N1 rubber om de voorwielen laten leggen. Die banden dateerden van 2017 (affabriek). Ze waren nog niet op maar begonnen uit te drogen. Niet slecht voor meer dan 50.000 km op één set voorbanden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.