Polestar 4 Long Range Single Motor (2025) #2

autoreview

Polestar 4 Long Range Single Motor (2025)

Signalement

Uitvoering4 Long Range Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf44 km
KM-stand laatst2.003 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Met de Polestar 4 blijf je ontdekken.

  • 2.003 km

Vandaag met de P4 voor het eerst door de wasstraat gegaan. Ondertussen weet ik gelukkig het onderdrukken van de nodige piepjes te vinden, weet ik dat als je stapvoets rijdt op het enorme scherm de auto ziet rijden en weet ik de automatische ruitenwisser uit te zetten. De P4 zit er weer netjes uit (zwart lijkt mij toch sneller vies worden dan de vorige P2 in het wit?) en laat ik dan nu een foto van maken en mijn eerste ervaringen delen. Volgens mij ben ik pas nummer 3 die zijn ervaring met de P4 deelt. Eigenlijk ook zo toen ik als een van de eerste in een P2 ging rijden. Vond het leuk om als een van de eerste deze auto te rijden en kreeg ook veel aandacht onderweg. Dat is met de P4 stukken minder tot nu toe.

Ik vond het best lastig om een opvolger van de P2 te vinden. De P2 beviel prima maar het contract hield op. Gekeken naar de BMW i4, Audi Q4 en de Renault 5 (vond ik erg leuk maar te klein voor ons). Eigenlijk kwam een nieuwe P2 ook in aanmerking. Als ik een nieuwe P2 ging samenstellen met de opties die ik al had (de eerste versie van de P2 was toch wel erg compleet...) kwam het leasetarief hoger uit en was duurder dan een P4 zonder extra's. Na een proefrit met de P4 hebben we besloten hier voor te gaan. De BMW en Audi zijn ook niet veel goedkoper/duurder. Bestellen ging prima, de aflevering ('hand-over') was een ander verhaal. Ik wilde de auto graag halen maar dat bleek niet te gaan. Later bleek dat er geen personeel was om de auto af te leveren wanneer de dealer het uitkwam. Raar verhaal. Je kunt zoveel stappen maken door het scherm dat we na een halfuurtje graag zelf aan de slag wilde met de P4, wij hadden ervaring met de P2 toch? De P4 is toch echt wat anders bleek later.

De eerste 2.000 km zitten er binnen 3 weken op zodat ik nu een mooi beeld heb van de P4.

Laden en actieradius:
Verleden week opgeladen tot 95% en tot 10% 540 km mee gereden in een weekend van Amsterdam naar Groningen en terug. Deze week ook maar 1 keer thuis opgeladen en het lijkt erop dat ongeveer 500 km de actieradius is. Ongeveer 150 km meer dan de P2. De P2 was mijn eerste EV en eigenlijk heb ik nooit last gehad van de range: op tijd zoeken naar een oplaadpunt. Meer dan 2 tot 3 uur rijden vinden wij meer dan genoeg. Voor woon- werk is de range voor mij meer dan voldoende. Bij thuiskomst opladen 's avonds en in de ochtend is de Polestar voldoende opgeladen voor een dag rijden.
Ik ben nog niet bij de snellader geweest, ben benieuwd of de P4 sneller gaat van 20 naar 80% dan de P2.

Comfort:
Het instappen is al een belevenis: stuur en stoel gaan in een 'senioren-standje' zodat je ruim kunt instappen. Dan volgt de 'gast-instelling' en daarna kun je het eigen profiel instellen. Omslachtig waardoor ik nu ingesteld als 'gast' ben. Misschien moet ik de handleiding nog eens lezen hierover voor een snellere instelling.
Tijdens de proefrit viel al op dat de P4 hobbels beter wegwerkt dan de P2. Binnen hoor je bijna niets en heb je veel meer ruimte dan in de P2. De P4 rijdt echt heel soepel maar echt anders dan de P2. In de P2 zit je meer in de auto en ik wil steeds de stoel lager stellen. Is het dan echt een ' SUV' ? Het scherm is erg wennen: de verplichte Europa-piepjes moet je altijd gelijk wegdrukken. Met z'n vijven op pad kan nu makkelijk, was met de P2 alleen voor korte ritjes. Geen idee of de dakkoffer nu nog past. Ik heb nog dakdragers van de V60/XC60/P2 maar heb nog geen punten gevonden voor de dakdragers.
De spiegel is af en toe even schrikken: er is zoveel te zien! Ik heb een varifocusbril: overdreven omhoogkijken helpt om gelijk scherp zicht te krijgen. Fijn dat je nu ook gelijk alles ziet i.p.v. de achterbankhoofdsteunen en het kleine achterruitje van de P2.

Rijden:
De P4 komt goedmoedig over t.o.v. de P2. De P2 is wendbaarder en komt sportiever over dan de P4.
Er zit het Pilot-pakket op maar ik heb daar nog niet fijn mee kunnen rijden (eerste bekeuring is al binnen). De auto trekt en duwt bij het gebruik hiervan meer dan de P2 waardoor ik hem maar niet gebruik.
De P4 is echt breed. Door de camera's is de P4 toch prima hanteerbaar. Dan is het grote scherm weer fijn en hoef je ook niet in de spiegels te kijken.

So far, so good: de P4 bevalt prima ook al heb ik wel eens rare meldingen zoals in de P2 die dan ineens weer verdwijnen. De P2 ging ook wel eens niet open en heeft nog nooit zichzelf afgesloten, de P4 weer wel. Jammer dat de handsfree- functie van de achterklep er niet meer opzit. Ook kun je nu niet via de achterdeur de hele auto sluiten. Ik nog verder geen problemen gehad met de software van de auto en we leren elkaar steeds beter kennen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.