Polestar 4 Long Range Single Motor (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 4 Long Range Single Motor |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Van 3 naar 4
- 2.500 km
Ik heb de auto nu bijna twee maanden en dus tijd voor een review. Zeker omdat er pas 1 andere gebruikersreview is en de professionele reviews op de rest van het internet nogal wisselend zijn. Bijzonder om te zien dat bijvoorbeeld de digitale achteruitkijkspiegel bij de ene review er ronduit negatief vanaf komt en als showstopper wordt gezien (Autoblog), terwijl de volgende review het juist weer als beter dan analoge spiegel wordt neergezet (InstaAutoVlog). Ook wordt in de ene review de sprint van 0-100 wordt geroemd terwijl in de volgende review de auto op z’n sportieve rij eigenschappen wordt afgefakkeld.
Kortom tijd voor wat “objectieve” ervaringen in het dagelijks gebruik.
Benchmark
Ik vergelijk de Polestar met mijn vorige auto, een model 3 (2019).
Rij ervaring
Polestar profileert zich als een sportief merk en de Polestar 4 wordt daarbij ook nog eens in de markt gezet als snelste Polestar ooit. Nou, mijn uitvoering heeft alleen achterwiel aandrijving en heeft ruim 7 seconden nodig om de bijna 2300kg van 0-100 naar te krijgen. In plaats van sportief rijdt ie vooral heel comfortabel. Waar de model 3 aanvoelde als een kart is de 4 veel zwaarlijviger waar je iets rustiger de rotonde mee moet nemen om de 2300kg door de bocht te krijgen.
Comfort
Waar de punten qua sportief rijden naar de 3 gaan is het op gebied van comfort toch echt andersom. De stoelen, de vering, de ruimte, allemaal (veel) beter dan de model 3. Maar vooral van de rust binnenin, kan ik nog steeds genieten. Het omgevingsgeluid is veel minder, nauwelijks windgeruis, maar ook het interieur straalt de rust uit. wat volgens mij overeenkomt met de rij eigenschappen. Je zit gewoon zen in de auto en stapt er ook uitgerust weer uit.
Gebruik
Zoals ik al aanstipte is de ruimte een pluspunt tov van de 3. Vooral achterin heb je veel beenruimte en zit je echt als een vorst. Maar ook voorin merk je dat de auto een stuk breder is. Dat merk je trouwens ook in een parkeergarage. Achterin qua liters verliest de polestar het van een model 3 maar de kofferbakopening is natuurlijk praktischer. De polestar heeft een frunk maar daar is alles mee gezegd.
En dan het ontbreken van die achterruit. Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij ook een gok was. Tijdens proefrit merkte je wel dat je ogen een fractie van een seconden nodig hadden om scherp te stellen, maar de eerste gebruikerservaringen gaven aan dat dat went. En dat kan ik volmondig bevestigen. Al na een paar dagen merk je eigenlijk geen verschil meer en nu vind ik het zelfs fijner. Het zicht is altijd scherp (ook ‘s nachts en bij regen) en breder dan met een analoge achteruitkijkspiegel mogelijk is. Alleen bij achteruitrijden is het lastig om diepte te schatten, maar daar heb je de achteruitrijcamera voor en met birdview ben je ook goed bewust van de omgeving om je heen. Wel betrap ik me erop dat als het een beetje tricky wordt met achteruitrijden, ik nog steeds geneigd ben om mijn nek om te draaien.
Software
Tja, dit is wel de achilleshiel van de auto. De UI is prima hoor, makkelijk in gebruik, heldere menustructuur maar ook daar is Tesla gewoon nog beter in. Wat vooral stoort zijn kleine dingen. Stuurverwarming wat standaard onder de 10 graden maximaal verwarmt, de radio/Spotify die je iedere keer bij het instappen moet aanzetten. Ook key less entry, dashcamopname en precon werken nog niet of niet optimaal. En dan nog de pilot assist functies:
AAC werkt maar niet zo verfijnd als Tesla (en dat was al niet het beste begrijp ik).
Lane assist gaat op de snelweg op zich goed. Fijn ook dat je het stuur slechts losjes hoeft vast te houden. Op een provinciale 2-baans weg is het echter heel anders. Dan zwabbert ie alle kanten op en wordt het soms zelfs ronduit gevaarlijk.
Automatische rijbaanwisseling. Onbruikbaar op dit moment
Voordeel van gebreken in de software is dat dit via OTA’s nog te verbeteren valt en na update 4.2.1 zijn er al een aantal zaken verbeterd dus dat geeft hoop dat dit op termijn nog wel gaat verbeteren. Maar Tesla is hier toch nog veel verder in. Ook de app is op dit moment een slap aftreksel van de Tesla app met heel beperkte functionaliteit.
Kwaliteit
Nou na 3 dagen hadden we de Anwb al nodig omdat de 12 volt accu op onverklaarbare wijze was leeggelopen dus dat was een false start maar daarna is het niet meer voorgekomen. Verder kan ik nog weinig zeggen over de kwaliteit.
Conclusie
Ik begrijp waar de kritiek van de reviews vandaan komt wat betreft de sportieve ambities van het merk. Maar als je dat niet perse zoekt, dan is het vooral een hele comfortabele reisauto. Het ontbreken van die achteruit is nieuw, gedurfd en even wennen voor het auto journaille maar geen reden om die auto af te kraken. Ik verwacht dat er op termijn meer merken zullen volgen. Polestar 4 bewijst dat de techniek er klaar voor is en het zitcomfort achter en de looks van de auto ten goede komt (kijk maar naar de nieuwe ES90).
Volgende review
Eind april is een vakantie naar het buitenland met de vouwwagen gepland. Ik zal dan wat ervaring opdoen met snelladen en achteruitrijden met aanhanger. Mijn voornemen is om daarna de review weer aan te vullen.
Vakantietrip
- 6.500 km
Afgelopen week een vakantie doorgebracht in Frankrijk (Vogezen). Een goed moment om weer wat ervaringen te delen over snelladen en rijden met een vouwwagen.
Snelladen
Nou dat lukte dus niet meteen. De auto gaf aan verbonden te zijn maar de laadpalen gaven aan dat ze geen contact met de auto konden krijgen. Na vier verschillende snelladers van verschillende maatschappijen geprobeerd te hebben en nog minder dan 10% over te hebben werd ik toch een beetje nerveus. Via Polestar Support (goede support trouwens) kreeg ik advies om auto minimaal 2 maar liefst 15 minuten afgesloten te houden en minimaal 100 meter afstand van de auto te houden. Aangezien ik de auto op dat moment al bijna 10 minuten afgesloten was besloot ik om voor het zekere maar de volledige 15 minuten te wachten. Na 15 minuten auto weer geopend en op advies van Polestar Support ook nog een handmatige reset via het stuur uitgevoerd (onderste knoppen links en rechts 15 seconden ingedrukt houden). Daarna weer opnieuw aan een snellader aangesloten en........ hij deed het! Daarna nog 4x snelgeladen zonder problemen. Onder de 25% tikt ie bijna de 200Kwh aan en daarna langzaam teruglopend. Bij 60% nog steeds 120Kwh (De Tesla zat dan al onder de 100Kwh).
Verbruik (met aanhanger 1,30m hoog en twee fietsen achterop)
Het verbruik viel mij alles mee. Gemiddeld zo'n 25KW per 100KM bij 100-110 km/ uur. Tussen 10 en 80% kan ik daar zo'n 3 uur mee rijden wat voor mij prima is.
Rijden met aanhanger
De P4 is gemaakt voor lange reisafstanden. Heerlijke stoelen en het interieur is helemaal zen. Ondanks de single motor heb je nauwelijks in de gaten dat je een aanhanger achter je hebt. Voordeel van de digitale spiegel is dat ik over de aanhanger heen naar achter kon kijken. Achteruitrijden met aanhanger op de digitale spiegel heb ik nog niet onder de knie. Ik deed dat altijd door zelf achterom te kijken en dan kon ik de aanhanger wel recht achteruit krijgen of zelfs inparkeren. Maar via een spiegel vergt nog enige oefening. Vooral de diepte inschatten is lastig.
De rijhulpsystemen blijven echter nog wel problematisch. Pilot Assist werkt niet met aanhanger (kan ik nog begrijpen) en ACC houdt met aanhanger zo'n grote afstand aan dat er bij gemiddeld verkeer een auto tussenvoegt waarna de ACC in de ankers gaat. Ook heeft de ACC moeite om de elektromotor geleidelijk te laten versnellen met een aanhanger. Je voelt bij 'gas bij' een kleine schok door de auto gaan.
Andere ergernissen met de software. Normaal is de cruise control button op het stuur voor 1x drukken pilot assist en 2x drukken voor ACC. Maar omdat in aanhanger modus de pilot assist is uitgeschakeld zou je verwachten dat ie dan bij 1x drukken gelijk ACC inschakelt. Maar nee, bij 1x drukken krijg je een foutmelding dat Pilot Assist niet werkt dus moet je 2x blijven drukken.
Verder geeft die sinds de laatste software update een waarschuwing als ie geen ogen kan detecteren voor driver alert. Dus bij dragen van een zonnebril krijg je om de 20 seconden zo'n waarschuwing in je dashboard en dat kan je dus niet uitzetten. Hopelijk verdwijnt dit weer in de volgende update.
Storingen
Zoals in de eerste bijdrage al gemeld had ik de ANWB een keer nodig om de auto weer aan te praat te krijgen. Inmiddels is dat nog 2x gebeurd. De laatste keer afgelopen maandag, een half uur nadat we thuis waren gekomen van vakantie. Ik kreeg met geen mogelijkheid de auto meer ontgrendeld en ook na een nacht laten staan (en sleutel buiten bereik van de auto) had ie geen zin meer om open te gaan. Ik kan de AWNB inmiddels uitleggen wat ze moeten doen dus dat gaat steeds sneller maar leuk is het natuurlijk niet. Na wederom contact met Polestar Support wordt de auto nu uitgebreid gedurende meerdere dagen gediagnosticeerd en krijg ik vervangend vervoer aangeboden.
Het gekke is dat ik ondanks deze failures nog steeds positief ben over de auto. De looks en het rijgedrag wegen nog steeds zwaarder dan de gebreken. Maar dit moet niet meer te lang gaan duren, dus hopelijk vinden ze snel het probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.