Polestar 2 Standard Range Single Motor (2023)

autoreview

Polestar 2 Standard Range Single Motor (2023)

Signalement

Uitvoering2 Standard Range Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst31.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honest review

  • 4.000 km

Korte review met plus- en minpunten

+ Heerlijk rijgevoel, stille auto!
+ Verbruik valt zeer mee: in de winter tussen 350 en 390Km haalbaar
+ Comfort van de stoelen, ruimte in kofferbak en premium afwerking van het interieur
+ App werkt altijd en werkt goed
+ Google Automotive is fantastisch: werkt snel, goed, up-to-date en nooit meer je telefoon nodig. Wat een uitvinding, alles kan je via stem bedienen en daardoor dus super veilig op de weg.
+ One pedal drive werkt buitengewoon soepel en is verstelbaar

- Vering net wat te strak afgestemd, waardoor je soms iets teveel voelt. Nooit echt storend en je weet dat het een sportieve fastback is
- Bekerhouders totaal misplaatst
- App had uitgebreider gekunt

Uitgebreide review

Om een review te kunnen schrijven waar ikzelf en de lezer echt wat aan heeft, is het naar mijn mening van belang om de context te beschrijven. Hieronder de gezinssituatie, waar de auto voor gebruikt wordt en referentiekader.

Gezinssituatie:
Man, vrouw, kind 1 (7) en kind 2 (4).

Auto wordt gebruikt voor:
80% voor in NL, snelweg en stad.
20% voor lange reizen buiten NL, ritten van 1400KM enkele reis richting Slovenië/Kroatië.

Referentiekader
Auto’s die ik minimaal 6 maanden als berijder gebruikt heb (later meer toelichting hierover, omdat dit essentieel is en bepalend voor de review):

Koop
• Opel Calibra 1992
• Alfa Romeo 147 JTD 2005
• Renault Clio 2006
• Alfa Romeo 159 2006

Lease vanuit werkgever
• Peugeot 208 2018
• Renault Clio 2019
• VW Polo Highline 2018
• Ford Focus 2019
• Opel Astra 2020
• Peugeot 308 SW 2019
• Peugeot 308 SW 2022

Vanuit mijn werkgever mag ik een EV uitzoeken, tussen circa 40k en 50k.
Er is een zeer ruime keuze aan autos. Uiteindelijk heb ik een shortlist gemaakt:
• Tesla Model Y
• Tesla Model 3
• Volvo XC 40 Electric
• BMW iX1
• Volkswagen ID 4
• Polestar 2

Testrit Tesla Model Y
Afspraak gemaakt voor proefrit en het eerste dat opviel is het ontvangst: behoorlijk passief en met weinig uitleg/service. In een loods bij Den Haag, ik had eigenlijk een andere service verwacht, omdat ik Tesla als een Premium brand ingeschat heb. Maar goed, kijken hoe de auto rijdt. Hier was ik in positief door verrast, zeer ruime auto met extreem grote kofferbak. Misschien wel te veel ruimte voor ons als gezin met 2 kids. Rijervaring was prima, bouw kwaliteit interieur gemiddeld, maar het bedienen van de auto was behoorlijk wennen. Ik hou meer van conventioneel en niet alles via een touchscreen, dit is dus persoonlijk. Model Y blijft als optie open staan.

Testrit Tesla Model 3
Overgeslagen omdat ik dan voor de Y zou gaan i.v.m. ruimte.

Testrit Volvo XC40 Electric
Dit was voor mij een formaliteit waarbij ik al een oordeel had voordat ik ging testen: ik vond het een oud model en ook het interieur vond ik niet ‘modern’ genoeg. De auto beviel verder prima maar de ruimte voor de kofferbak leek beperkt. Het gaat meer de hoogte in ipv de diepte, daardoor viel deze fijn rijdende auto af.

Testrit BMW iX1
Premium beleving bij ontvangst: totaal anders dan de passieve Tesla medewerkers. De auto rijdt zeer fijn en als ik de auto met de opties wil bestellen van de testrit, ga ik ruim over de 65k heen. Dit maakt BMW echt veel te duur tov de conucurrentie: overigens was de kofferbak ruimte ook zeer beperkt, verglijkbaar met de XC40. Deze viel af, ondanks dat het een fijn rijdende auto is en een premium interieur.

Testrit Volkswagen ID.4
Dit was op het eerst oog de auto met de meest kans: qua pricing prima en zag er ook sportief uit, met genoeg ruimte voor het gezin. De testrit was prima maar de bouwkwaliteit intern vond ik met afstand de minste van alle gereden autos. Hier was ik totaal niet van onder de indruk, maar de auto zou alsnog kans maken.

Testrit Polestar 2
Ik kende de Polestar 2 nog niet maar kwam het toevallig tegen in Mall of the Netherlands, Leidschendam. Ook zou ik nooit voor een ‘onbekend’ merk kiezen, maar dit was overduidelijk een Volvo. De testrit gepland en eigenlijk was ik vanaf het eerste moment verkocht: het rijplezier. Met afstand voelde dit gewoon het beste van alle auto’s. Hij is zeker niet perfect en qua ruimte zijn er betere alternatieven, maar het rijgevoel deed me terugdenken aan de sportiviteit van een Opel Calibra, gecombineerd met het Premium interieur dat de kwaliteit van de BMW iX1 heeft. Wat ook de doorslag gaf is dat het al redelijk premium uitgerust is en de opties die ik zou willen, zitten er standaard op. Denk aan dode hoek sensor, stoelverwarming, 360 camera etc. Tevens met WLTP van 545KM voor de basis versie komt deze op papier ook nog het meest ver van alle concurrenten. Dit wordt hem, besteld op 02.08.2023 en opgehaald in Beesd op 07.12.2023, kleine 4 maanden later. Ik heb de SRSM met de standaard kleur magnesium besteld, zonder extra opties.

DE EERSTE 4000 KM
De auto heb ik in Beest opgehaald, waar je professionele uitleg krijgt over de mogelijkheden van de auto, infotainment systeem en het koppelen met je smartphone voor je eigen profiel. Dit ging vlekkeloos en first time right. Dat zit dus gelijk goed, dochters ook helemaal happy en vinden het een stoere, mooie auto.
Dan het wegrijden: wat een geweldig gevoel, in stuur, zitpositie, gas en rempedaal, stilte in de cabine, werkelijk alles klopt. Hier rij je auto voor: je wilt gewoon genieten tijdens het rijden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bang was voor storingen en andere randzaken, omdat ik me iets teveel heb ingelezen in deze auto op verschillende fora en social media kanalen. Van het stoppen op de snelweg tot het niet starten ergens midden in Frankrijk: alles kwam wel voorbij. Gelukkig bleek ook daaruit dat er via OTA updates en met de nieuwere modellen bizar veel kinderziektes uit de PS2 gehaald zijn. Dit was voor mij ook een reden om nu in te stappen: ik ging er vanuit dat de eerste modellen van de PS2 (2020/2021) als test-modellen fungeerden en dat alle ziektes eruit waren. Dit klopt helemaal tot nu toe: geen enkele rare melding of ook maar iets wat op een storing lijkt.

Range
Het is nu medio winter en met 0 graden valt het verbruik zeer mee: ik haal in de praktijk zeker 350KM! Een test gedaan van 100 tot 0: 360-370 KM was haalbaar, en dat gewoon met normale verwarming aan en ook snelweg KM’s. Ik haal met gemak tussen de 17 en 19 KWh / 100KM, zelfs met deze koude temparaturen. Dit is prima voor mijn eerste ervaring met een EV.

Comfort
Ik had het in de intro over referentiekader: dit is volgens mij altijd bepalend over hoe iemand een auto ervaart. Hoe was je ervaring eerder vs de huidige? De auto is om te beginnen sportief, dat merk je aan alles. Hij is strak geveerd en dit kom waarschijnlijk door het hoge gewicht. Tot nu toe is dit het grootste minpuntje wat betreft comfort: ik voel net iets te veel kuiltjes. Echt stortend is het niet maar dit had beter gekund. De stoelen zijn prima en alleen de Astra had betere: de AGR stoelen van Opel. Comfort is echter ook hoe stil de auto is en dat valt me bijzonder mee: zelfs zonder akoestische ramen is dit echt een heerlijk stille auto.

Ruimte
Zoals de meeste moest ik ook even wennen aan de cabine en de middentunnel die tegen je rechter knie stoot: dit is inderdaad even in het begin opvallen en daarna voel je het niet. De auto zit heerlijk, je voelt je echt 1 met de auto. De ruimte is precies voldoende en achterin ook voor de 2 kids. Langere personen hebben we wat moeite om achterin te zitten. De kofferbak ruimte lijkt net zo groot als de Peugeot 308 SW, terlijl die op papier 605L heeft vs 405 van de PS2. Dit hebben ze zeer knap gedaan. Daarnaast is de hatchback opening van de achterklep werkelijk een gigantisch pluspunt tov bijvoorbeeld de sedan uitvoeringen a la Tesla model 3.

Binnenkort meer!

30.000KM servicebeurt en 1 jaar verder..

  • 31.000 km

In een notendop, nu 1 jaar in mijn bezit. Ik ben 2 keer naar het zuiden van europa gereden, t/m Montenegro.

Verbruik is vooral in de zomer zeer aangenaam. 16kwh/100 km. In landen zonder snelweg was dit circa 13kwh/100km, werkelijk uitzonderlijk. Ik haalde een record van bijna 600km op een zomerse dag zonder regen. Nu snap ik waar de WLTP range test vandaan komt en onder welke omstandigheden. Deze is dus HAALBAAR. Wil je bewijs? Ik heb er fotos van omdat ik het zelf ook niet kon geloven.

In de winter en boven 120km per uur neemt het verbruik fors toe. Daarnaast is de software soms wat trager en enkele keer reset nodig gehad. Maar google maps geïntegreerd blijft de aller beste optie in een EV, wat mij betreft. Constant verbeteringen. App is ook flink verbeterd en werkt in 99% van de gevallen.

Verder heeft de auto me geen enkele in de steek gelaten en is het iedere keer weer genieten om ermee te rijden, zelfs na 12 maanden in bezit. Iedere keer een genot en 0x problemen met snelladen, wat ik in veelvuldig doe.

Zelfs geladen met de granny adapter via normaal stopcontact, in nood. Alles werkt en auto rijdt nog steeds als nieuw.

Al met al extreem blij met mijn keuze en kijk uit naar de winter reis naar het zuiden van europa over enkele weken.

Ben je hier benieuwd naar? Laat een bericht achter in de comments.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.