Polestar 2 Intro (2020) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 Intro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 391 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Mooi en snel, maar
- 15.000 km
Geachte lezers, Nu een klein half jaar onderweg met de Polestar 2. Zwart met beige lederen bekleding in de launch-editie uitvoering en het (optische) performance pack. De auto is supersnel, vind hem mooi qua design maar is bepaald niet foutloos en dat is jammer.
- De stoelen, het duurde echt lang voordat ik de stoelen zo heb weten in te stellen dat ik comfortabel zit;
- Actieradius: van de beloofde 470 km komt helemaal niks uit, de praktijk is meestal zo'n 275 km. Dat is onacceptabel. Maar het meest storende is nog dat restafstandmeter veel sneller terugloopt dan de werkelijk km's. Teller loopt 50 terug, na zo'n 30 echter km's.
- "veiligheidssystemen":
1) Vooral de keep your lane assistent is lastig. Volgt ook de oude lijnen bij wegwerkzaamheden en stuurt je vervolgens gewoon de vangrail in, waar dan wel weer de collision preventie je gewoon op de snelweg voluit in de ankers gooit!!! De lane assistent is overigens niet volledig uit te schakelen! Oplossing is dan maar de richtingaanwijzer inschakelen.
2) Collision prevention: Mooi systeem, maar wel overactief. Op een doorgaande 50 weg km weg, komt een hard lopende man vanuit een zijstraat richting mijn rijbaan om afbuigend op het voetpad zijn weg te vervolgen, de auto gooit hem vol in de ankers. de Sporter en ik schrikken ons wezenloos. Terwijl er totaal geen risico was. Zelfde geldt voor achteruit een garagebox in rijden, voluit in de remmen, ik zo wat een whiplash. Een typisch Nederlandse (te smalle) parkeer garage uitrijden: vol in de remmen. gelukkig wel uit te zetten.
3) Automatische snelheidslimiter: Ronduit levensgevaarlijk. Omdat de automatische verkeersborden herkenning voor snelheid niet 100% betrouwbaar werkt, is de automatische snelheidsregeling echt gevaarlijk. Op de snelweg met een snelheidsbeperking van 90 km bij nat wegdek, voluit afremmen van 130 naar 90 (was na 19 u), zonder noodzaak. Maar omgekeerd ook: midden overdag op een 80 km weg opeens accelereren naar 130!!
Niet gebruiken dus.
4) Adaptieve cruise control zorgt er sowieso voor dat je steeds verder achteraan in de file komt, dus die gebruik ik niet. Wel vaak de handmatig in te stellen snelheid limiet.
Binnenruimte: is beperkt, deuren zijn krap om in te stappen, bekerhouders zijn meer voor wat muntjes bedoeld. Rechterknie stoot regelmatig tegen het harde plastic van de middenconsole.
Opladen bij (Shell) snelladers geeft regelmatig storing in de auto en kan dus dan niet opladen.
Draadloos opladen van de telefoon (Iphone X met hoesje) is ondoenlijk, want continue krijg je een geluidssignaal dat de telefoon niet oplaad. Dus daar ligt nu een stukje karton en dan maar met een kabel opladen. Hetgeen me brengt op de vreselijk onhandig aan gebrachte USB poorten. Zo ook het plateau rondom de overigens perfect werkende "schakelselector" daar zit een lastig randje waar stof en kruimels etc. zich verzamelen. Dashbord en deur bekleding is erg gevoelig voor aanraking, met je hand erover wrijven geeft al een nauwelijks uitwisbaar spoor.
Een paar punten waar design de prioriteit heeft boven functie.
De achteruitverlichting stelt helemaal niks voor. Ik overweeg zelfs om er extra LED's bij te plaatsen.
De Polestar App is om te huilen, zeker voor een auto van dit High Tech caliber. Is vaak gewoon niet eens actief, of geeft alleen maar info over de klimaatregeling, maar geen accu status of info over gesloten portieren. Dingen die juist belangrijker zijn. Mijn oude Ford transit heeft een betere app met veel meer info.
Updaten van het systeem. Je krijgt een melding op het moment dat je wegrijdt. Daar heb ik niks aan. Beter is dit handmatig aan te kunnen zetten op het moment dat je weet dat je lang stil kunt staan.
Achteruitrijden met portier open (Nodig vanwege de slechte achteruitrijverlichting en zicht) gaat alleen met de gordel om. Maar ja, dan is het lastig om je om te draaien. Dus dat zou ook anders moeten. Zelfde voor de gewichtssensors in de stoelen. Een flinke tas geeft al de melding dat de gordels om moeten.
Bandenslijtage: de standaard gemonteerde 20 inch Continentals zijn niet geweldig. Op de vooras al na 15.000 km duidelijk te ver afgesleten, vooral de buitenste profiel baan. Zou op dit moment ws niet door de APK komen. Ook als je een week niet rijdt, platten de banden af en dan moeten ze eerst weer warm worden om van het bonkige geluid af te komen. Mijns inziens zouden auto's in Nederland standaard op goede 4 seizoenen banden afgeleverd moeten worden. Dus zodra de temperatuur verder zakt er Michelin Crossclimate of Vredestein erop. Dat zal ook tevens een positief effect hebben op het comfort, want ook de (instelbare) schokdempers staan redelijk hard. Het instellen van de schokdempers is dusdanig lastig dat je daarvoor naar de werkplaats/dealer zou moeten.
De "Ipad": tja de voorkeur gaat toch uit naar gewoon op de tast te bedienen knoppen (leidt ook minder af van het verkeer) van de meest essentiële dingen. Nu is het toch ook weer vaak van waar zat dat ook weer in welk menu, en voor je het weet is je aandacht van de weg af. Een super tekortkoming is dat je noch WAZE noch Flitsmeister kunt installeren. Voorkomen van onnodige prutsbekeuringen is mijns inziens veiligheidsverhogend.
De geluidsinstallatie wordt verkocht als premium maar is dat niet echt. Er zit geen voor-achter balansregeling op, redelijk basic dacht ik zo.
Het laatste puntje van kritiek is de "contactsleutel" Deze ziet er ronduit armoedig uit. Symbolen op knopjes zijn in het donker niet te zien. Dus dan maar zelf wat gekleurde lak erop gedaan. Ook het electriciteitsverbruik van de sleutel is hoog. Elke 3 maanden een nieuwe batterij en je krijgt nergens een waarschuwing dat deze bijna leeg is. Dus al een "gestrand" puur omdat de batterij van de "sleutel" leeg was. Dus nu maar altijd een CR 2032 op zak. En ook het batterij wisselen is lastig. Vooral vreemd omdat Volvo dit zelf beter op orde heeft.
Maar ja, het rijplezier, de fabuleuze acceleratie, de superieure handling, de overweldigend goede wegligging, de exclusieve uitstraling maar ook de minder absurd hoge bijtelling maakt veel goed. Met een van oudsher Diesel hart heb ik het electrisch rijden uiterst plezierig ervaren zij soms wat afstandelijk, klinisch. Maar of het nog een tweede keer electrisch en een tweede keer Polestar wordt is nog de vraag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Polestar 2
Had je deze auto's al gezien?

Polestar 2 Long Range Dual Motor 408PK Launch Edition 78kWh (SOH 92%) - Panoramadak - 20 inch LM velgen - 360 gr. camera - Trekhaak - 12 maanden garantie
- 2021
- 73.947 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh SOH93% CarPlay
- 2020
- 129.235 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh | Panoramadak | Trekhaak | Stoel & stuurverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Harman/Kardon | Carplay
- 2020
- 151.026 km