Polestar 2 Intro (2020) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 Intro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 32.000 km |
elektrisch
- 1.200 km
Keuze voor Polestar 2
Dit jaar besloten om toch de overstap te wagen naar een elektrische auto. Het is een Polestar 2 geworden. Ik kreeg de auto 19 november thuis afgeleverd met 124km op de teller. Betreft de keuze, dat was nog niet zo gemakkelijk met een gezin met 3 tieners. In eerste instantie dacht ik aan een volkswagen ID3 (of ID4, maar die leek halverwege 2020 nog niet leverbaar) die betreft binnenruimte en bereik prima leek voor de meeste ritten binnen Nederland, voor vakantie twijfelde ik omdat de bagageruimte beperkt is en er geen aanhangwagen aan de trekhaak getrokken kan worden. Dan zou ik daarnaast nog een grote sterke auto moeten hebben met trekhaak voor de vakanties. Uiteindelijk besloten toch te kiezen voor een elektrische auto met een bruikbare trekhaak. Ik vind de Polestar 2 ook een hele mooie auto.
De bestelling
Ik ben eerlijk gezegd niet zo te spreken over de manier van bestellen. Ik verwachtte er meer van. Ik bestelde de auto in juli zonder proefrit of de auto gezien te hebben. De website ziet er mooi uit. Je configureert de auto, maakt een account aan en doet een aanbetaling. De auto zou thuis afgeleverd worden. Daarna verliep de communicatie moeizaam. Allereerst werd er niet of nauwelijks gereageerd op mails. Ook kan je niet terugvinden of je een mail had gestuurd en kreeg ik meestal geen reactie nog bevestiging van ontvangst.
Ook werd ineens de plaats van aflevering veranderd van thuis naar een Beesd, ruim honderd kilometer van mijn woonplaats. Aardig was de vermelding dat het tegenover het station was, dus gemakkelijk bereikbaar met het OV. Ik zag het echter niet zitten om een dag vrij te nemen om met de trein een auto te gaan halen en heb toch verzocht de auto thuis af te leveren. Dit lukte uiteindelijk, maar in mijn account bleef gewoon het adres in Beesd staan als afleverplaats tot de feitelijke levering.
De levering
Voor de levering werd ik 2 weken tevoren gebeld om een afspraak te maken. Een week voor de levering werd ik opnieuw gebeld of de levering door kon gaan, omdat ik de levering niet bevestigd had. Tot dan toe was het niet mogelijk geweest om de levering te bevestigen. In ieder geval op de dag zelf kreeg ik rond de tijd van levering een mail dat de auto een uur later zou komen, wat ik best lastig vond, omdat ik opgewonden was als een kind voor zijn verjaardag en benieuwd was naar de auto. Een extra uur duurt dan lang! Maar goedde auto werd gebracht door een beleefde meneer, die een vouwfiets mee had. Helaas gaf hij summiere uitleg over de auto en verwees mij naar de handleiding die ik zou kunnen vinden op de tablet. Hij gaf mij de sleutels, ik moest het het afleveringsbewijs printen en ondertekenen. De auto zat verder vol met ingeplakte accessoires (Winterbanden, matten, sneeuwkettingen, dakdragers, laadkabels). Er was verder geen check of alles geleverd was, noch uitleg over hoe zaken werkten.
Hoe rijdt het in de praktijk?
De Polestar 2 rijdt heerlijk. Het is een zeer krachtige auto die net zo gemakkelijk rustig te rijden is. Het remmen op de motor went snel en eigenlijk gebruik ik de rempedaal bijna niet meer. De adaptive cruisecontrol werkt zo soepel dat ik iedere keer achter een vrachtwagen rijdt met 90km zonder gemerkt te hebben dat de snelheid terug is gelopen. In de auto is het over het algemeen stil. Opvallend is dat er in een tunnel veel meer windgeruis hoorbaar is. De geluidsinstallatie is van goede kwaliteit. Via het menu zijn Spotify en DAB-radio gemakkelijk te vinden. Het verbruik valt mij tegen. Volledig opgeladen in december is het maximale bereik 390km. Binnen de eerste 10km zijn er 30km verdwenen, mogelijk door gebruik van radio, stoel- stuur- en algemene verwarming. Daarnaast heb ik 20inch wielen, maar of die inch verschil dit verbruik rechtvaardigt? De gemiddelde rit van 40km waarvan overgrote deel snelweg met 100km per uur kost een bereik van 80-100km. Een keer hard optrekken kost sowieso 10km. Opladen met snellader gaat vlot. In 30 minuten is de accu van 20% naar 80% geladen. Overigens dkan de accu tot 90% (=390km) laden, waarom het geen 100% is, weet ik niet.
Na 9000km
- 9.000 km
Inmiddels ruim 9000 km verder. Hoe bevalt de Polestar? Het rijden is heerlijk, de kracht is er als je wil, maar het hoeft niet. Afremmen op de motor, waardoor ik nauwelijks nog de rem gebruik. Ik zou dan ook nooit voor een perfomancepakket kiezen. Het geluid van het mediasysteem is fantastisch. Spotify is fijn. Internet werkt meestal goed, een enkele keer geen bereik. De stuurverwarming is geweldig, nooit meer koude handen. In combinatie met de stoelverwarming is het al snel comfortabel. Als het vriest gebruik ik de voorverwarmingsmodus. Helaas moet ik daarvoor nog wel met de sleutel in de auto zitten en kan het niet via een app. Het verbruik blijft constant ruim 20kwu/100km. Een enkele keer als het iets warmer is, duik ik onder de 20kwh. Ook opvallend dat in de week dat de temperatuur tot -11 graden Celsius daalde, er weinig verschil was in actieradius van de accu in vergelijking met een gemiddelde temperatuur van 0-10 graden Celsius. Ik heb de eerste maanden geprobeerd alleen van openbare laadpalen gebruik te maken, maar het bleef iedere keer spannend of er een paal vrij was. Een laadpaal op mijn werk werd ineens afgesloten voor gastgebruikers. Al met al gaf het best wat stress, dus uiteindelijk besloten een laadpaal bij mijn woning te installeren. Ik heb gekozen voor een Wallbox. Dat scheelt enorm in stress. De kosten worden inzichtelijk met de bijbehorende app. Als ik alle kwu optel, van de laadpaal en laadpas kom ik uit op ongeveer 2072kwu=23kwu/100km=5 euro/100km(?). Ik ben benieuwd hoe het verbruik in de zomer is. Indien mogelijk (afhankelijk van de Coronacrisis) wil ik in de zomervakantie op vakantie naar Frankrijk met een vouwwagen aan de trekhaak en surfplanken op het dak. Ik ben ook benieuwd naar het verbruik gedurende de reis en hoe vaak we zullen moeten stoppen om te laden. Betreft de betrouwbaarheid heb ik eenmaal last gehad van een storing waarbij de auto de sleutels niet meer herkende, waardoor de auto niet meer reed en niet op slot wilde. Daarom contact gezocht met het Polestar servicenetwerk. Ik was wel enigszins verbaasd dat op het afgesproken tijdstip de wegenwacht van de ANWB verscheen, ik had een medewerker van Volvo verwacht. De man hielp mij snel en ik kon alsnog met de auto rijden door de sleutel in de bekerhouder onder de middenarmsteun te leggen. Ik kon de auto echter niet meer afsluiten, ook al beweerde de medewerker van Polestar service dat dat wel zou moeten kunnen met een noodsleutel verstopt in de sleutel. Meerder pogingen gedaan, maar het lukte mij niet. Uiteindelijk is de auto gemaakt bij een Volvogarage. Ik hoorde van de medewerker van de Volvogarage dat je de noodsleutel alleen kan gebruiken om de deuren te openen indien nodig en dat je auto niet kan afsluiten met den noodsleutel. Daarna reed de auto prima. Een ander probleempje was na wisseling van winterbanden naar zomerbanden dat de auto aangaf dat de bandenspanning laag was. Bij een tankstation bleek dit niet het geval. De oplossing was dat ik de bandenspanning opnieuw op moest slaan in de computer van de auto, daarna was de foutmelding verdwenen. Hetzelfde was gebeurd na wisseling van zomer naar winterbanden. Niet een heel groot probleem, maar wel irritant. Een ander punt was een update, die kunnen al rijdend online worden gedaan, echter voor het installeren van de update is de auto een aantal uren niet bruikbaar. Samengevat tot nu toe een comfortabele auto, met relatief hoog verbruik.
ruim 1 jaar verder
- 32.000 km
Ruim 1.5 jaar verder. De Polestar rijdt nog steeds lekker, altijd vermogen, adaptieve cruise control, afremmen op de motor (ik probeer altijd 1x per rit te remmen om de remmen roestvrij te houden voor het geval ik de remmen een keer echt nodig heb), de heerlijk verwarmde stuur en stoel. Dan nog de hoge benzineprijzen, waar ik geen (of minder) last van heb. Ik heb geen last meer gehad van storingen. Het is echter niet zo dat ik geen kleinere en grotere irritaties en ergernissen heb.
De min (dere) punten
Periodieke update van het systeem. Het blijft bijzonder dat de auto op het moment dat ik wil wegrijden vraagt of ik nu de update wil uitvoeren, wat tot gevolg zou hebben dat ik minstens anderhalf uur niet van de auto gebruik kan maken. Helaas vraagt de auto niet na een rit of ik de auto nu wil updaten, dus dan moet je er net aan denken (en dat valt mij niet mee). Dit ritueel herhaalt zich tot ik de update laat uitvoeren.
De beloofde maximale rijafstand blijft steken op maximaal 400km bij 100% lading, misschien dat ik 1x 410km heb zien staan, maar dat bleef bij die ene keer. Een rit naar Parijs met gezin mondde uit in een traumatische ervaring waardoor niemand meer met de auto op vakantie wil. De heenweg ging net goed, in Parijs lukte het niet goed om de auto bij te laden, de (oude, EV-box?) ANWB-pas bleek nergens werkzaam, de pas van plugsurfing (met gratis tegoed, ik ben eerlijk gezegd nog geen enkele laadpaal tegengekomen die de kaart accepteerde of laadpalen die in de app stonden bleken er niet te zijn) was ook nergens te gebruiken. Uiteindelijk op straat met creditcard voor 30! euro 130km bereik (3kw per 15minuten maximaal!) getankt waarmee we het net konden redden tot snelladers langs de snelweg. Bij aankomst bleken alle 4 de snelladers defect. Er was wel een goedgemutste monteur die na 2 uur 1 laadpaal aan de praat kreeg waarna we na een goede 3 uur weer op weg konden tot een laadpaal die we op de heenweg gebruikt hadden. Uiteindelijk duurde de reis 11uur!
Tja, en dan wil nog even de kartonnen hoedenplank noemen, die afsteekt bij de voor de rest goede bouwkwaliteit.
Een ander punt is de de geroemde wegligging, de auto voelt weliswaar solide en heeft veel grip in bochten, echter op de rechte stukken op de snelweg vind ik dat de auto wat dromerig aanvoelt, niet perse rechtdoor lijkt te willen en stuitert de auto bij korte dwarsrichels/hobbels. Ik weet niet in hoeverre dit door de 20inch velgen zou kunnen komen.
Betreft gratis periodiek onderhoud kreeg ik een melding bij 30000km om de auto voor een servicebeurt naar de garage te brengen. Er waren geen problemen voor zover ik weet. Ik ontdekte wel dat de volgende beurt bij 60000km voorgeschreven wordt. Dus als ik het goed begrijp, betekent de belofte van gratis periodiek in de eerste 3 jaar of de eerste 50000 km dat je 1 beurt krijgt.
Al met al wat gemengde gevoelens. Voor de vakanties heb ik een oudere Renault Espace aangeschaft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Polestar 2
Had je deze auto's al gezien?

Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh | Panoramadak |
- 2021
- 160.068 km

Polestar 2 Standard Range Single Motor 69 kWh | Panorama Dak | LED | Camera | Cruise Adaptive | Stoel/Stuur Verwarming | Navi | Clima | Keyless | Parkeersensoren | Elektrische Achterklep
- 2022
- 1.067 km

Polestar 2 Standard Range Single Motor 69 kWh | Memory Zetel | LED | Stoelverwarming | 360 Camera | BLIS | Clima | Navi | Cruise Adaptive | Parkeersensoren
- 2022
- 9.886 km