Polestar 2 Intro (2020) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 Intro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Nieuwe fase
- 1.000 km
Afgelopen vrijdag mijn XC60 ingewisseld voor de Polestar 2. Hiervoor verschillende auto's gereden maar de XC60 was de eerste SUV. Ruime auto maar wij kunnen er maar niet aan wennen: je bent wel erg alleen in zo'n auto, lastig in te schatten wat je wel/niet raakt (ook met piepjes) en weinig contact met de weg. Tijdens vakanties in een Stelvio en een GMC gereden maar dat was toch een andere beleving.
Eigenlijk had ik verleden jaar de Tesla 3 willen bestellen maar was te laat dus dacht door te rijden met onze V60 (probleemloze van a naar b auto). In februari toch overgestapt naar de XC60. De dealer vroeg na een paar maanden naar mijn ervaringen met de XC60 en vertelde over de Polestar. Er was er nog 1 bij hun te bestellen: wit met dikke wielen, niet echt mijn eerste keuze maar heb het toch gedaan!
Door familieomstandigheden in twee dagen tijd 1.000 km gereden: prima testrit geweest. Laden is wel even wennen. Met de vorige auto's lukte een heen-en-weertje van zo'n 500 km makkelijk op 1 tank. Overdag max 100 km en na 19.00 uur wat sneller, dan moet je echt opletten als je 250 km gaat rijden. Gelukkig van te voren laadpaal en pas geregeld. Ook alle app's op de telefoon gezet. Door deze auto ga ik digitale stappen maken, en dan google: wat is dat fijn! Ook zo handig om de volgende laadpaal te vinden. De nieuwe fase is vooral wennen aan het 's avonds in donker en regen de auto opladen. Meestal staan de palen wat verder van de tankstations. Ook al een keer gehad dat de palen bezet waren. Helaas durfde ik het niet aan om met 5% verder te rijden dus een half uur wachten tot er een vrij kwam en dan zelf nog laden...
Veel systemen kende ik al van de XC60 maar de Polestar gaat veel verder. Had eigenlijk wel verwacht minder tijdens het rijden naar het display te hoeven kijken, gelukkig blijft de Polestar zelf netjes tussen de lijntjes rijden. Moet leren meer met de stembediening te doen alleen verstaan wij elkaar nog niet zo goed.
De ruimte in de Polestar valt mij niet tegen. Heb ook achter mijzelf gezeten (ik ben 1.90) alleen mis ik de ventilatieopeningen in de deurstijl: heb je wel in veel Volvo's (maar dit is een Polestar natuurlijk...). Het dak met ster is mooi, ben benieuwd hoe dat gaat in de zomer. De bagageruimte is prima alleen leg ik nu de kabels steeds achterin: die klep gaat handig open door je voet onder de auto te vegen (bij de XC60 moest je op een bepaalde hoek richten, bij Polestar niet). Om in de voorbak te komen moet je eerst binnen de handel overhalen en opladen doe je aan de achterkant.
Zicht naar achteren is beperkt, die achterruitwisser was wel handig geweest.
De rust in de auto komt eigenlijk overeen met de XC60; was die zo stil of is de Polestar?
Na deze eerste intensieve testrit zijn we positief. Volgens de berichten op Autoweek volgt er nog een terugroepactie, ik heb er alle vertrouwen in. Ik ga me verdiepen in verbruik en de kosten hiervan en zal jullie hierover informeren.
Moet zich nog bewijzen
- 3.200 km
Twee keer pech. De eerste keer rond de 2.000 km. Moest ongeveer 150 km afleggen en merkte bij het wegrijden dat ik geen geluid had bij de knipperlichten: vast iets ingedrukt dat niet had gemogen, voor de rest deed ie het prima en ik had haast. Onderweg wel wat getoeter bij het inhalen en wat lichtsignalen maar ja.... krijg vaker wat aandacht onderweg door de Polestar :). Toen ik klaar was met mijn bezoek ben ik toch maar eens gaan kijken, deden de knipperlichten het niet meer, de verwarming en de achterruitverwarming. De rest deed het prima. Het werd donker dus Polestar gebeld. Anwb kwam snel en ik heb geholpen om alle dekplaten boven de accu-aansluiting weg te halen: best een klus. Aansluiting afgehaald en er weer opgezet en hij deed het weer. Tweede pechgeval was twee weken terug. Mijn vrouw kreeg meldingen op het dashboard dat de Polestar zsm naar de garage moest. Gelukkig reed ze net de straat in maar hij hield vlak voor het huis er mee op. De Polestar was rijp voor dé update. Toen ik de auto op 30/10 ophaalde heb ik gevraagd of de update al uitgevoerd was: Autoweek had hier al melding van gemaakt. Alle updates waren uitgevoerd. Nu werd aangegeven dat ze toen nog niet wisten van de update... Dit soort praktijken vind ik levensgevaarlijk. Alles is goed gegaan en afgehandeld maar ik had er toch niet aan moeten denken dat we ergens (we rijden vaak naar Groningen: voor ons 225 km enkele reis) op de afsluitdijk zomaar stil waren gevallen met alle gevolgen van dien. Volgens Polestar hadden ze dit niet kunnen voorkomen. Na de update voorzichtig geweest met afspraken, inmiddels is het vertrouwen weer terug: rijdt echt perfect!
Stuurverwarming vond ik eigenlijk onzin maar is eigenlijk heel lekker. Jammer van de metalen (koude...) tussenstukken in het stuur. Zitcomfort voor 5 personen is net aan, de beenruimte is goed.
Het verbruik blijft lastig voor mij te berekenen. Ik heb een brandstofpas bij mijn leasecontract. Per kwartaal wordt er een verrekening gemaakt dus daar kan ik in februari wat over vertellen.
Vakanties
- 40.000 km
De Polestar heeft flink wat kilometers erop zitten waarvan 3 buitenlandse reizen.
De auto heeft de slechte start goed gemaakt: geen kuren, prima prestaties (170 km/u op de autobahn gaat lekker), genoeg ruimte voor 4 of 5 personen en bagage (de dakdragers van vorige XC60 passen zowaar) en ik red ongeveer 360 km per 'tank'. Dat is precies 4 enkeltjes naar mijn werk toe. Daar en thuis kan ik bijtanken.
Thuis ben ik voor 49,16 kWh 9,84 kwijt. Tijdens de reizen naar Zwitserland (februari), Engeland (april) en Italië (augustus) verschilde de prijzen niet eens zoveel. In Basel was ik voor 53,7 kWh 37,11 CHF kwijt en in Duitsland (Nettal zegt de app...) 60,51 kWh voor 38,57 euro. In Engeland hebben we bij Dover 47,46 kWh geladen voor 28,47 pond. In Italië mocht ik bij de receptie van ons verblijf laden op de plek van de eigenaar voor 0,70 per kWh. In Italië was het aanbod van laadpalen niet en hebben we veel met de trein gereisd.
In februari zijn mijn dochter en vriend met de 2 op pad gegaan en ze hadden netjes iedere 2 tot 2,5 uur gestopt en geladen. Het was in het hoogseizoen en hebben er hierdoor wel twee dagen over gedaan. In het wintersportdorp was één laadpaal. Toevallig voor ons appartement en hebben hier kunnen laden.
Voor Engeland en Italië hebben we gebruik gemaakt van A Better Routeplanner. Hierin kan aangegeven worden dat we langs de route dichtbij de snelweg willen laden met een snellader en minimaal 30% reserve wilde hebben. Dat bracht ons naar eenzame plekken in de volle zon maar ook op mooie plekken. De laadpalen deden het allemaal op een enkele uitzondering na en we hebben nergens moeten wachten.
Nu nog een werkende Polestar- app en dan zijn we helemaal blij.
Steeds beter!
- 85.000 km
De 2 gaat lekker! Geen enkele problemen meer en doet waar we hem voor gebruiken: van a naar b. Het afgelopen jaar veel in files gereden en lange afstanden door Nederland met druk verkeer. Dan is de autopilot erg fijn. Ik merk dat ik hier steeds meer gebruik van maak en als ik in onze andere auto rijd dat ik dit echt mis. De 2 is meestal sneller dan ik in 'paniek' situaties en grijpt soms erg snel in. Ik denk dat acht oprijdende weggebruikers hier wel eens van schrikken. Mooi te zien dat het een rustige en kraakvrije auto blijft ondanks het intensieve gebruik van de 2 met wisselende gebruikers. Ik blijf blij met Pollie!
Polly mag nog even blijven!
- 110.000 km
De PS2 mag nog een jaartje blijven. Het laatste jaar is uitstekend gegaan. Ik heb zo'n 35.000 km gereden, vooral (file) snelwegen en dat doet ie prima vind ik. Vooral in de file rijden is bijna een feestje als ik dat vergelijk met mijn andere auto (handgeschakelde Saab). Bij het zoeken naar een alternatief heb ik nog niet een fijne opvolger kunnen vinden dus ik heb het leasecontract een jaar kunnen verlengen. Deze zomer volop gebruik gemaakt van de 'voorverkoeling': nooit gebruikt maar dat is wel erg lekker! De app werkte niet altijd mee. We waren met z'n vieren op vakantie en zoals je op de foto kunt zien: lekker volgepakt. Dit keer paste het allemaal in de auto en heb ik de dakkoffer thuis kunnen laten. Scheelt wel een hoop herrie, en het zal ook wat uitmaakt in het verbruik. We stoppen toch na 2 tot 3 uur autorijden en het viel mij nu op dat we eigenlijk zonder ABRP of Pump-app gewoon aan de snelweg konden laden. Misschien twee keer even moeten wachten. of doorgereden voor een snellere lader. In Italië hadden we op het terrein van de supermarkt dichtbij onze vakantieadres Tesla-laders staan dus tijdens de boodschappen werd de auto weer volgeladen.
Nog steeds geen kraakjes op piepjes alleen wat schade opgelopen. Tijdens het rijden in de leen-auto werd het duidelijk dat de PS2 toch wel een erg fijne auto is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Polestar 2
Had je deze auto's al gezien?

Polestar 2 Long Range Dual Motor 408PK Launch Edition 78kWh (SOH 92%) - Panoramadak - 20 inch LM velgen - 360 gr. camera - Trekhaak - 12 maanden garantie
- 2021
- 73.947 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh SOH93% CarPlay
- 2020
- 129.235 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh | Panoramadak | Trekhaak | Stoel & stuurverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Harman/Kardon | Carplay
- 2020
- 151.026 km