Polestar 2 Intro (2020) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2 Intro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 12.100 km |
Een jongensdroom
- 1.000 km
Er had ook meisjesdroom kunnen staan. Mijn vrouw vindt hem ook heel mooi en zonder haar instemming had ik deze ruim 60.000 euro niet kunnen uitgeven aan een auto. Ik ben echter een wat oudere jongen, vandaar de titel. Deze auto overtreft mijn verwachtingen en doet me weer denken aan het gevoel dat ik had bij mijn eerste ritten in een eigen auto. Het rijdt echt als een luxe auto met een joekel van een motor en wegligging van een sportauto. Af en toe een beetje gas geven is leuk, maar gewoon van a naar b rijden kan ook een relaxte rit zijn en geeft niet dat zenuwachtige gevoel.
Ik was ook al wat gewend met mijn vorige auto een V60:2016 Nordic+ met alle luxe en opties op het gebied van veiligheid en andere hulpmiddelen. Dat zit bijna allemaal standaard in deze auto, maar alles lijkt ook beter te werken. Juist die veiligheidsvoorzieningen van de Volvomoeder zijn voor mij doorslaggevend geweest voor deze duik in het ongewisse, een aankoop online. Ik noem hierna een paar voorbeelden.
Ik maakte een paar weken geleden mee dat er iemand wel heel grof links inhaalde waardoor de Polestar met het veiligheidssysteem ingreep en ook het stuur automatisch naar rechts draaide. Een dodehoek aanrijding is hiermee voorkomen, want ik zag hem zo snel niet aankomen. Dus niet alleen een waarschuwingssignaal, maar ook een stuuractie van de Polestar was voor mij nieuw.
De interactieve cruise control, die doet het beter bij het rijden, maar ook bij het optrekken als de gestopte auto voor je weer begint te rijden.
Er zijn ook nieuwe zaken die de auto nu nog heel bijzonder maken. Over een jaar of 5 lachen we hierom omdat het dan overal standaard is.
a. De navigatie maakt gebruik van Google en dan heb je echt alle informatie op dat grote scherm. Toch vind ik dat kleine schermpje boven het stuur met de essentiële informatie ook heel doordacht en veiliger dan dat grote scherm alleen.
b. One pedal drive (opd) is ook zo'n optie die je niets zegt totdat je er mee gereden hebt. Het duurde niet langer dan 10 minuten dat ik dit onder de knie had. Je remt nauwelijks meer met je rempedaal. Als je normaal rijdt remt het loslaten van het gaspedaal je af tot stilstand. Heel relaxt rijden. Het is echter wel verstandig om de standaard of milde (rem) afstelling van opd te kiezen in het menu. De combinatie van dit opd-systeem en het met rempedaal remmen bijvoorbeeld bij een rotonde zonder auto voor je met de interactieve cruise controle in actie, is wat te rigoureus. Als je dan zelf remt, werkt opd direct mee als rem. Niet leuk als er iemand achter je rijdt en wat oncomfortabel voor je medepassagiers. Is de boel goed ingeregeld en ben je gewend om wat gas bij te geven dan loopt alles soepel.
Normaal had ik liever meer kilometers gereden, maar we zitten thuis te werken. Dat brengt me ook op een voordeel bij deze auto. Als hij niet rijdt dan kost ie ook niets behoudens het geld dat je altijd kwijt bent aan verzekering. Naar de toekomst gekeken is dit niet verkeerd als er meer gekeken wordt naar het belasten van rijden en niet het bezit van de auto.
Als er gereden wordt dan heb ik geen uitstoot. Daarbij is mijn zonnepaneelsysteem voldoende om de energie op te wekken. De gereden afstand is rond de 300 km met de aanbevolen 80% in de accu. Ik merk wel dat rijden op de snelweg meer energie kost door de luchtweerstand, maar ook omdat je niets terug laadt met remmen. Een keertje een stukje inhalen met het gas er op heeft nauwelijks invloed op het gebruik en zorgt wel voor een korte cleane actie.
Op dit moment is de app op de Smarttelefoon nog niet actief. Dit wordt begin volgend jaar verwacht. Wel jammer want als het straks gaat vriezen of erg koud is dan is het handig om de verwarming vooraf aan te zetten aan de paal. Ik ken dat een beetje van mijn vorige auto die V60-Nordic+, die een stand-kachel had.
Ook ben ik benieuwd hoe deze auto met een flink koppel en stevig gewicht rijdt op een gladde weg. Ik heb al winterbanden liggen en de vierwielaandrijving lijkt me daarbij een voordeel.
Een dingetje vind ik vreemd aan deze auto. De achterruit is vrij groot maar het zicht recht naar achteren is redelijk beperkt. Het is dan opmerkelijk dat er daar dan geen ruitenwisser aanwezig is. Bij neerslag is het zicht nog minder. Hoe dit werkt met sneeuw (als we dat nog krijgen)?
Als ik terug kijk naar de hele procedure van koop en aflevering dan kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat er te weinig oog is voor communicatie bij Polestar en dat het maar goed is dat er gekozen is voor het Volvodealer netwerk om die uiteindelijk goede service te verlenen. Wat mij betreft verkopen ze deze auto gewoon bij deze Volvo-dealer. Ik begreep dat deze bijna rigide scheiding van merken een order van bovenaf is, maar ik snap dit niet. Iedereen weet dat dit letterlijk van huis uit een Volvo is.
Na 1000 kilometer kan ik nog niet zeggen dat ik alles heb meegemaakt, maar ik heb zeker geen spijt en zou het gewoon weer doen. Een aanrader en ook nog niet veel te zien op de weg.
Op dit moment is er een tweede preventieve terugroepactie aangekondigd. Die wordt uitgevoerd door mijn Volvo-dealer, dus dat komt wel weer goed. Ik heb nog geen last gehad van de genoemde gebreken dus mogelijk is het beperkt tot een paar auto's.
Nog steeds te tevreden na een jaar.
- 10.000 km
Alles wat ik bij 1000 km verklaarde is nog steeds van toepassing. De auto is inmiddels ook een aantal keren met OTA voorzien van nieuwe software. Alles wat een beetje beginnersproblemen waren zijn vergeten. Je hebt te maken met een volwassen auto, die echt heerlijk rijdt.
Ik ben in september een rondrit gaan maken in Duitsland/Zweden en deze wagen is echt betrouwbaar en veelzijdig. Ik heb gereden in Duitsland en reed een keer 200 km/u (waar het mocht) en heb in Zweden door een bos gereden zonder wegverharding. Geen krimp, je vergeet bijna dat het geen jeep is, maar het is een robuuste auto met een iets grotere bodemvrijheid dan een gewone auto. Maar vastzitten doe je niet met vier wielen die aangedreven worden.
Elektrisch rijden is echt top. One pedal drive is iets dat je je in een halfuurtje helemaal eigen gemaakt hebt.
Laden doe je in 20 minuten als het moet met een snellader, maar kan ook in een nacht bij je vakantiehuisje met een 10A stopcontact. Het laden blijkt overigens bij langere ritten anders te werken. Je laadt op tot 80% en zakt niet verder dan 15%. Juist in dit gebied gaat het laden het snelst. Je kan dus beter meer laadpunten pakken langs je route met je ingebouwde planner.
Polestar 2 is een heel veilige auto die me al een paar onverwachte aanrijdingen heeft bespaard. Het verkeer is druk en er zijn wegversmallingen op snelwegen, zeker in Duitsland worden steeds wegen onder handen genomen. Keep your lane is een soort hulp die je precies in het midden door zeer smalle stroken loodst. Ook die te smalle bij de Haringvlietbrug destijds.
Zeker bij lange einden is de interactieve cruise-control met autopilot achtige hulp ideaal. Je stuur langer dan een tiental seconden loslaten is er niet bij, maar je kan ontspannen rijden want je voelt hem meesturen in bochten. Rijdt er een tegenligger over de streep dan wordt er ingegrepen.
Ik rijd op zonne-energie woon/werk van mijn zonnepanelen thuis. Dat is dus echt CO2 arm. Tuurlijk alle dingen worden gemaakt en dus ook elektrische auto's hebben een footprint. Die is trouwens wel zo laag mogelijk gehouden bij Polestar.
De incidentele rekeningen voor de (snel)laders zijn bijna lachwekkend en vergeleken met de benzinerekeningen van twee jaar geleden al veel lager. Nu is dat nog meer. Wegenbelasting betaal ik niet dus ook bij thuiswerk kost de auto niets (alleen de verzekering natuurlijk).
In een stilstaande file gebruik je alleen de energie van bijvoorbeeld je ledlichten en verwarming. Je hoeft je dus niet zorgen te maken dat je zonder energie komt te staan.
Er is ook een nieuwe app op het scherm waarmee je een aantal zaken in de auto op eco kan zetten om het gebruik te verlagen. Gecombineerd met de geplande eindbestemming kan je op je scherm snel zien of je het haalt.
Een echt irritant iets van de auto vind ik de achterruit. Daar kan je echt niet doorheen kijken als deze nat of vies is. Een achterruitenwisser is er niet. De camera achter is dan echt nodig. Echter een ritje in de polder met wat opspattende modder zorgt ook daar dat het zicht door de lens belemmerd wordt. De aanrijdbewaking rondom zorgt er overigens wel voor dat je niets raakt want de auto remt direct automatisch.
Onder de streep een dikke negen voor deze auto. Ik kijk al uit naar de volgende 10.000 km.
Performance update gehad
- 12.100 km
Eind vorige maand heb ik die update, eigenlijk upgrade, gedaan. Daarmee worden de specificaties van de auto veranderd van 300kW naar 350kW.
Ik rijd helemaal groen als het kan met mijn eigen zonnefabriek, dus ik vond wel dat het gebruik niet hoger mag worden. Ik was nieuwsgierig en het kostte ook wel wat. Ik weet dat Polestar als tuner de specificaties van Volvo's ook al verbeterde zonder dat het gebruik verhoogd wordt.
Allereerst de verbetering is te voelen en je bent vooral sneller als je op de snelweg zit. Het trekt gewoon goed door en de reactie op het pedaal is vlotter. In ons drukke landje zit je soms wat vast in de rechter rijstrook en dan is optrekken bij een hogere snelheid zonder de achterligger te hinderen wel fijn. Toch denk ik dat het in Duitsland het meest tot zijn recht komt met die snelheidsverschillen daar.
Het koppel gaat ook iets omhoog en dat kan in de bergen en met aanhanger ook handig zijn.
Een ander aandachtspunt is dat het vermogen groter wordt en je dus vooraf de verzekeringspolis moet nakijken. Dat heb ik gedaan en het had geen gevolgen bij mij.
Is het de 1000 euro waard? Nee en ja dus.
Economisch is het onzin, maar dat is de hele auto ook. Het is een gevoel want met een oude Citroën 2CV kom je ook van A naar B.
Wil je er uit halen wat er technisch in zit en vind je autorijden leuk en kan je het je veroorloven....doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.