Polestar 2 Intro (2020)

autoreview

Polestar 2 Intro (2020)
Polestar 2 Intro (2020)Polestar 2 Intro (2020)Polestar 2 Intro (2020)Polestar 2 Intro (2020)Polestar 2 Intro (2020)

Signalement

Uitvoering2 Intro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst500 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf - eerste ervaringen

  • 100 km

Vrijdag 28 augustus was het zover: ik mocht om 14.00 uur mijn Polestar 2 Void 19" ophalen bij Volvodealer Harrie Arendsen in Hengelo. Ik heb zelf gekozen om de auto op te halen in plaats van te bezorgen. Polestar maakt gebruik van handover specialisten die jouw Polestar persoonlijk op jouw gewenste locatie overhandigen met de nodige uitleg.

Aflevering auto
Tot nu toe is dit de beste aflevering van een auto geweest. De manier waarop de handover specialist de aflevering deed heeft in positieve zin bijgedragen aan deze ervaring. Het begon al een week voor de aflevering. De specialist betrok me nauw bij de aflevering en was erg enthousiast. We hebben het gehad over een coating voor de auto, om de lak beter te beschermen. Een dag voordat de auto werd afgeleverd kreeg ik van hem een filmpje via Whatsapp. De auto stond bij de coater en met wat beelden van de auto en velgen en een ingesproken bericht vertelde hij me dat ze er bijna klaar voor zijn. Erg attent en het verzacht het wachten!

Vrijdags bij de aflevering nam de specialist alle tijd. We moesten de verzekering nog regelen en ik kreeg een zeer uitgebreide uitleg over de auto. Accounts werden ingesteld, sleutels gekoppeld, uitleg over de systemen en ik kreeg wat extra's:

- Bluetooth speaker van Harrie Arendsen
- Life hammer niet gemonteerd, maar netjes los bijgeleverd zodat ik zelf een geschikte plek kan bedenken
- Onder elke stoelmat een veiligheidsvest
- Stickers zijkanten verwijderd voor het coaten (Polestar heeft standaard lelijke specificatie stickers op de zijkant)

Al met al een hele positieve ervaring, mede door het enthousiasme van de handoverspecialist.

De eerste meters
Na de uitleg had ik in ieder geval een rit terug naar mijn werk voor de boeg (met wat omwegen). Ik had al eerder testgereden in een Polestar 2 met performance pack, maar nog niet in mijn eigen uitvoering. Ik ben erg blij met mijn keuze voor 19" wielen en de standaard vering. De auto voelt iets comfortabeler dan mijn vorige auto (Peugeot RCZ) zonder in te leveren op sportieve eigenschappen. Omdat de dealer bijna alle versies en kleuren had staan kon ik ook eens goed vergelijken hoe de verschillende velgen en kleuren zijn. En ondanks dat ik na mijn aankoop sterk heb getwijfeld over met name de kleuren ben ik erg tevreden over mijn keuze. De 19" velgen vind ik qua vorm mooier dan de 20" en zwart staat de auto echt goed. Helemaal met de extra coating die ik heb laten doen is het een mooie diepe zwarte glanzende kleur.

Over het algemeen werkt alles erg intuïtief. Het liefst stel ik meteen alles goed in, maar daar had ik de eerst paar dagen nog niet echt goed de tijd voor. Maar het meeste staat standaard wel naar wens. Het koppelen van een Google Account werkt erg makkelijk en gaat via mijn iPhone. Ik ben niet zo bekend met Android en Google producten, maar kennelijk had ik het een en ander al oké ingesteld, want mijn werkadres en huisadres werden direct herkent. Deze zijn dus in je Google Account aan te passen.

Op de terugweg een stuk over de snelweg gereden en de Adaptive Cruise control en Pilot Assist wat uitgebreider getest. Dit werkt erg mooi. We hebben een aardige bocht in de snelweg liggen, waar veel mensen voor remmen om hem goed te nemen. Deze heb ik door pilot assist laten nemen en nam hij zonder snelheidsveranderingen netjes en strak (kunnen veel mensen wat van leren). Tot nu toe heb ik 1 keer meegemaakt dat Pilot Assist niet precies wist wat hij moest doen en ik zelf moest ingrijpen. Adaptive cruise control werkt vlekkeloos en je kan de juiste afstanden goed instellen. Erg fijn!

Verder is de acceleratie misselijkmakend, zelfs als ik zelf achter het stuur zit. De auto is ongelofelijk soepel te rijden. Zowel snel als langzaam. Een vriend van mij met een Tesla Model 3 vind de auto veel stiller dan zijn Tesla. En over de afwerking van de auto was hij alleen maar stinkend jaloers. Nu na de eerste 250 km te hebben gereden ben ik echt heel blij met de keuze. Dit is de beste auto die ik tot nu toe heb gehad. Het sturen voelt prettig aan, de vering is perfect en het is echt een verademing om in een stille elektrische auto te rijden (en mijn Volvo C30 en Peugeot RCZ waren ook echt geen luidruchtige auto's). De one pedal drive in de standaard stand zorgt ervoor dat ik de rem echt praktisch niet gebruik en ook dat is echt heel fijn rijden.

En wat ik eigenlijk niet verwacht had: iedereen kijkt naar je. De auto is in mijn ogen veel anoniemer dan mijn RCZ was, maar kennelijk is het een opvallende verschijning. Ik heb nog nooit zoveel blikken, duimpjes en goedkeuringen gehad. Als de auto ergens geparkeerd staat lopen mensen er rondjes omheen (en vervolgens kunnen ze niet ontdekken welk merk het is). Erg leuk om alle reacties te zien.

Eerste minpuntjes

  • 200 km

Zoals met elke nieuwe relatie is niet alles meteen koek en ei. Je moet aan elkaar wennen en soms werken dingen niet zoals je zie verwacht. Waar ik tot nu toe tegen aan ben gelopen is het volgende:

Achterklep
De achterklep staat bij mij niet recht. Ik heb het vergeleken met andere Polestars en bij mij zit er een speling in van ongeveer 0,5-1 cm. Dit is reeds gemeld bij mijn handoverspecialist en hij pakt het verder op. Dus ik verwacht dat dit goed komt. Het was mij zelf in eerste instantie niet opgevallen, en vind het niet eens erg storend, maar wel prima als het opgelost wordt.

Google/Android
Ik ben geen fan van Google interfaces en menu indelingen. En dit wordt in de auto nogmaals bevestigd. Instellingen zijn soms niet duidelijk en zitten onder gekke menu's. En dan moet ik zeggen dat het in de auto eigenlijk al vele malen beter is dan andere Google interfaces die ik ken. Voorbeeld: als ik Google Assistant vraag om een bepaald nummer te draaien, dan opent hij Youtube music. Ik heb geen Youtube Music en die app had ik ook niet eens geïnstalleerd in de auto. Maar kennelijk zit dit in je Google Assistent account en dat moet ik dus ook daar aanpassen. Dat kan online of in je Google app. Dit kan dus zover ik heb kunnen vinden niet in de auto zelf.

Regensensor
Het begon te regenen en ik wilde de ruitenwisser instellen op automatische regensensor. Daar zit dus een knop voor op je ruitenwisser hendel. Maar die knop is zo mooi geïntrigeerd, dat ik het niet door had dat het een knop was. Ik heb er de handleiding voor nodig gehad. En daarna voelde ik me best dom. Hahaha.

Spiegels
Hier en daar had ik gelezen dat de buitenspiegel niet terug gaat in de originele stand als je met achteruitrijden er voor kiest dat ze naar beneden worden bijgesteld. Dit heb ik ook gehad. Maar vanochtend uitgebreid getest en kan het niet meer reproduceren. De spiegels gaan allebei netjes in de stand zoals ze stonden voor het achteruitrijden. Dit lijkt dus prima te werken nu.

Geen balans/fader voor audio
Het is niet mogelijk om handmatig balans en fader instellingen te doen. Je kunt alleen kiezen uit een aantal voorgedefinieerde presets!

App aanbod
Het app aanbod vind ik nu nog erg beperkt. Ik heb maar een Spotify account genomen tijdelijk, omdat Apple Music niet beschikbaar is. Wel werkt de bluetooth connectie met de telefoon goed, dus misschien ga ik dat gebruiken om mijn eigen muziek te luisteren. Hij neemt gewoon de afspeellijsten van Apple Music op mijn telefoon over en daarmee zou ik voor nu geen abonnement nodig hebben. Verder staan er alleen veel radio apps in voor veel landen, maar is het aanbod verder nog niet zo interessant.

Nog geen phone as key
De Polestar 2 app is nog niet uit en daarmee zijn een aantal functies nog niet beschikbaar, zoals phone as key, maar ook om op afstand je laadstatus te bekijken en je auto voor te verwarmer / af te koelen. De auto werkt prima zonder app, maar ik ben wel heel benieuwd naar het gemak die de app zometeen gaat bieden.

Instellingen finetunen

  • 250 km

Vanochtend heb ik de tijd genomen om de auto volledig naar wens in te stellen, van de stoelen en spiegels tot het audiosysteem en voertuiginstellingen. Dit was prima te doen en op wat onduidelijke naamgevingen na heel intuïtief. Het auto gedeelte is echt super intuïtief, met grote knoppen en makkelijke keuzes. Het systeem gedeelte met Android heeft veel machtiging mogelijkheden etc. waarvan ik niet precies weet wat alles doet. Dat is wel wat uitzoekwerk.

Audio
Als je de uitgebreide equalizer gebruikt voor het instellen van het geluid krijg je naar mijn mening echt een mooi geluid uit de speakers. Ik ben erg tevreden en vind het geluid beter dan in mijn RCZ waar ik een JBL audio upgrade in had. En ook beter dan mij C30 waar ik High Premium sound had van Volvo. Zoals gezegd vind ik het raar dat je niet handmatig balans en fader in kan stellen, maar dat gezegd hebbende vind ik de standaard instelling voor optimaal voor alle inzettenden prettig.

Voertuiginstellingen
Zoals gezegd zijn de voertuiginstellingen echt makkelijk in te stellen. Alles werkt super intuïtief en door de grote knoppen zit je er ook tijdens het rijden nooit naast. Ik vind dat Polestar daar echt goed over nagedacht heeft bij het ontwikkelen van de interface. Ook Android Automotive draagt daar positief aan bij. De apps zijn echt ontworpen om makkelijk te bedienen zijn tijden het rijden. Van Maps tot Spotify en van de radiospeler tot aan de assistent. Alles ademt gebruiksgemak tijdens het rijden uit. Het scherm werkt ook echt snel en toch werkt heel goed. Chapeau!

Stoelen
De stoelen zijn erg prettig met goede verstelmogelijkheden. Ze zijn voor mij perfect in te stellen en bieden ondanks dat ik klein van stuk ben voldoende zijdelingse steun. De hoge middenconsole en de armleuning in de deur zijn voor mij op exact de goede hoogte te positioneren zodat ik echt comfortabel op weg kan en mijn armen kan laten rusten. Maar ook een actieve houding is zeer prettig. Het vegan materiaal (ik heb zwart) kan in de zon wel warm worden. Van nature ben ik een koukleum en heb ik het niet gauw te warm. Daarnaast zweet ik zelfs niet als ik een rondje van 5 km hardloop. Dus ik heb daar geen last van. Maar ik geloof wel dat voor sommigen het materiaal te warm kan worden.

Al met al ben ik dus erg tevreden met de auto!

In een later stadium zal ik het verbruik en detailgebruik reviewen. Ook komen er de komende weken/maanden updates uit zoals phone as key. Daar kan ik dan meer over vertellen.

Een week in gebruik

  • 300 km

Even een update na een week gebruiken. Heb nog niet heel veel gereden, mijn werk vereist dat momenteel niet.

Verbruik
Heb het gevoel dat hij relatief veel gebruikt omdat ik alleen maar korte afstanden rij met lange tussenpozen. Volgens mij gaat het meeste van de capaciteit op aan conditionering, aangezien hij in het begin van de rit echt veel gebruikt (44kWh/100km) en daarna veel minder (18 kWh/100km). Gemiddeld zit ik de afgelopen 3 dagen nu op 22kWh/100km. Maar ik denk dat dat verbruik nog wel naar beneden te krijgen is als ik weer iets langere ritten ga doen en als de Polestar app klaar is en het conditioneren op de laadpaal gaat ipv tijdens de eerste meters.

De auto werkt in mijn ogen prima, maar heeft af en toe wel wat gekke bugs. Deze lijken ook niet helemaal consequent te zijn en dat maakt het lastiger om te ontdekken wat er mis gaat.

Spiegels
Allereerst de spiegels die naar beneden draaien bij achteruit rijden. Soms gaat de bestuurderskant wel terug, soms niet terug in de standaard stand. Ik kan niet ontdekken waarom hij het soms wel en soms niet goed doet. Elke keer als het niet goed gaat en ik test het dan even uit, dan gaat het wel weer goed. Met de voorgeprogrammeerde memory knop even ingedrukt houden staat hij overigens binnen no time weer in de goede stand, dus het is geen groot probleem. Maar het blijft apart.

Radio
Volgens mij kon ik in het begin de autoradio (FM en DAB) aan en uit zetten met de play button / draaiknop op de middenconsole. Dit werkt nu niet meer. Nu werkt die knop alleen nog maar op spotify, niet meer op de radio app.

De radio app geeft nu ook erg vaak aan dat er geen bereik is, terwijl hij wel gewoon muziek afspeelt. Het lijkt er op dat de app ineens heel erg bugt. Ik ga op zoek naar een mogelijkheid de app te herstarten of misschien opnieuw te installeren.

Als je aan Google vraagt een radiozender af te spelen, pakt hij automatisch FM. Op zich prima en misschien wel logisch. Ik vind overigens het geluidsverschil tussen FM en DAB echt heel groot. In het voordeel van FM.

Foutmeldingen
Soms als ik de auto open, dan geeft de auto voor een fractie van een seconde enkele foutmeldingen. Ik heb ze nog niet heel duidelijk kunnen lezen. Een van de foutmeldingen gaat over de parkeerrem, maar weet niet wat er exact staat.

Adaptive Cruise Control
Tot nu toe ben ik heel erg te spreken over de adaptieve cruise control. Ik heb met meerdere auto's gereden met deze feature en op de Polestar werkt het tot nu toe het beste. Ik heb hem ook in de bebouwde kom uitgeprobeerd en hij volgt netjes de auto voor mij, inclusief tot stilstand en zelf weer optrekken. Als ik weer mee op pad moet, dan is dit de ideale reisgenoot tijdens files. Uitgebreide snelwegtest heb ik overigens nog niet gedaan.

500 km

  • 500 km

Weer een kleine update vanaf deze kant. Rij nu een kleine twee weken en ben 500km en weer een aantal ervaringen rijker.

Verbruik
Zoals de vorige keer verteld rij ik momenteel veel korte stukken, waarmee het verbruik door conditioneren rond de 21-22 kWh/100 km zit. Van de week had ik een rit met gemengd snelweg, buitenweg, stadsverkeer en toen daalde mijn verbruik al naar 17 kWh / 100km. Ik denk dat daarvan 60-70% snelweg was.

Adaptive Cruise Control
In de vorige review had ik deze getest met name in de bebouwde kom. Nu kon ik het op een heel stuk snelweg goed uitproberen. Wat een super werkend systeem is dit! Dit is werkelijk de beste ACC die ik ooit heb gereden. Auto's die je inhalen en kort voor je neus invoegen worden herkend en de auto remt er niet voor af (tenzij de auto voor je daarna vertraagt uiteraard). Niet 1 keer heeft hij last gehad van "phantom breaking" zoals wel vaker over wordt geklaagd bj andere merken. Hij houdt een zeer prettige afstand tot de voorganger en remt altijd geleidelijk. Als je op de rechter rijbaan rijdt en je nadert je voorganger remt hij geleidelijk af. Wil je vervolgens inhalen en je doet je knipperlicht uit, dan geeft hij zelf al iets gas bij, waarna je van baan kan wisselen en je inhaalmanoeuvre voortzet. Kies je er voor toch niet te gaan, dan remt hij weer voor je af. Erg fijn!

Android
Ik zit te weinig in het Google / Android ecosysteem om het systeem echt goed te doorgronden. Als ik aan Siri vraag wanneer mijn volgende afspraak is, dan kijkt ze in al mijn agenda's. Exchange, iCloud, Google, etc. Als ik aan Google vraag wanneer mijn volgende afspraak is, dan geeft hij alleen mijn Google afspraken. Ondanks dat ik in de Google Agenda app op mijn telefoon alle accounts heb gekoppeld. Ik wil in de auto dat soort commando's kunnen doen en in een later stadium ook kunnen navigeren naar mijn volgende afspraak. Maar als Google niet eens weet dat ik een afspraak heb, dan schiet het natuurlijk niet op.

Kleine bugs
Kleine bugs in apps zijn vaak op te lossen door de herstart van je Android (home knop langs vasthouden). Dat heeft voor mij mijn eerder genoemde problemen met onder andere de radio app opgelost.

Het spiegelprobleem is er nog wel. Maar vaker niet dan wel. En ik kan nog steeds niet ontdekken welke handeling er voor zorgt dat het probleem er wel is. Want als ik er bewust op let, dan gaat het altijd goed. En soms dan let ik er niet op en dan staat ineens mijn linkerspiegel naar beneden.

Alle bugs heb ik overigens gemeld bij Polestar support. Daar heb ik nog geen reactie op, maar dan ligt het in ieder geval bij de partij die er eventueel iets aan kan doen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.