Polestar 2 78kWh Single Motor (2022) #3

autoreview

Polestar 2 78kWh Single Motor (2022)

Signalement

Uitvoering2 78kWh Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beรฏnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

9 maanden Polestar plezier

  • 45.000 km

[๐—œ๐—ป๐—น๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด]
Welkom bij mijn review van Polestar 2 Long Range Single Motor (2022) na 9 maanden plezier! Mocht je voornamelijk benieuwd zijn naar verbruik en range, scroll dan vooral even langs de inleiding.
Ik vind het zelf altijd leuk om in gebruikersreviews te lezen wat iemand heeft doen kiezen voor de 'gereviewde' auto. Voor mij is het simpel: toen Volvo (jazeker, Volvo) in 2016 de nieuwe 'concept 40 presenteerde was ik gelijk verkocht (zie foto). Ik studeerde toen en had nog geen eigen auto. Vervolgens heeft Volvo deze concept 40 niet mogen produceren omdat het ontwerp overgeheveld werd naar Polestar. Ik reed een aantal jaar later een Volvo c30 toen de Polestar 2 voor het eerst op de Nederlandse wegen kwam. Een onderscheidend, stoer, eenvoudig en modern design. Ik vond hem direct prachtig en dacht bij mijzelf: als ik de mogelijkheid krijg om die auto te rijden dan doe ik dat! En die dag kwam eerder dan ik had gedacht! Ik kon een aantal dagen na mijn 30e verjaardag mijzelf een cadeau geven door een witte 2 te gaan leasen (via Athlon).
.
Na iets meer dan een jaar in andere elektrische auto's (Opel Corsa-e 50kwh en Hyundai Kona electric 64kwh) werd onze Kona opgehaald en gewisseld voor een witte Polestar. Ondertussen zijn we meer dan 9 maanden en 20.000 kilometers verder. Mede dankzij drie reizen naar het buitenland heb ik de auto goed leren kennen. Het elektrisch rijden was niet nieuw en heel eerlijk, daar hoef ik weinig woorden aan vuil te maken. Binnen Nederland is elektrisch rijden probleemloos zo lang je rondom je huis (of voor sommige gelukkigen onder ons op eigen grond) kunt opladen. Bij ons in de straat en wijk is het aanbod publieke laadpalen gelukkig prima.

[๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—ธ & ๐—ฅ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฒ]
Ik rij in de pre-facelift variant en dit betekent dat verbruik niet het sterkste punt van deze auto is. Dankzij de behoorlijk grote accu is de range toch goed te noemen. Ik rij voornamelijk in Nederland en meestal de snelheidslimiet (105 overdag en 135 na 19:00u).
Dit betekent in mijn geval dat ik overdag, met gemiddelde weersomstandigheden in Nederland kan rekenen op zo'n 350km realistische snelweg kilometers tussen laad-stops. Ik reken voor het gemak met 80% bruikbaar in dit voorbeeld, van 10% tot 90% accu. Het opladen tot 100% en leegrijden verder dan 10% doe ik in de praktijk niet.

Zomers en warm weer gecombineerd met legale, rustige, snelheden zorgt voor meer range (richting 400km) en harder rijden of slechter weer zorgt voor minder range (richting 300km) en dan moet ik eerder richting een (snel)lader.

Gemiddeld verbruik in de koudere maanden januari t/m april: 20,7 kwh/100km
Gemiddeld verbruik van afgelopen zomermaanden juli t/m september (incl reizen met volgepakte auto naar Frankrijk en Engeland): 17,3 kwh/100km

[๐—ฅ๐—ถ๐—ท๐—ด๐—ฒ๐—ฑ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด]
Het rijgedrag is een belangrijke reden om voor een Polestar te kiezen. Hij is sportief met een comfortabel randje. Zeker wanneer je in het buitenland de snelweg links laat liggen en het bochtige spul opzoekt komt het onderstel goed tot zijn recht. De Polestar ligt als een blok op de weg en maakt mooi gebruik van de bijna 2000 kilo die je meesleept. Deze 2000 kilo merk je vooral over korte oneffenheden en drempels. De sportieve inborst en het gewicht maken de auto soms wat bonkig en niet zo comfortabel als bijvoorbeeld een vergelijkbare Kia, Hyundai, BMW of Volvo. Maar dat ben ik zo weer vergeten als de drempel voorbij is. Wat een genot op lange afstanden!

Omdat het een single motor variant is zou ik hem het liefst 'rap' of ' vlug' noemen en niet echt snel. Inhalen is nooit een probleem, net zoals met de meeste EV's. De dual motor trekt echter een stuk sportiever op.
De voorwielen hebben het lastig zat met de 231 pk en 330 nm koppel. Ik heb de nieuwe RWD nog niet kunnen proberen maar ik schat in dat die veel beter overweg kan met de pk's en de nm's bij het optrekken en accelereren de bocht uit.

[๐—ฆ๐—ฐ๐—ต๐—ฒ๐—ฟ๐—บ ๐—ฒ๐—ป ๐—ณ๐˜‚๐—ป๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€]
Het scherm en de Google software zijn erg prettig. De stembediening werkt opvallend goed en het zoeken via Google naar locaties, adressen en winkels is erg prettig. Het systeem reageert bijna altijd vlot en foutloos. Soms heeft hij 10 seconden nodig om op te starten bij het wegrijden. In vorige auto's maakte ik standaard gebruik van Carplay maar door de ingebouwde Spotify en Google Maps doe ik dat in deze auto niet meer en ik mis Carplay niet. Wat ik zou toevoegen is een mogelijkheid om het middenscherm op zwart te zetten 's avonds. Ik zie de navigatie in het display achter het stuur en het middenscherm staat vaak voor niks te branden.

Met betrekking tot de veiligheidsfuncties heb ik de rijbaan assistent uit staan. Het grote voordeel aan een "ouder" model leasen is de afwezigheid van allerlei veiligheidssystemen. Geen waarschuwing bij te snel rijden, geen camera die mijn ogen in de gaten houdt, wat een opluchting ;-).
De automatische rem grijpt bij het achter uit inparkeren iets te snel in. Bij het detecteren van een hoge grasspriet schiet de auto al op automatische rem en dat is erg schrikken de eerste keer. Het zou fijn zijn om die ook standaard uit te kunnen zetten.

[๐—ฃ๐—น๐˜‚๐˜€- ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ฝ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ป]
De auto maakt zijn stoere looks waar, hij rijdt goed, is comfortabel en voelt ook bijna als een Volvo als het aankomt op interieur kwaliteit. Ik ben er in ieder geval nog steeds erg blij mee. Ik was erg verrast hoe goed hij het deed tijdens een roadtrip met 4 volwassenen en bagage.

+ De looks, Google software, ingebouwd navigeren met laadstops, bochtengedrag, stoelen heerlijk (met 1.84m lengte), ruime auto met ruime kofferbak, one pedal drive, stabiele wegligging, de standaard aanwezige opties zoals elektrische kofferklep en memory stoelen/buitenspiegels.

- Best een ruime auto, maar zo voelt het binnenin niet, interieur vrij donker zonder panoramadak, drempelgedrag niet geweldig, geen warmtepomp, in essentie een computer met wielen en daarmee dus af en toe uit en aan moeten zetten vanwege een vastlopend scherm.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
โ€‚

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.