Polestar 2 78kWh Single Motor (2022) #2

autoreview

Polestar 2 78kWh Single Motor (2022)

Signalement

Uitvoering2 78kWh Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele Elektrische Kilometers

  • 14.000 km

Toen ik aan het einde van kwartaal 2, 2022 besloot om van werkgever te wisselen had ik ruim twee maanden vrij. Tijdens deze twee maanden had ik dus voldoende tijd om te oriënteren op onze nieuwe volledige elektrische auto met een cataloguswaarde van rond de 60k (max). Ik heb hier dus ook ruim de tijd voor genomen en naar mijn weten een proefrit gemaakt in elk denkbare EV die op de markt was. Hierbij gaat het spectrum van een Cupra Born tot en met de model S (en ook de Y) en van een MG ZS tot de Ford Mustang.

Uiteindelijk heb ik na alle proefritten een shortlist samengesteld rekening houdend met enkele punten:
Adaptieve cruise control (ACC) is een must, ik rij hier ondertussen 5 jaar mee en vooral voor de 60k aan kilometers die ik maak per jaar is dit ideaal.
Realistische actieradius van minimaal 350 km
Ruimte voor twee isofix kinderstoelen achterin met genoeg ruimte voor ons voorin om comfortabel te kunnen zitten (1,73m en 1,71m)
Praktische kofferbak met minimaal 400 liter (komende uit een Passat is dit al een enorm offer).

De short list na alle ritten:
Renault Megane E-tech
Hyundai Ionic 5
Kia EV 6
Polestar 2

Hoewel mijn voorkeur op voorhand uitging naar de Polestar 2 wilde ik toch deze modellen uitvoerig overwegen. Hierbij was de Renault Megane waarschijnlijk de grootste verassing. De auto is goed aangekleed van binnen en buiten. De wegligging is prettig en de auto geeft een goed gevoel. Met een vanaf prijs van 39k is dit een relatief goedkope EV maar dat straalt er niet van af. De grootste kritiek punten waren dan ook minimaal: de achterklep was niet elektrisch bedienbaar en de kofferbak (440L) voelde erg klein aan door de hoge til drempel en de laadruimte die vooral diep was. En evenals de Polestar 2 is het achterraam erg klein.

De Ionic 5 en EV6 zijn beide prettige auto’s om in te rijden. Ze voelen naar mijn idee wat leeg aan door de hoeveelheid ruimte aan boord en ik miste dus het "cocon" autogevoel bij deze modellen. Na overweging dacht ik persoonlijk dat de Ionic 5 qua ruimte en range het beste bij ons gezin zou passen. Ik heb er zelf twee keer in gereden en besloot met mijn vrouw nog een proefrit te maken. Deze rit duurde niet al te lang, mijn vrouw kon niet wennen aan het uiterlijk van binnen en alle rij-hulp systemen die bij elke start weer uitgezet moesten worden.

Dan dus concessies doen in de ruimte van de kofferbak maar wel kiezen voor de auto die bij ons beide direct aanvoelde als thuiskomen, de Polestar 2. Het gevoel was direct goed toen ik in mijn eerste proefrit instapte maar ik was wel redelijk geschrokken van de snelheid van de dual motor. Hier was dus al snel de keuze gemaakt voor de singel motor, long range versie. Aangezien ACC een must was koos ik ook voor het pilot (light) pakket. De kleur magnesium was voor mij ook een prima standaard kleur, alhoewel ik behalve space alle kleuren tot op heden mooi vind. Eind juli is dan ook de bestelling geplaatst welke eerst in December geleverd zou worden, door wat leverproblemen met 19" velgen is dit echter opgeschoven naar begin februari. Jammer voor de bijtelling van 2022 maar desalniettemin een prima levertijd voor een EV.

Op 9 februari 2023 was het dus zo ver en kon ik de PS2 ophalen in Beesd bij het Polestar handover center. Na een kopje koffie kon de show beginnen. Hierbij de nadruk op show aangezien Polestar dat er wel van weet te maken. Na de introductie gaat de ruimte open waar de auto staat en heeft Jasper N. een erg duidelijke en uitgebreide introductie gegeven over de functies van de auto. Alles is besproken en de handover was erg informatief en de sfeer prettig. Jasper heeft dit erg goed gedaan en met zijn kennis van andere automerken was het ook goed om het over zaken in mijn voorgaande auto te hebben in vergelijking met de PS2.

Ondertussen is het 15 mei en heb ik ruim 14k op de teller. Het eerste weekend had ik 1 geval waarbij de laadpaal aan huis (wij hebben het geluk een laadpaal aan huis te hebben) direct in de fout sloeg zodra de auto startte met opladen. Nadat ik de auto een tijdje had laten staan was dit weer voorbij. Ik heb het idee dat dit kwam door een publieke laadpaal welke ook constant een fout melding gaf die ik in de ochtend had geprobeerd. Echter met een batterij lading van 85% was dit absoluut geen reden tot paniek. Los hiervan heb ik de afgelopen kilometers geen enkel probleem ervaren met de auto. Tijdens de periode van aflevering en de eerste kilometers lagen de temperaturen rond de 0-5 graden wat een verbruik gaf van 21,7 kWh per 100 km. Met de temperaturen van de laatste weken (rond de 13-20) is het verbruik naar een 17,2 kWh per 100 km gedaald. Wij maken er echter geen sport van om zo zuinig mogelijk te rijden, het klimaat systeem gaat niet op de Eco mode en de stoelverwarming van de bijrijder staat bijna altijd aan.

De ervaringen met de auto zijn voornamelijk positief, wij hebben ondertussen meerdere lange ritten gemaakt (Zweden en Oostenrijk) en hebben dankzij het on board Google maps nooit last gehad van range anxiety of laad stress. Google maps geeft de SOC van de batterij aan bij aankomst en kan zodoende ook laad stops inplannen. Bij onze eerste rit voor de wintersport heb ik ook nog via ABRP een planning gemaakt maar besloot ik al snel om volledig op Google Maps te vertrouwen. Dit is absoluut niet tegengevallen en kan ik een ieder aanraden. Wat binnen Europa echt handig zou zijn is de uniformiteit van kaart acceptatie bij laadpalen. De door de leas maatschappij geleverde druppel werd bij de meeste internationale palen geaccepteerd, ik had echter ook twee palen in Oostenrijk en 1 in Duitsland die het niet deden. Hierbij bracht de door Polestar geleverde Plugsurfing kaart gelukkig de oplossing. Het rijden zelf in de PS2 is een genot, de stoelen zijn comfortabel, met twee isofix kinderstoelen achterin hebben wij ook nog voldoende beenruimte voorin. Hierbij moet er wel rekening gehouden worden met het feit dat mijn vrouw en ik relatief klein zijn. Mocht je >1,85m. zijn en twee jonge kinderen achterin hebben dan kan ik mij voorstellen dat het wat krap is. Zithouding is na een korte wen periode vanwege de hoge vloer ook erg prettig en het zicht rondom de auto (ook dankzij de 360 camera) erg goed. Het one pedal drive systeem went ook binnen een dag waarna er zo efficient mogelijk gereden kan worden. Qua kofferbak ruimte is het ons voorlopig niet tegengevallen, hierbij is de frunk een kleine extra die wij niet tot nauwelijks gebruiken (voornamelijk voor modderige schoenen en een vers gebakken visje van de markt), wellicht komt dit doordat de frunk vanuit de auto opengemaakt dient te worden wat niet altijd even handzaam is.

Niemand of niets is echter perfect en er zijn wat zaken bij de PS2 die mij de afgelopen kilometers zijn opgevallen. Ik lees online verhalen van de ACC in combinatie met pilot assist een soort van dodenwens is. Nu heb ik vooral in vergelijking met mijn vorige auto (VW Passat) gemerkt dat er iets meer verfijning nodig is voor de pilot assist. Zo remt deze best abrupt af wanneer er iemand invoegt en kan deze soms op een afrit met twee parallel banen de voorkeur hebben om de rechter baan te kiezen. Daarnaast stuurt de auto naar mijn smaakt iets te ver naar de rechter kant van de belijning, wat in combinatie met vrachtwagens die ver naar links rijden soms wel een spannend moment kan opleveren. De eerder genoemde Eco stand voor het klimaat werkt ook niet optimaal wanneer er gereden wordt met winters weer en vier inzittende (vandaar dat wij deze dus ook niet gebruiken). Daarnaast kom ik veel klachten tegen over de werking van de app welke gebruikt kan worden voor het voorverwarmen of openen van de auto. Ik heb hier tot op heden nog geen problemen mee ervaren op een iPhone maar het kan zijn dat bijvoorbeeld de Android versie van de app wat meer problemen vertoont, dit heb ik echter niet getest. Het laatste punt van kritiek komt van mijn vrouw en dat is dat de stoelverwarming niet zo warm is als bij onze vorige auto. Ik heb hier zelf geen last van maar mocht je het snel koud hebben dan zou ik dit zeker uittesten. Ik heb daarnaast het vermoeden dat andere weggebruikers niet heel goed langs of voor de PS2 kunnen kijken wanneer ze achter je rijden op de snelweg. Ik merk dat er nogal wat bumperklevers aanwezig zijn als ik bezig ben met een inhaal actie (en nee ik rij geen 100 op de linker rijbaan). Wat ons tevens is opgevallen is dat wij de auto op slot kunnen doen als er nog een sleutel in ligt, met als resultaat dat dit soms niet helemaal goed werkt als mijn vrouw bijvoorbeeld even in de auto blijft zitten en deze besluit op slot te gaan zodra ik uitgestapt ben en de deur open doe voor 1 van onze kinderen. Hierbij is het nu 2 keer voorgekomen dat het alarm (wat erg luid is) is afgegaan. Dit komt voornamelijk door ons eigen handelen door het aanwezig zijn van meerdere sleutels maar wel goed om rekening mee te houden.

Wij zijn voorlopig erg blij met onze keuze voor de PS2, het rij plezier van een EV zullen andere EV rijders zeker herkennen en dit in combinatie met een uiterst prettige wegligging van de PS2 maakt dit een erg leuke auto om in te rijden. Daarnaast ben ik persoonlijk fan van het ontwerp en blijf ik het een mooie auto vinden als ik er in de ochtend naar toe loop en in stap. Ook krijgt de auto veel leuke reacties van personen in de buurt. Ook het rijden van de PS2 in Gothenburg leverde leuke reacties op van klanten en collega's die uit Gothenburg en omgeving komen. Hierbij merk je dat ondanks dat de auto in China geproduceerd is, het toch Zweeds blijft.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.