Polestar 2 78kWh Single Motor (2022)

autoreview

Polestar 2 78kWh Single Motor (2022)

Signalement

Uitvoering2 78kWh Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst139.328 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Polestar 2 - Single Motor Long Range met Pluspakket

  • 6.220 km

“Dat is vast de auto van je man”, hoorde ik onlangs iemand tegen mij zeggen. Oei, dat vond ik toch best generaliserend, maar wel logisch. Zowel op Tweakers als de Polestar Facebook groep voeren de mannen de boventoon. En ach, denk bijvoorbeeld even aan een Suzuki Wagon-R, Kia Niro, BMW, Audi of Mercedes. Je hebt vast een beeld van de persoon achter het stuur.

Ondanks dat ik een novelle zou kunnen schrijven over auto’s en hun (semi-)eigenaren, de ergernissen in het verkeer (linksrijdende hufters, het niet vlot inhalen (“Henk, je mag hier maar 100, je rijdt 102”) en niet gebruiken van een knipperlicht) ga ik het nu echt over mijn Polly (a.k.a. De Snor) hebben.

-Keuze voor Polestar-

In het kader van duurzaamheid, milieu en ander sandalengeneuzel heeft mijn werkgever een lijst samengesteld met enkel elektrische auto’s. Aangezien ik qua sterrenbeeld een echte Weegschaal ben had ik keuzestress. Of nee, eigenlijk niet. Ik had een overduidelijke top 1: Polestar. Toch heb ik nog wel een vergelijkend warenonderzoek gedaan. Dat doe ik ook als ik een nieuwe stofzuiger koop, dus niet meer dan logisch dat ik dat nu ook zou doen. Ik kon onder andere ook kiezen voor een Ioniq 5, ID3 of 4, Kona, Niro, EV6, Enyaq, Audi Q4 of voor een kleinere (goedkopere) auto: Peugeot 20(0)8 of een C4.

De kleinere auto’s vielen gelijk af zonder dat ik ook maar naar specificaties had gekeken, toch een teleurstellende actieradius. De seksloze VAG-auto’s vielen ook af. Als het je niet uitmaakt waar je in rijdt, dan zou een VAG-auto prima voldoen. Maar mij maakt het wel degelijk uit waar ik in rij. Qua merk vielen Hyundai en Kia ook af, ondanks dat ze betere specificaties hebben, bijvoorbeeld meer veiligheidsopties. Alhoewel de Ioniq 5 ook wel mijn interesse had, was ik na een proefrit in een Polestar echt uit mijn sokken geblazen. Ik kon mijn vergelijkend warenonderzoek staken en de auto gaan bestellen. Gelukkig mocht ik de kleur zelf kiezen, dat werd Midnight. Daarnaast kon ik ook kiezen voor het Pluspakket i.v.m. de warmtepomp (het glazen dak is een betere reden). Het Pilot-pakket behoorde niet tot de mogelijkheden, maar ik mis daar totaal niets aan. Ook al mocht ik deze er wel bij doen, dan had ik dat niet gedaan. Ik vind bijvoorbeeld ACC echt af-schuwe-lijk rijden, ik doe het beter op ouderwetse cruise control.

Nu werken mijn man en ik bij dezelfde werkgever, en hij wilde ergens ook wel een Polestar. Tot hij zich ging verdiepen in de Ioniq 5 en na een proefrit was zijn keus ook duidelijk. Terwijl hij nog wacht op zijn Hi5 heb ik de eerste kilometers er alweer op zitten.

-Hick-up handover-

We weten allemaal dat de levertijden van (elektrische) auto’s dramatisch zijn, soms wachttijden tot meer dan een jaar. Polestar bleef en blijft volhouden dat de levertijd 4 tot 6 maanden is. In mijn geval klopt het aardig: eind maart besteld, handover op 7 oktober jl.
De oorspronkelijke handover was gepland op 29 september, maar 36 uur daarvoor werd ik gebeld door Koen (of Coen, maar dat verschil kon ik natuurlijk niet horen) dat het niet door kon gaan, omdat de auto nog in Zeebrugge zou staan. Zwaar teleurgesteld en geïrriteerd natuurlijk. Mijn man had al zijn afspraken verzet om mee te gaan naar Beesd, ik had mijn huurauto afgemeld en uiteraard wordt dan direct de tankpas geblokkeerd. Na het telefoontje kon ik alles weer terugdraaien.
Nadat ik was bekomen van een complete meltdown (even generaliserend: ik ben natuurlijk wel een vrouw…) ben ik in de digitale pen geklommen en heb ik Polestar Support voorzien van een stevige klacht waar ik ook een nette uitgebreide reactie op heb ontvangen. Gelukkig werd ik snel daarna weer gebeld met een nieuwe datum.
De handover in Beesd was vervolgens echt tiptop in orde, afgezien van het voorafgaande iets te hysterische filmpje. Geen vraag was te gek en er werd echt de tijd genomen om alles goed in- en af te stellen. Ook toen ik zei dat ik benieuwd was naar de kleur ‘Jupiter’ werd er prompt eentje naar binnen gereden! En ja, de kleur is fenomenaal. Niet mijn smaak overigens.

-De eerste kilometers-

Ik had de afgelopen maanden al een paar keer een proefrit geboekt en ik die grijns die ik toen al had werd alleen nog maar breder, want nu had ik een ‘eigen’ Polly! Mijn man was mee, dus we brachten eerst zijn auto naar huis.
De rit ging vervolgens naar Biddinghuizen om vers gegrilde kip (en grillworst, kluifjes, etc.) te halen. De frunk bleek de perfecte ruimte te zijn om die overheerlijk geurende kip op te bergen, want: geen kiplucht in de auto. De frunk wordt overigens nergens anders voor gebruikt, ik vind het teveel gedoe om deze elke keer handmatig te openen en te sluiten. De laadkabels liggen in de extra ruimte onder de kofferbak.
Uiteraard waren we veel te snel weer thuis, maar de eerste 150 kilometers stonden op de teller.

-De eerste maand-

Voor mijn werk reis ik praktisch het hele land door, de teller staat vandaag (10 november) op ruim 6.200 km, gemiddeld 1.500 km per week dus.
Mijn grijns is tot op heden nog niet minder geworden. Zelfs niet toen al het geluid wegviel en ik het systeem opnieuw moest opstarten (dat overigens gewoon tijdens het rijden kan). Tuurlijk, als ik zo her en der lees met welke issues sommigen te kampen hebben dan zou dat bijna een overweging zijn om geen Polestar te rijden. Het is wel zo dat je meer leest over negatieve zaken dan de positieve. Er zijn een hele kudde mensen die nooit issues hebben en naar volle tevredenheid op toer zijn. Dat geeft toch altijd een vertekend beeld.
Daarnaast adviseer ik om ook eens op een forum bij de andere merken te gaan kijken. Elk merk heeft wel z'n dingetjes. Het is ook maar net waar je je wel en niet aan kan/wil storen. Al ben ik het er wel mee eens dat eventuele kinderziektes er na 2 jaar wel uit horen te zijn.

Na de eerste maand ben ik echt helemaal in mijn nopjes en heb ik de eerste week ook echt slapeloze nachten gehad omdat ik ontzettend veel zin had om in Polly te stappen.

-Wat ik verder nog kwijt wil-

Nou, eigenlijk wil ik nog heel veel kwijt. Het is gewoon een hele mooie, fijne auto en dat is tegelijkertijd heel persoonlijk. Toch is ze net even anders dan de rest. Het is geen platgeslagen vis (Tesla) en geen eenheidsworst (VAG), je zit niet op de stoelen maar in de stoelen. Ik kreeg een beetje BMW-gevoel, het cockpit-idee. Ter info: ik had een BMW 323 Touring (E36, beste BMW ooit gemaakt, daarna ging het bergafwaarts. Ik sta overigens open voor een discussie…) en die stond tot Polly kwam met verve op nummer 1.

Dat gezegd hebbende, het lijkt mij een goed idee om de minnen en plussen op te sommen. Zijn er minpunten dan? Nou, niet echt minpunten. Meer punten waar ik bijvoorbeeld het nut niet van in zie of waar ik tegen aan liep.

Ik las op een gegeven moment dat er Polly’s werden afgeleverd zonder voetsensor voor de kofferbak en DAB+. Ik heb een MY ’23 en deze is voorzien van de voetsensor en DAB+. Het was geen ramp geweest als de DAB+ ontbrak, ik vind ten eerste dat de ontvangst echt te wensen overlaat. Ten tweede luister ik echt nooit naar de radio. Je luistert naar wat de zender je voorschotelt en heb je tussendoor reclame en nieuws. Aangezien ik het nieuws niet volg en ik graag zelf mijn muziek wil kiezen ben ik dus heel blij met Spotify. Als ik in de Spotify-app een playlist aanpas, dan neemt Spotify in Polly dat feilloos over.

Ik ben blij met de voetsensor, ook al begreep ik dat deze achteraf kan worden ingebouwd maar dat schijnt ook wel de nodige maanden te duren.
Gewoon een schopje, dat is genoeg. Geen ingewikkelde danspassen of urenlang zoeken naar het juiste punt. Het is een sensor van een meter (-isch) breed, dus je zit altijd goed. En ja, er zijn ook systemen waarbij de klep open gaat als je aan komt lopen, er is altijd baas boven baas, maar de sensor van Polly werkt prima.

Polly is voorzien van bedraad (!) Apple Carplay. Dit voegt voor mij echt 0,0 toe, ondanks dat ik een fervente iPhone-gebruiker ben. Polestar gaat er prat op dat je in een soort rijdende telefoon zit en dat je je telefoon echt niet nodig hebt. Ik denk daar dus heel anders over. Misschien ben ik wat veeleisend, maar ik wil alles zo hebben dat het voor mij overzichtelijk is.
Mijn configuratie tijdens het rijden:

Ik heb de navigatie in bestuurdersdisplay. Dit vind ik echt een supervette optie. Je hebt een kaartje met routeaanwijzingen voor je neus. Links en rechts van het kaartje staat de snelheid en de actieradius. Meer heb je als bestuurder niet nodig denk ik.
Omdat ik de navigatie voor mijn neus heb kan het middendisplay gewoon rustig blijven. Ik kan daar de details van de navigatie zien, zoals aankomsttijd, ik heb toegang tot mijn telefooncontacten en zie ik welk nummer Spotify afspeelt.

Vervolgens liep ik tegen het probleem aan dat ik Flitsmeister niet kan gebruiken, de bètaversie voor Polly voldoet niet aan mijn wensen. Want ik voer mijn bestemming ook in bij Flitsmeister zodat ik alle meldingen op mijn route te zien krijg. Als je Apple Carplay gebruikt dan zie je dat dus niet. Ik zie liever vooraf wat er gaat gebeuren dan dat ik een melding krijg als het zover is. Ik maak overigens geen gebruik van een navigatiestem en zet ik het liefst alle piepjes en belletjes uit, ik ben zelf al druk genoeg en heb liever niet dat de muziek wordt onderbroken. Kortom: ik was zoekende. Vooral zoekende naar een telefoonhouder, al snappen sommige rijders echt niet waarom je je telefoon zou willen gebruiken. Dat is echt heel persoonlijk en zou geen discussie moeten zijn. In mijn hoofd wist ik precies hoe ik het hebben wilde en na uren te hebben gezocht (ook mijn man zocht mee) heb ik het niet gevonden, het bestaat gewoon niet. Totdat… Totdat ik dus wel vond wat ik zocht, alleen moest ik daarvoor enigszins schoorvoetend aankloppen bij Tesla (of beter gezegd: ik heb mijn man daar naartoe gestuurd). Laatstgenoemde had een telefoonhouder die letterlijk aan al mijn eisen voldeed: parallel naast het middendisplay en draadloos opladen. Vooral dat laatste was een heet hangijzer.
De autohouder is meer dan perfect, aangesloten met een kabeltje van 20 cm (die je dus niet ziet) en mijn telefoon plak ik er zo op.
Polly is voorzien van het Pluspakket. Wat daar in zit? Glazen dak, getinte achterruit, volledig elektrisch verstelbare stoelen, warmtepomp, verwarmd stuurwiel en achterbank, draadloze oplader en Harman Kardon geluidssysteem.
Ik maakte me een beetje zorgen om het glazen dak. Niet vanwege de kwaliteit, maar omdat ik weet dat mijn dochter van 7 gaat kotsen als de zon via het dak op haar bolletje komt. Zorgen waren onterecht, er komt niet/nauwelijks een zonnestraal door het dak.
Persoonlijk vind ik de verwarmde achterbank wat overdreven, hetzelfde geldt voor de nog niet genoemde verwarmde ruitensproeiers. De draadloze oplader is alleen handig als er iemand naast mij zit, al wordt de telefoon best heet tijdens het opladen.

Het HK-systeem voldoet prima, al is het niet het neusje van de zalm. Ik heb echt wel moeten zoeken naar de juiste instellingen.

Over de bekerhouder(s) en armsteun wil ik niet teveel woorden aan vuil maken. Het is treurig en ik had oprecht meer verwacht van een merk als Polestar. De keerzijde is dat ik 9 van de 10 ritten alleen in de auto zit en dan functioneert het naar behoren.

Opbergruimte! Er is altijd te weinig en zeker in het geval van Polly. Ik ben niet heel opruimerig en verberg graag allerhande troepjes en King-papiertjes in vakjes. Mijn man zei juist dat het goed voor mij zou zijn dat ik niet overal mijn troep in kan stoppen. Die zag er het voordeel – en de humor- wel van in.

En dan nu: het fenomeen van de betonnen voet. Nu ben ik van nature een goede doorrijder. Wel rij ik alleen echt harder dan toegestaan als het verkeer dat toelaat en als Flitsie zegt dat er geen flitsers zijn. Ik zie wel eens van die wacko’s door het verkeer zigzaggen, ik schud dan vaak meewarig mijn hoofd. Het helpt niet en het irriteert andere weggebruikers. Ik laat mij niet irriteren, ik ga hen juist irriteren door ze te ‘boxen’ of door even mijn voet van het stroompedaal te halen. Even een gebbetje, moet kunnen.
Terug naar de betonnen voet. In principe maakt het niet uit in welke EV je rijdt. Alle EV’s winnen elk verkeerslichtsprintje (die overigens nooit gaan vervelen) en even snel invoegen of inhalen doen ze allemaal. Voor mij is dat eigenlijk gevaarlijk, ik verwacht dan ook een zeer exclusief abonnement bij het CJIB. Ik heb gewoon echt niet in de gaten hoe hard ik ga.
Het zoeft, zweeft en Polly ligt als gewapend beton op de weg. Ik ga en kan het niet hebben over het verbruik. Dat is gewoon hoog. Punt. Het is simpelweg niet de allerzuinigste EV die je kan krijgen. Snelladen is ook niet supersnel, in 30 minuten naar 80%, gewoon middenmoot. Ter vergelijking: de Ioniq 5 doet het in 18 minuten.

De app kan ook echt wel beter, af en toe foutmeldingen en hij start gewoon soms niet op. Zitten ook niet echt veel nuttige functionaliteiten op, je zou het zelfs prima zonder kunnen doen. Alhoewel het instellen van een timer voor het klimatiseren wel heel handig is. Ik heb 1x gehad dat Polly haar taak niet deed. Ik heb de Digital Key wel ingesteld en een paar keer gebruikt, maar de kleine autosleutel (zonder knoppen) hangt lekker knus bij de huissleutel. Snap de meerwaarde niet heel goed, maar ik ben ook nog aardig ‘groen’ op Polly-gebied, dus misschien komt dat nog.

De stembediening gebruik ik overigens zelden. Ja, je kan vragen wat voor weer het wordt en of een pinguïn knieën heeft. Of je kan vragen of er een bepaald nummer kan worden afgespeeld. Ik vind het maar gedoe en ook dat is weer persoonlijk. De kinderen vinden het overigens echt hilarisch en liggen continu in een deuk.

De one pedal-drive is grandioos, even een paar minuutjes wennen, inmiddels wil ik niet anders. Ik wel een paar keer gehad dat ik zelf iets te laat reageerde en dan werkt het noodremsysteem feilloos. Je schrikt je alleen wel de pleuris als dat gebeurt, je krijgt het gevoel dat je een schuilkelder moet opzoeken.

Ik mijn best doen om hier mijn verdere ervaringen toe te voegen! En misschien ben ik nog wel wat vergeten te melden nu, maar dan voeg ik dat nog wel toe.

10K op teller!

  • 10.000 km

Sinds de handover zijn er 53 dagen verstreken en vanochtend om 8.41 uur waren de eerste 10.000 km een feit! Dat is gemiddeld 188,nogwat per dag en dat geeft dan weer een verbruik van 22,2 kWh/100 km. Afgezien dat het mij totaal niet interesseert, zegt het mij ook niets. Conform de specificaties zou het gemiddelde verbruik 19,3 kWh/100 zijn, dus ergens concludeer ik dat het wel meevalt met het gebruik. Veel (heul veul) filerijden zal ook wel helpen.
Ook kreeg ik vanochtend mijn eerste bekeuring binnen, het exclusieve CJIB-abonnement is blijkbaar ingegaan. Ik zal mijn betonnen voet vanavond even een flinke reprimande geven, al vraag ik mij af of de 'foei' gaat helpen. En eerlijk is eerlijk: deze auto is een hele bewuste keus en autorijden is sowieso fantastisch, dus het abonnement neem ik er voor lief bij. Gesproken over de bewuste keus, het valt mij op dat andere weggebruikers min of meer verwachten dat je hoe dan ook hard rijd in deze geweldige machine. Alsof het niet klopt als je op de meest rechter rijstrook aan het toeren bent. Afgezien van het feit dat deze rijstrook doorgaans leeg is en je dan prima de 'powerpedal' wat dieper kan intrappen rij ik eigenlijk alleen harder als het qua drukte ook echt kan. Excuus, ik dwaal af!

Terug naar de aanleiding van dit epistel. Hoe bevalt Polly na de eerste 10.000 km? Daar zou ik kort over kunnen zijn: fantastisch! De lengte van de rit maakt niets uit, het zit en stuurt heerlijk. Waren er dan geen problemen? Bijna de moeite niet waard om te vermelden, maar ik schrijf een eerlijke en persoonlijke review en een probleem is een probleem dus spreekt het voor zich dat ik ze noem.

Tijdens een rit van Tilburg naar Ede had ik ineens geen geluid meer na een pitstopje. Een simpele reset was de oplossing. Maar... ik was ergens waar navigatie zeer gewenst was en ik heb aan den lijve ondervonden dat een reset tijdens het rijden niet heel handig is. Het resultaat was complete chaos en behoorlijk verdwaald. Gratis tip, doe er je voordeel mee: ga even ergens stil staan om te resetten. Na de reset heb ik geen problemen meer gehad met het geluid.

Ander dingetje: ineens ging de binnenverlichting niet meer aan bij het instappen of verlaten van de auto. Gelukkig is er een groep of Facebook, even de zoekfunctie aan het werk zetten en voilà, de oplossing was daar! (Hulde overigens aan genoemde groep, fijne mensen)

Voor mij geen heet hangijzer, voor velen helaas wel: de app. Ik weet niet of ik die discussie wil aanslingeren maar het ding is echt tranentrekkend treurig. Aangezien Polly een soort rijdende MacBook is zou je verwachten dat er een vernuftige app bij hoort, een kwalitatief hoogstandje. Niets is minder waar, ik heb er eerlijk gezegd een haat/liefde-verhouding mee. Vaak start de app gewoon niet op, een grijs scherm is wat je voorgeschoteld krijgt. Na minimaal 6x hard afsluiten en opnieuw starten lukt het soms wel, soms niet. Heb je de treurwilg eindelijk zo ver dat 'ie is opgestart dan worden de timers voor het klimatiseren niet geladen (of nog erger: dat het ding gewoon je opgeslagen timers heeft uitgezet). Dat houdt in dat het hele circus van hard afsluiten weer opnieuw begint. Ergens op dag 1 of 2 maakte ik de fout om de app inclusief gegevens te verwijderen, hierbij dan nog een gratis tip: alleen doen als het echt niet anders kan.
De app is in mijn optiek gewoon waardeloos, voegt (vooralsnog) niets toe en eerlijk gezegd had ik van Polestar meer verwacht.

Als laatste dan nu nog een ieniemienie-ergernisje: als Polly wordt opgeladen dan staat het klepje open. Dat is logisch en niet erg, maar wel als het regent. Dan blijft er een laagje water achter en dat vind ik oprecht bloedirritant. Ik hoop dan ook oprecht dat de bestelde laadcover dit miniscule probleempje zal oplossen.

Trouwens, over regen gesproken... Als laatste een gratis tip die ik zo snel mogelijk zelf ook moet opvolgen: (werk)handschoenen in de kofferbak leggen. Na een nachtje in de regen laden is de kabel zonder uitzondering nat en zanderig, lees: vieze handen. Het enige voordeel is dat het zand werkt als een scrub en je er zachte handen voor terugkrijgt.

Op naar de volgende 10.000 km!

Elke dag weer een feest!

  • 20.342 km

Ongemerkt de 20K voorbij. Elke dag stap ik weer in met een grijns van oor tot oor, de pret neemt dagelijks toe! Ik probeer ook echt om niet naar iedere Polly te zwaaien die ik tegenkom, maar ik vind het zeker tof om anderen te zien!

Geen issues? Afgezien van wat zogenaamde 'eerstewereldproblemen' heb ik nergens last van. De app is bij vlagen nog altijd tranentrekkend treurig en de achterruitverwarming doet er mijns inziens te lang over om te ontwasemen. Oh ja, ik vind ook dat de achteruitrijcamera te wensen overlaat, maar dat heeft meer betrekking op de hoeveelheid vuil die het aantrekt. Het lijkt wel een moddermagneet. Gelukkig heb ik spiegels, dus het is geenszins onoverkomelijk.
Redelijk irritant is ook wel dat bij het voorverwarmen/klimatiseren de stoel- en stuurverwarming niet meedoen, alhoewel ik begreep dat dit bij de volgende update wel zou moeten werken.

Ik behoor tot het gelukkige groepje dat stralend en grijnzend over de weg zoeft. De groep die meer problemen ervaren benijd ik overigens niet, ik gun iedereen een probleemloze autorit met heel veel rijpret.
En dan is er ook nog een groepje waarvan ik ambivalente gevoelens krijg. De discussies die ik voorbij zie komen zijn zowel tenenkrommend (met al dan niet plaatsvervangende schaamte) als hilarisch. Ik noem even de draaicirkel, bandengeluid en welke poetsdoeken perfect zijn.

Ondanks dat ik onwijs blij ben met Polly is en blijft het voor mij een gebruiksvoorwerp. Onlangs beschadigde ik een van de velgen (toch die draaicirkel niet goed ingeschat) en zag ik een kras aan de zijkant.
Tuurlijk zal het verschil maken of je de auto zelf hebt gekocht of dat het een leasebak is. En tuurlijk maakt het uit wat voor persoon je bent.

Ik vind de Polestar 2 nog altijd een aanrader en een plaatje om te zien, de combinatie zorgt echt voor enorm veel rijpret. Waarbij ik gezegd wil hebben dat ik het nieuwe model (MY2024) echt spuuglelijk vind, niet om aan te zien. Die dichte grille haalt het stoere er helemaal af en is het eigenlijk gewoon een Volvo. Als je gaat voor ultiem plezier: ga er gewoon voor!

Jaaroverzicht 7 oktober 2022 - heden

  • 60.248 km

Op 7 oktober 2022 werd Polly onderdeel van mijn leven, dus hierbij een terugblik op het afgelopen jaar! Wel met een leeswaarschuwing en dank aan zelfkennis, het zal wel weer een behoorlijk epistel worden…

Voor de cijferfanaten onder ons (zodat je, indien gewenst, daarna verder kan met je dag):

Polestar: 2, LRSM, midnight, Pluspakket
Aantal kilometers: 60.248 km
Gemiddeld verbruik: 17.1 kWh – 19.2 kWh
Grote problemen: 0
Middelgrote problemen: 0
Kleine problemen: 0
Eerstewereldproblemen: 2 (daarover later meer)
Irritante geluiden/piepjes: 0
Voorkeurssnelheid: 140 km/u
Range in de winter: 350 km
Range in de zomer: 460 a 470 km
Oplaadlimiet: 100%
Gemiddeld aantal keren snelladen: 2x per maand
Bekeuringen: 1
Lange autoritten (> 750 km) 3 (ook daarover later meer)
Aantal keren wasstraat: 4
Handwas/wasbox: 0
Krassen: 0 (hier en daar wel wat lichte gebruikskrasjes)
Andere geluiden dan muziek: 0 (afgezien van noodhulpsystemen die je niet kan uitzetten…)

Tot zover de cijfers. Als er nog iets mist in dit rijtje kan ik het altijd nog aanvullen.

En dan is het nu tijd voor een update in letters!

Ik ben een bevoorrecht mens en heb een fantastisch leven in alle opzichten. Dus ik klaag niet. Nooit. Dit is overigens niet helemaal waar, ik heb wel eens geklaagd over de eerstewereldproblemen van Polly.
‘Probleem’ 1:
Ik moest af van alle overbodige piepjes en alle zaken die het rijden minder comfortabel maken en zorgden voor nog meer afleiding en drukte. Dus alles wat ik uit kon zetten heb ik uitgezet (lane assist bijvoorbeeld) zodat ik in alle rust kon genieten van Slayer, Rammstein en andere gitaarsublimiteiten.
Ondanks dat er wordt beweerd dat je je telefoon niet nodig hebt miste ik toch Flitsie in mijn blikveld, ook gelet op het feit dat mijn rechtervoet van gewapend beton is gemaakt. Aangezien ik voor een telefoonhouder toch best wel niet discussieerbare eisen had, was dat ook nog een behoorlijke zoektocht. Uiteindelijk een draadloze houder gevonden! Kabeltje van 20 cm er aan en een drupje gorillalijm zodat ik de houder naast het grote scherm kon plakken en voilà! Ik was helemaal in mijn nopjes!

‘Probleem’ 2:
De app. Met alle kennis van nu en van de wereld snap ik oprecht niet dat ze een app niet goed kunnen laten werken. Ik vind overigens wel heel fijn dat er niet teveel functies op zitten, het is heel overzichtelijk. Uiteraard snap ik dat men meer functies wil, maar ik denk dat ze eerst moeten zorgen voor stabiliteit.
Ondanks alle updates verdwijnen elke week weer mijn timers voor het klimatiseren. En dat is bloed-, bloed- en bloedirritant. Ik word daar oprecht giftig van en ik denk dat menig bootwerker jaloers kan zijn op mijn vocabulaire. Niets vervelender dan beslagen ramen als je weg moet.
De DK werkt overigens prima, ik heb 1x gehad (in Kroatië…) dat Polly zei dat ze de sleutel niet kon vinden.

Tot zover de ‘problemen’. Oh wacht, ik heb 1x een melding gehad over het aandrijfsysteem en 1x een melding dat de remmen niet zouden werken. Meldingen genegeerd en nooit meer gezien (klopt ondertussen even af op onbehandeld hout).

Ik ben altijd al verzot geweest op autorijden en totdat ik Polly had dacht ik dat mijn BMW 323i Touring (E36) voor altijd eenzaam bovenaan zou blijven staan als favo auto aller tijden. De Beamer is keihard van de troon getrapt. Elke keer dat ik instap is een feest, het maakt niet uit of ik 5 of 500 km moet rijden. Letterlijk een grijns van oor tot oor. Überhaupt is elektrisch rijden een feest en de verkeerslichtsprintjes vervelen tot op heden niet.
Polly is wat mij betreft superieur aan de rest. Niet alleen qua uiterlijk, ook qua rijgenot. Ik heb al eens een melding gemaakt over het seksloze VAG-gebeuren (voor de saaie en kleurloze mensen op de wereld) en dat zegt al genoeg. Het gebruiksgemak overtreft ook andere merken. Mijn man heeft een Ioniq 5 en dat rijdt best oké. Niet meer, niet minder. Teveel piepjes en andere bijgeluiden (in zijn achteruit is het net een vrachtwagen en als je de auto aanzet (met een fysieke knop!) krijg je een halve hartverzakking van de herrie), minder lekkere stoelen, een veel te druk dashboard, een app met veel te veel functies (en dus niet snel kunnen vinden wat je zoekt), sowieso veel te veel instellingen in de auto zelf inclusief omslachtige bediening. Rest my case.
Ter aanvulling: wel heeft de Hi5 een betere vering en sta je minder lang te wachten tijdens het snelladen, dat mag ook gezegd worden.

Voor mijn werk rij ik veel kilometers, maar ook privé is het asfalt niet aan te slepen. Na het winnen van een roadtrip naar Zweden, Polestar HQ, mochten Polly en ik voor het eerst samen een lange rit maken. Wat. Een. Feest. Sowieso was het gezellig om met 9 andere liefhebbers op toer te zijn.

In de zomervakantie zijn we een dagje naar Berlijn/Potsdam op en neer geweest en ook van dat ritje werd Polly zo blij als een 10-weken oude puppy. Laden via Ionity is ook een waar festijn. Niet alleen vanwege het tarief van € 0,35, maar ook vanwege de snelheid. Overigens voor het eerst niet de hele route met laadpunten gepland, maar bij elke stop even checken waar de volgende Ionity staat. Vooral bij mij zorgt dit voor zo ontzettend veel rust!

Half september vertrokken we voor 2 weken naar Kroatië. Het was nog even spannend met welke auto we zouden gaan, we hebben heel eerlijk lootjes getrokken en Polly heeft gewonnen. Daar was ik blij mee (lees: een minimum aan piepjes en fijne stoelen) en zowel Polly als ik stonden te trappelen van ongeduld: 1800 km en 21 uur rijden, wat een bofbipserij!
We vertrokken om 18.30 uur en hebben de hele rit in 1x gedaan, het scheelt enorm als je allebei van autorijden houdt en daarnaast elkaar vertrouwd zodat er ook nog wat kan worden geslapen.
Wederom hebben we vooraf niet de hele route gepland. Wat ik wel had geregeld was de Karawankentunnel op de heenweg, maar daar zijn we helemaal niet doorheen gekomen… Nou ja, doet er ook niet toe.
Het laden onderweg was uitstekend, al moet ik wel zeggen dat de Ionity-laders vaak op hele treurige plekken staan. Van die plekken waar een gemiddelde vrouw in haar eentje midden in de nacht niet zou willen staan, dit even ter beeldvorming.
Met het voordeeltarief van Ionity heeft de hele vakantie ons qua laden niet meer dan € 200,00 gekost. Het was dan ook even schrikken toen we in Split voor een half uurtje € 51,68 moesten afrekenen. We hebben ook een paar keer via Elen opgeladen, dat was via de app en gekoppelde creditcard ook appeltje-eitje.

Over laden gesproken… Ik sta regelmatig wat snelstroom te tappen en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zo staan te hannesen. Het hele proces is toch geen hogere wiskunde? Laadklep open, plastic afdekdopding eraf, kabel erin hangen, druppel (of laadpas, pinpas, creditcard, whatever) ervoor en klaar. Of ligt het aan mij?
Nog zo’n ergernis is dat er EV’s aan een 150/300-paal staan terwijl de EV in kwestie niet meer aan kan dan 50. Of ligt dat ook aan mij?
Sowieso zijn alle andere weggebruikers (95%) niet geschikt om een voertuig te besturen (middenbaanplakkers, inhaalkrummelaars, croissantjes (telefooninhandtijdenshetrijden), ritsweigeraars, etc.) maar daar zal ik nu verder niet over uitweiden.

Lang verhaal kort (oh, dit epistel had ook een alinea kunnen zijn…): Polly zoeft, zweeft, kwispelt (niet letterlijk), biedt enorm comfort en gebruiksgemak. Ik vind het reuze handig dat de stoel een start/stopknop is, om maar wat te noemen.
Klein nadeel is de stugge vering waardoor je elk hobbeltje en kuiltje wel voelt, al is het niet storend. Gut, ik heb het nog niet gehad over de draaicirkel of het bandengeluid. Dat zal vast komen doordat mij dat totaal niet interesseert. Het is gewoon een hele fijne auto. Punt.

Kleine update

  • 84.359 km

De gratis tip die ik kreeg van Autoweek neem ik ter harte: 'werk je review regelmatig bij!' Dus bij deze.

Laat ik beginnen met de app. Deze heeft onlangs een nieuwe lay-out gekregen en is er wat nieuws toegevoegd.
Mijn probleem met de app was dat minstens 1x per week al mijn vooraf ingestelde timers foetsie waren, compleet schoongeveegd. Dat probleem is verholpen dus dat maakt mij een blij mens!
Verder heb ik nu ook inzicht in mijn totaal gereden kilometers, verbruik, etc. Dat is wel handig, dan hoef je niet altijd in de auto te gluren als je je km-stand nodig hebt. Op zich voegt het niet veel toe aan mijn immer blije humeur, gewoon handig. Niet meer en niet minder.
Er is ook wat gewijzigd in het laadschema, maar omdat ik daar geen gebruik van maak heb ik dus geen idee wat de wijzigingen inhouden.
De app werkt goed na de update, geen problemen meer gehad.

Over de auto: lees de review van begin tot eind. Ik wil niet in herhaling vallen. Heel af en toe moet het systeem even worden gereset, maar dat stelt zo weinig voor dat ik even heb getwijfeld of ik het überhaupt wel wilde noemen.

Bizar: ik heb onlangs mijn allereerste schade gereden. Als ik zeg allereerste dan bedoel ik mijn allereerste in de 22 jaar dat ik mijn rijbewijs heb. Ik vind mijzelf een van de beste bestuurders van het land (of ter wereld, ook goed), maar ook ik ben een echt mens en ik miste een automobilist van rechts. Iets met onbekend terrein, verdwaald en chaos. Dat is geen excuus en het is zoals het is. Gelukkig alleen blikschade, maar dat betekende wel dat Polly even naar de schadeboer moest. Ik kreeg ter vervanging een Fiat 500 mee... Ik wil hier niet over uitweiden, maar ik heb het koekblik (of nou ja, meer plastic dan blik) na 1 dag overgedragen aan mijn man en vervolgens zijn Ioniq 5 meegenomen (heb het overigens netjes gevraagd). Noem mij een verwend nest, maar ik weiger mee te werken aan rammelend en plastic ongemak. Om het positief te bekijken: zo'n Fiat 500 is een mooie reminder om nooit meer schade te rijden en ik besef dat ik mij gelukkig mag prijzen met een zeer fraaie, fijne en probleemloze Polestar! Ik beloof plechtig dat ik nooit zal klagen :-)

Korte update

  • 109.627 km

Ongemerkt de 100.000 km gepasseerd! Normaal gesproken hou ik dat nauwkeurig in de gaten, maar misschien ben ik ook wel een beetje toe aan vakantie. We bikkelen nog even door tot ergens in oktober en dan kunnen we er daarna wel weer een jaar tegenaan.
Ik zal proberen niet al te veel af te wijken van het onderwerp, al is dat verdraaid lastig...

Er is tot nu toe maar 1 echt mankement: afgelopen week is er een sensor vervangen. Aangezien er best veel sensoren in de auto wonen zal ik het hieronder 'even' uitleggen.

Ik heb geen eigen laadpaal en ben dus afhankelijk van publieke (snel)laders, wat ik overigens helemaal prima vind!
Bij het aankoppelen (Allego, ter info) kreeg ik een felrood lampje te zien en dat was zo rood dat ik na een uur nog rode sterretjes zag. Ongeveer 30 meter (het kan ook best 50 zijn, of 10... ik heb geen idee eigenlijk) verderop staat een paal van een ander ras (Vattenfall) dus uiteraard daar even geprobeerd. Maar helaas... Wederom een foutmelding. Op naar een andere paal (iets verder weg, een paar honderd meter? Wederom eigenlijk geen idee), maar ook daar noppes. Echtgenoot gebeld en gezegd dat ik even naar Fastie ging, hij wilde wel mee en was ook wel zo gezellig. Bij Fastie geen problemen, dus de dag erop kon ik gewoon naar de andere kant van het land. Al was het wel even behelpen, want normaal gesproken kan ik met een volle accu ruimschoots heen en weer.
Toch maar even Henk (Volvo) gebeld en mijn probleem voorgelegd. Na de diagnose was er of een sensor of een kabelbreuk in de kabelboom. Ik kreeg een ernstig ingewikkeld verhaal over temperatuur en bijbehorende sensor, ik kan het eerlijk gezegd niet navertellen maar het klonk uiterst plausibel. Afspraak voor de week erop, dus even een weekje snelladen. Ook prima.

Thuis bij de publieke paal toch nog even proberen. Niet Allego, maar die andere. Die heeft nimmer voor problemen gezorgd. Wat schertste mijn verbazing? Een groen lampje, dus gewoon aan het laden. De dagen erop bleef de paal van Vattenfall mij verbazen. Via deze weg een excuus aan mijn echtgenoot die dagelijks foto's ontving van groene laadlampjes en een hyperactieve vrouw in jubelstemming.

Dinsdag 20 augustus Polly bij Henk achtergelaten. Wel nog even mijn ervaringen gedeeld over het laden. Ik vermoed namelijk dat de laadpaal van Allego de storing in de auto heeft veroorzaakt. Niet dat ik ineens een expert ben, maar dat is wel een van de weinige conclusies die je uit dit debacle kan halen.
Bij het ophalen is toch de sensor vervangen en dat is natuurlijk helemaal prima.
En... Henk zou Henk niet zijn als Polly niet zou zijn gewassen, wel jammer dat de stofzuiger het niet deed maar kniesoor die daarop let.

De app is tegenwoordig fenomenaal, ik neem geen fysieke sleutel mee. Oh ja… Gratis tip voor mijzelf: fysieke sleutel meenemen als de auto naar Henk gaat. Het was toch wat raar om mijn telefoon af te geven…

Kortom: ik ben een uiterst blij mens en ga in oktober vol vertrouwen mijn derde jaar in met dit ubermeesterlijke voertuig!

2,5 jaar later nog steeds de fijnste auto ooit!

  • 139.328 km

Dat zeurende stemmetje in mijn hoofd: “hou je review op Autoweek nou eens bij!” Daarnaast kreeg ik een herinnering van AW om de review bij te werken. Dus enigszins onder druk hierbij de aanvulling.

Omdat ik niet in herhaling wil vallen valt er eigenlijk weinig bij te werken. Maar niet getreurd! Ik heb de afgelopen maanden toch wel een aantal interessante gesprekken gehad (of gehoord) met wildvreemde mensen. Niet alleen over Polly, ook over EV’s in het algemeen. Graag wil ik een tweetal gesprekken u als lezer niet onthouden.

De licht agressieve onwetende (maar denkt het toch allemaal beter te weten)
Locatie: parkeerplaats bij een tankstation langs de snelweg (oftewel: VZP)

Hij, tovert ondertussen een pakje shag uit de binnenzak van zijn spijkerjack: “Zo zo. Toe maar. Dikke auto hoor!” Ik werp hem een blik die zou moeten zeggen: oprotten, ik heb hier geen zin in…
Hij: “Ik neem aan dat je er niet mee op vakantie gaat, want dan kom je nooit op je bestemming aan.”
Ik: “Sorry, ik heb geen zin in een gesprek.” Normaal gesproken ga ik graag in gesprek over elektrisch rijden, maar ergens weet ik precies wat voor type mens dit figuur is; een typische dieselende EV-hater.
Hij, mijn afwijzing negerend: “Nou, ik diesel gewoon nog even door. Minstens 1000 kilometer op een tank, ben ik zo in Spanje.”
Ik: “Gut, fijn voor je. Knap ook om zonder te pauzeren 24 uur achter elkaar te kunnen rijden.” Ik maak een lichte buiging.
Hij, mijn sarcasme negerend: “Je staat toch om de haverklap stroom te tappen van het al overvolle netwerk? Dan kom je dus echt nergens.”
Ik: “Nee, je hebt gelijk. Ik kom echt nergens, hooguit tot aan het einde van de straat. En als ik toch wat verder moet neem ik een aanhanger met een dieselaggregaat mee.”
Hij: “Ik wist wel dat ik gelijk had, ik begin er ammenooitniet aan.” Kijkt triomfantelijk en loopt weg.

De treurwilg met zijn glimmend gepoetste Kia Niro
Locatie: parkeerplaats winkelcentrum

Hij: “Die van jou mag wel een poetsbeurt gebruiken.”
Ik: “Dat klopt, u heeft helemaal gelijk.”
Hij: “ik poets de mijne elke week. Uiteraard met het twee-emmer-systeem en speciale doeken.”
Er volgt een uitleg over het wassen van de auto en vooral dat zijn systeem de enige juiste manier is. Ik luister niet, ik haakte al af na de opmerking dat Polly moest worden gewassen.
Hij: “Beter niet in de wasstraat, dat weet je toch?”
Ik: “Het zal, maar ik neem aan dat ik dat zelf mag bepalen?”
Hij: “Ah, leasebak zeker. Jammer hoor, jullie zijn toch minder zuinig op de auto. Alhoewel dat ook gegeven is aan de jongere generaties. Wel materialistisch maar er niet voor willen zorgen, dure auto’s gebruiken als een wegwerpartikel.” Hij schudt meewarig zijn hoofd. (Ik ga er overigens vanuit dat u het type man inmiddels wel voor ogen heeft).
Ik: “Ik zou het woord wegwerpartikel graag willen aanpassen naar gebruiksartikel c.q. gebruiksvoorwerp. Ik ben erg blij met deze auto, maar het interesseert mij weinig of er een vlekje meer of minder op zit. Ik wil graag comfortabel van A naar B en soms naar C reizen en dat lukt hier meer dan prima mee. Daarnaast doet het wat mij betreft niet ter zake of dit een leaseauto is of niet. Gezien mijn volle agenda prefereer ik de wasstraat.”
Hij: “Je bedoelt krasstraat in plaats van wasstraat.” Hij gniffelt zachtjes om zijn ‘eigen’ grap.
Ik: “Tegenwoordig krassen ze niet meer hoor! Eerlijk gezegd ga ik vooral naar de wasstraat vanwege de lichtshow en de interieurservice. Vooral die lichtshow, die is echt fantastisch! Die zit niet bij uw twee-emmer-systeem.” Dit keer gniffel ik zachtjes om mijn eigen grap, het levert mij een licht vernietigende blik op.
Hij: “De jeugd heeft ook nergens meer respect voor, geeft geld uit als water en heeft geen oog voor de mooie dingen in het leven.”
Ik: Dat ik met u in gesprek ben getuigt volgens mij van respect, ik verdien geld als water dus kan ik het ook zo uitgeven en gelet op de auto waar ik in rij heb ik zeker wel oog voor de mooie dingen in het leven.”

Tot zover.

W.v.t.t.k. (offtopic):

Ik weet hoe ik moet ritsen, het gros van de weggebruikers weten het helaas niet. Dus ik maak optimaal gebruik van het asfalt in een gepast tempo. Diverse automobilisten die op de rijstrook links van mij angstvallig aansluiten bij hun voorganger en als kers op de taart de Gerda in haar Kia Picanto (met dito pikant kapsel) haar middelvinger naar mij opsteekt en mij er niet tussen laat.
Als ik zie dat de automobilist achter mij ook niet weet hoe er moet worden geritst dan ben ik in staat om minstens 4 auto’s voor mij te laten invoegen, dit tot frustratie van mijn achterligger.

Misschien kent u ze wel: de niet-EV rijders die (nog steeds) naïef zijn en denken dat ze een sprintje bij het verkeerslicht kunnen winnen. Ze staan zichzelf bijna in het asfalt te graven bij het optrekken, vaak gepaard met een hoop (koppeling)lawaai. Onnodig om te melden dat er in dit verhaal vele verliezers zijn, tenzij ik niet aan het opletten ben, maar dat ter zijde.

Over Polly
Dit is en blijft een review over mijn Polestar 2, een auto waar ik tot op heden nog zeer mee in mijn nopjes ben. Ook na 2,5 jaar geen noemenswaardige problemen. Dat ik er blij mee ben blijkt ook wel uit mijn kilometerstand: ruim 130.000 afgelegde kilometers. Zweden, Kroatië, diverse autoroutes in Duitsland, Luxemburg, België, en nog veel meer asfaltpret! De grijs van oor tot oor heb ik bij elke autorit, hoe lang of kort deze ook is.

De app is stabiel, ik neem nooit meer een fysieke sleutel mee. Zelfs niet op vakantie naar Kroatië. De app heeft nu ook een widget op mijn telefoon, fijn om de status te zien.

Het infotainmentsysteem hoeft niet meer zo vaak te worden gereset, dus al met al: ik ben een hele blije Polestarrijder!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.