Polestar 2 78kWh Single Motor (2021)

autoreview

Polestar 2 78kWh Single Motor (2021)

Signalement

Uitvoering2 78kWh Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een nieuwe wagen kiezen

  • 3.500 km

Na 2 jaar met een VW Golf 7 en 3,5 jaar met een Mini Cooper gereden te hebben, was het eindelijk tijd om een nieuwe wagen uit te kiezen. Het moest elektrische of plug-in aandrijving worden wat ik heel stiekem wel erg spijtig vond gezien ik mezelf toch wel als ‘petrolhead’ beschrijf. Na wat zoeken naar wat binnen het budget paste en wat toegestaan was, kwamen volgende opties bij me op:

- Een BMW 330e: leuke wagen maar wat is dat hybride rijden kut zeg, je kan niet inschatten hoeveel vermogen de wagen nu precies gaat leveren en de aandrijflijn is enorm onrustig. Bovendien werd door het chip tekort geen ‘autopilot’ geleverd en wist ik niet goed wat aanvangen met de beperkte range van 35-45 km gezien de 100+ Km snelweg die ik dagelijks afleg (geen laadpaal thuis).
- Audi Q3 35tfsie: opnieuw een leuke wagen maar voelt wel heel goedkoop gezien de 1.4tfsi die erin ligt.
- VW ID4: toch wel een aangename verrassing. Na alle horror verhalen dacht ik dat de software en het interieur een ramp zouden worden maar eigenlijk vind ik het wel meevallen. Het interieur is niet van het niveau BMW maar het is zeker niet een reden om de wagen te laten staan. De wagen rijdt verder enorm fijn en is door de achterwiel aandrijving nog vrij sportief voor een SUV.
- Polestar 2: wat een vreselijke dealer ervaring. Een jong kereltje kon op geen enkele van mijn vragen antwoorden en vroeg zelf doodleuk wat ik kwam doen gezien ik zoveel over de wagen kende. Een mailtje gestuurd naar Polestar en na een 'sorry' toch eens met de wagen gaan rijden. Helaas was enkel de dual motor beschikbaar die buiten budget lag. Na wat rijden dacht ik meteen: heerlijk rustig maar toch ook sportief: deze wordt het!
- Tesla model 3: helaas geen optie dus ook niet gaan testrijden.

Na 6 maanden vol spanning mocht ik de Polestar al ophalen (snel zeg!). Helaas is de levertijd zo kort omdat de wagen in China gebouwd wordt en dan op een boot richting Europa gaat. Frappant vond ik dan ook dat iedereen dacht dat Polestar een nieuw Europees merk was, doet de PR machine van Geely/Volvo goed zeg!
De handover experience aka de aflevering verliep heel fijn wat me dan ook vrij tevreden over de wagen stelde. Helaas was die tevredenheid na een uurtje al helemaal weggeëbd. Wat een drama is de software van de Polestar 2! Letterlijks niks in het Android besturingssysteem leek te werken. Geen mobiele verbinding, geen Spotify, geen spraak assistent, geen Google maps. O boy, ben ik blij dat ik deze wagen niet particulier heb gekocht! Na een telefoontje aan de Volvo garage waar ik de wagen was gaan ophalen stelde ze me gerust dat de wagen pas ‘bruikbaar’ werd na 24 tot 48u in te werken. Gelukkig werden de problemen minder maar zelfs na 5 dagen presteerde het systeem allesbehalve vlot. Het duurde nog minstens 4 weken en een bezoekje aan de dealer met software upgrade voor de wagen vlot bruikbaar werd en het infotainment systeem niet elke 4uur moest heropstarten waarbij de parkeer sensoren steeds vast liepen (wat een teringherrie elke keer weer). Helaas zijn de problemen nog steeds niet allemaal van de baan.
Bovendien vind ik Android automotive momenteel echt geen toegevoegde waarde hebben gezien het beperkte aantal apps (geen Waze, geen whatsapp, geen Netflix, etc).

Genoeg over de software ervaring, hoe bevalt het rijden met de Polestar? Na 3500km wordt ik er warm en koud van. EV rijden is echt een droom, ook met een Polestar! De hoeveelheid rust en gemak die de wagen uitstraalt is echt waanzinnig. Koppel dat aan een (niet perfect werkende) autopilot en zelfs een hond (of mijn vriendin) kan autorijden. De wagen ligt als een tank op de weg en is heel goed en strak geveerd zonder oncomfortabel te zijn. Dankzij het instant koppel en de 200+ pk ben je toch steeds het haantje bij sprintjes voor de stoplichten. Combineer dat met een heerlijke bouwkwaliteit, snel en betrouwbaar laden, veel ruimte en een prachtig exterieur en je bent meteen verkocht.
Is het dan meteen liefde op het eerste gezicht? Nee helaas vind ik de wagen ook heel wat nadelen hebben. Eerst en vooral de grote olifant in de kamer: voorwielaandrijving. Zelf heb ik nooit lang in een wagen gereden met achterwielaandrijving maar kan ik wel echt met zekerheid zeggen dat Polestar een fout gemaakt heeft door voor voorwielaandrijving te opteren. Ik snap dat er geen andere optie was gezien het platform van de XC40 gebruikt wordt maar de auto voelt er echt niet ‘premium’ door. Voorwielaandrijving gecombineerd met 19inch lichtmetaal met vrij low profile banden, meer dan 2 ton leeggewicht en geen motor op de neus resulteert gewoon niet in een fijne ervaring. Zo merk ik dat de wagen continu vermogen knijpt om maar niet de voorwielen te laten glijden en dit niet alleen bij het vertrekken maar zelfs bij het gas bijgeven in een bocht. Bovendien voelt de wagen enorm bonkerig aan op oneffenheid wanneer je ook maar het kleinste beetje vermogen geeft, kan ook niet anders met een obese wagen die meer dan 2 ton weegt. Dit brengt dan ook het 2de grote nadeel naar boven, het verbruik. Want jesus wat wreet die Polestar stroom. Gemiddeld zit ik aan een verbruik van 23,6Kwh/100km en dat terwijl ik me mooi aan de snelheid hou en nooit harder dan 130 rij. Ik merk wel dat wanneer ik de kachel uit zet bij 100kmh en ongeveer 10 graden, ik het verbruik wel onder de 18Kwh/100km kan krijgen maar nog steeds vind ik dit belachelijk veel. Het zorgt ervoor dat je echt wel constant begint te letten op je verbruik/rijstijl en heel plezierig is dat nu ook weer niet. Het zorgt er dan ook wel voor dat ik stiekem toch wel terug naar mijn Mini op 15inch velgjes begin te hunkeren. Wat een pretraket was dat! Gas geven zonder schuldgevoelens (want het ding verbruikte nauwelijks benzine) en met zoveel beleving dat zelf 100kmh als snel zat aanvoelt. De toekomst zal stil, comfortabel, ontspannen maar ook een beetje saai worden. Hopelijk brengt de aankomende BMW I4 of misschien een Tesla model 3 soelaas.

10000 KM

  • 10.000 km

10000 KM, wat tikt die kilometerteller snel aan. Omwille van de werkgever moet ik de laatste weken vaak naar Zwitserland. Initieel baarde me dat toch wel wat zorgen omwille van het verbruik en het feit dat ik door Wallonië, Luxemburg en Frankrijk moet rijden. Deze zorgen bleken toch wel terecht. Zo bleek half Nederland en België op wintersportvakantie waardoor het soms wel een uur aanschuiven was bij bepaalde laadstations (looking at you Ionity Maizières-lès-Metz nabij Luxemburg). Hoewel de wachtduur soms tegenvalt, presteert de Polestar echt wel als het op hoge laadsnelheden aankomt. Dankzij het voorverwarmen van de batterij, haal ik makkelijk 145 Kwh bij het snelladen. Dit zakt wel enorm in wanneer 60% lading bereikt is maar toch blijft het fijn het batterij percentage initieel zo snel te zien stijgen.
Wat me ook positief verrastte was het verbruik, bij 10000 KM kwam ik op een gecombineerd verbruik van 21,6 Kwh/100km, toch wel een pak lager dan de 23+ Kwh uit mijn vorige review. Ik was het nogal beu dat de Polestar zoveel verbruikte dus ik had besloten de banden op te pompen tot 3 bar, de one pedal drive uit te zetten, trager te rijden, geen adaptive cruise control meer te gebruiken en ook de klimaatfunctie zo goed als uit te schakelen. Bovendien zat ik een hele poos in Zwitserland en zie je daar het verbruik echt kelderen dankzij de lagere snelheid en het gebrek aan wind. (En wat werkt dat regenereren efficiënt in de bergen).
Verder blijft mijn mening over de Polestar 2 toch wel onveranderd. Hoewel ik me grotendeels neergelegd had bij de doorslippende banden en onderstuur stoor ik me wel nog aan het gebrek aan stuurgevoel. Bij een BMW voel je bijvoorbeeld vrij goed wanneer je grip gaat verliezen en doorschuiven maar omdat de Polestar zo luxueus en gedeconnecteerd aanvoelt, is het heel moeilijk inschatten wat de wielen precies doen. Als hij eenmaal begint te slippen is het eerder 'hanging on for dear life' dan proberen corrigeren. Misschien is het muggenziften maar voor een vrij sportieve bestuurder toch wel belangrijk.
Is het dan alweer enkel negatief? Nee, ik begin weldegelijk iets op te warmen ten opzichte van de Polestar. Hoewel ik nog steeds op bijna dagelijkse basis zit te worstelen met het infotainment systeem (wat ondertussen wel een browser en flitsmeister ondersteunt) en ik de 'autopilot' vrij waardeloos vind, blijft de Polestar 2 een enorm fijne, knappe metgezel wanneer langere afstanden afgelegd worden. Zo zitten de basis zetels al heel goed, is de instant koppel heerlijk, werken de matrix koplampen belachelijk snel en accuraat, voelt het interieur en de algehele wagen heel kwalitatief aan, ligt de Polestar als een sportieve tank op de weg en kan ik de opties en rijpostie helemaal naar mijn wens instellen (alleen het stuur zou toch wel echt een stukje lager en meer naar me toe mogen).
Gezien het prijspunt zou ik de Polestar dus wel degelijk aanraden als stijl, comfort, beperkte sportiviteit en algehele kwaliteitsindruk belangrijk zijn. Wel steeds de dual motor nemen en het plus pakket verkiezen boven het pilot pakket. (want warmtepomp, stuurverwarming en betere stereo)

25000 KM

  • 25.000 km

Na een road-trip naar Budapest tikte de teller alweer 25000 km aan, tijd voor een ervaring! Nog steeds tevreden met de Polestar? Zeker! Zaken waar ik minder tevreden mee ben? Absoluut!
Laten we beginnen met de road-trip. Wat is die Polestar toch een heerlijk verfijnde wagen om lange afstanden mee af te leggen, vooral de acceleratie en de rechtuit stabiliteit wekken veel vertrouwen. Je begint dan ook heel snel een kruissnelheid van 150km/h aan te houden met een desastreuze reductie van de range tot gevolg gezien de Polestar de aërodynamica van een baksteen heeft. Je haalt dan ook maar 160km (28 kWh/100km) gezien je met snelladen maar tot 60-70% laadt als je niet langer dan 30 minuten aan een snellader wil plakken (de laadsnelheid stort nogal in na 65%). Ik merkte dan ook dat ik heel hard begon te bumperklever bij Transporter busjes en SUV’s om toch maar mijn verbruik omlaag te krijgen. Asociale bestuurders redden de planeet! De Polestar is dus wel weer typisch ‘form above function’. Ik had zo graag wat minder brede banden en aerovelgen beschikbaar gehad en de wagen toch zeker 5cm verlaagd, quick wins waar merken als BMW, Kia en Tesla, wel de waarde van inzien.
Iets anders waar ik echt mee worstel is de software. Ik ben enorm fan van Google maps in de wagen maar de functionaliteit ervan is ondermaats. Zo kan je nu laadstops automatisch laten inplannen door Google maps maar dan stelt Google voor om met 25% lading aan een 50Kw snellader te laden terwijl er 50km verder een Ionity snellader staat. Vaak worden laadstations al helemaal niet weergegeven en moet je dus steeds zelf gaan plannen op je smartphone en dit dan gaan ingeven in het navigatie systeem. Bovendien speelt de browser die beschikbaar is geen video’s af gezien deze altijd automatisch pauzeren, verschrikkelijk echt! Ik voel me soms toch wel een early adopter en zie nog steeds de toegevoegde waarde van Android Automotive niet gezien het beperkte aanbod apps. Dan is er nog de enorm onbetrouwbare sleutel. Je krijgt 2 sleutels bij de polestar, een normale grote sleutel en een kleinere ‘activity key’. Ik gebruik de kleine sleutel gezien deze veel handiger is maar toen ik plots in Budapest stond bleek de sleutel het niet meer te doen…. Na even tikken tegen de straatstenen met de sleutel, was er plots geen probleem meer. Dit komt wel vaker voor had ik gemerkt. (Een ezel stoot zich geen 2 maal maar ik helaas wel)

Opgelet met temperatuurverschillen met elektrische wagens. Laatst kwam ik met 12% batterij op mijn bestemming waar het toen 15 graden was. Ik liet de wagen 3 dagen staan terwijl de temperatuur plots onder het vriespunt dook. Ik dacht nog snel even naar de supermarkt te rijden maar toen ik instapte bleek het batterij percentage plots maar 3% te zijn, dat was toch wel even schrikken.

Al bij al is de Polestar dus nog steeds een heerlijke wagen maar er nog snel eens mee naar Budapest rijden ga ik toch niet meer doen, hoewel ik me wel kan voorstellen dat die ervaring heel anders is in een lage aerodynamisch elektrische wagen. De Polestar is een beetje als een knappe griet/gast daten. Je bent eerst in de wolken en apentrots dat je gezien kan worden met zo een aantrekkelijk persoon. Tot je effectief een conversatie moet aangaan en je beseft dat er eigenlijk maar weinig content is. Maar maakt dat uit als die griet/gast betrouwbaar is, je nooit bedriegt, je steeds gelukkig wordt als je in haar/zijn ogen kijkt. Dan moet je maar wat meer tijd uitrekken om zaken uit te leggen (snelladen) en op je vrienden leunen voor langere gesprekken (ICE)

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Polestar 2

Leaseplan
Polestar 2 Long Range Single Motor (5D/CVT)
€ 914
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens