Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021) #2

autoreview

Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021)
Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021)Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021)Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021)Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021)Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021)Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021)

Signalement

Uitvoering2 78kWh Dual Motor Launch Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

INLEIDING EN BESTELLEN

  • 2.500 km

Mijn eerste (volledig) elektrische auto. en wat voor 1! Ik mag mij de gelukkige berijder (zakelijke lease) noemen van een heuse Polestar 2.

Het betreft hier een Polestar 2 Launch Edition (Dual Motor Long Range) in de kleur Snow met het Pilot en Plus pack. Als kers op de taart heb ik nog gekozen voor de 20" velgen omdat ik deze qua design mooier vond dan de standaard ook al forse 19" velgen.

Zo, dat is direct al 1 verschil met mijn vorige auto, een VW Passat (zie review), géén eindeloze optielijsten meer met de daarbij horende keuzestress (lees: gepuzzel).

Praktijkvoorbeeld:
Je kiest bij Polestar je aandrijflijn (Wow! kom ik zo op!), je kleur, je optiepakket(-ten), wielen en je bent klaar. Geen optielijsten waarbij optie 'Z' betekent dat optie 'M' ook gekozen moet worden welke op zijn beurt weer niet samen gaat met optiepakket 'A', waardoor je uiteindelijk uitkomt op optiepakket 'B' met opties 'X' en 'T' erbij.

Voordeel is dat je al snel met wat vinkjes een complete auto rijdt. Nadeel (voor zover van toepassing natuurlijk) is dat er altijd meerdere identieke auto's rondrijden en dat je eigenlijk nooit 'uniek' bent, mocht je dat belangrijk vinden (Hallo buurman van nummer 7).

Het bestelproces van de auto vond ik niet op rolletjes verlopen. Veel onduidelijk en verouderde informatie op je eigen order pagina op de Polestar website en ook de leasemaatschappij moest een paar keer goed zuchten toen ik weer een contact zocht over hetgeen ik tegenkwam op de Polestar website wat haaks stond op de gemaakte afspraken met de leasemaatschappij.

De dames en heren van Polestar support doen hun best maar hebben volgens mij maar beperkte toegang tot de systemen en detailinformatie. En dat is jammer, de order-pagina op de website van Polestar zou juist uitnodigend moeten zijn en je juist bij het hele proces moeten betrekken. Juist vanwege het feit dat je de auto feitelijk online besteld.

PLUSPUNTEN

  • 2.501 km

++ Altijd vermogen, instant, zonder enige vertraging t.o.v. de input van het 'gas'pedaal.

++ Looks, met zijn (/haar, want 2021) brede heupen, grote velgen welke de wielkasten goed opvullen en iets-hoger-op-de-poten verschijning is het een auto waar je U tegen zegt.

++ Stoel-/stuurwielverwarming, wordt écht een stuk heter dan ik gewend was in de VW, zeker het stuur lijkt op de hoogste stand wel een middagje in de Zuid-Franse zon te hebben gestaan, doet bijna pijn aan je handen (Ja, ik heb kantoorhandjes, sue me.)

++ Pixel koplampen, echt weer een generatie verder dan de Matrix-LED koplampen uit de VW. De LED's doen hun naam 'Pixel' eer aan, het licht wordt veel fijnmaziger en dynamischer aangestuurd dan op de VW, waarbij vaak de gehele bundel links/rechts was die werd aangestuurd in plaats van individuele LED's zoals nu.

++ Integratie Google Maps i.c.m. Elektrisch rijden, tot mijn verbazing is de nauwkeurigheid van GM tijdens het navigeren érg hoog. Ik heb nu een aantal keer een langere rit (>200km) gemaakt waarbij het % SoC op een paar % na klopte met hetgeen GM op voorhand voorspelde. Dit is erg handig om je reis te plannen i.c.m. het opladen van de auto. Als je weet dat je op bestemming kunt laden kun je door het vertrouwen in GM het snelladen langs de weg overslaan bijvoorbeeld.

++ Stoelverwarming achterin, tot ruzie aan toe wie er op de zaterdag met mij mag meerijden bij een uitwedstrijd, hilarisch!

++ Het op afstand/inplannen van de klimaatregeling/standkachel. Ideaal om met een al wat verwarmde auto direct te kunnen vertrekken, pure luxe.

MINPUNTEN

  • 2.502 km

-- Knoppen voor de bediening van ontwaseming/alarmlichten/audio, zwaar onder de maat. Het ziet er mischien gelikt uit maar het werkt voor geen ene meter. De feedback van de knoppen is vrijwel nihil waardoor je eigenlijk niet weet of je de knoppen nou wel of niet hebt ingedrukt. Gevolg hiervan is dat je harder gaat drukken om feedback te krijgen en zo het hele rijtje indrukt met als resultaat dat de alarmlichten aan springen (want dit knopje druk je dus ook in schijnbaar). In plaats van blindelings de knop voor de audio te bedienen moet je nu vaak kijken, wat weer minder veilig is.

-- Stoelen, er zit één of andere 'balk' in het midden van de stoel welke je op bepaalde momenten gaat voelen, erg oncomfortabel. De balk lijkt meer aanwezig te zijn als de zitvlak-verlengers helemaal zijn uitgeschoven.

-- Geen Apple Carplay, voor mij persoonlijk een gemis ondanks het Android Automotive systeem. Carplay staat wel op de agenda te staan, ooit..

-- Wederom geen reservewiel of iets, enkel een chemisch goedje met heel wat waarschuwingsstickers erop.

-- Instap achterin, alsof je door het kattenluikje moet om binnen te komen bij wijze van. Zal ongetwijfeld te maken hebben met het design maar heb al meerdere meerijders hierover gehoord. Zelf geen last van, want ik rij 99% van de ritjes zelf.

-- Kleurenpalet waar van Gogh een beroerte van zou krijgen, waarom nou geen mooie felle rode of blauwe kleur.

-- De 'sleutel', wat een armoedig stukje plastic zeg, man man man.

ALGEMENE ERVARINGEN

  • 2.503 km

HET RIJDEN MET DE POLESTAR 2

Zoals al eerder aangegeven, het rijden met de Polestar is een feestje op zich. Met een gewicht van ruim 2 ton schoon aan de haak zou je zeggen dat dynamisch rijden niet in het lijstje met mogelijkheden voorkomt. Dat zou je zeggen...

De praktijk is eigenlijk heel anders, natuurlijk, rechtuit ben je vrijwel iedereen de baas en kan het heel snel heel hard gaan maar ook in bochten en op klaverbladeren heb je de mogelijkheid om sneller dan menigeen door de bocht te gaan. Het lage zwaartepunt en 4WD zijn de ideale ingrediënten om al mijn voorgaande auto's ook op dit punt voorbij te streven.

Dat er meer in zit dan de begrensde 210km/h is duidelijk. Vanaf 0 km/h tot aan de 205 km/h gaat het soeverein, elastisch en snel. Vanaf de 205km/h voel je de auto inhouden en kruipt de digitale teller door naar 210km/h, wat overigens 205km/h op GPS is, wat weer minder afwijking is dan in de VW.

Voor de kenners, als je vertrekt bij verzorgingsplaats Palmpol richting Apeldoorn zit je ruim voor afrit A30/Ede al op topsnelheid.

---------------------------------------------------------------------------------------

De gedachte dat je te allen tijde ruim 400pk en 660nm direct tot je beschikking hebt is natuurlijk heel fijn. Toch zorgt het er na wat rij ervaring voor dat je ook anders moet gaan denken, een voorbeeld:

Bij het inhalen van iemand op een 80km/h weg moet je halverwege je inhaalactie het 'gas'pedaal al liften omdat je anders nadat je weer terug bent op je eigen rijstrook al ver boven de 150km/h rijdt.

Vanuit mijn voorgaande auto's was ik gewend om t/m het einde van de inhaalactie het pedaal op de grond te houden om zo vlot als mogelijk te zijn dus het is nu heel onnatuurlijk dat je het pedaal halverwege al moet liften.

Ander voorbeeld is dat mensen er niet op bedacht zijn dat de auto al zó snel naast hun rijdt op bijvoorbeeld de snelweg, zeker bij het invoegen maar ook bij inhaalacties verrast dit mensen nogal eens waardoor deze zelfs schrikken met lichtsignalen tot gevolg.

Het zijn voorbeelden van situaties waar je als berijder van een auto met veel vermogen op bedacht moet zijn maar die niemand je leert. Rasechte 'note-to-self' momenten.

Ik zit dan ook nog met smart te wachten op een turtle/valet-parking modus zodat ik het vermogen kan beperken tot bijvoorbeeld 150pk als mijn oudste zoon straks zijn rijbewijs heeft en de hort op wil.

Ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik hem dan alleen (lees: met vrienden) de Polestar laat meenemen, puur vanwege het vermogen en het leren ermee om te gaan want zelfs ik met mijn >1.000.000km rij-ervaring heb op dat vlak nog genoeg te leren merk ik.

---------------------------------------------------------------------------------------

Dan even wat anders; de meest gestelde vraag tot nu toe is 'Wat voor auto is dat, is het een Volvo?'. Mensen herkennen natuurlijk het design van de koplampen van alle modellen van Volvo maar snappen vervolgens niet dat het Volvo logo ontbreekt en er een ander (Citroën?) logo op zit.

Ik zeg altijd dat het het elektrische neefje (/nichtje, want 2021) van Volvo betreft.

De auto trekt veel bekijks (nee, niet door mijn rijstijl, bijdehandjes) en weet menig chiropractor weer van werk te voorzien. Zelfs bij het verkeerslicht gaan de raampjes naar beneden en worden er foto's genomen. Bij groen maar snel wegwezen denk ik dan altijd maar, @#$^@-camera's overal, bah, volgende keer weer een VW denk ik dan soms.

---------------------------------------------------------------------------------------

Het interieur is zeker niet het grootste en zeker vergeleken met de VW een stuk kleiner, zowel achterin als de kofferbak (de frunk benoem ik niet eens).

De auto ansich is dan ook een ~17cm kleiner dan de VW en dat moet natuurlijk ergens in zitten. Voor mij persoonlijk geen breekpunt want als berijder zit je toch altijd als een vorst en die 5% van de tijd dat ik passagiers heb passen die zich maar aan.

De afwerking en materiaal gebruik in het interieur vind ik in vergelijking met de VW net iets minder. Er zijn duidelijk zaken waarbij functie onderhevig is geweest aan design, neem nou bijvoorbeeld de bekerhouders, kansloos toch? Ook het hardere plastic van de oplopende middenconsole had mijn inziens van een zachter type gemoeten.

Maar dan toch, functie vs. design, wat ziet dat interieur er toch gaaf uit, het is net een handschoen welke je aantrekt, je zit helemaal ingebouwd tussen middenconsole, stuur en stoel, en dat is gezien de sportieve insteek van de auto helemaal niet vervelend. Je moet ervan houden maar het past mijn inziens helemaal bij de auto.
---------------------------------------------------------------------------------------

De Polestar is in vergelijking met de VW een stuk straffer geveerd, enerzijds merk je duidelijk dat de wielbasis een stuk korter is waardoor drempels in twee keer genomen worden maar ook klinkerwegentjes worden op een straffe manier doorgegeven aan de rest van de auto. En dan heb ik niet eens het 'performance' pakket genomen met instelbare dempers. Wellicht dat de 20" velgen ook deels oorzaak zijn maar wie mooi wilt zijn...

Even wennen voor mij maar vooralsnog niet storend. Zoek je comfort? kijk dan verder is mijn advies.

LADEN/ONTLADEN VAN DE POLESTAR 2

  • 2.504 km

LADEN
Hier kan ik kort over zijn. Range anxiety is mij vreemd. Ik kan thuis laden met 11kW, op de zaak met 11kW en snelladen gaat met maximaal 150kW, zie foto.

Zolang je jezelf aanleert dat 'langer dan 1u parkeren' == 'stekkeren indien mogelijk' hoef je je mijn inziens nergens zorgen om te maken.

Ik kan begrijpen als je dagelijks langere ritten maakt je tegen een BEV aanhikt, maar met mijn kilometers (dagelijks ~100km woon-werk en af en toe een langere rit) heb ik mij nog geen zorgen gemaakt.

---------------------------------------------------------------------------------------

ONTLADEN
Tsja, dat lust de Polestar 2 wel, stroom. Het liefst veel en nog veel meer. Zelden kom ik onder de 25kWh/100km verbruik. Alleen als ik er echt op let en op ga rijden. Nu rij ik natuurlijk ook in het meest klote seizoen ook dus ik kan mij voorstellen dat het wel verbetert richting de zomer.

Ook moet ik eerlijk zijn dat de auto uitnodigt om wat door te rijden en dat doe ik dan ook graag. Stoplichtsprintjes? Zeker, niet altijd maar wel vaak.

Eco-climate? Nee, ik ga toch niet in de kou zitten, gewoon climate-control op 23 graden, stoel- en stuurwielverwarming op stand 1 of 2 en rijden maar. Dan maar wat meer kWh laden in de nacht of op de zaak.

Ik denk dat ik de 300km range net haal op een volle accu in de huidige (november, 6 graden buiten) omstandigheden gecombineerd met mijn rijstijl. Nogmaals, dikke prima voor mij.

UPDATE NA WEER EEN WEEKJE VERTOEVEN IN DE POLESTAR

  • 2.505 km

Zo weer een weekje verder met het avontuur genaamd Polestar 2.

---------------------------------------------------------------------------------------
BEESTJES IN DE AUTO!
Begin deze week besloot ik om de accu eens 'leeg' te rijden in plaats van aan het stroomnet te hangen om weer bij te laden tot 90%. Nou, dat heb ik geweten!

Vanaf (volgens mij) ~15% begint het balkje in het dashboard met 'Power' erop al aan te geven dat het volledige vermogen niet meer beschikbaar is. Dit wordt kenbaar gemaakt doordat de balk niet meer in zijn totaliteit beschikbaar is maar aan het eind een soort van 'greyed-out' is, zie collagefoto.

Je merkt op dat moment al dat de auto geen 660nm meer heeft maar is nog steeds vlot te noemen.

Naarmate de SoC (State of Charge) verder omlaag gaat, wordt ook het greyed-out balkje groter en groter. Eenmaal onder de 10% verscheen er een oranje schildpad op het dashboard, en dat was niet zonder reden want inmiddels was het acceleratievermogen van de Polestar 2 afgenomen tot letterlijk niveau Aygo (Hé buuf, kopje suiker?) die voor mij reed en de Polestar 2 het nakijken gaf bij het stoplicht.

Leuk dat het kan om door te kunnen rijden met lage SoC maar die ondergrens van 20% houden we vanaf nu strak in de gaten zoals jullie zullen begrijpen.

---------------------------------------------------------------------------------------

SNELHEID
Zoals eveneens op de collagefoto is te zien heb ik (volgens Flitsmeister, geen idee hoe betrouwbaar) de 0-100km/h sprint afgelegd in een luttele 4,548 seconden. Mooi binnen fabrieksopgave dus, altijd leuk om te weten.

---------------------------------------------------------------------------------------

LAADPAAL
Weinig lelijkers dan en-public reclame te maken voor één of ander energiebedrijf. Ok, ok, de specificatiestickers op de zijdeuren van de Polestar 2 zijn zowaar nóg lelijker.

Als techneut zijnde kon ik op relatief eenvoudige wijze het logo van mijn Alfen laadpaal wijzigen in een eigen logo.

Daar er nog kinderen in de buurt rondhuppelen was het logo van een zekere 18+ website geen optie dus maar voor veilig gekozen en het huidige Citroën logo wat aangepast en erop gezet.

Staat een stuk beter aangezien dat display niet op zwart gaat na ~1 uur inactief te zijn geweest en dus altijd aan staat, lekker milieuvriendelijk.. (...)

EERSTE 'WINTER' ERVARING MET DE POLESTAR 2

  • 2.506 km

Titel is een beetje overdreven natuurlijk maar de Polestar heeft wel zijn eerste nachtvorst gehad!

De Polestar in 'Scandinavische' omstandigheden, dat zou toch wel goed moeten gaan met zijn Zweedse roots? Zeker!

De auto is snel op temperatuur (lees: zonder eco-climate) en dankzij de ingestelde klimaat-timers en het op afstand kunnen starten van de klimaatregeling met de Polestar-app ben je met behulp van wat plannen altijd warmpjes onderweg.

Wat mij betreft zou deze functionaliteit nog uitgebreid mogen worden met het voorverwarmen van het stuurwiel en de bestuurdersstoel. Nu worden deze pas automatisch (kun je instellen) aangezet zodra er wordt plaatsgenomen in de auto en je wegrijdt.

Die stuurwielverwarming he, ik schreef er al eerder over maar die wordt op standje '3' zo heet dat het zeer doet aan de handen, althans, mijn handen.
Misschien is deze stand bedoelt om te gebruiken i.c.m. handschoenen bedacht ik mij later? Verder enorm comfort-verhogend, iets wat ik vooraf niet had gedacht.

---------------------------------------------------------------------------------------

Het rijden in temperaturen rond het vriespunt betekent dat de accu eerst moet worden opgewarmd alvorens deze het volle vermogen kan leveren aan beide elektromotoren. Dit is wederom te zien aan het 'greyed-out' stukje aan het einde van de power-balk, zie foto.

Vergis je niet, in dit geval ben je ook iedereen de baas qua snelheid, al merk je zeker dat niet 'alles' erin zit op dat moment maar niets om over te klagen.

Na zo'n ~20km binnen- en buiten de bebouwde kom te hebben gereden verdween deze 'limiter' en waren alle pony's weer op stal.

Helaas was ik toen net aangekomen op bestemming. Arme ik.

Maandje verder - December 2021

  • 5.000 km

Zo. De eerste weekjes zijn nu echt voorbij en is het tijd voor bezinning. Wat vind ik van de Polestar 2, zeker vergeleken met de VW Passat welke ik hiervoor reed.

Eerste punt welke in mij opkomt is het rijden. Daar wint de Polestar het hands-down, uiteraard geholpen door drie keer het vermogen van de VW. Maar ook de handling, het insturen en de grip staan op een hoger plan dan bij de toch wat zompige Passat. Geen kritiek overigens, beide auto's worden nou eenmaal anders in de markt gezet.

Grootste minpunt van de Polestar is de bestuurdersstoel, de stoel in de VW (ErgoComfort) was perfect, comfortabel maar toch voldoende ondersteunend om je op je plek te houden tijdens een klaverblad. De stoel in de Polestar doet dit laatste ook maar qua comfort heb ik echt in moeten leveren helaas, ik zal uitleggen waarom;

Er zit een inmiddels beruchte 'balk' in de zitting welke op bepaalde momenten té aanwezig is waardoor het zitcomfort gewoon '0' is. Anderen hebben hun beklag al gedaan bij de (Volvo) dealer/Polestar maar tot een oplossing komt het tot op heden nog niet. Voor nu is de oplossing de zitvlakverlengers iets minder uit te schuiven en iets meer rechtop te gaan zitten. Is 'Ok-ish' maar niet heel 'premium' om hier überhaupt over na te moeten denken.

---------------------------------------------------------------------------------------

Sindskort is de Polestar weer voorzien van een nieuwe software versie welke over-the-air (OTA) geïnstalleerd is. Eindelijk is het mogelijk om het plannen de laden zodat je zelf (vanuit je luie stoel met de app op je telefoon) kunt bepalen wanneer de auto mag laden. Handig als je zonnepanelen hebt of een dubbele meter.

---------------------------------------------------------------------------------------

De Matrix-LED koplampen (Pixel noemt Polestar deze) zijn sinds de laatste update wat zenuwachtiger geworden, de bundel recht voor je lijkt in een continue loop te zitten van:
1. Bundel iets omhoog want ik 'zie' geen tegenligger;
2. Bundel komt op reflector van de achterbumper van de voorligger;
3. Ik zie 'licht' dus ik laat de bundel weer zakken;
4. Ga naar punt 1.

Mega irritant want je zit continue met een verandert lichtbeeld RECHT voor je neus. Oplossing is de optie even uit te zetten (nee.) of je voorligger maar in te halen (ja.) zodat de koplampen tot rust komen. Want verder werken ze fenomenaal en is het écht een dynamisch geheel, soms alleen iets te dynamisch, lol.

---------------------------------------------------------------------------------------

De app (iPhone) is sinds de laatste update naar mijn mening iets stabieler geworden maar niet meer dan dat.

Gelukkig verdwijnen bij mijn auto de klimaat-timers niet zomaar zoals wel bij anderen want aan die luxe ben ik inmiddels meer dan gewend :-)

2022 - Eerste update

  • 18.000 km

Mjah, de eerste update van 2022. De auto blijft zich gedragen met alle gemakken en snelheid al erger ik mij wel aan wat kleine zaken, ik zal ze hier even opnoemen:

- Velgen zijn gemaakt van papier-maché want er zitten onverklaarbare beschadigingen op welke ik niet kan verklaren, zie dit beeld ook terug bij collega's;
- Tussen de 90 en 100km/h lijkt 1 van de motoren wat te piepen, een monotoon geluid welke erg irritant is;
- Boven de 140km/h trilt de auto (niet alleen het stuur) terwijl dit bij 170km/h weer afneemt/verdwijnt.
- Met het warme weer van de afgelopen dagen leek het af en toe wel of de auto zich moest 'zetten', kan het niet exact uitleggen maar het geluid leek een beetje alsof je 2 aan elkaar gelijmde delen van elkaar lostrekt met dat typische geluid van half-plakkend lijm;
- Airco/climate-control vind ik onder de maat, hij krijgt het wel koud maar ik verwacht van een AUTO functie dat deze harder gaat blazen naarmate het warmer is in de auto om de ingestelde temperatuur zo snel als mogelijk te bereiken. In de Polestar werkt de climate-control automagisch, behalve de blaassnelheid.. raar maar waar! Wat dan wel weer koning is, is dat de klimaattimers het hele jaar door gebruikt kunnen worden en in de zomer dus je interieur wordt afgekoeld, extreme luxe 8)

Niet persé iets wat de auto verkeerd doet of aan te rekenen valt;
- Bekijks, ik had dit moeten weten van tevoren maar de auto blijft bekijks trekken. Mensen die door het raam turen, foto's maken en je aanspreken.

Zelfs zo erg dat ze hun ICE bij de FastNed parkeren om een praatje te komen maken. Hartstikke leuk enerzijds natuurlijk maar ik heb daar niet altijd zin in. Dit terwijl je de Polestar 2 steeds vaker ziet rijden.

Het rijden zelf blijft een feest der herkenning;
- Altijd vermogen, altijd grip;
- kWh's eet de auto als ontbijt, lunch en diner;
- Een BMW M5 Competition (F10) is nipt sneller bij een rollende start (staande start wint de Polestar), alleen kost het de eigenaar per keer 2€ aan brandstof en win ik de helft terug van mijn kWh's :D

---------------------------------------------------------------------------------------

De app van de Polestar is eindelijk zodanig stabiel als je van een app mag verwachten. Ook het instellen van de laadtimers, klimaattimers en de actuele SoC bij bijvoorbeeld snelladen werken sinds de laatste update uit de kunst. Laten we het maar even op groeipijntjes houden van het elektrische neefje (/nichtje, want 2022) van Volvo.

Het elektrische neefje (/nichtje, want 2022) van Volvo, zo leg ik het uit als er weer eens iemand naar mij toekomt om te vragen naar de auto.

---------------------------------------------------------------------------------------

Middels de OTA updates komen er steeds meer functies bij, binnen een maand komt eindelijk Apple Carplay met OTA 2.2, ik als verstokt iPhone gebruiker kan niet wachten. Niet dat de Google integratie persé slecht is maar ik werk nou eenmaal liever met de Apple schil (haha).

Sinds deze week kun je ook een heuse 'Performance App' downloaden en installeren voor het meten van het aantal G-krachten en met timers voor bij je launch-control. Leuk maar niet meer dan dat. Ik vind het vooral afleiden en bepaalde rijgedrag uitlokken wat een beetje haaks staat op de filosofie van het Zweedse zusterbedrijf. Ben ik roomser dan de paus, hell no. Heb foto toegevoegd voor een beeld van de app.

2022 - Tweede update

  • 35.000 km

De tweede update van 2022 en om maar direct met de deur in huis te vallen; de Polestar heeft mij voor het eerst laten staan!

's Ochtendsvroeg wilde ik weg maar de Polestar reageerde nergens op, niet op de keyless-entry, niet op de sleutel en niet op het openen vanuit de Polestar App.... Sta je dan met een drukke agenda voor de boeg op je oprit te klootviolen. Auto wilde ook de laadkabel niet loslaten (rode LED bij het indrukken van het knopje in de laadklep).

Omdat het echt vroeg was wilde ik de auto (nog) niet openmaken met de noodsleutel omdat ik wist dat dit het alarm zou triggeren en dat wilde ik mijn buurtjes niet aandoen.

Uiteindelijk rond 8h30 dit wel gedaan met idd een zeer luid alarm tot gevolg, het uitschakelen hiervan lukte niet op de manier zoals Polestar op zijn website voorschrijft dus met alarm op de achtergrond de Polestar Assistance maar gebeld. Die zagen al snel water branden en dus werd de ANWB opgetrommeld.

Na een goed kwartier stond de gele Caddy voor de deur met een -zo bleek later- 'bewonderaar' van de Polestar, de beste man had nog net geen teiltje nodig bij het zien en werken aan de auto. Terwijl ik juist dacht aan hoe ik de rest van mijn dag moest omplannen door diezelfde !@#%&#$@! auto.

Uiteindelijk met het loskoppelen van de 12V accu begon de auto weer wat te sputteren en kwam uiteindelijk tot leven, al kon ik de auto nog steeds niet op slot doen en reageerde ook de knop om de laadkabel los te maken nog steeds niet. Dit laatste heb ik uiteindelijk op kunnen lossen door de button op de Head-Unit in het 'Laden' tabblad.

Direct mijn huisdealer gebeld en ik mocht direct langskomen. Met diverse meldingen (koppel nooit zomaar de 12V accu los :D ) op het display naar de Volvo dealer gereden. Daar was ik volgens de beste receptioniste 'de zoveelste sinds een paar dagen' en mocht ik plaatsnemen tot de monteur bij mij kwam.

Na anderhalf uur kwam de monteur mij vertellen van de unit welke verantwoordelijk is voor al het radio-frequentie-verkeer in storing was en dat de auto is gereset en is geupdate met nieuwe software. Dit was de reden dat de sleutel niet werkte, de app niet werkte en dat ook de knop op de laadklep voor het ontkoppelen van de laadkabel niet werkte want deze controleert of er een sleutel in de buurt is, logisch natuurlijk maar niet over nagedacht.

Sindsdien rijdt de auto weer als vanouds maar heeft de auto en met name de betrouwbaarheid wel een deuk opgelopen, sterretje eraf dus.

De auto zelf blijft vooral anderen verbazen, voornamelijk door de souplesse van het elektrisch rijden. Je merkt dat toch nog heel veel mensen nog geen kilometer hebben (mee)gereden in een elektrische auto maar dat een ieder eigenlijk vrijwel direct overtuigd is dat dit de toekomst is.

Alhoewel minder dan in het begin blijft de Polestar de aandacht trekken van willekeurige voorbijgangers welke zich afvragen wat voor zoemend-ruimtevaartuig er voorbij komt.

Ook blijft de auto werken als een rode lap op een stier voor met name jonge Audi bestuurders welke hun getjoende Audi A3 en vaak Audi A5 naast de Polestar zetten bij het stoplicht. Omdat ik natuurlijk niet de slechtste medeburger ben ga ik vaak mee in hun spelletje. Het is dan de kunst om pas weg te rijden als hun een autolengte voorsprong hebben om de vernedering uiteindelijk nog een stukje erger te maken voor ze. Boys with toys, ik weet het, kinderachtig misschien maar och.. Leedvermaak is ook vermaak denk ik dan maar. En doooorrrrrr :D

Het verbruik van de Polestar is zoals verwacht deze periode weer een stuk hoger dan in de zomer. Je mag blij zijn om rond de 22kWh/100km uit te komen als je gewoon netjes met het verkeer mee rijdt. Wat verder opvalt is dat als je na 19h00 130km/h mag rijden het verbruik oploopt tot ~26kWh/100km.

Om met een positieve noot af te sluiten vwb deze update merk ik vaker aan mijzelf dat ik eigenlijk best tevreden ben met het Harman Kardon audiosysteem en dito instellingen van de equalizer, fijn, helder geluid komt eruit met een goede -not too much- bass.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens