Polestar 2 78kWh Dual Motor Launch Edition (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2 78kWh Dual Motor Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Kennismaking
- 3.000 km
Ik heb na (niet al te lang) wikken en wegen de keuze gemaakt om een polestar 2 te leasen. Uiteindelijk is het een voorraad auto met pilot plus en slave weave tech interieur geworden, exterieur kleur thunder. Een voorraadauto is snel leverbaar en heeft eigenlijk alles wat ik erop en eraan wilde. Polestar heeft dat goed voor elkaar in mijn ogen, op de website is een redelijk groot vlot wisselend aanbod voorraadautos beschikbaar, en met de beperkte keuze aan opties is de kans groot dat er iets voor je tussen staat. Al met al is het dus een Polestar 2 pilot plus met trekhaak in thunder kleur en met een zwartgrijs interieur. Een hele mond vol maar korter gezegd, gewoon een mooie auto om te zien en te rijden. Ik heb geen performance pack gekozen, de meerwaarde hiervan is in mijn beleving meer emotie dan een fysieke toevoeging aan de auto, idem dito met 20 inch velgen, 19 rijd lekkerder en is nog zuiniger ook, aldus de kenners. Het bestellen ging vrij moeizaam, het concept van polestar omvat een online omgeving waar je een auto besteld alsof je een bestelling bij bol.com doet. Tot in zoverre de theorie. In de praktijk miste ik gewoon de meerwaarde van een vertegenwoordiger/verkoper. Door updates, niet samenwerkende systemen en afdelingen en de wirwar aan blokkades die opgeworpen werd liep ik continue vast in de digitale omgeving en heb ik regelmatig overwogen het proces af te blazen, maar die auto is o, zo goed. Dus toch maar doorgezet. Het bestellen verliep dus wat moeizaam, en dit is gelijk ook het enige echte nadeel aan de auto in mijn ogen, het gebrek aan een dealer en de behoefte de klant te ontzorgen. Uiteindelijk heeft polestar me hierover ook gebeld en zij hebben de feedback meegenomen naar de toekomst, hopelijk komt er weer wat menselijkheid terug in de maatschappij. Maar ik zal wel van de oude stempel zijn.
Inmiddels heb ik 3000 km met de auto gereden. Ik heb hem een aantal dagen na levering meegenomen op vakantie naar Frankrijk/Italië en kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben. Rijdt super, kan vlot meekomen, audio is geweldig en je hebt echt het idee dat je premium rijd. Het opladen gaat erg goed met de bijgeleverde plugsurfing kaart, van Breda naar Marseille in 13,5 uur voor €65, dat is 1100 km. Super zijn de ionity snellaadpunten in Frankrijk, in 25 min ben je weer voor 80 procent geladen en kachel je weer lekker door. We hebben wel een keer gehad dat de auto in “noodloop” sprong na het opladen. Hierbij reed de auto nog maar 35km/u op de route de soleil, dat is niet heel best voor je premium gevoel van de auto. Uiteindelijk bleek er iets mis te zijn in het 12v systeem en hebben we dit zelf kunnen herstellen. Later in Nederland heeft polestar e.e.a. Vervangen om dit in de toekomst te voorkomen.
Op vakantie met een elektrische auto zou een uitgekiende planning met zich mee moeten nemen over het hoe en waar opladen, welke route, welk hotel je neemt en hoe ver je dan nog kunt rijden. In mijn beleving is dit allemaal overbodig. Zeker in Frankrijk, Zwitserland en ook Italië is dit gewoon erg goed voor elkaar. Met de Google maps in de auto neemt de navigatie zelf de planning voor het laden en de duur mee, en hoef je dus zelf alleen maar de navi te volgen. De Google Maps is wat voorzichtiger dan de praktijk, vaak kom je met meer % acculading aan dan dat de maps voorspeld heeft, maar volgens mij kan dat geen kwaad. Mocht het niet lukken of misgaan kun je altijd nog naar een ander punt rijden. Ik denk dan ook niet dat meer actieradius in een elektrische auto zo nodig is, tenzij je natuurlijk veel en intensief onderweg bent, dan is die 45 minuten laden per (pakkumbeet) 275 km wel wat vervelend. En ik kan me ook voorstellen dat de laadpalen in de drukkere periodes bezet zijn waardoor de reis nog langer gaat duren. Ik ben ook erg benieuwd hoe dit er in de toekomst uit gaat zien, met meer elektrische auto’s op de weg. Voor nu is het echter prima te doen.
De auto zelf bevalt erg goed, hij ligt als een blok op de weg en je kunt er lekker mee sturen. Dit komt natuurlijk door het hoge gewicht en de brede lange wielbasis. De auto is erg vlot en alle 400(!) pk’s zijn direct beschikbaar onder je grote teen. Je merkt pas hoe groot het koppel en vermogen is als je in de bergen rijd, als bestuurder is het erg lastig inschatten of de weg nu vlak, omhoog of omlaag is. Zeker op de snelweg bergop knal je iedereen voorbij zonder te hard te rijden. Het rijden met een pedaal is ook super, zelden dat je de rem nodig hebt. De auto is echt af, ook vanbinnen. Ik heb niet het idee in een Tupperware doos rond te rijden en ben ook niet bang dat er dingen afbreken, het is gewoon een erg mooi strak en solide interieur. Klein nadeel is het ontbreken van twee goede koffiebekerhouders, ze zijn er nu wel maar erg handig zijn ze niet.
Het panoramadak geeft een ruimtelijk gevoel terwijl de auto ondanks zijn hoge onderstel best laag is. Ik ben zelf 2 mtr lang en moet soms houdingen aan nemen waar de fisio niet blij van word om het simpelweg het stoplicht te kunnen zien. Achterin is het met mijn lengte ook krap, maar daar zit ik gelukkig weinig. Ik ben het gewend, en vind het ook “acceptabel” in verhouding tot andere auto’s. Ik heb ooit eens in een Toyota chr gereden en had het idee dat ik in een grot rondreed, dat heb ik bij de polestar totaal niet. Pluspunt voor de polestar projectie in het glas, ik vind het wel vet!
Ander nadeel dat ik nog even wil benoemen is het gebrek aan een contactsleutel. Het contact wordt geactiveerd als er iemand op de bestuurdersstoel zit. Prachtig systeem maar het heeft in de praktijk wel een paar nadelen; de radio blijft doorspelen als je het portier opent, heel de parkeerplaats hoort dus jouw foute hits. Daarnaast hebben de passagiers geen radio als de bestuurder even een boodschap doen is, en als je de auto schoonmaakt of opruimt en je met je knie op de zitting leunt word je knie een play/pauze knop. Allemaal niet onoverkomelijk maar wel goed om even te benoemen. Je kunt de auto ook in/uitschakelen met de volumeknop, maar deze moet je dan een langere tijd indrukken, niet praktisch.
Een groter nadeel is de relatief grote dode hoek door het ontbreken van een raampje tussen de achterportier en de kont van de auto. Zeker bij het oprijden van wegen vanaf een oprit is dit echt een gemis, dan zijn de strakke spiegels ineens erg klein.
Al met al erg tevreden tot nu toe, los van een enkel akkefietje bevalt het concept elektrisch reizen door west Europa me erg goed. De auto is gewoon erg goed, paar kleine verbeterpunten maar die zul je altijd houden denk ik. Ik ben er blij mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Polestar 2
Had je deze auto's al gezien?

Polestar 2 Long Range Dual Motor 408PK Launch Edition 78kWh (SOH 92%) - Panoramadak - 20 inch LM velgen - 360 gr. camera - Trekhaak - 12 maanden garantie
- 2021
- 73.947 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh SOH93% CarPlay
- 2020
- 129.235 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh | Panoramadak | Trekhaak | Stoel & stuurverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Harman/Kardon | Carplay
- 2020
- 151.026 km