Polestar 2 78kWh Dual Motor Intro (2020) #2

autoreview

Polestar 2 78kWh Dual Motor Intro (2020)

Signalement

Uitvoering2 78kWh Dual Motor Intro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf52.400 km
KM-stand laatst73.500 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Powerrr!

  • 53.000 km

Als je onze andere reviews goed gelezen hebt weet je dat we naast ons elektrisch wagenpark nog een camper hadden. Ik zeg hadden want die is inmiddels verkocht. Daar is de Polsestar 2 voor terug gekomen omdat we wel iets in het bezit moeten hebben dat ons nieuw aangeschafte kampeermiddel (vouwwagen) kan trekken. Dat betekent dat we op het moment van schrijven even 3 elektrische auto's hebben waarvan er over een maand of 2, eentje weggaat om vervolgens met een iets minder decadente situatie van 2 voertuigen over te blijven.

Waarom dan de Polsestar? Hij is mooi, alles zit erop wat ik wil hebben en mag 1.500 kilo trekken. Het verbruik ligt hoger dan de opgegeven WLTP (bij welke auto niet?) maar ook die range is voor ons voldoende. Zelfs om op vakantie te gaan met een vouwwagen, met 2 kleine kinderen moet ik toch elke 2 uur stoppen voor een plaspauze.

Dan het rijden, weer een hele andere ervaring dan de Kia of de Golf. Zou zeggen qua geluidsbeleving ergens tussen die 2, maar qua features en 'premium' gevoel wint de Polestar overduidelijk.

Dan maar gelijk de min punten en als je andere reviews leest komen die vaker terug. De combinatie van de bekerhouder en de armsteun is erg ongelukkig. Verder weinig opbergruimte voor spullen die je binnen handbereik wil hebben (Zoals een brillenkoker) en de USB poorten zitten op een erg onhandige locatie. Ik heb nog een versie met 3 sleutels waarvan er eentje bij zit waar je geen batterij kan vervangen en waar je dus bij een lege battterij steeds naar de dealer moet voor een vervanging. Hoezo?? Had dan op zijn minst een inductie lader erin gemaakt... De parkeersensoren gaven een melding dat ze schoongemaakt moesten worden maar gezien de brandschone staat van de auto was dat niet waar. De wax kon ervoor zorgen zei de verkoper. Ik kijk het even aan en heb vanmorgen een harde reset gedaan van het infotainment wat het volgens de geleerden (Lees Google) op zou moeten lossen. We zullen zien.

Dan de pluspunten: ik heb eigenlijk geen CarPlay meer nodig in deze auto, alles zit er gewoon in en Google Maps letterlijk voor je neus werkt zeer goed. Ook routes versturen vanaf je telefoon naar de auto, subliem. De software is erg, erg goed in deze auto.

Dan de power, vanwege het slechte weer durfde ik niet helemaal door te pakken maar met het pedaal nog lang niet tot de bodem werd ik al op een manier de stoel ingedrukt die ik niet vaak ervaren heb. HOLY....

To be continued.

De eerste echte ervaringen

  • 55.000 km

Inmiddels de auto bijna twee weken in bezit en kan wat meer vertellen over de ervaringen.

Allereerst zijn de parkeensoren af en toe tot leven gekomen maar toch ook nog zeker de helft van de keren weigeren ze dienst. De auto gaat donderdag op kosten van de verkopende partij even naar de dealer om uit te lezen en te kijken wat het advies daar is. Ik gok op een sensor vervangen maar we zullen zien.

Het verbruik is gemiddeld 24,1 per 100 op het moment en heb wat gespeeld met de settings om te kijken wat de grootste invloed heeft. Eco klimaat en de verwarming uitzetten hebben beide hetzelfde effect. De auto wordt snel koud (niet comfortabel) maar het verbruik schiet naar beneden. Op het internet zijn de geleerden er niet over uit wat de functie hiervan is behalve dan toch nog een paar extra kilometers uit de accu peuren als het kritisch wordt. Zeg maar, het verschil tussen 10 minuten snelladen of met een schildpadje thuis komen. Ik zal ze lekker aan laten. Ook van invloed, het voorverwarmen van de auto aan de stekker, zeker doen als een lange rit maakt door koude omstandigheden. Ik denk dat de all seasons die er nu onder zitten ook nogal een negatief effect hebben op het verbruik.

Dan het rijden, alles werkt zo ontzettend fijn en intuitief dat ik CarPlay dus niet meer gebruik in deze auto. Het hoeft gewoon niet. De auto ligt zeker stabiel op de weg en die power, ik heb het eerder al geschreven maar de power is echt bizar. Toen mijn broertje even gas gaf was dat het eerste wat hij zei 'holy shit'. Dat je je nek zeer kan doen in deze auto kan ik beamen :)

Binnenkort dus uitlezen, voor de vakantie nog even onderhoud en gelijk APK (Zijn we er weer vanaf) en dan kan ik ook de nieuwste updates erop zetten want de auto blijft hangen door een te lange interval. Het is as designed dat je nu eerst naar de dealer moet dus dat gaan we dan maar doen.

19 inch en nieuwe sensoren

  • 57.357 km

Morgen krijgt de auto twee nieuwe sensoren aan de voorkant. Na het uitlezen bleek er eentje een foutmelding te hebben en een ander ‘tikte ’ niet meer aldus de monteur. Hopen dat de sporadisch werkende sensoren nu weer helemaal gaan werken. (99 van de 100 keer weigeren ze dienst)

Inmiddels heb ik de 20 inch velgen omgeruild voor 19 inch velgen. Het leek mij sowieso fijner rijden maar belangrijker nog, de banden zijn veel goedkoper en de range is aanmerkelijk beter. Iedereen weet dat grote velgen ook meer verbruiken dus waarom Polestar en andere EV merken perse de meest extreem grote wielen menen te moeten monteren is mij een raadsel. Ik heb er nog maar even mee gereden maar her verbruik dook al naar beneden naar 19,9 in plaats van 24 gemiddeld..

Behalve een reset omdat de app niet meer alle gegevens wilde laden ben ik zeer te spreken over de auto. Mega snel, als de range nu meer richting de 400 gaat is dat ook prima acceptabel en met het snelle laden maak ik mij daar ook niet te druk over. Op naar de volgende uitdaging, op vakantie met de vouwwagen.

Inmiddels ook al een boedelbak achter de auto gehad om alle verbouw zooi van de laatste maanden weg te brengen. Behalve het verbruik dat twee keer zo hoog werd, merk je weinig tot niets van een aanhanger.

Veel zuiniger dan gedacht

  • 57.853 km

Vond het de moeite nog een toevoeging te doen op wat ik eerder schreef. Inmiddels met 19 inch zomerbanden en wat gespeel met de instellingen heb ik redelijk door hoe je zuinig moet rijden met deze auto.

Natuurlijk helpt de rechtervoet en 102 op de ACC in plaats van 105. Maar vooral slim gebruik maken van ECO klimaat. Het verbruik gaat redelijk dramatisch omhoog als je met een graad of. 8 weg wil rijden. Voorverwarmen help dan het beste maar ECO klimaat is er voor dat te beperken. Zeker bij ritten korter dan een minuut of 20, met ECO klimaat kun je dan evengoed gewoon onder de 20kwh komen. Voor deze auto waar volgens de verbruiksmonitor 20kwh of minder zeldzaam is, is dat zeer goed en prima acceptabel.

De parkeersensoren werken inmiddels gewoon altijd wat voor mij al tot hilarische situaties gezorgd heeft. Het ding houd je namelijk fysiek tegen als het denkt dat je ergens tegenaan gaat rijden. Dus stoepjes of drempeltjes waar ik tot voor kort de achterkant gewoon overheen zette omdat dat prima kan blijken nu ineens een onoverkomelijk iets te zijn aldus de auto. De botspreventie grijpt dan ook gretig in. Op zich een fijn idee, maar wel wat overdreven haha.

Dure offerte

  • 59.000 km

Wat ik hier nog niet geschreven had is het volgende.

Ik kwam de ochtend van de afspraak voor het onderhoud en de sensoren en meldde 3 dingen die mij opvielen aan de auto: De 12v accu bleek steeds te worden bijgeladen als de auto aan de laadpaal stond. Uit eerdere ervaringen met elektrische auto's vermoedde ik direct een slechte 12v accu. Piepende ramen achter en een zingend/zoemend geluid voornamelijk van achter komend tussen de 40/50 kmpu.

Na ongeveer een uur kwam de service manager langs met de mededeling dat het onderhoud uitgevoerd was en ik voor de andere punten een andere afspraak moest gaan maken. Er moesten namelijk 2 aandrijfassen en raamrubbers vervangen worden en daar hadden ze nu geen tijd voor. Ik begreep er in eerste instantie vrij weinig van, want ik was daar voor een het vervangen van de sensor i.c.m. onderhoud en had op zijn minst eerst een gesprek verwacht waarin we mijn andere opmerkingen zouden bespreken alvorens over te gaan tot ook maar enig gesprek over het vervolg. De aanname bleek te zijn dat de auto nog garantie had (is niet zo) en ik garantie had bij de verkopende partij (neem ik nooit af).

De auto heb ik die middag weer opgehaald waarbij mij medegedeeld werd dat de 12v accu inderdaad slecht was en vervangen is en ik een offerte zou krijgen voor de aandrijfassen. Het advies van de monteur was overigens om er nog niks aan te doen want er zit wat speling maar niet heel dramatisch. Je hoort alleen getik bij lage snelheid en maximale stuuruitslag en het gezoem van de motor was normaal. De 1 deed het meer dan de ander werd mij verteld en het vervangen ervan zou erg duur worden en weinig oplossen. De raamrubbers waren gesmeerd en zo bespraken we, vervangen was niet nodig.

Tot ik ongeveer drie weken later een factuur krijg voor alleen het onderhoud. (de factuur voor de sensoren ging sowieso direct naar de verkoper) en een offerte van meer dan 10.000 euro voor 2 aandrijfassen aan de voorkant, een elektromotor achter, een 12v accu, raamrubbers en ruitenwissers. De 12v accu was al vervangen was mij gezegd tijdens de werkzaamheden (en had ik derhalve dus op de factuur verwacht), de raamrubbers zouden we niet doen, de elektromotor ook niet en over de ruitenwissers hebben we het helemaal niet gehad.

Al met al vond ik het erg vreemd dat ik ineens zo een dure offerte gemaild kreeg met het verhaal van de monteur in mijn achterhoofd. Ondanks dat wist ik inmiddels dat de aandrijfassen uit de eerste serie vaker problemen geven en begon ik zelf duidelijker te horen dat er wat mis was. Je hoort dan een soort rad van fortuin op lage snelheid. De assen worden dan vervangen voor versies met een ander onderdeel nummer en van de bouwjaren vanaf 2022 lees je deze problemen eigenlijk niet meer. De aandrijfassen van Polestar zijn anders dan die van de technisch verwante Volvo XC40 en C40 en kennen deze problemen niet.

Ik vond overigens niet dat ik bij een dergelijk jonge auto met dergelijk lage km stand kon weten dat er reparaties a 10.000 euro nodig waren en dus ben ik in conclaaf gegaan met de dealer. Sowieso vanwege de gebrekkige communicatie maar ook om het over coulance van Polestar te hebben. Inmiddels is duidelijk wat het gaat worden. Op de assen komt 60% coulance en op de elektromotor 90!%. Over die laatste heb ik nog steeds mijn twijfels of vervangen echt nodig is maar voor een dergelijk hoge korting die ik nu kan krijgen op deze enorm dure reparatie ga ik het risico afkopen en het gewoon mee vervangen. Ik wil de auto nog een tijdje rijden.

De Polestar gaat dus eind mei nog een keer voor 2 dagen naar de dealer voor deze reparaties. Ik onderhandel altijd over de garantie bij aankoop van een auto omdat partijen er vaak zonder mee adverteren en het verstoppen in een extra pakket. Ook in dit geval, deze zaak zit echter op ruim 2 uur rijden van waar ik woon en dan weet ik toch al dat ik voor de kleine reparaties niet 4 uur ga rijden. Ik heb bij al mijn autos geen garantie bijgekocht en daarmee heel veel geld bespaard omdat er toch nooit wat is met de relatief jonge auto’s die ik koop. Ik redeneer altijd maar zo, als ze er geen geld op zouden verdienen dan zouden ze het niet aanbieden dus dan hoef ik het niet. Deze bijt mij dus een keer maar kan daar gezien de totale besparingen bij eerdere auto’s prima mee leven.

De Polestar zelf is behoudens dit smetje echt een ongelooflijk goede auto. Mega snel als het moet maar ver stil, zuinig als je er op let en rijdt super fijn.

We gaan zien hoe de reparaties uit gaan pakken eind mei.

Vouwwagen

  • 60.039 km

Gisteren voor het eerst met de vouwwagen op pad geweest. 170km enkele reis vol bepakt en bezakt. Van tevoren (en voor onze trip naar Frankrijk in juni) heb ik gerekend op en met een verbruik van 25kwh per 100. Tot mijn blijdschap was dit gisteren 22,5. Dat biedt op onze trip voldoende ruimte om gewoon elke twee uur te stoppen voor een plaspauze en daarbij ook even te laden. Verder merk je echt nauwelijks dat er een aanhanger achter je hangt. De Polestar trekt het zonder moeite.

Overigens is het verbruik zonder vouwwagen vandaag ook 16,5kwh, voornamelijk 80 wegen. Hij kan dus wel echt zuinig zijn blijft mijn mening.

ERAD en aandrijfassen vervangen

  • 61.010 km

Vandaag de auto weer opgehaald na het vervangen van de ERAD (achterste motor) en de aandrijfassen aan de achterkant. Alles bij elkaar heeft de auto anderhalve dag op de brug gestaan. Ook nog even nieuwe ruitenwissers laten plaatsen nu hij er toch stond.

De auto maakt geen klikkend geluid meer bij het uitrollen. Volgens de monteur waren de lagers best wel versleten bij dit exemplaar. We zullen zien hoelang ze het nu uithouden maar als ik mij goed heb laten informeren zitten er nu verbeterde exemplaren onder. De software is niet geupdate ondanks dat er volgens Polestar via de dealer een nieuwe versie te krijgen is. Dan maar even wachten op de OTA update. Als leen auto een gloednieuwe C40 meegekregen, een extended range versie. Deze was merkbaar veel trager dan de Polestar en ik vond ook het one pedal drive niet fijn. Met name omdat ik op de Polestar kruipmodus aan heb gezet waardoor ik zelf de laatste paar km moet remmen. Erg fijn met manouvreren en parkeren.

Vakantie

  • 63.165 km

Afgelopen zaterdag was het dan zover, 700 kilometer op 1 dag met de vouwwagen erachter. Van tevoren de route uitgezocht in ABPR en gekeken naar zoveel mogelijk laadstops waar we in ieder geval niet hoefden af te koppelen.

Onderweg is gebleken dat die voorbereiding weliswaar handig was maar niet noodzakelijk. Het ding (Google Maps) snapt het zelf behoorlijk goed. Bij de Polestar wordt je dynamische range aangepast als je de trailer koppelt op basis het eerdere rijden met een trailer. In ons geval was dat voornamelijk onze gesloten aanhanger die we gebruiken voor allerhande dingen maar de laatste keer voor het ophalen van een tuinset.

Als je dan de route gaat plannen dan snapt Google prima wat je van plan bent. Op de snelweg besloten de ingeplande laad stop bij een supercharger te cancelen en door te rijden naar de eerste aanbevolen laad stop, dat bleek een ENGIE Vianeo te zijn en die hebben zeer snelle laders, overdekt (in dit geval met speeltuin voor de kinderen) en met een groot digitale bord geven ze netjes aan dat het 60ct per kW kost om hier te laden. Aangekoppeld laden had gezien de drukte (of gebrek daaraan) gekund maar dan had ik hem over meerdere laadplekken moeten neer zetten en dat vond ik aso.

Door de slechtere dan gedachte weersomstandigheden was het verbruik hoger dan ingeschat maar dat konden we prima oplossen door langer te laden of aan te pikken achter met name snellere vrachtwagens (95 op de cruise controle).

Uiteindelijk gemiddeld alsnog de geplande 25kwh gehaald (per 100) maar heb hem ook op gemiddeld 28 en gemiddeld 21 zien staan op langere stukken.

Wij reizen met kleine kinderen en dat betekent heel simpel dat de auto niet de vertragende factor was op onze reis. Dat waren de sanitaire stops die ze nodig hadden. De reis was verder relaxt (op een hachelijk moment na waar een klapband van een andere auto rechts op ons afvloog en er moesten uitwijken.). We gaan de komende dagen verder Frankrijk in en heb de volgende route ook even uitgestippeld maar ik verwacht dat we deze keer iets vrijer zullen rijden.

Overigens hebben we hier op de camping onverwacht een (gratis) Tesla destination charger op 3 fasen beschikbaar. Net bij er. Lokaal chateau stond er ook 1. De komende kilometers rijden we dus gratis haha.

Naar het moederschip

  • 69.709 km

Polestar nodigt elk jaar een kleine groep klanten uit die naar het hoofdkantoor in Gothenburg mogen komen. Om het merk te ervaren, test te rijden en te kijken hoe het er daar allemaal aan toe gaat.

Dit jaar had ik mij aangemeld met de gedachte dat ik toch niet uitgenodigd zou worden. Maar tot mijn verbazing werd ik dat wel en ben ik momenteel in Frederikshavn om morgen de boot te pakken naar Gothenburg.

Zodoende ook eens ervaren hoe het is om ver te rijden zonder kinderen en vrouw mee. Nou, fijn dus! De accu blijkt groter dan mijn blaas en zelfs in Duitsland waar ik door file en veel baustellen een gemiddelde snelheid haalde van jawel, 85.. bleek de auto best zuinig. Ik kan hem met 120 op de snelweg onder de 20 kWh per 100 houden. Ik mag bij Polestar geen foto’s maken en heb zelfs een NDA moeten tekenen dus ik weet niet of ik daar interessante dingen over kan vermelden. De auto is in ieder geval een fijne reisgenoot.

Wel had ik gedoe met snelladen bij enkele stations maar dat bleek mijn eigen schuld te zijn omdat ik het touwtje van het kapje over de snellaadpoort steeds per ongeluk tussen de stekker en de laadpoort liet komen met foutmeldingen als gevolg.. Soms is het leven zo simpel.

150 kan makkelijk

  • 71.070 km

Inmiddels terug uit Zweden na een lange rit vanaf Frederikshavn naar huis (951,5 km) die ik met gemiddeld 22.1 kWh en een gemiddelde van 98km/h afgelegd heb in 10 uur tijd.

Ontzettend veel werkzaamheden in Denemarken en (hoe kan het ook anders) Duitsland. Waardoor ik er makkelijk een uur of anderhalf korter over had kunnen doen. Ook door de avondspits het grootste stuk Denemarken gedaan en mijn hemel wat zijn die slecht gewend in drukke omstandigheden te rijden. Werkelijk IEDEREEN reed links terwijl de rechterbaan praktisch leeg was. Na een uur netjes te doen verloor ik mijn geduld en ben ik letterlijk hordes linksrijders rechts voorbij gestoken.

Anyway, de Polestar. Die is fantastisch. Ik kon zeker later in Duitsland toen het rustiger was lekker door knallen met een tijdje 150 op de teller. Gewoon een prima comfortabele snelheid en als je zo lang alleen moet rijden hoeft het van mij ook niet harder. Nog wel leuk om na de zoveelste baustelle plankgas weg te gaan en de bumperklevende Audi pas een paar kilometer verder voorbij te zien schuiven omdat hij er voor kiest met een hogere top snelheid te rijden (En zich in de baustelle niet aan enige afstands of snelheids normen wenst te houden).

Het bezoek bij Polestar zelf:

We begonnen de dag om 0900 op het hoofdkantoor met koffie (die was wel van matige kwaliteit. :)) en een broodje en onze groep ging als eerste naar de workshop over UX design. Veel informatie achter de design filosofie rijker gingen we met post its aan de gang om ideeën te delen. Het tweede deel van de ochtend gingen we naar de design studio waar we echt mochten voelen en kijken aan de 3, 4 en wat bekende concept cars. Er stond al wel een redelijk productie rijpe 5. We kregen hier ook een presentatie over de materialen door Max (de hoofdontwerper die blijkbaar ook weg gaat).

De lunch (Koriander anyone?) was in de kantine tussen de rest van het personeel. In de middag gingen wij naar het test circuit om met de 3 en 4 te rijden. Ik had mazzel omdat we ook nog in een 4 performance mochten sturen nadat we eerst een 4 single motor hadden. Ik heb nu 400pk plus dus die single motor voelde een beetje slapjes haha. Daarna het circuit op met Thed Björk in 2 geprepareerde P2’s. Ik sprak hem ‘s avonds bij het diner nog even maar met een EV is het aangeraden 3 minuten te stampen en dan weer 3 minuten rustig te doen. Endurance racen met een EV zit er voorlopig dus niet in. Hij gaf het ding behoorlijk de sporen en dat was leuk om eens mee te maken. Toegegeven de Porsche 911 hotlap over de Nordschleife die ik ooit eens deed was wel een tandje indrukwekkender maar misschien ook niet helemaal te vergelijken.

Daarna terug naar HQ voor een korte borrel en flitsbezoek van Thomas. Die, zo vonden de Nederlanders en Belg niet helemaal lekker uit zijn woorden kwam. Alsof hij net een lastige meeting had gehad met Geely, wie zal het zeggen. (Hij gaat dus weg is bekend geworden)

Daarna met de boot naar een eiland waar we heerlijk gegeten hebben. Pas om half 11 in de avond was ik weer in het hotel.

En toen was hij weg

  • 73.500 km

Het waren een paar gekke weken. Ik ga van baan veranderen en bij die baan hoort ook een lease auto. Daarover later meer.

Dat betekende echter wel een heroverweging van de ratio achter ons wagenpark. Al snel werd duidelijk dat we beide auto’s eigenlijk niet weg wilde doen maar ja, straks 3 auto’s op de oprit slaat natuurlijk ook nergens op. Na lang rekenen, wikken en wegen toch besloten om de Polestar nu, en de rode Kia op termijn te verkopen. Nu komt er voor de Polestar gelijk iets terug daar ik de leaseauto nog niet heb. Ook daarover later meer.

De Polestar had geen garantie meer, is een relatief snelle en zware EV en was onze enige auto met trekhaak. Omdat mijn vriendin het geen fijne auto vond en het in onze rekenmodellen duurder zou zijn hem te houden dan nu te verkopen zijn we overstag gegaan. De inruil prijzen waren dramatisch te noemen en dus heb ik hem particulier verkocht.

Ik vond het de fijnste auto die ik ooit gehad heb, snel, comfort en een ontzettend goed infotainment. Ik ga dan ook mijn best doen er weer eentje te leasen alhoewel op het moment van schrijven mijn kandidaat niet meer te configureren is (standard range, single motor) dus we zullen zien of dat lukt. Mijn kritiek uit de eerste post blijft eigenlijk staan maar ik heb overwegend ontzettend veel plezier gehad van het rijden met dit ding. Zeker omdat je gewoon elk sprintje zonder moeite wint. Soms tot frustratie van anderen. Ik ga hem oprecht missen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.