Polestar 2 63kWh Single Motor (2023)

autoreview

Polestar 2 63kWh Single Motor (2023)

Signalement

Uitvoering2 63kWh Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst104.320 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 1.789 km

Enkele weken geleden de Polestar 2 als mijn nieuwe leaseauto in ontvangst mogen nemen.

Door de duw richting elektrisch binnen onze organisatie uiteindelijk uitgekomen op de Polestar 2. Na wat testritjes gemaakt te hebben in onder andere de enyaq, EV6 en model 3 toch gegaan voor de polestar vanwege de looks, rijeigenschappen, fijne zitpositie met goede stoelen en ruim genoeg.

Levertijd van 8 maanden is lang maar niet wereldschokkend.

Inmiddels zitten de eerste twee weken met de Polestar er op en heb ik een kleine 2000km gereden. Ik ben erg onder de indruk van de auto.
Ondanks dat het gewoon maar de basisversie is zit alles er op wat ik nodig heb. De auto is vlot zat dankzij de elektromotor, zeer comfortabel en het infotainment werkt prettig. Vooral de zitpositie in combinatie met de stoelen zijn voor mij het grootste pluspunt. Geen rugklachten meer en heerlijk comfortabel.Mijn vorige leaseauto was daar echt dramatisch in en stapte ik elke dag met rugpijn uit(peugeot 5008).
In deze auto is het erg fijn kilometers maken.

Het was even wennen aan het laden maar ik woon vrijwel naast een publieke laadpaal (ik heb geen oprit) waar vrijwel altijd plek is. Dus 's morgens vol weg en bij thuiskomst aan de lader.

Ik was erg huiverig over de actieradius maar dat is de grootste meevaller. Alles bij elkaar heb ik nu een gemiddeld verbruik van 16,1 kwh/100km. Dit is het gemiddelde van ritten met lange stukken snelweg gecombineerd met stukken stadsverkeer en een keer een avondrit van zo'n 30km met 130kmh. Op de snelweg rijdt ik overdag eigenlijk altijd 110 op de cruise en dan schommelt het verbruik zo tussen de 15 en 17 kwh.
Met dit verbruik ligt daarmee bij een volle accu de actieradius zo rond de 400km.
Ik heb nu één keer de accu van 100% naar 3% gereden en de gereden afstand was 412km.
Aangezien ik dit toch niet dagelijks rij heb ik de limiet ingesteld op 90% en s avonds als de auto aan de lader gaat heb ik meestal nog zo'n 25% over
Slechts één keer ben ik pas met de polestar na 19:00 op pad geweest en tijdens die rit met 130 op de cruise was het verbruik ongeveer 22kwh.

Ik ben benieuwd wat er van de actieradius overblijft in de winter.

Al met al zijn de eerste ervaringen erg positief.
Ik zal zo rond de 10k kilometers weer eens een update schrijven.

Een tonnetje rond

  • 104.320 km

Na ruim 2 twee jaar en 100.000km verder werd het wel eens tijd voor een update.

Ik kan er vrij kort over zijn, het is een zeer fijne kilometervreter.
Ik ben er nog steeds zo blij mee als toen ik de auto net in ontvangst mocht nemen.

Is de auto perfect? Nee dat niet, maar het totaalpakket is gewoon erg fijn.
Minpunten:
-De plaatsing van de bekerhouder is compleet verkeerd. Niet te gebruiken en hiervoor dus een 3D geprinte bekerhouder besteld die aan het dashboardkastje geklikt kan worden.
- De middenarmsteun is afgebroken. Hij is nog gewoon bruikbaar en eigenlijk geen idee hoe dit ooit is gebeurd maar hij zat opeens los.
- Infotainmentscherm heeft een enkele keer wat moeite en start dan vrij traag op waardoor het soms een minuutje kan duren voordat je geluid het doet. Erg vervelend als je bellend de auto instapt en de auto overgaat op bluetooth of carplay maar het geluid het nog niet doet.
- Niet de ruimste auto.
Gelukkig ben ik niet zo lang (1,79) maar ondanks de afmetingen van de auto houdt de ruimte in het interieur niet over. Het is voldoende maar verwacht geen zeeën van ruimte.

Pluspunten:
- Comfortabel
- Fijne stoelen
- Erg stil van binnen
- Zuinig
- Solide bouwkwaliteit (op een enkele misser na)

Ondanks dat het de standard range is zonder een optiepakket heb ik nooit het moment gehad dat ik meer wilde hebben. Adaptieve cruise vind ik verschrikkelijk en nadat ik ooit, na een lekke band, een leen PS2 meekreeg met plus pakket en Harman Kardon geluidssysteem ben ik blij dat ik dat niet heb. Het standaard systeem klinkt veel helderder met meer bass en diepgang in de muziek. (ik begrijp nu de bijnaam Hard en Karton).

Het verbruik heeft me positief verrast. Gemiddelde van deze zomer is momenteel 14.2kwh over 9000km en afgelopen winter zat ik op 16.7kwh.
De boardcomputer gaat voor het verbruik niet verder dan een rit van 9999km dus het echte gemiddelde over de 100.000km heb ik niet.

Wel valt me op dat ik, als ik wil, de auto met relatief gemak ruim onder de 14 of soms zelfs onder de 13 kan krijgen op rustige zomerse dagen. Op de snelweg met 106 op de cruise schommelt het verbruik tussen de 13 en 15 en in combinatie met N-wegen en stadsverkeer kom je daar dus nog wel onder. Als ik zou willen dan is 450km op een 100% geladen accu te halen.
Ook nu na twee jaar waarin ik uiteindelijk toch altijd naar de 100% ben gaan laden vanwege het gemak van die extra kilometers. Ik heb qua actieradius in ieder geval nog geen last van accudegradatie.

Vakantieritten waren even wennen maar ik heb het zo ingesteld dat ik voor een vakantierit alleen maar Fastned of Ionity wil als lader en de navigatie plant alles voor je in. Wel zo makkelijk.

Qua verbruik zat ik heen en weer naar Italië, door Duitsland met dakkoffer en 135 km/h op de cruise uiteindelijk op 20.8kwh en maakte we elke 250/300 kilometer een stop.
Wat dat betreft zou het voor de vakantieritten prettig zijn als de volgende auto meer actieradius heeft en sneller kan laden. Gelukkig heeft de tijd niet stilgestaan en zal dat bij de volgende auto ook het geval zijn.

Inmiddels zijn de zomerbanden aan vervanging toe en deze zullen er zo'n 70.000km op hebben zitten dus dat vind ik best netjes.

Al met al een zeer tevreden Polestar 2 rijder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.