Polestar 2 63kWh Single Motor (2022)

autoreview

Polestar 2
Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2

Signalement

Uitvoering2 63kWh Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4,500

  • 4.500 km

= De keuze is gemaakt =

Het wordt een Polestar 2. Een weloverwogen besluit, waarbij ik zo'n beetje elke relevante en vergelijkbare EV heb gezien en bewonderd. Op alfabetische volgorde:

De Hyundai Ioniq5 had een hoog hippie-gehalte. Ik zit liever in de stoelen dan óp de stoelen, dus de Ioniq trok me niet echt. Maar een geinig auto en vooral een stuk groter dan verwacht. Qua laadsnelheid echt wel de beste auto van dit moment, samen met de Kia EV6.

De Kia EV6. Je moet 'm mooi vinden denk ik. Ik kan maar niet aan die achterkant wennen. Qua laadsnelheid echt wel de beste auto van dit moment, samen met de Ioniq5.

De Skoda Enyaq vond ik mooi, maar van mijn partner mag ik niet met een Skoda thuiskomen.

De Tesla Model 3 viel af vanwege de matige afwerking en ook omdat Tesla het gewoon het nieuwe Opel is. Ik vond de stoelen bovendien niet zo heel lekker zitten en dat is wel een dingetje. De Model 3 is wel met afstand de beste elektrisch aangedreven auto.

De Volkswagen IDx was gewoon inspiratieloos. Volgens mij krijg je de pil van Drion er ook gratis bij. Kan niet anders.

De Volvo XC40 is voor 50+ers met een hoge instap. Bovendien gevoelsmatig een kleine auto en een scherm dat gedateerd aanvoelt. Stoelen zaten wel lekker.

En dus werd het de Polestar 2. De mooiste auto van het stel, al is dat persoonlijk. Met de stoelen van een Volvo*, een heerlijk Google Automotive scherm, een matige actieradius* en een redelijk dynamisch rijkarakter*. Tenminste, dat dacht ik dus allemaal toen ik de auto bij elkaar had geklikt.

Van alle auto's in het rijtje was de Polestar 2 de enige waar ik niet in had gezeten en dus ook geen proefrit in had gemaakt.

= Februari 2022: Het wachten kan beginnen =

In februari de Polestar 2 besteld.

= April 2022: Uitstel en upgrade =

Ik heb een upgrade naar de 69 kwh accu gekregen! De upgrade komt inclusief de mogelijkheid tot sneller laden. Mooi, want dit was precies het heikele punt waarover ik nog twijfelde bij de Polestar 2.

De upgrade lijkt ook te komen in combinatie met een facelift. Tenminste, dat staat op het forum. De facelift versie zelf beschikt over minimale wijzigingen, waarvan de velgen de meest zichtbare wijzigingen zijn. Maar, alles bij elkaar: het bewijs dat het origineel dus ook al mooi genoeg is, want aan Patty Brard is al veel meer versleuteld.

= Juni 2022 =

De auto staat op de boot! Na wat speurwerk de naam van de boot gekregen en op botenradar (oid) de actuele locatie kunnen bekijken. Het Suez-kanaal was even spannend - hehe- maar eenmaal in de buurt van Oostende zou het niet lang meer duren. Via de RDW-site het kenteken geprobeerd te zoeken: zoveel Midnight Blues komen er niet op kenteken namelijk.

= Juli 2022 =

We mogen de auto ophalen bij Remi in Beesd. Fijne ontvangst bij het Handover Center, leuke onthulling - voor de kinderen wel iets too much - en bij het wegrijden werden we nog uitgezwaaid door het hele Polestar team. De eerste rit naar huis was erg leuk, maar tegelijkertijd onwerkelijk.

= De eerste 300 km =

Pluspunten: met afstand de lekkerste auto waar ik ooit in heb gezeten. En ik heb er nogal wat gehad. Stuurt fijn, rijdt fijn, lekker veel tempo erin. De radio is fenomenaal en het touchscreen werkt snel en intuitief. De rust binnen de auto maakt dat Google Assistent bovendien geen enkel probleem heeft met het verwerken van de opdrachten. Intussen heb ik zelfs mijn Home Domotica ingesteld, dus die kan ik nu ook vanuit de auto bedienen. Alles gaat kinderlijk eenvoudig. Nou ja...

Minpunt: opladen met de 'normale' lader werkt niet. Polestar Handover gebeld en naar de Volvo dealer gegaan. Nieuwe laadkabel besteld (garantie natuurlijk) en het zou opgelost moeten zijn.

= De eerste 4.500 km =

Pluspunten: al het bovenstaande, maar vooral ook het feit dat je aan de doorlopende band positief commentaar krijgt over de auto. Iedereen vindt 'm mooi, wildvreemden steken duimpjes op of schreeuwen over de parkeerplaats 'mooie bak man, veel mooier dan zo'n k*t-tesla'. De enige andere auto waarbij ik dit had was mijn Mini uit 83.

Minpunten: de stoelen. Het lijken Volvo stoelen, maar ze zijn het toch niet hoor. Ze zitten best aardig, maar na 200-300 km moet je wel even uitstappen om je rug te rekken. Dat had ik niet bij mijn Volvo V70 (laatste model). Maar goed, je kunt niet alles hebben.

= Verbeterpunten =

De mobile app is beperkt en niet bijster snel. Wat moet werken, werkt in de regel ook. Airco of verwarming op afstand of met een timer instellen werkt ook goed. Ik gebruik de mobile app niet voor toegang tot de auto of keyless rijden. Dat laatste snap ik ook niet: keyless rijden, hoe kom je dan weer je huis in? Ik ben pro-domotica, maar een huisslot is echt nog een ouderwets Kiwa gekeurd ding hoor.

= Problemen =

Geen.

= Naar de werkplaats =

  • 9.000 km

De eerste échte storing met de auto. In het display kwam de melding "Rijd naar werkplaats. Aandrijving. Service dringend vereist."

Gelukkig is de Volvo dealer om de hoek. Naartoe gereden, met alle egards ontvangen en sleutels afgegeven. Onder het genot van een kopje koffie werd de auto uitgelezen en gereset.

Oorzaak: verschil in spanning. Foutcodes bekend bij Polestar en in onderzoek. Mogelijkerwijs met de volgende 2.3 of 2.4 update opgelost? We gaan het zien.

Voor nu weer lekker onderweg.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens