Polestar 2 63kWh Single Motor (2022) #4

autoreview

Polestar 2
Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2Polestar 2

Signalement

Uitvoering2 63kWh Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf122.000 km
KM-stand laatst122.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Polestar staat niet garant voor kwaliteit

  • 122.000 km

Ik heb mijn Polestar 2 maart-2022 via Polestar Nederland online en nieuw gekocht, nadat ik vanwege een nieuwe werkgever, snel een auto nodig had. De afleverprocedure bij garage Henk Scholten te Geleen (destijds Volvo Kallen) verliep vlekkeloos. Over de auto zelf zijn reeds voldoende reviews geschreven, wat mij betreft een prima auto. Het 165kW piek vermogen van de enkel uitgevoerde elektromotor is voor mij meer dan voldoende, en de range met de 64kWh batterij is bijna altijd voldoende, terwijl ik toch langere afstanden op de snelweg rijd. Een minimalistisch interieur, de duidelijke gebruikersinterface van Android zijn natuurlijk afhankelijk van smaak, maar ze bevallen mij goed.

De tijd verstrijkt, de auto werkt prima, totdat …. In augustus 2025 tijdens een rit er ineens een schildpadje op het dashboard verschijnt. Uitlezing van de boordcomputer bij Henk Scholten in Geleen geeft aan dat de temperatuur te hoog is van de aandrijfmotor. Of dit daadwerkelijk zo is, is een tweede, maar dat is in ieder geval wat P-CODE IHFA-P0A2D00 betekent. Garage Henk Scholten stelt vast dat de EFAD vervangen moet worden. Aangezien de fabrieksgarantie van 2 jaar verlopen is en ik het onderhoud lange tijd niet heb laten uitvoeren twijfelt de garage of ik in aanmerking kom voor coulance van Polestar. Het onderhoud is overigens bewust niet uitgevoerd omdat ik de punten van de checklist zelf kan uitvoeren en verder in het geheel niet gerelateerd aan het defect. Polestar geeft toch 50% coulance. De wagen is nu 3 jaar en 3 maanden oud en heeft circa 120.000 km gelopen.

De coulance wordt gewaardeerd, maar de aandrijfunit is wel een essentieel onderdeel en geen slijtonderdeel. Met een defecte aandrijfunit is de gehele wagen onbruikbaar geworden, en gezien de kostprijs van deze wagen ligt dit moment toch ver voor het moment waar je dat redelijkerwijs mag verwachten. Een einde levensduur zou je tegenwoordig mogen verwachten tussen 18-20 jaar en/of 300.000-500.000 km. Daarnaast wil het toeval dat ik betrokken ben geweest bij de ontwikkeling van hybride- en elektrische wagens voor de consumentmarkt. Ook vanuit die ervaring kan ik beweren dat de ontwerpdoelstellingen van elektrische transmissies veel (heel veel) meer verwachten van de levensduur.

Aangezien de wagen nog heel jong is, rest er geen andere keuze dan op de coulance in te gaan en de reparatie uit te laten voeren en de kosten te betalen. Ik ervaar de 3335 euro die ik moet afrekenen toch als een behoorlijke aanslag op mijn spaarboekje en daarnaast voelt het simpelweg niet eerlijk. Voor mijn gevoel ontstaat er nu een kostenpost die het gevolg is van het vertrouwen dat ik in Polestar (Volvo) heb gesteld, en dit vertrouwen in kwaliteit blijkt onterecht.

Dan is er nog zoiets als wettelijke garantie in Nederland. Artikel 7:17 BW bepaalt dat een product moet voldoen aan wat de koper redelijkerwijs mag verwachten bij aankoop. Als het product eigenschappen mist die nodig zijn voor normaal gebruik of die zijn toegezegd, is er sprake van non-conformiteit. In dat geval heeft de koper recht op herstel, vervanging of, als dat niet mogelijk is, prijsvermindering of ontbinding van de koop. Derhalve heb ik deze non-conformiteit gemeld bij Polestar. Polestar zegt hierop dat zij een gunst verlenen met de 50% coulance waarmee afbreuk wordt gedaan aan de wettelijke garantie, daarnaast rekent men met een afschrijvingscomponent, dit is ook niet correct omdat de aandrijving een levensduurbepalend kernonderdeel is, en we dus simpelweg te maken hebben met vroegtijdig falen.

Ik ben van mening dat deze gang van zaken belangrijk is voor mensen die overwegen een (tweedehands) Polestar aan te schaffen. Dan is het goed om te weten dat dit soort dingen gebeuren en hoe Polestar Nederland hiermee omgaat. Al met al, dit verhaal is nog niet afgelopen, ik ga jullie op de hoogte houden. Maar ik denk dat dit mijn laatste Polestar (en Volvo) ervaring gaat worden.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.