Polestar 2 63kWh Single Motor (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 63kWh Single Motor |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 50.400 km |
Een jaar Polestar
- 28.000 km
In de zomer van 2022 moest ik helaas afscheid nemen van mijn eerste auto, een audi a1 uit 2019. Na deze auto met veel plezier te hebben gereden vond mijn werkgever dat het tijd was voor elektrificatie van het wagenpark. Hierdoor moest ik me ineens verdiepen in elektrische auto’s. Zoals velen van jullie was ook ik een beetje huiverig voor de overstap naar een elektrische auto. Zou dat wel goed komen met het bereik? Wat als er laadfiles zijn? Gaat de batterij niet erg snel achteruit? Doordat ik met deze vragen rondliep heb ik een waslijst aan mogelijke opvolgers geselecteerd, waar (binnen mijn budget) uiteindelijk drie kanshebbers overbleven: de Cupra Born, de Renault Megane E-tech, en de Polestar 2. De Cupra vanwege het feit dat hij verreweg het goedkoopste was, de Renault omdat hij een mooie middenweg was tussenbeide (en voorzien van android automotive!), de Polestar omdat ik deze verreweg het mooiste vond.
Na een proefrit in elke van de drie was ik om. Het moest en zou de Polestar worden. Geen van de drie auto’s voelde zo stabiel en zo logisch als de Polestar. En, ook niet onbelangrijk, de Polestar is nog voorzien van ouderwetse cruise control. Noem me een boomer, maar ik kan gewoon niet wennen aan adaptive cruise control. Al helemaal niet aan die in de Cupra, het viel me op dat die veel te voorzichtig is. Ik vind het veel prettiger (zeker in de spits) om naar mijn voorganger toe te kunnen rijden voor een inhaalactie. Dit vond ik zo belangrijk dat ik de Polestar (Standard range single motor 69kWh) in de zomer van 2022 heb besteld. Wel zonder opties, want die pasten niet meer in mijn budget. De proefrit was ook in een kale Polestar, dus iets missen zou ik toch niet (was althans de redenering). In het najaar van 2022 stonden er ineens drie kale Polestars in de voorraad waar ik meteen achteraan heb gebeld. Een van deze Polestars had de kleur Moon, deze wilde ik erg graag maar ten tijde van mijn bestelling was deze ingeruild voor Jupiter. Gelukkig kon ik het voorraadmodel met Moon bestellen. Zo had ik binnen 2 maanden na bestelling mijn Polestar in bezit, en kon de pret beginnen.
Inmiddels heb ik zo’n 28.000km achter de kiezen, waarvan twee vakanties op ongeveer 1.000km van huis. Dit leek me een mooi moment om mijn eerste ervaringen met de Polestar te delen.
Betrouwbaarheid
Polestar is een relatief nieuw merk, dit merk je aan een aantal kleine kinderziektes die in de auto aanwezig zijn. Af en toe (1x per week) heeft het infotainmentsysteem wat moeite met opstarten. Daarnaast wil de auto soms niet laden bij snelladers, dit is nu 2x voorgekomen. Beide problemen zijn binnen 20-60sec op te lossen middels een reset van het infotainmentsysteem. Dit vind ik meer dan acceptabel en voor mij is niet meteen duidelijk waarom iedereen hier over valt. 1x per week 60 seconden geduld hebben is voor sommige mensen een hele opgave, maar ik denk dat je het er voor over moet hebben wanneer je een nieuwe auto met een nieuw infotainmentsysteem bestelt. Als laatste heb ik een error gekregen met het SOS systeem waarvoor ik contact op zou moeten nemen met de dealer, dit gebeurde in Frankrijk. Na een reset verdween ook deze melding. Verder heb ik over de betrouwbaarheid niets te klagen, de auto doet wat hij moet doen. Qua betrouwbaarheid ben ik dus zeer tevreden.
Prestaties
Ten opzichte van mijn audi a1 met 95pk is het een wereld van verschil. Logisch, beide auto’s zitten in een totaal verschillend segment. Het is geweldig om 224pk ten alle tijden beschikbaar te hebben. Het verveelt totaal niet. Ik zou nooit meer terugwillen naar benzine/diesel, de souplesse van elektrisch rijden is ongekend.
De Polestar is voorwielaangedreven, wat je bij even flink gasgeven echt merkt. Neem bijvoorbeeld inhalen op provinciale wegen. Als je het gas intrapt en om je voorligger heenstuurt merk je ontzettende torque-steer. Dit is logisch, maar het doet me wel afvragen waarom de modellen pre-MY24 niet ook al met achterwielaandrijving zijn afgeleverd. Verder rijdt de auto heerlijk stabiel, vooral op lange ritten bevalt hij echt goed. Zelfs zonder de optiepakketten! Hij ligt als een blok op de weg door het lage zwaartepunt.
Het verbruik van de Polestar is nog wel eens een dingetje in deze reviews. Mijn tip: check je bandenspanning. Na mijn bandenwissel naar zomerbanden haalde ik verbruikscijfers welke redelijk gemiddeld waren (rond de 16.5/100km bij 110km/h). Echter, toen ik de bandenspanning checkte voor onze vakantierit zag ik dat de bandenspanning maar 2,3 bar was, waar de optimale spanning 2,8 bar betrof. Na het oppompen haalde ik verbruikscijfers van om en nabij de 15,5kwh/100km op 110kmh, met een uitschieter naar 14,5kwh/100km. Het verbruik valt wat mij betreft dus reuze mee, maar ik probeer ook actief te anticiperen op mijn voorgangers. MY24 schijnt nog 10-15% zuiniger te zijn, dus dat belooft wat! Op vakantie, met vier volwassenen aan boord, haalden we zelfs bij 130 op de cruise nog een verbruik van ~20,5kwh/100km. Dat betekende 2 uur doorrijden met 130 per uur, waarna we meestal toch wel toe waren aan een pauze.
Het snelladen voor deze uitvoering is prima. Omdat het de kleinste batterij betreft heb ik een maximale laadsnelheid van 135kw. Echter, de gemiddelde laadsnelheid van 10-80% ligt rond de 105kw. De laadcurve is wat dat betreft meer dan prima. Op vakantie heb ik gevoelsmatig weinig vertraging opgelopen door het laden, vaak hadden we de tijd ook wel nodig voor sanitaire stops, of om even wat te eten te halen. Daarnaast nodigt het niet meer uit om maximaal te jakkeren, maar gewoon rustig door te tuffen. Vroeger deed ik Oostenrijk in 9,5u met benzine, elektrisch duurde dit 11,5 uur.
Comfort
De stoelen van de polestar zitten heerlijk. Ik heb geen optiepakketten, dus moet ik de rugleuning zelf verstellen met de klassieke draaiknop. Mijn vriendin en ik verschillen niet qua voorkeur voor de rugleuning, dus dat is een mazzeltje, maar het is schandalig dat een auto van bijna een halve ton geen volledig elektrische stoelen heeft. Verder mis ik ook de stuurverwarming nog wel eens. Ik snap de keuze voor het aanbieden van standaardoptiepakketten vanuit productieoverwegingen, maar het is behoorlijk jammer dat je bijvoorbeeld niet kunt opteren voor alleen stuurverwarming.
Over de middenconsole is veel gezegd en geschreven, maar ik snap werkelijk niet wat het probleem is. Misschien heeft dit te maken met mijn zeer gemiddelde lengte. Ik heb nooit last van mijn knieën gehad omdat ze tegen de middenconsole aanhikken, ik vind het juist wel fijn dat het een beetje voelt alsof je in een cockpit zit.
De achterbank zit prima, de beenruimte is ruim voldoende als je 1,82 bent. De rugleuning staat wel veel te rechtop en is niet bepaald zacht, dus na 2 uur rijden ben je blij dat je weer even kunt stoppen. Wellicht dat dit anders is met de bekleding van het pluspakket, maar de standaard achterbank is matig. Hij is wel functioneel.
Wat ik nog even wil noemen is de frunk. Veel automerken kiezen ervoor om geen frunk in de auto te plaatsen ondanks dat er geen sprake is van een verbrandingsmotor. De Polestar heeft wel een frunk en dit is verrekte handig om laadkabels/schoenen in te bewaren. Geen gezeur met een zanderige laadkabel in je kofferbak gooien, hij kan gewoon in de frunk. Ik vind het echt veel handiger dan ik had verwacht.
Kosten
Over de kosten kan ik weinig zeggen aangezien het een lease betreft, dus ik betaal gewoon netjes het leasebedrag. Het is wat aan de hoge kant (het bijtellingsvoordeel is inmiddels ook al bijna helemaal verdampt), maar ik heb er geen spijt van. Dus qua kosten voor mij 5/5, maar dit is wel retesubjectief.
Oordeel
Al met al ben ik zeer tevreden met de Polestar, hij doet wat hij moet doen en hij doet dat zeer goed. De auto heeft een stoer maar toch net uiterlijk, vaak kijk ik na het parkeren nog even om. Ik kan hem iedereen aanbevelen! Ik sluit niet uit dat mijn volgende auto als mijn contract is afgelopen gewoon weer een Polestar wordt.
Rondje om de wereld
- 40.000 km
Na een rondje om de wereld aan kilometers is het tijd voor een korte update. Ik ben nog steeds zeer tevreden met de auto, het verbruik is ‘s zomers 15-17kwh/100km en ‘s winters 18,5-20kwh/100km (snelweg). De Polestar heeft me nu 2x naar Oostenrijk gebracht en het bevalt prima. Het kost ongeveer 11,5u om de 1.000km af te leggen bij temperaturen rond -5, vier personen in de auto. Dit zijn prima tijden om op een enkele dag onderweg te zijn. Ook voor lange afstanden bevalt de auto dus nog steeds goed.
Gedurende de laatste 12.000km ontwikkelde de auto een hele lichte afwijking naar rechts, hiervoor ga ik de auto laten uitlijnen. Tot nu toe is dit het enige noemenswaardige issue met de auto, verder beleef ik nog elke keer weer plezier wanneer ik achter het stuur kruip.
Halve ton gepaseerd
- 50.400 km
We zijn inmiddels de halve ton gepaseerd. Geen noemenswaardige issues te melden, de afgelopen 7.500km is het verbruik 16kwh/100km met een mix van snelweg en provinciale wegen. Op sommige snelwegritten lukt het om met 110 op de cruise een verbruik te halen van 15-15.5kwh/100km. Wat dat betreft valt het verbruik me alles mee. Op naar de 100.000!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Polestar 2
Had je deze auto's al gezien?

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh | Incl. 12 maanden garantie | Stoelverwarming voor + achter | Stuurverwarming | Trekhaak | Harman/Kardon audio | 360° camera | Apple carplay/Android auto | Panorama dak |
- 2020
- 96.174 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh | Panoramadak | Trekhaak | Stoel & stuurverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Harman/Kardon | Carplay
- 2020
- 60.868 km

Polestar 2 Launch Edit. 78 KWh Performance Pack
- 2020
- 117.908 km