Polestar 2 63kWh Single Motor (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 63kWh Single Motor |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
4,500
- 4.500 km
= De keuze is gemaakt =
Het wordt een Polestar 2. Een weloverwogen besluit, waarbij ik zo'n beetje elke relevante en vergelijkbare EV heb gezien en bewonderd. Op alfabetische volgorde:
De Hyundai Ioniq5 had een hoog hippie-gehalte. Ik zit liever in de stoelen dan óp de stoelen, dus de Ioniq trok me niet echt. Maar een geinig auto en vooral een stuk groter dan verwacht. Qua laadsnelheid echt wel de beste auto van dit moment, samen met de Kia EV6.
De Kia EV6. Je moet 'm mooi vinden denk ik. Ik kan maar niet aan die achterkant wennen. Qua laadsnelheid echt wel de beste auto van dit moment, samen met de Ioniq5.
De Skoda Enyaq vond ik mooi, maar van mijn partner mag ik niet met een Skoda thuiskomen.
De Tesla Model 3 viel af vanwege de matige afwerking en ook omdat Tesla het gewoon het nieuwe Opel is. Ik vond de stoelen bovendien niet zo heel lekker zitten en dat is wel een dingetje. De Model 3 is wel met afstand de beste elektrisch aangedreven auto.
De Volkswagen IDx was gewoon inspiratieloos. Volgens mij krijg je de pil van Drion er ook gratis bij. Kan niet anders.
De Volvo XC40 is voor 50+ers met een hoge instap. Bovendien gevoelsmatig een kleine auto en een scherm dat gedateerd aanvoelt. Stoelen zaten wel lekker.
En dus werd het de Polestar 2. De mooiste auto van het stel, al is dat persoonlijk. Met de stoelen van een Volvo*, een heerlijk Google Automotive scherm, een matige actieradius* en een redelijk dynamisch rijkarakter*. Tenminste, dat dacht ik dus allemaal toen ik de auto bij elkaar had geklikt.
Van alle auto's in het rijtje was de Polestar 2 de enige waar ik niet in had gezeten en dus ook geen proefrit in had gemaakt.
= Februari 2022: Het wachten kan beginnen =
In februari de Polestar 2 besteld.
= April 2022: Uitstel en upgrade =
Ik heb een upgrade naar de 69 kwh accu gekregen! De upgrade komt inclusief de mogelijkheid tot sneller laden. Mooi, want dit was precies het heikele punt waarover ik nog twijfelde bij de Polestar 2.
De upgrade lijkt ook te komen in combinatie met een facelift. Tenminste, dat staat op het forum. De facelift versie zelf beschikt over minimale wijzigingen, waarvan de velgen de meest zichtbare wijzigingen zijn. Maar, alles bij elkaar: het bewijs dat het origineel dus ook al mooi genoeg is, want aan Patty Brard is al veel meer versleuteld.
= Juni 2022 =
De auto staat op de boot! Na wat speurwerk de naam van de boot gekregen en op botenradar (oid) de actuele locatie kunnen bekijken. Het Suez-kanaal was even spannend - hehe- maar eenmaal in de buurt van Oostende zou het niet lang meer duren. Via de RDW-site het kenteken geprobeerd te zoeken: zoveel Midnight Blues komen er niet op kenteken namelijk.
= Juli 2022 =
We mogen de auto ophalen bij Remi in Beesd. Fijne ontvangst bij het Handover Center, leuke onthulling - voor de kinderen wel iets too much - en bij het wegrijden werden we nog uitgezwaaid door het hele Polestar team. De eerste rit naar huis was erg leuk, maar tegelijkertijd onwerkelijk.
= De eerste 300 km =
Pluspunten: met afstand de lekkerste auto waar ik ooit in heb gezeten. En ik heb er nogal wat gehad. Stuurt fijn, rijdt fijn, lekker veel tempo erin. De radio is fenomenaal en het touchscreen werkt snel en intuitief. De rust binnen de auto maakt dat Google Assistent bovendien geen enkel probleem heeft met het verwerken van de opdrachten. Intussen heb ik zelfs mijn Home Domotica ingesteld, dus die kan ik nu ook vanuit de auto bedienen. Alles gaat kinderlijk eenvoudig. Nou ja...
Minpunt: opladen met de 'normale' lader werkt niet. Polestar Handover gebeld en naar de Volvo dealer gegaan. Nieuwe laadkabel besteld (garantie natuurlijk) en het zou opgelost moeten zijn.
= De eerste 4.500 km =
Pluspunten: al het bovenstaande, maar vooral ook het feit dat je aan de doorlopende band positief commentaar krijgt over de auto. Iedereen vindt 'm mooi, wildvreemden steken duimpjes op of schreeuwen over de parkeerplaats 'mooie bak man, veel mooier dan zo'n k*t-tesla'. De enige andere auto waarbij ik dit had was mijn Mini uit 83.
Minpunten: de stoelen. Het lijken Volvo stoelen, maar ze zijn het toch niet hoor. Ze zitten best aardig, maar na 200-300 km moet je wel even uitstappen om je rug te rekken. Dat had ik niet bij mijn Volvo V70 (laatste model). Maar goed, je kunt niet alles hebben.
= Verbeterpunten =
De mobile app is beperkt en niet bijster snel. Wat moet werken, werkt in de regel ook. Airco of verwarming op afstand of met een timer instellen werkt ook goed. Ik gebruik de mobile app niet voor toegang tot de auto of keyless rijden. Dat laatste snap ik ook niet: keyless rijden, hoe kom je dan weer je huis in? Ik ben pro-domotica, maar een huisslot is echt nog een ouderwets Kiwa gekeurd ding hoor.
= Problemen =
Geen.
= Naar de werkplaats =
- 9.000 km
De eerste échte storing met de auto. In het display kwam de melding "Rijd naar werkplaats. Aandrijving. Service dringend vereist."
Gelukkig is de Volvo dealer om de hoek. Naartoe gereden, met alle egards ontvangen en sleutels afgegeven. Onder het genot van een kopje koffie werd de auto uitgelezen en gereset.
Oorzaak: verschil in spanning. Foutcodes bekend bij Polestar en in onderzoek. Mogelijkerwijs met de volgende 2.3 of 2.4 update opgelost? We gaan het zien.
Voor nu weer lekker onderweg.
= Afgesleept =
- 9.930 km
Een ritje vanuit het midden van het land naar Groningen en weer terug werd keihard afgestraft door een auto die er ineens de brui aan gaf. Helaas voor ons op een onveilige plek, midden op een kruising. De berger heeft de auto opgehaald en met vervangend vervoer alsnog thuisgekomen.
De auto heeft 3 weken bij de dealer gestaan. Accupakket eronderuit, sensor vervangen, software (2.4) erop gezet en we kunnen weer verder.
Helaas wel een kras bij de tankdop rijker.
= Niet weer hè =
- 10.800 km
Nog geen week nadat ik de auto weer in mijn bezit heb opnieuw een probleem. Een inhaalactie op de snelweg werd genadeloos afgestraft door opnieuw dezelfde foutmelding: "Rijd naar werkplaats. Aandrijving. Service dringend vereist."
Mooi, maar de auto rijdt dus niet meer.
Polestar Assistance gebeld die me adviseerden om een kwartier buiten de auto te wachten. De ANWB zou ook komen. Uiteindelijk startte de auto na een kwartier alsnog en konden we weer verder.
Dag erop opnieuw naar de werkplaats. De auto moest de 19de terugkomen en heeft daar wederom een week gestaan. Nu is er een omvormer vervangen. Software geupdate naar 2.5.1.
Ik ben benieuwd.
= Vertrouwen komt te voet, vertrekt per paard =
- 13.000 km
Intussen heb ik de Polestar weer een paar weken in bezit. Met de Kerstdagen hebben we stad en land afgereisd, gelukkig zonder enige problemen. Ik merk aan mezelf dat het enthousiasme dat ik had voor de auto tot een nulpunt is gedaald. Het vertrouwen is dat ook. Ik probeer met de beste wil van de wereld de pluspunten op te noemen, maar merk gewoon dat ik er geen zin in heb. Ik meld me wel weer zodra er nieuws is.
= Geen problemen meer =
- 22.500 km
Ruim 3 maanden en 10.000 km verder en geen problemen mee gehad. Intussen ook 2 OTA updates ontvangen en geïnstalleerd, waarmee weer wat kleine features toegevoegd zijn. Ook zijn er meer apps in de Play Store gekomen, waaronder Waze. Een erg welkome aanvulling.
Voor de rest even geen nieuws te melden.
= Probleemloos naar de 30k =
- 33.000 km
Het is intussen alweer 10 maanden geleden dat ik de auto weer kon ophalen bij de Volvodealer. De nieuwe sensor die ze onder de auto hebben geschroefd heeft de problemen definitief opgelost. Ik rij sindsdien al 20.000 km verder zonder problemen, zoals het hoort natuurlijk. Om die reden dan ook de betrouwbaarheid omhoog van 2 naar 4 sterren.
Hoe bevalt de auto na 1 jaar en 4 maanden? Goed!
= Stoelen =
Bijna échte Volvo stoelen, maar nèt niet helemaal. Ze zijn wel fijner gaan zitten nu.
= App aanbod =
Waze, Google Maps, Spotife, Youtube Music, Youtube en Storytell. Meer apps uit de store gebruik ik momenteel niet. Amazon Prime wel geinstalleerd, maar niet in gebruik. Daarnaast heb ik zelf wat apps weten te installeren, zodat ik nu ook mijn Domotica en OpenAi kan aansturen.
= Vermogen =
Ik heb de instapper, dus 200+ plus. Met de toename van het aantal EV's merk je wel dat de gemiddelde NL'er ook sneller wordt, maar desalniettemin nog steeds vaak als eerste bij het stoplicht weg.
= Rijgedrag =
Heeft wat moeite om de PK's op de weg te krijgen, maar hey, dat maakt het wel leuker! Heeft de neiging tot oversturen in de bocht.
= Bouwkwaliteit =
Perfect. Ik hoor één klein kraakje en die is van het touchscreen. Garage heeft dat netjes opgelost. Voor de rest geen rare dingen, geluiden, etc. Het voelt allemaal degelijk aan en dat is het ook.
= Verbruik =
17 kwh per 100 km. Ik doe gemiddeld zo'n 370-380 km op 1 laadbeurt van 100% (x 41 cent per kwh = 27,- euro).
= Uitstraling =
Blijft mooier dan een Tesla 3 of Y.
= Probleemloos naar de 60k =
- 60.000 km
Bijna een jaar na de vorige review. In krap 11 maanden tijd heb ik 30.000 probleemloze kilometers op de teller gezet.
= Stoelen =
Afgelopen zomervakantie bijna 5.000 km gereden. Nederland, Belgie, Frankrijk en Spanje. Geen centje pijn uiteraard.
= App aanbod =
Waze, Google Maps, Spotify, Youtube Music, Youtube zijn de meest gebruikte apps. Google Chrome had ik ook, maar in de praktijk is browsen in een EV gewoon niet handig. Dus die app heb ik er maar weer vanaf gegooid. Omdat de Polestar gebruik maakt van Googles Android Automotive, krijgen we binnenkort ook meer apps en ondersteuning voor Gemini (ChatGPT alternative). Wanneer dat gaat gebeuren weten alleen Google en Polestar. Ik wacht dus met spanning af.
= Vermogen =
Ik heb de instapper, dus 200+ plus pk's. Bevalt nog steeds goed. De km's tijdens de zomervakantie vlogen onder de banden door. Volle bepakking? Je merkt er niks van. Berg op? Je merkt er niks van. Franse wegmaniak achtervolgen en op z'n plek zetten: fluitje van een cent en garant voor een stoer verhaal tijdens de bedrijfsborrel.
= Rijgedrag =
Het voetje is wat lichter geworden, het rijden daarmee beter. Onderstuur is er nog steeds uiteraard, maar van een rijdende baksteen mag niets anders verwacht worden.
= Bouwkwaliteit =
Perfect. Geen bijzonderheden te melden.
= Verbruik =
Is lichtelijk verbeterd. Vermoedelijk door het minder zware voetje.
= Uitstraling =
Wat een koppendraaier! In Frankrijk ontzettend veel bekijks gehad met de Polestar. Staan er bij ons in de straat 3 Polestars (goed voorbeeld doet volgen), tijdens de hele vakantie in Frankrijk ben ik slechts 2 Polestars tegengekomen. Eén andere Nederlander en één Spanjaard.
Minpunt: ik had nu wel een andere kleur gekozen. Midnight Blue gaat vervelen.
= 30 minuten onderhoudsbeurt =
- 70.000 km
In- en uit binnen 30 minuten. Ik had ook niets anders verwacht: heerlijke auto, de bouwkwaliteit is super en geen kraakje te horen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.