Peugeot RCZ 1.6 THP 155 (2013)

autoreview

Peugeot RCZ
Peugeot RCZPeugeot RCZPeugeot RCZPeugeot RCZPeugeot RCZPeugeot RCZPeugeot RCZPeugeot RCZ

Signalement

UitvoeringRCZ 1.6 THP 155
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met de RCZ

  • 10.000 km

In het verleden heb ik regelmatig met producten van Peugeot mogen rijden. Dat was geen onverdeeld genoegen. Ik had altijd het idee dat wat kapot kon gaan ook altijd kapot ging. Peugeots rijden wollig, schakelen waardeloos en aan de zachte stoelen kon ik ook nooit wennen. Kortom: ik ben geen Peugeot fan.

Toen de RCZ op de markt kwam was ik direct verkocht door de vormgeving. ZO MOET EEN AUTO ERUIT ZIEN. Werkelijk alles aan de RCZ klopt. De lijnen lopen prachtig in elkaar over. Het interieur is heel mooi. Ongelofelijk.... wat een mooie auto....maar ja wel een Peugeot. Dus probeerde ik de RCZ te vergeten.

Toch kon ik het niet laten de ervaringen van de eerste gebruikers te lezen. Zo las ik dat de RCZ niet gebouwd werd door Peugeot zelf maar door Magna Steyr, een bedrijf wat zijn sporen verdiend heeft met bouwen van oa de Audi TT, Aston Martin Rapide en de BMW X3.
Om deze reden besloot ik een proefrit aan te vragen bij het Peugeot experience centrum. Daar kwam ik er achter dat de RZC er niet alleen super uitziet maar ook super rijdt. De vering is keihard, de leren stoelen zitten als planken en de versnellingsbak schakelt super strak en nauwkeurig (dit had zelfs wel een beetje minder strak gemogen). Tevens de automaat geprobeerd. Dit is een zgn dubbele automaat. Als je hiermee rijdt zie je in het display het getal van de versnelling veranderen maar je voelt geen schakelmoment. Als je automaat zoekt zou ik deze zeker nemen.

Afijn, je voelt het al aankomen, toch de RCZ maar aangeschaft. Na 5 maanden rijden kan ik zeggen dat ik geen seconde spijt heb gehad. De auto is superstrak en er is nog geen rammeltje of rateltje te horen. Niets is kapot gegaan en alle onderdelen zitten nog op de plaats waar ze horen te zitten. Mijn RCZ is voorzien van alle opties en alles werkt perfect. De parkeersensoren voor zijn ideaal als je parkeerschade wilt voorkomen, je ziet de voorkant en achterkant van de auto nml niet. De cruisecontrol pakt prima op en werk vloeiend. Magna=kwaliteit. Deze week dacht ik toch een vervelend schurend geluid te horen, gelukkig bleek de leren bijrijderstoel tegen de achterbank aan te schuren. Pffff gelukkig.

Je moet wel tegen een beetje aandacht kunnen want dat heb je zeker met de RCZ. Opvallend is dat bijna iedereen hem mooi vindt en hem inschat in een hoger segment.

Snelheid: Standaard is de RCZ voorzien van 155 paarden. Dit is wel wat weinig. Bij het optrekken denk je vaak ‘kom op…’. Om deze reden heb ik de RCZ laten chiptunen bij Ziptuning. Dit is bijna een must. Het vermogen stijgt naar 195pk maar vooral de trekkracht neemt sterk toe. Meer vermogen zou ik niet doen omdat het onderstel dit naar mijn mening niet aankan. Bij dit vermogen wil de auto al snel gaan ‘dribbelen’.

Verbruik: Bij normaal dagelijks verkeer blijft het verbruik heel mooi rond de 1:15 terwijl ik zeker geen rustige rijder ben. Na het tunen is hij zelfs nog zuiniger geworden. Als je 110 rijdt ligt het verbruik altijd boven de 1:20. Veel prestaties voor weinig benzine dus.

Nadelen:
- De stoelen zijn geen ergonomische wonderen. Het is lastig om de juiste zit achter het stuur te vinden. Omdat het plafon vrij laag ik heb ik ook niet veel speling in de hoogte. Ben je langer dan 1.90 zul je waarschijnlijk al snel klem tegen het dak van de RCZ zitten.
- De RCZ wordt verkocht als een 2+2. Kinderen kunnen alleen op de achterbank zitten als ze niet in het bezit zijn van benen. Bovendien moeten ze ook niet claustrofobisch zijn. Voor een hond is het wel te doen.
- De regensensor is niet top. Soms te langzaam maar meestal blijft hij maar wissen terwijl de regen al lang over is. Het help wel om de sensor te behandelen met Rain-X
- Xenon verlichting. Het is een feit dat je hierdoor veel meer lichtopbrengst heb maar het nadeel is dat er ook veel meer verschil is tussen licht en donker waardoor je jezelf een beetje verblindt. Zelf zou ik iig niet meer aanschaffen.

Voordelen: alles wat je verder nog kunt verzinnen.

Mocht je net als ik twijfelen over de kwaliteit: De RCZ is een auto met Duitse bouwkwaliteit en degelijkheid. Bovendien rijdt de RCZ ook zo, strak en hard. Zo hoort een sportwagen te zijn. Als je wilt glijden en deinen koop je gewoon een echte Peugeot.

Let op dat ik de vraag: 'zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen' met ' misschien' beantwoord. Met de complimenten aan Peugeot.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.