Peugeot Partner XT 1.6-16V (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Partner XT 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 191.922 km |
Naderend afscheid
- 191.922 km
Het is bijna zover.
Na ruim 9 jaar dienst en 190.000 km zeer betrouwbaar te zijn geweest hebben we onze Peugeot Partner 1.6 XT ingeruild voor de nieuwe Peugeot 208 1.2 VTi Allure van mijn vrouw.
De Partner is afgeleverd door Nefkens Eindhoven op 17 januari 2004.
De aanschafprijs bedroeg 19.000 €, inc. Zenith dak, ABS, airbags, mistlampen en BTW.
Na ruim 9 jaar intensief gebruikt heb ik alle onderhoudbonnen eens opgeteld: in totaal 5.600 € (incl. BTW) is gespendeerd aan onderhoud en vervanging van onderdelen.
Geen grote reparaties, geen bijzondere dingen te melden. Alleen normale slijtage aan remmen, banden, uitlaat.
Voor de liefhebbers: ik heb alle bonnen en het totaaloverzicht beschikbaar.
Het gaat in dit autoreview uiteraard over de beleving en ervaringen.
De Partner heeft het voortreffelijk gedaan. We hebben veel buitenlandse reizen afgelegd, in zomer en winter.
In de winter heb je het vóór lekker warm, achterin is het vaak erg fris. Bij lange reizen kun je maar het beste een dekentje over de benen slaan.
In de zomer werkt de airco voorin prima, achterin wordt het dan juist warm. De openklapbare ramen zorgen voor verkoeling doch ook voor rumoer op de grote weg.
De betrouwbaarheid en robuustheid is uitstekend. Starten, rijden, hij heeft ons niet of nauwelijks in de steek gelaten.
In de eerste 2,5 jaar heb ik de auto zelf gebruikt en 100.000 km gereden, de overige 6,5 jaar heeft mijn vrouw er ruim 90.000 km aan toegevoegd. Niets bijzonders te melden.
De ruimte is fenomenaal: wij noemden het een rijdende caravan. Overal plek (in het dak, in de vloer, achterin) om spullen op te bergen.
Op vakantie gingen alle koffers achterin, op het dak heb ik alleen ski's en snowboard vervoerd.
De stoelen klap je eenvoudig weg en dan kan het verhuizen beginnen. Met drie opgroeiende en uit huis gaande kinderen is dat bijzonder handig.
De belangrijkste reden om naar een andere auto uit te kijken is het brandstofverbruik (in de stad is het zeker geen slurper doch ook geen zuinigheidswonder) en het gebrek aan een navigatiesysteem. Voor ons gemoed hebben we de gegevens maar niet vastgelegd!
Dat het opnieuw een Peugeot zou moeten worden stond zeker niet vast.
We hebben gekeken naar de Renault Clio, Fiat 500L en Hyundai ix20.
Geen van deze drie merken hebben we zelf in bezit gehad.
Dan blijkt de goede ervaring die we met Peugeot te hebben de doorslag te geven. Onze Peugeot ervaringen gaan terug tot de jaren 70 (404), jaren 80 (305, 305 Break), jaren 90 (205, 405, 405 Break, 406 Familiale), jaren 00 (306, 806, Partner).
Een proefrit met de 208 beviel uitstekend.
Daarnaast is het prettig en goed zaken doen met Nefkens Eindhoven die ook de Partner heeft geleverd. Zij zagen ons graag weer terug als klant, dat gaf de doorslag.
De 208 wordt begin maart afgeleverd.
Daarna zal ik de brandstofverbruik gegevens gaan bijhouden en de ervaringen vastleggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren