Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2020) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-208 GT Pack EV 50kWh 136 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
E208; bijna 2,5 jaar en 56000km verder
- 90.000 km
Omdat mijn vrouw en ik tijdens corona beide een 308 diesel voor de deur hadden staan (waarvan één met een behoorlijk aantal kilometers op de teller), werd het tijd om één diesel in te ruilen voor een andere vorm van brandstof. Na de nodige berekeningen tussen benzine, hybride of elektrisch voor elektrisch gekozen, mede omdat we veel zonnepanelen hebben. Daarbij wel in acht genomen dat wegenbelasting wel gaat komen, en dus op zoek naar een compacte EV met voldoende comfort en actieradius.
Het doel voor de auto is simpel, 150km (100km snelweg, 50km provinciale weg) woon-werkverkeer per dag met alleen mij aan boord zonder onderweg te hoeven laden (in zomer en winter). Na wat eerste aannames over verbruik leek me 50Kwh minimaal nodig en dan wordt de keuze voor een compacte EV simpel; E208 of Opel Corsa, veel andere opties waren er in 2022 niet in het compacte segment met 50Kwh. Beide zijn EV technisch identiek (Stellantis platform) dus dan is alleen een kwestie van wat je mooi vindt aan een auto. Aangezien we al Peugeot reden was die keuze niet zo moeilijk.
Na een proefrit waren we wel verkocht, de auto ligt zeer rustig op de weg, is geen racewagen maar vlot genoeg en mooi om te zien. Omdat in 2020 de 3 fase modellen een levertijd van 1 jaar hadden zijn we voor een tweedehands gegaan met 34000km op de teller. Toevallig was dit een GT pack met alle opties die je maar kunt bedenken. Dit was niet het plan maar achteraf best prettig eigenlijk.
Ik heb nu 56000km in krap 2,5 jaar gereden met de auto en geen problemen ondervonden. Zowel in zomer als winter doet de auto wat hij moet doen, is comfortabel en erg makkelijk om te rijden. Een enkele keer ziet de auto de sleutel niet (keyless start), eenvoudig op te lossen door deze even op de juiste plaats tegen de stuurkolom te houden. De app werkt niet altijd meteen, regelmatig moet je deze opnieuw starten om verbinding met de auto te krijgen. Een aandachtspunt voor Peugeot is dat de remlichten niet geactiveerd worden als je in de regeneratiestand (B -stand) rijdt. Dit is volgens Peugeot volgens de norm niet nodig, echter remt de auto toch behoorlijk af. In druk verkeer zet ik het uit omdat het tot schrikreacties achter me leidt. Ik heb bij de dealer nagevraagd of dit softwarematig aangepast kan worden, dit is helaas niet mogelijk.
En dan verbruik. Ik rijdt normaal (niet bijzonder economisch en niet sportief) en in de standaard modus (dus niet op eco of sport). Airco of verwarming staat aan als het nodig is, telefoon ligt aan de lader. Het verbruik is gebaseerd op de eerder genoemde kilometers en traject.
Zomer gemiddeld 16Kw/100km, winter (met vorst) 20Kw/100km volgens de boordcomputer. Mijn ervaring in de winter is dat als je de verwarming boven 20 graden instelt het verbruik behoorlijk toeneemt. Gebruik van de elektrische stoelen valt dan weer mee, ik rij daarom met 19 graden en elektrische stoel aan als het erg koud is.
Wat de range betreft (ook hier weer gebaseerd op eerdere genoemde kilometers en traject): zomers ligt deze tussen de 260 en 280 km. In de winter zakt dit naar 160 - 180km.
En dan nog wat info over laden. Ik heb een 3 fase laadpaal thuis, dit werkt prima op 11Kw. Snelladen onderweg heb ik een enkele keer kunnen testen. Mijn ervaring is dat je de niet de maximale snelheid haalt (100Kw), maar dit kan afhankelijk zijn van hoe vol (of leeg) de auto op dat moment is en de buitentemperatuur. Het gaat in ieder geval vlot genoeg zodat je vaak binnen een kwartier weer voldoende hebt om thuis te komen.
Kortom: fijne auto, comfortabel en betrouwbaar. Met het laadpalennetwerk in Nederland kom je eigenlijk nooit range te kort. Het is wat anders plannen maar eenmaal hieraan gewend dan valt je dit ook niet meer op.
E208 stuk!
- 92.000 km
Helaas kan de E208 ook kapot. Na parkeren voor een boodschap een foutmelding op de versnellingsbak. ANWB gebeld die hier helaas ook geen oplossing voor had. De volgende dag (ik kon gelukkig naar huis lopen) is de auto afgesleept. Doordat de voorwielen geblokkeerd stonden (de sleper heeft nog Peugeot gebeld voor een oplossing, helaas geen mogelijkheid de bak te deblokkeren) werd dit een behoorlijke tenenkromme actie: auto uit het parkeervak trekken, 180 graden draaien en op de vrachtwagen slepen, alles met geblokkeerde wielen. Nadat de auto bij de dealer was afgeleverd is men er meteen aan begonnen. Conclusie: regelorgaan vergrendeling en bijbehorende parkeerpal defect, deze onderdelen zorgen ervoor dat de versnellingsbak in en uit de parkeerstand gaat. De kosten zijn voor mezelf, geen coulance vanuit Peugeot mogelijk
(auto net 6 maanden uit de garantie). De onderdelen waren gelukkig op voorraad en de auto is binnen een week gerepareerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 208 GT Pack 1.2 PureTech 100pk | ALCANTARA/LEDER | STOELVERW. | CAMERA | NAVI | KEYLESS ENTRY | ADAPTIVE CRUISE |
- 2021
- 62.180 km

Peugeot 208 1.2 PureTech Active Pack Connect | LED Koplampen | Navigatie | Cruise & Climate Control | DAB | Bluetooth Tel. | Rijklaarprijs!
- 2020
- 26.258 km

Peugeot 208 1.2 PureTech GT Automaat 130 PK | Navi | Camera | 3D
- 2021
- 69.770 km