Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 607 2.7-24V V6 HDiF Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 195.250 km |
KM-stand laatst | 241.000 km |
Comfort maar niet betrouwbaar
- 241.000 km
Ik heb deze Peugeot gekocht als vervanging van een Volvo V70 D Classic van 1997. Deze had er ondertussen al een 341000 km opzitten en het was tijd voor iets anders. De Peugeot 607 heb ik altijd al een mooie auto gevonden. Naast een Volvo S80 stond er daarom ook een Peugeot 607 op mijn lijstje. De 607 heb ik via intenet bij een officiële Peugeot dealer in het zuiden van het land gevonden. Was daar nieuw verkocht en ook altijd in onderhoud geweest. Toen ik de auto kocht had deze 195000 km op de teller staan. Nadat ik een proefrit gemaakt had was ik om en heb ik niet meer verder gezocht. Had ik dat maar wel gedaan.
De ellende begon al op de eerste dag dat ik 'm had. Auto opgehaald en natuurlijk blij naar huis toe. Daar aangekomen kreeg ik de melding "Storing in het uitlaat regeneratie systeem". Terug naar de dealer. Hebben de zaak gereset met de mededeling; probeer het maar en als de melding weer verschijnt dan kom maar terug. Nou de melding is nog diverse malen teruggekomen. Vervolgens is er nog een van de twee EGR kleppen vervangen, een luchtmassameter vervangen en toen bleef de melding een hele tijd weg.
Vervolgens op vakantie met de caravan erachter. Met zo'n motor geen probleem zou je verwachten. Ik woon dicht in de buurt van de Duitse grens. Was amper de grens van Duitsland over werd de motor olie veel te heet. Meter op het dasbord liep tot in het rood naar 240 graden. Normaal is de olietemperatuur ongeveer een 100 graden. Zal hier de heisa maar niet beschrijven maar nadat de oliekoeler gereinigd was, de olietemperatuursensor vervangen was en het nog steeds niet goed was en met flink wat aandringen van mijn kant is uiteindelijk de slang tussen het motorblok en de twee turbo's vervangen. Hiervoor had PSA zo al een modificatie in de lijst beschikbaar. Dikkere slang met grotere doorlaat en het probleem was eindelijk opgelost. Start van de vakantie was wel flink verziekt.
Vervolgens na een beurt kwam de storing van de regeneratie weer naar boven. Was ondertussen, de garantie was afgelopen, naar een PCA garage overgestap. Deze wisten mij te vertellen dat deze melding vaak in verband stond met een gammele turbodruksensor. Deze vervangen en nooit meet last van gehad.
In de loop der tijd nog diverse reparaties aan de auto gehad waaronder;
- Bij vervanging van de distributieriem bleek een van de nokkenas tandwielen versleten
- Kachelweerstand kapot. Aanjager kent alleen maar standje maximaal
- ABS sensor rechts achter vervangen
- Raammechanisme linksvoor vervangen
- Radiator en airco condensor vervangen
- Rechter spiegelglas vervangen want automatische blindering en verwarming werkte niet meer
- Kabelboom van elektrisch bediende kofferklep gerepareerd. Diverse kabels in kabelboom vertoonde kabelbreuk. Elektrische bediening functioneerde vanaf het begin al niet en kreeg steeds vaker melding dat mistachterlicht een storing had
- tweede EGR klep vervangen
- Kunststof aansluitpijpje op motorblok voor koelsysteem vervangen
Er zijn misschien nog wel een paar andere zaken maar die ben ik al weer vergeten (verdrongen)
Het rijcomfort is groot. Vooral de rust tot op hoge snleheid is weldadig. Ook de stoelen zijn perfect. De wegligging is tot een 170-180 OK. Daarboven wordt het een stuk minder strak. Ondanks de automatisch geregelde schokdempers. Daarnaast vond ik de klimaatregeling niet fijn. In de winter was het in een mum van tijd warm maar werd er doorgestookt totdat het veel te warm was. Daarna werd het dan weer snel veel te koud. In de zomer kreeg het systeem het ook niet lekker geregeld en moest er voortdurend met de hand de luchtstromen bijgesteld worden. Een paar keer na laten kijken maar alle waarden waren OK en geen foutmeldingen.
Omdat er weer nieuwe reparaties zich aankondigde en dat ik geen schik meer had in de Peus heb ik 'm uiteindelijk, ondanks dat er al aardig wat geld in had zitten, met ongeveer 245000 km verkocht. Ben weer overgestap op Volvo. Nu een S80 2.4D Limited Edition modeljaar 2010. Zal daar ook een review van schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.