Peugeot 508 GT PureTech 225 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 GT PureTech 225 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
De 508 First Edition
- 23.000 km
Na de introductie van de nieuwe 508 heb ik in januari 2019 mijn 508 First Edition in ontvangst mogen nemen.
Ik vind de rode kleur nog steeds de beste kleur die deze auto kan hebben.
Voor deze 508 had ik een 508 SW Blue lease Premium en daarvoor een 407 SW Allure, dus ik was al enigszins verwend. Maar goed... de nieuwe 508
Waar ik het meest tegenop zag was de (hoofd)ruimte. Met mijn 1,91 m kneep ik hem toch wel na allerlei reviews. Het was dan ook in het begin een aantal malen de stoelinstelling aanpassen en wijzigen, maar ik kan nu na ruim een jaar zeggen dat het prima gaat en ook achterin kunnen de kinderen goed zitten. De hoofdruimte achterin en ook beenruimte is niet de ruimste en dat moet ik dan ook eerlijk bekennen.
Het comfort was vanaf dag 1 merkbaar. Wat een verschil met de oud 508. De adaptieve demping werkt goed en de auto is stil. ik had met de randloze ramen meer rijwindgeluid verwacht, maar niets is minder waar. Het is echt heerlijk om erin te rijden.
De 224 pk zijn wel aanwezig, maar ik ben het eens met enkele reviews dat de motor erg hard moet werken en een 2.0l misschien beter zou passen. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben uitermate tevreden over de wijze waarop de motor reageert en hoe deze oppakt. Op een mooi stukje Autobahn de teugels even kunnen laten vieren en dan loopt ie zonder problemen door tot 225 km/h. Daarna begint het kruipen. maar dat rij je zelden en gaat het mij meer om de (tussen)acceleratie als je ergens voorbij wilt. Die is dik in in orde, in combinatie met de automaat.
De 8 traps automaat had in het begin even leerproblemen, denk ik. Maar na een paar maanden had ik hier geen last van en schakelt die zoals ik dat graag zie (of ik ben eraan gewend) en kan ik niet anders zeggen dat de combinatie voortreffelijk is. Ik gebruik nog regelmatig de flippers om net in een inhaalsituatie een andere versnelling te kiezen. Vind ik persoonlijk fijner en voorkomt dat de automaat halfweg het inhalen besluit nog een tandje terug te schakelen.
De eerste 20.000km had ik een gemiddeld verbruik van 7.6 l/100km.
De laatste 3000 km had ik een gemiddeld verbruik van 7.2 l/100km. Afstanden rijden in de auto, zeker nu met de 100km/h in de dagperiode, scheelt aanzienlijk in het verbruik.
Naast het reguliere onderhoud, wel enkele terugroepacties gehad, maar nergens last van gehad. Geen speciale zaken hier te melden.
De 508 First Edition (na 3 jaar)
- 50.000 km
3 jaar oud, mijn 508...
Vanwege Corona veel minder km's gereden dan verwacht, maar nog steeds een prachtige wagen. Ook anderen vinden dit nog steeds een mooie wagen om te zien.
Het gemiddelde verbruik vanaf het begin staat op 7,5 l / 10 km (1 op 13,3), wat ik best netjes vindt. Ik schat dat ik ca. 65% korte ritten en 35 % lange ritten rijd. Op de lange ritten, op cruise control, ligt het verbruik al snel 5,0-6,0 / 100 km (ook als ik 130 km/h rijd).
Je merkt dat de bouwkwaliteit goed is. Na 3 jaar nog geen kraakje of piepje. Wel heb ik de instaplijsten al moeten laten vervangen, omdat de First Edition tekst verdween. Ik denk dat deze gezeefdrukt waren en oploste. Nu deze zijn vervangen, zal ik deze maar inpakken met PPF-folie.
Naast de jaarlijkse onderhoudsintervallen, geen bijzonderheden. Peugeot doet in deze wat het beloofd.
De 508 First Edition (na 6 jaar)
- 115.000 km
6 jaar oud, mijn 508..
Het gemiddeld verbruik, vanaf het begin, staat op 7,2 l/100 km. De laatste 10.000 km staat het gemiddelde op 7,4 l/100 km. De auto rijd nog steeds heerlijk. Die 8-traps automaat is echt een genot om mee te rijden.
Maar nu de zoektocht naar een opvolger is gestart, merk ik dat de facelift van de nieuwe 508 mij niet bekoort. Na een 508 II, 508 I, 407 en 406 wordt het dus dan toch een ander merk (een volvo V60 T8).
Maar terug naar de Peugeot. Na ruim 6 jaar kan ik eerlijk zeggen dat het interieur er nog mooi bij staat en er geen kraakje of piepjes zijn. De alcantare/leren stoelen blijven top en het algehele interieur is van goede kwaliteit. Het enige puntje is de houtinleg, deze begint wel wat tekenen van veroudering te laten zien.
Bij het exterieur valt mij op dat de zwarte chroomlijsten aan bovenzijde, beide kanten, kaal worden. Verder begint het rubber rondom het schuifdak te craqueleren, wat mij dan eerlijk gezegd wel weer tegenvalt.
Ik ben een poetser en heb de auto gedurende mijn bezit 3 maal voorzien van een glascoating en heb swirls en kleine krassen eenvoudig weg kunnen polijsten.
Naast de jaarlijkse onderhoudsintervallen, wel tweemaal motorstoring ervaren. Valse lucht (verkeerde inlaatdruk) was het probleem, waarbij eenmaal de kleppendeksel is vervangen en de tweede maal de kleppendeksel en een elektroventiel.
Afsluitend is de auto heerlijk laag, maar de grotere achterpassengiers merken dit wel. Mijn kids zijn nu volwassen en zitten met het hoofd bijna tegen het dak en ook de ruimte onder de stoelen is beperkt. Verder is en bljift het dagelijks een genot om in de auto te mogen rijden.
Wilde Peugeot met deze 508 een stap richting het hogere segment willen maken, kan ik wel beamen dat dit gelukt is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.