Peugeot 508 GT PureTech 130 (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 GT PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Toch ruim voldoende
- 3.500 km
Er zijn al meerdere ervaringen beschreven over de Peugeot 508 en ik kan het beeld dat je daar leest bevestigen. Ook omdat ik al eerder een 508 van het huidige model heb gereden en daar al veel kilometers mee afgelegd heb.
Het blijft een opvallend vormgegeven auto met een uitstekend comfort en een prima wegligging. De bijzondere positie van het stuur zal voor sommigen onhandig zijn, maar bij mij past het juist uitstekend.
Het multimediasysteem is niet altijd even logisch en snel qua bediening, maar als je het door hebt is er goed mee te werken.
Het belangrijkste onderwerp van deze review is echter de motor; de 1.2 liter 3 cilinder puretech met 130 pK. De vraag is natuurlijk of een grote limousine voldoende heeft aan een driepittertje.
Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar het is mij gebleken dat je in het verkeer uitstekend mee kunt komen. Vlot genoeg om in te halen en op snelweg-cruise-snelheid heerlijk comfortabel. De 8 traps automaat is daarbij niet te nerveus en doet gewoon relatief ongemerkt wat hij moet doen. Alleen bij wat steviger optrekken hoor je de karakteristieke drie cilinder roffel.
Kun je er nu dan de Grand Prix van Zandvoort mee winnen? Nee; dat zeker niet! Hij kan echt prima mee in het verkeer, maar hou je ambitie bij stoplicht-sprintjes beperkt. Die zul je lang niet altijd winnen.
Voor mij is het echter ruim voldoende! In combinatie met het verbruik dat met veel eerste snelweg kilometers op 5,5 l / 100 km zit, ben ik dan ook erg tevreden.
Nog steeds een prima motor
- 45.000 km
Inmiddels is de Peugeot een tijdje onderweg en zijn er meerdere lange ritten meegemaakt, ook in de bergen. Het is dan toch opvallend dat de 1.2 motor het eigenlijk nog steeds prima doet. Ritten over de Brennerpas en kleine bergweggetjes verlopen probleemloos.
Is de 508 dan helemaal vrij van problemen? Bijna wel. Een enkele keer besluit het multimedia systeem om onderweg opnieuw op te starten maar dat is het dan wel.
Onhandig is het onderhoudsinterval; iedere 20.000 km wil de auto graag met de garage. Met de huidige drukte bij de garagebedrijven moet ik tijdens een onderhoudsbeurt de volgende dus al meteen inplannen.
Verder is het ook mogelijk om tussentijds zelf de systeem- en navigatieupdates te doen. Dit is een enorm onhandig en tijdrovend proces met USB sticks dat ook vaak niet goed werkt. Ik wacht gewoon de volgende onderhoudsbeurt af en begin daar niet meer aan
Still going strong
- 115.000 km
Inmiddels 115.000 probleemloze kilometers afgelegd met de 508. De bescheiden 1.2 motor doet het gewoon prima en je kan uitstekend meekomen met het verkeer. Verder ook geen enkele storing meer gehad in de laatste 70.000 km, maar dat is misschien ook niet gek met een onderhoudsinterval van slechts 20.000 km.
Het comfort blijft ook onvolprezen. Het laag geplaatste stuur met de klokkenwinkel erboven blijf ik heerlijk vinden. Maar wellicht past het bij andere mensen juist helemaal niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.