AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 508 Blue Lease Allure PureTech 180 (2019) #2

autoreview

Peugeot 508 Blue Lease Allure PureTech 180 (2019)

Signalement

Uitvoering508 Blue Lease Allure PureTech 180
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst193.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen tot nu toe

  • 193.000 km

Het viel me op dat er van deze auto nog niet zoveel reviews op de site staan. Omdat de mijne nu na 100.000 km waarschijnlijk wel redelijk ingereden is, zal ik mijn ervaringen delen.

Laat ik beginnen te zeggen dat de auto is gekozen naar aanleiding van de lease regeling bij mijn werkgever. Er zijn eisen aan CO2 uitstoot, er is een beperkt aantal merken en natuurlijk een maandbudget. Zelf wilde ik graag een automaat en liefst wat comfort in verband met mijn jaarkilometrage.

Een aantal opties heb ik bekeken en proefgereden en uiteindelijk kon de 508 me het meest bekoren.
Het is een Blue Lease Allure geworden met enkele opties en daardoor een redelijk complete auto.

De auto rijdt zeer comfortabel, waarbij het instelbare onderstel oneffenheden mooi glad strijkt en zorgt voor een bijna weldadige rust. Daarmee heb ik wat mij betreft ook meteen het grootste pluspunt van de auto genoemd. De verschillen in de instellingen van het onderstel zijn goed merkbaar. Zelf rijd ik altijd in de comfort stand, naar mijn idee past dat het best bij de auto.

Rustig rijden is ook waar de auto het meest in excelleert. Het verbruik is dan ook vrij laag, zo rond de 1:15. Ga je wat gejaagder rijden, dan ervaar ik de aandrijflijn als onrustig. De motor laat zich nadrukkelijk horen, doordat de automaat ver terugschakelt. Het kan allemaal, maar de auto nodigt er totaal niet toe uit. Wat me verder opvalt is dat er bij langdurig hoge snelheden rijden (vanaf 180+) af en toe de airco uitvalt en de warmte het interieur in komt. Dit gebeurt vooral bij hogere temperaturen. Het voelt een beetje vreemd en heb ik nooit eerder met een andere auto zo meegemaakt. Uiteraard is dit geen groot probleem, zo vaak rijd ik niet aanhoudend met hogere snelheden, maar toch bijzonder.

De auto heeft wel meer kleine bijzonderheden, dat zit dan vooral in het elektronische deel ervan. Grote problemen zijn er tot nu toe niet geweest, maar enkele dingen wil ik toch noemen. Zo valt af en toe het complete multimedia scherm uit. Op zich is dat al vervelend, maar als je bedenkt dat de ventilatie ook via dat scherm geregeld wordt en dat de auto in die gevallen zeker een uur afgesloten moet stilstaan voordat het hersteld is, dan is dat ronduit storend. Dit komt elke 15.000km een keer voor zo ongeveer. Om het even in perspectief te zetten.

De rijhulpsystemen zijn op zich prettig. ACC houdt natuurlijk wel een vrij grote afstand aan en is ook erg geneigd om veel en langdurig te remmen. Daar zal nog wel wat ontwikkeling in gaan zitten, maar evengoed is het wel comfort verhogend.

Een groot pluspunt vind ik de LED verlichting van de auto. Mooie lichtopbrengst, helder en veel reikwijdte. Zeker aan te raden, ook omdat het de auto een naar mijn idee beter uiterlijk geeft.

Het interieur van de auto is natuurlijk smaak gebonden, vanwege de zogenaamde i-cockpit. Je kijkt over het stuur naar de tellers, die in dit geval bestaan uit een scherm waarop je van alles kunt projecteren. Persoonlijk vind ik het erg prettig en heb ik met mijn 1m90 een goede zithouding in de auto. Wel is de auto erg laag qua instap, maar voor mij is dat geen probleem. Bovendien kan ik ook achterin de auto nog aardig zitten. Het ruimte aanbod is voor mij ruim voldoende, maar andere merken in dit segment bieden meer.

Ik heb gekozen voor het Focal audio systeem en daar heb ik geen spijt van. Het geluid is redelijk evenwichtig en helder. Net als bij de meeste andere systemen hangt het wel nog steeds vrij laag in de auto, maar ik kan er erg goed mee leven en het is zeker bovengemiddeld (voor een af fabriek systeem).

Voor wie een comfortabele cruiser zoekt met een kwalitatief bovengemiddeld onderstel zou deze auto zeker een optie kunnen zijn. Wellicht is de auto nog beter met de nieuwe plug-in aandrijflijn, die er mogelijk voor zorgt dat de motor zich nog meer op de achtergrond houdt als er ‘gepusht’ wordt. Die versie heb ik nog niet gereden.

Bij bijzonderheden of vragen zal ik deze review updaten.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren