Peugeot 508 Blue Lease Allure PureTech 180 (2019)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 Blue Lease Allure PureTech 180
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Masterpiece 508!

  • 3.000 km

Zeven februari 2019 was het dan eindelijk zo ver, na lang wachten kon ik de in juni 2018 bestelde 508 Blue Lease Allure PureTech 180 EAT 8 ophalen bij de dealer in Breda.
Ruim een maand verder, met ongeveer 3.000 KM op de teller vind ik het wel tijd geworden voor een eerste review. Gezien het vele bekijks vermoed ik dat er best wel wat lezers zijn met behoefte aan een review door een niet-autojournalist. Bij deze dan!

Om mijn eerste bevindingen in het juiste perspectief te kunnen plaatsen zal ik in het kort uitleggen hoe ik tot de keuze ben gekomen. Mijn voorkeur ging uit naar een auto met vooral veel comfort maar stiekem ook wel naar iets speciaals. Na 4 jaar een 308 SW (2.0 Blue HDI Allure, vol-automaat) lag de lat echter wel behoorlijk hoog. Wat een comfort en machtige aandrijflijn heeft ie! Tijdens de orientatiefase heb ik in ongeveer 10 auto’s proefgereden, allen in benzine-uitvoering. Denk hierbij aan de 3008, CX5, Passat of bijvoorbeeld de Kodiaq. Zonder te veel in detail te treden vielen deze auto’s af door 1 of meer van de volgende redenen:
• Beperkt veercomfort, ook van de 3008!
• Matige prestaties, de 150 paarden bij VW leken te slapen en bij de CX5 miste ik een turbo.
• De soms teleurstellende afwerking, zoals bijvoorbeeld bij de Kodiaq waarbij de portierbekleding achter volledig bestaat uit hard plastic (en nee, ik ben niet iemand die heel de dag de zachte kunststoffen zit in te drukken).
• Niet speciaal genoeg, de Passat vind ik tijdloos mooi, maar wel saai inmiddels. En een Opel blijft toch een Opel zoals de VW-dealer zei....

Na iedere proefrit viel me op wat een heerlijke auto mijn 308 toch wel was.

Om een lang verhaal wel kort te houden: uiteindelijk voor de 508 gekozen. Dit op basis van de looks en specificaties (proefrijden kan pas sinds februari 2019). Het standaard aanwezige Active Suspension Control rechtvaardigde de “gok” omtrent het gewenste veercomfort.

Nu dan tijd voor mijn eerste bevindingen:
• De auto ligt heel goed op t netvlies. Het dashboard, de sportieve lijnen en bijvoorbeeld de stijlloze portieren.. heel stijlvol.
• De 180 PK’s zijn zeer goed bij de les. 0-100 diverse malen in 7.75 seconden geklokt en bij 120 km per uur vol gas geven word je minimaal tot 160 km per uur in je stoel gedrukt (harder nog niet geprobeerd).
• Zeer stil van binnen, dit is in combinatie met de krachtige aandrijflijn funest…… je rijdt te makkelijk te hard; een compliment natuurlijk, maar in mijn 308 voelde ik veel meer beleving, echt zo’n werkpaard, in plaats van een super atleet.
• De demping kun je instellen op sportief, normaal (de standaardinstelling) en comfort. Hier vind ik dat Peugeot te veel de nadruk op sportief heeft gelegd. De comfort stand had wat mij betreft de normaal stand moeten zijn. Echt soepel, zwevend wordt het nooit, hoewel dit juist wel zou mogen bij deze Franse limousine met 17inch wielen zoals mijn uitvoering. De sportstand is knal hard, na 5 minuten is de lol er wel af, hoewel ik het wel leuk zou vinden om qua aandrijfinstelling een langere tijd in de sportstand te rijden. Wellicht dat deze totaal instelling voor de GT-Line rijder perfect zou zijn. De overige uitvoeringen met 15% meer comfort afstellen? Tis maar een idee!
• Peugeot i-Cockpit is wonderschoon en functioneert in principe prima. i-Cockpit Amplify is een comfort optie waarbij je de keuze hebt uit 2 instelbare ambiances die invloed hebben op het rijkarakter (de demping zoals hierboven uitgelegd), de intensiteit van de sfeerverlichting (prachtige blauwe LED o.a. over de volle breedte van het dashboard), de weergave op de schermen en de geluidsweergave. Dit werkt echt geweldig, alleen jammer dat zodra je de auto afsluit de gemaakte keuze ongedaan is gemaakt. De door mij ingestelde Relax ambiance dien ik dus bij iedere nieuwe rit te activeren. Dit komt er meestal niet van; in de praktijk zet ik hooguit in 1 handeling middels een schakelaar op de middenconsole de vering op comfort stand.
• Bij een gemiddelde rijstijl komt het verbruik uit op een keurige 1 op 15!
• De uitrusting is zeer compleet. Er blijft echt niets te wensen over, tenzij je bijvoorbeeld lederen bekleding wenst. Mijn 308 had dit. Voordeel is het extra comfort qua demping/steun, maar de nadelen vind ik het “glijden” in bochten en het heet worden in de zomer.
• De zitpositie is helemaal geweldig. Aan het kleine sportieve stuur was ik al gewend, voor zover ik daar aan moest wennen.
• Helemaal top is de Peugeot Full LED Technology: Full LED koplampen met automatische hoogteverstelling, LED richtingaanwijzers vóór en statische bochtverlichting, adaptieve 3D Full LED achterlichten.
• Het ruimte aanbod voldoet. Achterin is de instap wat lastig door de aflopende daklijn, maar de zit is prima. Ruimer dan de 308 die daar wat steken liet vallen. De kofferbak voldoet qua grootte prima met 487 liter inhoud. Enig nadeel is dikte van de bumper en binnenwerk. Je moet ongeveer 30 cm overbruggen waardoor zware boodschappenkratjes uit den boze zijn. Dus maar overgestapt op van die Jumbo-tassen!
• Er zitten diverse Drive-Assist systemen op, die ik ook getest heb bij andere merken. Hier wil ik niet teveel over zeggen omdat dit niet 508 specifiek is. Met name de Stop en Go functie en Lane Positioning Assist (LPA) werken totaal niet comfort verhogend. De eerste is te traag met “Go”, en de laatste trekt continue aan je stuur of geeft waarschuwingssignalen af. Voorbeeld: als ik een vrachtauto inhaal ga ik automatisch wat meer richting de linkse lijn rijden (op 10 a 20 cm afstand). Het systeem trekt je richting de vrachtauto, naar exact het midden van de baan. Totaal onprettig. En zo zijn er legio voorbeelden die ik als onveilig of onprettig ervaar. Denk hierbij aan rijden op relatief smalle provinciale/polder wegen waarbij je continue richting tegenliggers wordt gestuurd. Jammer dat LPA niet permanent is uit te schakelen, en dat op het moment het is uitgeschakeld permanent een oranje "teken" oplicht. Ronduit storend.

Voorlopige conclusie is dat het een zeer mooie en geweldige auto is, die hooguit niet geheel voldoet aan mijn persoonlijke voorkeuren. Er moet natuurlijk ook wel wat te zeuren overblijven voor de typische Nederlander!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.