Peugeot 505 Turbo Injection (1985)

autoreview

Peugeot 505 Turbo Injection (1985)

Signalement

Uitvoering505 Turbo Injection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn enige sport auto

  • 200.000 km

Ik kon hem kopen voor een zacht prijsje met een leeftijd van reeds 12,5 jaar.
Ik vond het nogal eng maar na 11 jaar ermee te hebben gereden volkomen overtuigd geraakt door de ongekende degeleijkheid en betrouwbaarheid.
Het rijden met deze auto was een geheel nieuwe ervaring voor mij. Driftend door de bocht; altijd ruim voldoende power en in deze uitvoering een zee aan opties maar alles zag er zo ouderwets uit en het model heeft mij nooit kunnen bekoren (ik deed hem weg omdat ik mijn huidige (406 coupe) wel bloedjemooi vond (en vind!!).
Laat u niet voor de gek houden door uiterlijk, daar waar deze 505 een echt racemonster was, is de 406 coupe een echte reislimousine. Wat was die 505 een beest!! Het is door die ervaring dat ik nog iedere dag baal dat de 406 coupe geen achterwiel-aandrijving heeft (Maar dan had ik er vermoedelijk nooit een kunnen vinden omdat ze dan veel te geliefd zouden zijn. Deze 505 had dus wel nog achterwiel-aandrijving en dankzij voldoende power had hij dus ook 4-wheel-steering. En dat deed deze auto echt perfect! Ik zie wel eens opnames bij Top-Gear of Tokyo Drif waarin mensen moeten leren te driften: nog meer pk's, speciale banden, speciale afstelling van de wielen, etc. De 505 Turbo laat zich prachtig doseren tot hij uitbreekt en dan lijkt het bijna alsof de auto helpt om het stuur precies onder de goede hoek te zetten. Met lichte stuurcorrecties en gashendeldoseringen kan de auto onder iedere gewenste hoek, iedere bocht op fenomenale wijze ronden. Op een berg in de Pyreneeen liet bocht na bocht zich aansnijden als boter en bovenaan stonden hele hordes Spanjaarden te applaudiseren tewijl eigenlijk de auto al het werk had gedaan.
He...ik word er weer helemaal lyrisch van maar ook een beetje depressief want, als ik dat gevoel ooit nog eens wil meemaken moet ik dus een achterwielaandrijver hebben welke ik in de door mij gewenste versnelling vast kan houden (dus geen automaat!)
Bij een handgeschakelde achterwielaandrijver denk ik dat je tegenwoordig automatisch terechtkomt bij een Nissan GTR of een andere, ongelooflijk dure exoot...

Door de geweldige stroomlijn (NOT!) lag de topsnelheid op 205km/h.
Op de teller haalde hij (met een leeftijd van 20 jaar) nog de 210 dus dat kwam vermoedelijk nog aardig in de buurt maar....op vlakke weg bleek het verbruik dat 1l op 2,5km te zijn!!! Het was dus wel haalbaar maar alleen wanneer de tankstations dicht genoeg bij elkaar lagen!!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.