Peugeot 407 SW XT 1.6 HDiF 16V (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 SW XT 1.6 HDiF 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
Ervaringen met een 407, teruggegaan naar importeur
Beste lezers.
Naar aanleiding van het laatste artikel toch nog maar even mijn ervaringen op een rijtje gezet. Ik wens jullie vele leesplezier.
Maar, niet lachen, de auto hierna was wederom een 407 onder het motto ”1 maandagochtendauto kan maar, een 2 nooit.”
De lease 407 was op kenteken gezet op 15 januari 2005.
- Na ca 1 week begonnen de waarschuwingslampjes ABS en ESP te branden. Naar de garage, waarschijnlijk nieuwe sensor, kunnen blijven doorrijden, wordt besteld.
- 9 februari blijft de auto staan op het parkeerterrein bij opdrachtgever in Meppel, weggesleept, vervangende auto etc. Blijkt sluiting te zijn in de doos van de trekhaak, fabrieksfout, In Meppel tijdelijk verholpen.
- 14 februari raar gevoel in de remmen, naar dealer in Leiderdorp, geconstateerd dat het in de ABS zat, niet verstandig om lang door te rijden dus naar Roosendaal waar ik woon, dealer aan het werk gezet, vervangende auto etc. Zij hebben de eerder gemelde sensor vervangen, bleek het niet te zijn. Na veel contact met Peugeot Nederland is linker "voortrein" vervangen en het probleem is opgelost. Tegelijk probleem met trekhaak opgelost. Nu dus op vakantie!
- 17 februari rijdend in Frankrijk raar geluid achterin bij ca 60 km/u. Ter plekke naar gekeken en niets kunnen vinden, dus doorrijden.
- 21 febr. terug in Nederland en naar de garage, blijkt rechtsachter wiellager niet goed te zijn. Er was al afspraak voor de 1e beurt op de 25e ( 8500 km) dus toen auto naar garage en alles verholpen.
- Nadat we op de 25 febr. de auto weer opgehaald hadden, bleef de volgende dag het lampje van de katalysator branden. De volgende dag was dit over.
- Na een tankbeurt bleef de brandstofmeter op 1/2 hangen (wel vol getankt)terwijl ook het navigatiesysteem door bleef ging met berekenen. De volgende dag was alles weer in orde.
- De cd-rom van het navigatiesysteem komt er af en toe spontaan uit en gaat er dan na een minuutje ook weer spontaan in.
- Op de boordcomputer geeft de brandstofindicatie aan dat je nog 90 km kunt rijden, de brandsof meter zelf staat nog niet in het rood en je kunt 53 liter tanken in een tank van 65ltr.
- Mijn echtgenote sluit de auto met de afstandbediening, blijf t nog ca 10 minuten de radio aan terwijl het navigatiesysteem door bleef gaan.
- De dealer heeft hem 2 weken lang onder handen genomen. Van alles mis, van de processor bij de trekhaak tot de computer. Er was veel meer mis dan in eerste instantie gedacht was. Oorzaak ligt, als ik het goed heb begrepen, bij de elektronica voor de trekhaak.
- De motor hield in dus heeft men Inmiddels een (gas)klep bijgesteld (auto houdt in) die nu ook nog vervangen moet gaan worden. (weer naar de garage) (probleem was bekend bij Peugeot)
- Men heeft een bij de dieselmotor een "addivtiveunit" vervangen die er voor moet zorgen dat de motor beter functioneert. (probleem was bekend bij Peugeot)
- Men is op zoek gegaan naar een rammel rechtsachter die men heeft verholpen.
- De motor had een donkere ondertoon/brom: Het luchtfilter is beter vastgezet, zoog valse lucht aan.
- De telefoon doet raar: blijkt software probleem te zijn bij Peugeot en bekend te zijn.
- Auto heeft inmiddels de 1e beurt gehad en zonder "bijzonderheden"
- Later wordt er gewaarschuwd dat de auto een beurt moet hebben (3000km geleden,) naar garage, gereset want men weet niet wat er aan de hand is
- Waarschuwing “Emissie” gaat branden, gebeld met dealer, kan doorrijden kom maar langs als je gelegenheid hebt. Langs gegaan, niets gevonden Het zal wel met de “klep” te maken hebben.
- Klep is, na een lange periode wachten, binnen en is vervangen. Het probleem van het inhouden zou nu over moeten zijn.
- Na 2 dagen rijden is probleem van inhouden niet over, weer naar de garage. Garage onderkent het probleem, heeft ook andere klant gehad met vergelijkbare situatie. Volgende actie is nu klemmen, kabels controleren, lange tijd proefrijden etc.
- De dealer wil graag de auto wederom voor langere tijd hebben. Ik ga voor 3 weken op vakantie en neem mijn MGF mee. De garage kan dan de 407 voor 3 weken hebben. De MGF beschouw ik dan maar als vervangend vervoer. Perfecte vakantie gehad!
- Inmiddels terug van vakantie en de auto weer een aantal weken in gebruik. De garage heeft geprobeerd om tijdens mijn vakantie definitief de problemen op te lossen. Ze hebben kleppen vervangen en stekkers schoongemaakt.
- Ik heb het een aantal weken aangekeken maar, ondanks hun goede wil, bestaat het probleem, weliswaar in mindere mate, nog steeds.
De service die garage Broermann in Roosendaal geeft is goed dus kun je wel pissed-off zijn maar daar kunnen hun ook niets aan doen. Was de service slecht geweest dan was je pas echt kwaad geworden.
Ook voor Leaseplan is de maat nu vol:
“Wij hebben het geduld van de berijder lang genoeg op de proef gesteld. Bij de laatste rapportages/reparatie hebben wij besloten om de situatie nog even te bekijken. In de tussentijd zijn er weer vervelende dingen voorgevallen met de auto. Ik leg NU het probleem bij Peugeot of Peugeot.
- En de auto is teruggegaan naar Peugeot Nederland. Maar is weer particulier verkocht. Ik wens de nieuwe eigenaar veel sterkte.
Hans Schwarte
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.