Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2006)

autoreview

Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieur

Signalement

Uitvoering407 SW XS Pack 2.0-16V
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst102.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 102.000 km

Vooraf:
Ik heb 26 jaar ervaring in een Opel werkplaats en 8 jaar ervaring in het sleutelen aan Citroén. Deze review is dan waarschijnlijk uit een iets ander oogpunt dan de meeste andere reviews hier. Natuurlijk heb ik een tijd lang Opel gereden [Ascona, Manta, 2xKadett, en een Astra].De reden waarvoor ik altijd vervroegd afscheid moest nemen van mijn Opels was roest, telkens weer. Als je 5 autos hebt gehad die zichzelf op biologische wijze oplossen dan ga je dat als normaal beschouwen. Daarnaast was ik vanwege mijn werk natuurlijk dusdanig gemanipuleerd dat ik echt geloofde dat er niets beters bestond dan opels. Op een dag kwam er een vreemd merk in onze werkplaats[vroeger zagen wij nooit "vreemde" merken bij de officiele dealer], een Peugeot 106 XS. Ik was toen uitermate verrast door de kwaliteit en de afwerking van het karretje , het is mij altijd bijgebleven.
Een jaar later kreeg ik de mogelijkheid om voor een Citroén dealer te gaan werken en sindsdien ben ik eigenlijk overtuigd van de kwaliteit die de fransen boden.
Mijn toenmalige Astra station vertoonde na 7 jaar al weer de nodige bruine spikkels en ik kocht mijn eerste fransoos, een 206 1.6 16v Man wat een heerlijk karretje was dat. 5 Jaar probleemloos in gestuurd op een uitlaat en wat remmerij na. Dat zie ik als normaal onderhoud. De 207 werdt de volgende peugeot en was een prima "upgrade" na de 206. Reed ook heerlijk al vond ik hem wel wat zwaar.

Nu de 407sw:
De 207 werd wat aan de kleine kant dus de volgende auto moest en zou een station worden i.v.m. 2 hondjes. Een C5 of een 407. De C5 bied meer ruimte maar een 407sw had de voorkeur vanwege het uiterlijk. Uiteidelijk de keuze gemaakt voor een 407sw 2.0 Automaat met 90.000 op de klok. Gezien het feit dat dit een automaat is vond ik de 90.000km niet teveel. Als je een handgeschakelde versie koopt moet je rekening houden dat de koppeling na 100.000 tot 140.000 aan vervanging toe is. Met een automaat heb je deze kostenpost natuurlijk niet.Peugeot en Ciroën maken gebruik van dezelfde techniek en het is voor de buitenstaander misschien grappig om te weten dat de 407 op het zelfde onderstel staat als de C5 [modeljaar 2008+],zónder hydropneumatische vering...dat dan weer wel.

Rijden:
De 407sw is een heerlijke reiswagen, de automaat doet elke neiging tot haasten verdwijnen als sneeuw voor de zon. De motor is ook een en al rust en de 2.0 liter [benzine overigens] blijkt een goede keuze. de 1.8 zou denk ik net iets te licht zijn voor deze auto die toch dik 1400 kilo weegt. De [4traps] automaat voldoet prima, in koude toestant wat bonkerig maar eenmaal op temparatuur doet hij onopvallend zijn werk.

Verbruik:
Veelvuldig stadsverkeer is af te raden je merkt dan echt dat dit een zware auto is met automaat en het verbruik op de boordcomputer is dan rond de 1op9 tot 1op 10.
Een trip van 4000 km naar Noorwegen bracht een verbruik van 1:12.5 op de klok.Dat is dan wel met volle bepakking.

Problemen?
Als techneut weet ik eigenlijk precies de zwakheden van dit product en ook ik loop daar vroeg of laat gewoon tegenaan.
Één van die zwakheden kwam aan het licht tijdens onze vakantie in Noorwegen, klapperende geluiden uit het vooronder tijdens het remmen bij een afdaling. Onderste fuseelager was de oorzaak.
Da's een typisch zwak punt van deze auto.
Tweede en eigenlijk laatste issue was het display van de boordkomputer/radio/climatecontrol.
Als het display warm word dan vallen de letters bijna geheel weg. Dit heeft te maken met een slechte serie van deze displays. Een tweedehands op de sloop halen heeft geen zin. Deze zijn meestal net zo slecht. Peugeot heeft deze displays wel verbeterd sinds mj2007. Displays van het merk "Jhonson controls"zijn wel ok. Ik heb zelf een nieuwe gekocht...kosten €220,-

...tbc..

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.