Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2004)

autoreview

Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2004)

Signalement

Uitvoering407 SW XS Pack 2.0-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf114.500 km
KM-stand laatst125.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 407 SW 2.0 XS pack

  • 115.200 km

Na jaren in een Nissan Primera (die maar niet kapot ging) te hebben gereden wilde ik weer eens een echt mooie auto. Na een intensieve zoektocht op internet kwam ik steeds maar weer uit bij de 407 SW. Wat een prachtig gedurfd model! De eerste die ik bekeek werd het gelijk: vrijwel in nieuwstaat, met 114000 km op de teller en met alles erop en eraan, inclusief zwart leer, 17 inch velgen en park distance control. De proefrit beleefde ik als een vlucht in een ruimteschip door de enorme ruimtelijkheid van het interieur.

Na 2 weken kon ik hem komen afhalen. De afspraken (deukje wegwerken, achterklep overspuiten, 2 interieurdelen vervangen) waren netjes nagekomen en de eerste echte rit kon beginnen. De euforie bleef.

Natuurlijk heb ik me behoorlijk ingelezen in de problemen die de 407 kan hebben. Ook de testjes heb ik allemaal gelezen. Dan valt me op dat de Peugeot een stevige indruk maakt en dat het interieur zeer smaakvol is. Inderdaad veel knopjes op de middenconsole maar die had ik in 2 dagen door. Comfortabel, vindt het niet erg een bochtje te nemen en mooi koersvast (bandenspanning is daarbij zeer belangrijk). Hobbels zijn soms wat heftig maar dat komt waarschijnlijk door de 17 inch velgen. De ruimte op de achterbank valt gewoon mee, minder krap dan ik dacht. De achterbak is minder groot dan die van de 406. Wel raar eigenlijk dat een opvolger daar zo veel minder scoort.

Werkt het allemaal goed? Tot nu toe wel. De auto maakt ook niet bepaald een breekbare indruk. Tussen de vorstdagen door ben ik lekker aan het poetsen geslagen en heb ik de auto van voor tot achter nieuw gekregen. In de zomer 2 steenslag-plekjes weg werken en een beschadigingetje op 1 velg, that's all.

Na een (voor een eerste indruk) redelijk aantal kilometers is er maar 1 ding waar iets aan gedaan moet worden: de 2.0 liter benzinemotor reageert niet direct als je bij het wegrijden gas geeft. Gelukkig heb ik 6 maanden Bovag garantie dus daar laat ik nog iets aan doen.

Eerste indruk: een prachtige, heerlijk rijdende en goed functionerende droomauto.

Peugeot 407 betrouwbaarste...

  • 115.500 km

Belangrijk voor degenen die denken dat Franse auto's onbetrouwbaar zijn: de Dekra heeft de 407 in 2008 uitgeroepen tot 'klassenbeste'. Peugeot doet er dus wel degelijk alles aan om kinderziekten de kop in te drukken. Zie o.a. http://www.autodino.de/autonews/2008/01/11/dekra-musterschueler-peugeot-407/

Punten die de vorige eigenaar heeft laten liggen..

  • 117.500 km

Inmiddels is het rechterachterraammechanisme (5342 Scrabble-punten) kapot geweest en onder garantie vervangen. Hij kraakte al vanaf het begin.
De motor reageerde te traag op het gas dus daar mocht de Peugeotdealer naar kijken. Na het laden van nieuwe motormanagement-software is dat probleem zowaar opgelost. Bovendien loopt hij nu mooier stationair en verbruikt minder benzine. Een aanrader dus voor mensen met een 2.0 16v motor in de 136 pk-versie!
De Peugeotdealer zocht nog wat verder (hij is daar niet gekocht maar ze gaan hem wel onderhouden) en constateerde een probleem met de koppeling. Die trilt inderdaad een beetje maar ik dacht dat het normaal was (daar wordt wel vaker over geklaagd). De koppeling wordt dus ook nog onder garantie vervangen. Ook de stuurpomp moet worden vervangen (had ik niets van gemerkt). De fusee's (ook een 407-kwaaltje) waren in orde.
Problemen vind ik niet erg zolang ik garantie heb. Hoe meer hoe beter, zou ik zeggen. De Hondadealer waar ik de 407 heb gekocht en de Peugeotdealer om de hoek helpen me perfect.
Wat betreft rijden: dat blijft een feestje. De auto is muisstil door de gelaagde ruiten en ligt als een blok op de weg. Het uiterlijk vind ik ook nog steeds fantastisch. Als ik een andere 407 zie kijk ik 'm altijd na.

Na 10.000 km

  • 125.400 km

Na de eerste 10.000 km ben ik nog steeds tevreden over de auto.
- Geen nieuwe mankementen
- De wegligging is perfect
- Bij een vakantie met 4 man bleek de ruimte voldoende
De iets trillende koppeling heb ik maar zo gelaten; volgens de verkoper was de koppeling gewoon in orde omdat hij niet slipt. Nu ik de auto beter aanvoel valt het me ook niet meer op. Afgelopen weekend heb ik de 407 weer eens lekker gepoetst en hij staat er na bijna 5 jaar nog als nieuw bij. Peugeot gebruikt materialen die lang mooi blijven. Dat was bij mijn 406 ook al zo.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.