Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 SW XS Pack 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 192.835 km |
KM-stand laatst | 235.575 km |
Aanschaf youngtimer
- 192.835 km
Na 27 jaar altijd onbezorgd in een nieuwe auto van zaak te hebben mogen rijden, sinds kort overgestapt naar een youngtimer van 15 jaar oud. Hoe is het zo ver gekomen? Tja, laten we kort zijn: nieuwe auto’s zijn veel te duur geworden, zeker als je zelf moet betalen. Mijn laatste auto was een nieuwe "voordelige" 14% Peugeot 308 SW diesel, als zzp-er nog zelf aangeschaft, maar na 5 jaar, was het over met de pret en valt tie in de 25% bijtelling. Ik was al een jaar vooraf aan het rond zoeken wat de volgende stap ging worden: 1) nieuwe EV auto, 2) blijven doorrijden in de huidige, 3) een nieuwe (diesel)auto of 4) een youngtimer. Een EV stond hoog op mijn verlanglijstje maar de korte actieradius hield mij het nog tegen. Sowieso een nieuwe auto viel toch snel af door de steeds hogere bpm kosten. Het gaat een youngtimer worden op benzine want dieselen gezien de < 20.000km/jaar en milieu-eisen wordt het hem niet meer.
Ik heb al een lange tijd rondgekeken en een BMW 3 of 5 serie stond hoog op mijn lijstje maar ik durfde het toch niet aan ivm kans op een bodemloze geldput. Van een AR 159sw was ik ook erg gecharmeerd maar die zijn nog net geen 15 jaar oud. Maar waarom geen Peugeot 407sw? beetje onder gewaardeerd en niet populair meer heden ten dagen, maar des te interssanter qua aanschafprijs. En ik heb 10 jaar fijne ervaringen gehad met een 307sw en de 308sw, dus waarom niet? Kwam ik onlangs een mooie 407sw tegen in de buurt met alles erop en eraan. De relatief lage kilometerstand, automaat, leren bekleding, navi en trekhaak gaf de doorslag voor de aankoop. In de volgende review lees je meer over mijn eerste rijervaringen.
Je voelt je lekkerder in een Peugeot.
- 193.855 km
Na de koop op de terugreis gaf de stuurbekrachtiging een uitval met naar links sturen. Daar direct naar gekeken en bleek te weinig olie in te zitten. Na vullen en ontluchten lijkt het probleem zijn opgelost. En de centrale drukknop van de boordcomputer bleek "vast" te zitten waardoor niet meer bevestigd kon worden. Gelukkig was dit ook op te lossen door het display geheel te demonteren en de knop gangbaar te maken.
De onderhoudshistorie van de laatste jaren was niet bekend, daarom de motorolie direct laten vervangen. De banden waren maar liefst 9 jaar oud en ook direct laten vervangen door Michelin Crossclimate. Bij de bandenwissel bleek een fuseekogel te veel spelling te hebben en deze gelijk maar vervangen. Voorts ook de automaatbak preventief laten flushen en gelijktijdig laten chiptunen, want de combi motor/automaat blijkt niet erguh snel te zijn.
Zaken die ik zelf kon doen heb ik inmiddels uitgevoerd: luchtfilter, interieurfilter (zo wat was die vies), bougies, ruitenwissers, gasveren achterklep, LED dimlichten en Yatour bluetooth-kit voor handsfree bellen. Het uiterlijk wat verbeterd door 3 chroomstrips op de grote zwarte muil, nieuwe vloermatjes, leer gereinigd en nieuwe stuurbekleding aangebracht.
De eerste 1000 kilometers mee gereden en bevalt mij boven mijn verwachtingen. "Je voelt je lekkerder in een Peugeot." slogan maakt het toch weer waar. De grote voorruit en glazendak geven een ruimtelijk gevoel en de automaat maakt het een relaxe auto om mee te rijden. De wegligging en het comfort is formidabel om veel zakelijke kilometers mee te rijden. Echter de lange neus en de trage automaat, das wel even wennen. Ook geen DAB+ meer is het even behelpen.
Nog Niet Zo Gek Nog Niet
- 195.169 km
Na 2300 kilometer te hebben gereden is er nog niet zo heel veel te melden over de rijervaringen. Daarom nog even terugblik op mijn vorige auto de 308sw t.o.v. deze 407sw.
De 407sw (introductie 2004) is goed te vergelijken met de 308sw (introductie 2014). De buiten- en interieurafmetingen komen aardig overeen. Het grootste verschil is de 17cm langere neus waar ik nog steeds moet wennen. Waar ook nog gewend aan moet worden is de grotere draaicirkel.
Wat opmerkelijk is de kwalitatief betere multi-link wielophanging achter t.o.v. de 308sw waar beweging in zat en erg slap was afgeveerd. Ook het gekraak in de ophanging heeft de 308 last van gehad. Het vol schuimen met pur was de oplossing van Peugeot…
Tegenwoordig is de touchscreen de maatstaaf (met belachelijk grote schermen a la Model 3), maar wat is het een verademing om weer fysieke knoppen te hebben. Vroeger werd deze beoordeeld dat het maar een wirwar aan knoppen waren maar dit gaat veel sneller dan heden te dagen helemaal door een menustructuur te moeten ploeteren om de verwarming een graadje hoger te zetten. Nee geef mij dit maar.
Het brandstofverbruik lijkt tot op heden komt aardig in de buurt met de fabrieksopgave. Met 2300 kilometer te hebben gereden is het stadsverbruik rond 1: 8 en op de snelweg rond de 1: 14 wat een gecombineerd verbruik brengt van een 1:10,9 km/liter volgens boordcomputer, net iets lager dan de opgave van 1: 11,5 km/liter. Zal door de corona-tijd komen waarbij meer stads- dan snelwegkilometers heb gereden. Zal komend jaar verder bijhouden. Over het motorolieverbruik valt nog weinig te zeggen.
Als ik vergelijk met het dieselverbruik van mijn vorige 308sw dan valt op dat de fabrieksopgave van gemiddeld 1:31,3 km/liter !! dan geheel niet overeenkomt met het werkelijk verbruik van gemiddeld 1:20,8km/liter die ik over de 120.000km heb gemeten, waarbij ik echt geprobeerd heb om zuinig mee te rijden.
En dan de Euro-6 emissie norm waar de 308sw aan zou voldoen. Krijg ik 4 jaar later (10-2019) een terugroepactie van Peugeot dat er een fout blijkt te zitten in het software, met een te hoge NOx uitstoot tot gevolg. Denk je dat je al die tijd milieuvriendelijk rijdt, NOT. Deze onthulling mag voor mij betreft ook wel bij de Dieselgate affaire worden toegevoegd. Nee, ik ben wel ff klaar met een nieuwe auto.
Laat ik duidelijk zijn dat ik met heel veel plezier de 308sw heb gereden, was een echte rijdersauto met zijn fijne klein stuurtje (you love it or not), maar als ik het een en ander ga vergelijken dan is de 407sw nog niet zo gek nog niet.
2 ton !
- 200.000 km
De 2 ton is eindelijk bereikt! Het duurde wel even want door de Lock down is minder (snelweg) kilometers gereden. Het brandstofverbruik in de afgelopen 7000 km is met 1 op 11,4 km overeenkomstig met de fabrieksopgave. Prima maar moet zuiniger kunnen en zal dit bijhouden.
In de afgelopen maanden 100 en 1 kleine dingen aangepast en verbeterd. Van akoestisch de deurspeakers vervangen tot optisch door de lichtmetalen wielen zwart te spuiten.
Voor het onderhoud is de accu preventief vervangen en tussendoor nog een ABS melding gehad waarbij een sensor vervangen moest worden.
Om het geringe olieverbruik tot een minimum te krijgen heb ik een zogenaamde oliesaver gemonteerd in de carterventilatieslang en een toevoeging in de motorolie gedaan. Het olieverbruik is naar omrekening 1 liter op 9000 km mij geheel mee gevallen.
Inmiddels helemaal gewend aan de rustigere rijstijl en de relaxte beleving die de auto zich meegeeft. De 100 km/u max op de snelweg werkt daar mooi aan mee door de minder aantal toeren die de motor maakt. De grote draaicirkel van 12 meter blijft wel een dingetje. Voorlopig lekker doortoeren.
EEN JAAR VERDER
- 204.800 km
De 407sw een jaar in gebruik en na 12.000km bevalt het mij de auto steeds beter. Het gemiddeld verbruik is gedaald naar 1 op 12,3km. Bij de APK keuring is een fuseekogel vervangen en tijdens de kleine beurt is gelijk de remvloeistof en de multiriem vervangen. Kan weer een jaartje tegen aan.
BALANS
- 207.700 km
De teller op bijna 15.000 km verder staat de 407sw alweer zo’n 15 maanden op de oprit. Tijd om de balans eens op te maken.
De overstap van nieuw naar youngtimer bevalt mij, als zzp-er, uitstekend mede door de zeer geringe afschrijving en bijtelling. Ook al is de auto 16 jaar oud, zo rijdt de auto daar niet naar. Wel is het uiterlijk nogal gedateerd maar door z’n zwarte velgen en led licht is tie weer beetje bij de tijd. De overstap naar elektrisch rijden heb ik mede door de hoge aanschafprijs uitgesteld.
Je leest het vaker en ook kan ik dit beamen, een automaat is een blijvertje. Als je het eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. Het rijdt soepel en stil, ook al is er kritiek te lezen over deze inmiddels sterk verouderde AL4 automaat.
Zoals eerder benoemd is wielophanging vele malen beter dan mijn vorige 308sw (T9). Na vervanging van de bekende fuseekogels rijdt tie als een trein zonder de vreemde krakende geluiden bij de 308. Wel voelt de auto erg log aan maar dat is ook niet vreemd door z’n gewicht van 1576kg (massa rijklaar). Een sprintje trekken is er dan ook niet bij, ook al is de 2 liter motor iets getuned. De Crossclimate banden geven geen krimp en bevallen mij al ruim 6 jaar.
Het comfort in de auto is op de ruime lederen fauteuils heerlijk te noemen. Enige zijdelingse steun ontbreekt maar voldoende voor de lange snelweg ritten. Met de vele knopjes is de boordcomputer niet altijd logisch ingedeeld maar het is te vinden. Dat is met de huidige infotainment schermen niet altijd te zeggen. De ingebouwde navigatie werkt op de ouderwetse cd-rom en is geüpdatet naar 2017 wat afdoende is voor de meeste ritten.
Het verbruik lijkt, volgens de boordcomputer, uit te komen op 11,9 km/l. Wat iets zuiniger is dat de fabrieksopgave van 11,4km/l. Door de vele korte ritjes in de laatste periode valt het mij mee. Door de grote tank is de actieradius rond 720 km. Lijkt mij toch relaxter dan elke dag te hopen de eindbestemming te bereiken met elektrisch rijden.
Nog zaken voor verbetering:
- stationair trilt de motor soms dat duidt op klevende klepstoters. De inlaat reinigen lijkt de oplossing maar eerst maar met een benzinetoevoeging proberen;
- af en toe wordt een valse melding gegeven dat een lampstoring is. Dit geprobeerd om de contacten met contactspray in te spuiten maar lijkt voor alsnog niet te helpen;
- de stoelverwarming werkt niet. In de winter met losse stoelverwarming gewerkt maar ik probeer ergens een tweedehandse stoel te scoren of toch een nieuwe matje onder zien te wurmen;
- een draadje van de achterruitverwarming werkt niet, niet storend, maar probeer het met een reparatie kit op te lossen.
Voor het preventief onderhoud staat het vervangen van de distributieriem op de planning. Door de hoge kostenopgave van de garage à € 575,- ga ik kijken of dit zelf met een bevriende automonteur te doen is.
OVERDENKING
- 212.000 km
Het vervangen van de distributieriem laat ik toch niet doen omdat ik overweeg volgend jaar de auto in te ruilen op een frissere model youngtimer uit 2008. Maar de vandaag gepresenteerde nieuwe 408 ‘fastback’ is ook niet verkeerd, maar dat wordt eerst voorlopig ff doorsparen.
De gekochte tweedehandse stoelen uit de 407 coupe was geen succes, de stekkers komen niet overeen en om dat aan te passen ging mij de pet te boven. Dus wie nog een mooie set stoelen wil kopen, schroom niet.
Verder geen mankementen gehad, hij gaat stil going strong. Het verbruik in de afgelopen 10.000km is gedaald naar 1 op 12,2km/liter. Daar ben ik blij mee gezien de absurde prijzen.
VIVE LA FRANCE
- 216.550 km
In de zomervakantie mocht de 407 een bezoek brengen lang de Côte d’Azur en totaal 3.300 km als een “voiture formidable” mee rondgetoerd. Op de heen reis vond de airco het te warm worden op de route du Soleil en hielt ermee op. Gelukkig was hij de volgende dag weer bij de les. Wat mij op viel tijdens de vakantie is dat de fransen dit model nog maar sporadisch rijden. Ook in Frankrijk is dit model een uitstervend ras aan het worden.
Op de terugreis gaf de stuurbekrachtiger plots een storing na het raken van een stoeprand bij het inparkeren wat een minder goede afsluiting gaf op onze vakantie. Na te zijn afgesleept kon een garage een gebruikte stuurpomp plaatsen maar hiermee was helaas de storing nog niet opgelost. Bij hulp van een Peugeot-specialist bleek uiteindelijk een zekering van 70A te zijn doorgebrand…
Het brandstofverbruik is door de vele snelwegkilometers (gemiddeld 110km/u) verder gedaald naar 12,8 km/liter. Het motorolieverbruik is beperkt gebleven met 0,3 liter op 5.000 km.
KORTE UPDATE
- 219.000 km
De 407sw is alweer 2 jaar in ons bezit en is probleemloos door de APK-keuring gekomen inclusief een kleine beurt. Wel gaf de monteur aan dat het motorblok lawaai maakte en onderzocht moest worden. Dat bleek een kapotte rubber van de motor ophangsteun en het tandwiel van de nokkenas te zijn waarvan in de vulkanisatierubber was losgelaten. Mmh… de distributieriem was ook inmiddels 10 jaar oud dus gelijk maar de hele boel laten vervangen. Bijna duizend euro kwijt maar dan kunnen we een tijdje vooruit.
LICHT IN DE DUISTERNIS
- 219.250 km
Nu de donkere dagen weer aankomen ben ik even kritisch wezen kijken naar de huidige after-market LED-dimlichten in H1. De LED gaf geen fraai lichtbeeld en heb nu deze vervangen door HID Xenon H1, wat een hele verbetering geeft.
Ook voor de soms schuddende motor bij stationair lopen hebben ik als proef de bobine door een reserve exemplaar omgeruild. Maar even aanzien of dit gaat helpen.
FRANSE VOITURE
- 222.222 km
Weer enkele duizenden kilometers verder en de 407 blijft een heerlijke reiswagen, waarbij de motor een stuk stiller is geworden door de grote reparatie. Ook het bijgeluid in de wielophanging weg kunnen halen door het vervangen een stabilisatorstang. Het gemiddeld verbruik is iets gedaald naar 1 op 12,9 km. Waar ik ook blij van wordt is dat de carrosserie na 17,5 jaar nog geen spatje roest vertoont. Dat is toch wel sterk verbetert.
VOILÀ
- 230.000 km
Weer een mooi kilometerstand om even iets te melden. Bij het reinigen van de wielen viel mij nu ineens op dat de achterste banden naar binnen waren afgesleten. Ik wisselde elke jaar de banden met voor naar achteren, maar dat lukt de volgende keer niet meer. Dus maar 2 nieuwe CrossClimate’s erop, de oude voorbanden naar achteren en direct uitgelijnd.
Nu we toch bezig waren heb ik de lucht- en interieurfilter zelf vervangen. Is de auto klaar voor zijn APK in oktober. En het gemiddelde benzineverbruik is verder gedaald naar 13,2 km/liter door de vele snelwegkilometers. Voilà, toch wel erg knap voor een relatief zware auto met automaat.
Voor de vakantie blijft de auto thuis en krijgt hij zijn verdiende rust want dit keer we nemen onze 308cc naar de Italiaanse zon.
3 JAAR BEZIT EN NU…?
- 233.133 km
Samenvattend: na 3 jaar heeft de auto 40.000km gereden met een gemiddelde van ruim 13.000 km per jaar. Ben begonnen met een benzine verbruik van 1 liter op 11,4km (tevens fabrieksopgave) en geëindigd in de laatste 10.000km met een gemiddelde van 1 liter op 13,2km. Hierdoor is de actieradius ruim 800 km op een tank van 66 liter, wat erg prettig is.
De kilometers zijn hoofdzakelijk met E5 benzine, op snelwegen en op vierseizoenen banden gereden. Verder heeft de motor totaal 2 liter olie verbruikt, wat een gemiddeld verbruik geeft van 1 liter op 20.000km.
De totale kosten per kilometer is € 0,35 per kilometer geweest. Hierbij zijn de kosten voor brandstof en de kosten voor reparatie/onderhoud/banden even hoog met € 0,15 per km.
De hoogste reparatiepost was het vervangen van distributieriem inclusief waterpomp, nokkenas tandwiel en de motorsteun. Doordat ik in het afgelopen 1,5 jaar niet meer met pech langs de weg heb gestaan is de betrouwbaarheid gestegen van 3 naar 4 sterren.
Maar wat zal ik nu doen? Mijn voornemen was om de auto na 3 jaar in te ruilen voor een andere leuke frisse youngtimer of zelfs de overstap naar elektrisch rijden. Gezien de dure aanschafprijzen maar besloten om toch een jaartje door te rijden en dan maar weer bezien. Lijkt me ook de meest economische oplossing.
De auto bevalt nog steeds goed. Het is een fijne, comfortabele reisgenoot, zijn koersvastheid is erg goed en met de recente APK op zak worden grote kosten het komend jaar niet verwacht. Wel zal ik meer gebruik maken van E10 i.p.v. E5 gezien de aanhoudende hoge benzineprijs.
Maar doorrijden met zo’n auto, is dat nog wel maatschappelijk verantwoord? Ik heb daarom even een berekening gemaakt of mijn auto wel “duurzaam” is…. Als ik 3 jaar geleden een BEV had aangeschaft, dan had deze iets van 11,5 ton aan C02 productie kost, in plaats daarvan heb ik destijds deze 15 jaar oude auto een nieuw leven ingeblazen. De CO2 uitstoot van mijn auto is 210 gram/km, dat vermenigvuldigen met de gereden 40.000km, levert een totaal op van 8,4 ton aan CO2 uitstoot. Blijft over 3,1 ton. Dus het komende jaar kan ik met 15.000km gewoon doorrijden. Geeft toch een geruststellend gevoel.
VERKOCHT
- 235.575 km
Onverwachts de auto verkocht…. In aanloop naar 2024 ging ik alvast maar even rond kijken welke auto’s in aanmerking zouden kunnen komen als youngtimer. Het verlanglijstje bestond uit een Audi A4 Avant, Audi Q5, BMW X1 of X3, Citroen C5 Tourer of een Mercedes C-klasse Estate. En kom ik toch een vroege 2009 Audi Q5 tegen in een zeldzame kleur en was meteen verkocht. Dus hiermee eindigt mijn story van de 407 sw en binnenkort zal een nieuwe review volgen. Bedankt voor de belangstelling en tot een volgende keer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.