Peugeot 407 SW XS 2.0-16V (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 407 SW XS 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 118.000 km |
ERVARINGEN
- 96.000 km
Heerlijke auto, maar wat een slagschip! Eén tip voor de potentiele kopers: neem parkeersensoren, want je hebt ze nodig. Waar ik mijn vorige auto blind in ieder gaatje prikte, heb je hier geen idee waar voor- en achterkant ophouden. En met de enorme overhang voor is een kras snel gemaakt: stoeprand iets hoger dan de geldende norm en je nummerplaat (of erger...) is alweer aan het krassen.
Maar zoals gezegd verder een prima auto. Comfortabel (ondanks 17’ wielen), luxe uitstraling door glazen dak, onverwacht ruime kofferbak en bovenal een erg fraaie auto. Remmen doet ’ie als de beste (bij mij zonder piepen). Airco werkt ook prima: weinig tocht en geen ’orkaanstand’ als je hem eens in de zon hebt laten staan.
Motor is krachtig genoeg voor de auto, maar heeft voor stevige prestaties icm de automaat wel erg veel toeren nodig.
Nog wel een aantal op- en aanmerkingen:
- automaat is niet top: twijfelt even bij wegrijden uit stilstand (erg lastig als je bijv. even snel in wil voegen) en veel slip bij 1 -> 2. Ook haarspeldbochten met stevige bepakking is geen genot, vooral door de optredende slip. De bak volstaat wel bij regulier gebruik in Nederland
- apart te openenen achterruit: nutteloos door knullige constructie afdekking kofferruimte. Bijna niet open te krijgen!
- geen mp3 op radio
- stevig verbruik: bij veel fileverkeer ed (typisch NL verkeersbeeld) zit je snel aan 1:10
Update juli 2007 (61.000km)
Naast wat eenmalige meldingen (ESP defect, versnellingsbak defekt)van de boordcomputer die verdwenen na keertje starten geen problemen of storingen. Bij 60.000-beurt heeft de dealer andere software geladen en nu is het fenomeen van een twijfelende automaat helemaal verdwenen. Super, want het was zo nu en dan gewoon gevaarlijk dat hij niet meteen reageerde als je dat wil.
Verder is de strip van m’n achterbumper gestoten met een koffer (dealer: tja, dat wordt een nieuwe bumper... om hem na enig aandringen met dikke klodders lijm te ’maken’) en die heb ik zelf maar gelijmd. Verbruik is stabiel op 1 op 10,5, bij veel lange ritten richting 1 op 11 maar door file al snel weer op gemiddelde.
update januari 2008 (78.000km)
De foutmeldingen van de automaat kwamen bijna dagelijks (waarbij hij in de noodloop in de 2e versnelling vast komt te staan, 90kmh bij 5000rpm...) dus toch maar bij de dealer langs. Nieuwe regeleenheid werd besteld, maar met feestdagen en al kostte het vervangen van deze unit toch een kleine 4 weken!
Maar eind goed al goed: schakelen gaat nu zonder foutmeldingen maar vooral ook soepeler en een stuk minder slip bij 1 -> 2
In september ook de airco laten maken: door weigerachtige klep bevroor de passagier bijkans (condens droop van de voorruit) terwijl de bestuurder zat te zweten. Klep netjes vervangen, maar dashboardkastje niet goed gemonteerd. En om dat ter plekke te laten herstellen kost je weer anderhalf uur wachten en uitleggen. Slechte beurt van de dealer dus.
update mei 2009 (96.000km)
kilometers tellen niet zo snel op aangezien ik hem alleen zakelijk gebruik. Wel inmiddels aan het oriënteren voor een opvolger, qua ruimte wordt het waarschijnlijk een midi-mpv (Grand Scenic, C4 picasso oid).
De auto bevalt nog steeds goed, in de tussenliggende periode alleen een beurtje en een paar nieuwe banden. Remmen piepen inmiddels wel, maar dan bij file-tempo waarbij de remmen vrolijk meepiepen. Bij remmen is het weg. Dat hou ik nog wel twee maandjes tot de nieuwe auto vol...
Voor de beurt was het starten bij iets lagere temperaturen vaak moeizaam: wel aanslaan maar de eerste seconden erg onregelmatig lopen. Verdwenen na het onderhoud.
PROBLEMEN
- Aparte achterruit alleen nog via AB te openen (maar die gebruik ik toch niet (de achterruit dus))
- voorwielophanging bonkt soms bij max. ingestuurde voorwielen
- twijfelende automaat (verholpen door dealer)
- foutmeldingen automaat (verholpen door dealer)
- defekte klep airco (verholpen door dealer)
- moeizame koude start (verholpen door dealer)
- fuseekogel vervangen (dealer)
- piepende remmen bij filetempo
407 exit, welkom Grand Scenic!
- 118.000 km
En met een klein beetje weemoed afscheid genomen van de SW. Als afsluiter nog 3 weken Frankrijk met ook nog een flinke schade. Eigen schuld, gelukkig konden we wel onze weg vervolgen.
Bij deze reis bleek dat 3 kinderzitjes (Maxicosi, verhoger met rug en een peuterstoeltje) met enig schuiven best wel op de achterbank passen. Ok, geen zeeen van ruimte maar het kan dus wel!
Met een skibox en een fiets op het dak steeg het verbruik wel tot een bedroevende 1 op 9, waar zonder deze spullen je op 1 op 10,5/11 rekenen.
Buiten de schade verder zonder klachten tot de finish.
Conclusie: comfortabele, fraaie reisauto. Geen bochtenwonder, ook niet de ruimste (al vind ik de altijd bekritiseerde ruimte op de achterbank prima,in welke middenklasser zitten volwassenen daar wel royaal?!) maar het is best een auto met een beetje karakter. Enige echte minpunt vond ik de ondermaatse automaat: sloom, veel slip en niet meer van deze tijd.
Wel inmiddels tijd voor een opvolger, laat de 408 maar komen! Ik maak vanaf nu mijn kilometer in een Grand Scenic, daar passen de kinderzitjes net ff wat ruimer ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.