Peugeot 407 SW XR Pack 1.8-16V (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 SW XR Pack 1.8-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Glijden....
- 80.000 km
Caveat Emptor: Dit is een voorloopauto van de leasemaatschappij.
Okay, we weten dat het in- en exterieur niet ieders smaak is, dat de afwerking beter kon en er her en der een rammeltje zit (bij deze aan het apart te openen raam in de achterklep) en de zitpositie van de bestuurder gevoelsmatig erg naar achteren zit. Dan hoeven we daar niet meer over te zeuren. Wat die rammeltjes betreft, die z.g.n. duitse degelijkheid is ook al jaren ver te zoeken weet ik uit ervaring.
Uitrusting en Comfort:
Het is een vrij luxe uitvoering met elektrische stoelbediening, panorama dak, navigatie met cd wisselaar en GSM en spraakbesturing, de luidsprekers dragen het labeltje van de Amerikaanse fabrikant JBL, na wat gerommel met bass/trebble/loudness klinkt het heel behoorlijk (als ex-audiofiel) en er zijn ook geen bijgeluiden op hogere volumes. De klassieker 'Stomp' van de The Brothers Johnson komt er lekker vet uit en nodigt uit om de volume knop open te draaien.
Ik hou niet van zachte stoelen meer deze stoelen, zeg maar fauteuils, kunnen mij bekoren, vooral het lange zitvlak ondersteund je benen goed. De zitpositie zelf (op de laagste stand) is mij wel nog een tikkeltje te hoog (en te ver naar achteren)
Motor en Rijgedrag:
Met 125pk en 1500Kg is dit geen sprint monster maar het is geen punt om met normaal verkeer mee te komen. Verbruik lijkt mij wel aan de hoge kant, 8.2/100km op dit moment. Met de vorige voorloopauto (een Vectra 2.2ltr) haalde ik 7.3/100km. De motor loopt verder erg goed, geen vibraties, geen oneffen loop.
Over de stand van de koppelingspedaal ben ik niet echt gelukkig, heb vaak het gevoel dat ik ook op de beugel waar de pedaal aan vast zit trap. In vergelijking met de Vectra hoef je bij de peugeot maar aan 'remmen' te denken, met de minste druk wordt er al stevig geremd, even wennen.
Over betrouwbaarheid/problemen kan ik niets schrijven, te weinig Km's gereden.
Conclusie:
Dit is geen auto om sportief me te rijden, om messcherpe bochten te nemen, te voelen of een muntstuk dat op de weg ligt met kop of munt naar boven ligt. Maar dit is wel een reisauto van de bovenste plank! weinig lawaai dat naar binnen dringt en een op comfort afgesteld onderstel. Hiermee overbrug je lange snelweg ritten op een zeer, zeer aangename wijze doordat het zo rustig binnenin is en alle kleine oneffenheden glad gestreken worden. Nogmaals: een echte reisauto.
Kun je leven met de vormgeving en de niet altijd zo mooi aansluitende onderdelen van het interieur maar je zoekt wel een auto waarmee je Utrecht - Parijs in een ruk wilt rijden en ontspannen wilt arriveren: ga eens rijden in een 407.
Ikzelf heb nu een Insignia in de bestelling, heel andere koek, gelukkig weet ik dat deze ook heel fijn rijdt (stil en comfortabel). Anders was ik behoorlijk aan het twijfelen geraakt. Ik heb voor de keuze van de Insignia ook nog o.a. in een Renault Laguna proefritten gemaakt maar deze Peugeot is toch heel anders. De Peugeot heb ik niet overwogen als leasebak wegens uiterlijk en de zitpositie van de bestuurder (te ver naar achteren voor mijn smaak, uit een kennismaking met deze auto net na de introductie). Eigenlijk wel een gek besluit want waar het om gaat: rijden....doet deze 407 voortreffelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren