Peugeot 407 SW XR Pack 1.6 HDiF 16V (2006)

autoreview

Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieur

Signalement

Uitvoering407 SW XR Pack 1.6 HDiF 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is echt de mooiste auto die ik ooit heb gereden! En ook zeker de meest luxueuze. Na wat wikken en wegen tussen de Renault Laguna Grand Tour en de nieuwe Opel Zafira toch voor de Peugeot gekozen.

De 1,6 diesel valt me reuze mee. De trekkracht begint pas rond de 2000 toeren, daaronder gebeurt er weinig. Daarboven trekt de auto vlot. De motor is erg stil, maar op de snelweg zou een zesde versnelling geen kwaad kunnen om het toerental wat te laten zakken.

Het is een echte comfortabele reisauto, maar gaat lekker strak de bocht om, een stuk strakker dan de Megane die ik hiervoor had. Van alle gemakken voorzien via het Pack-pakket; gescheiden airco, alles elektrisch, regen en lichtsensor (wel lelijk aan de voorruit bevestigd die sensoren, dat zat in de Mégane beter, achter de spiegel) en navigatie. Standaard dat grote glazen dak, vinden de kinderen prachtig. Als optie 17 inch wielen genomen, dat maakt hem wel af.

Wat tegenvalt is het zicht in de auto; weinig via de achterruit, kleine buitenspiegeltjes en een superlange neus waarvan niet is te zien waar die eindigt. Dat heeft me al een verbogen kentekenplaat opgelevert.. Ook houdt de ruimte achterin niet over.

Al met al een chique limousine waar ik me graag in verplaats!

18000 km gepasseerd, de auto is een jaar in mijn bezit. Motor is aardig losgekomen, dat merk ik vooral tijdens tussenacceleraties. Het enige ’probleem’ dat ik met deze auto heb is heel typisch: als ik bij een verkeerslicht afrem en bijna stilsta schakel ik naar de eerste versnelling, gaat het licht nu op groen vóór ik stilsta en ik geef gas, houdt de auto eerst enorm in. Dit gebeurd soms ook in de tweede versnelling. Heb ik met geen enkele andere auto meegemaakt.

40000 km gepasseerd. Auto heeft zijn tweede jaar volgemaakt. Buiten het vervangen van beide dimlichten en het bijvullen van de banden zo nu en dan is er niets spannends te melden. Beide voorbanden zijn nu wel bijna aan hun eind, de auto mag over 3000 km weer naar de dealer, volgens het display.

We gaan richting de 70000 km. Wederom twee nieuwe dimlichten erin en twee nieuwe voor-en-achterbanden eronder en we kunnen nog een jaartje door. Door steenslag is dit voorjaar het glazen dak gebarsten, wat door de dealer is vervangen (behoorlijke klus!) Het blijft een heerlijke reisauto.

De auto is inmiddels bijna 4 jaar in mijn bezit, en we hebben samen bijna 90000 km afgelegd. Afgelopen zomer is de auto mee geweest naar Italië. Op dat soort lange ritten is het een echte kilometervreter. Bij snelheden van rond de 160 km. per uur is het prima uit te houden. Het verbruik ligt dan rond de 1 op 10. Normaal verbruikt de auto ongeveer één liter op 14 kilometer, dat heeft ongetwijfeld te maken met de relatief korte ritten (ongeveer 70 kilometer per dag, waarvan het meeste geen snelweg)die ik rij.

Nu is het tijd om weer te gaan kijken naar een nieuwe lease-auto. De volgende keer ga ik ook zeker voor winterbanden, wat een geglij is het geweest de laatse weken! Het ESP draaide overuren op de gladde wegen.

Na de geboorte van ons derde kind een maand geleden kwamen we erachter dat het niet meevalt om drie kinderstoeltjes achterin te plaatsen. De twee buitenste plaatsen zijn veel ruimer dan de binnenste, dus daar kan je niks mee. En dat na bijna vier jaar! Mijn volgende auto wordt bijna zeker weer een Peugeot, de 5008. Ik ga er binnenkort mee proefrijden.

Laatste update van deze review: leasecontract is inmiddels voorbij, ik wacht nu op mijn volgende auto, toch geen 5008. Ik neem een Mondeo station uit 2008 over van een collega, een titanium met business pack en half leer met een 115 pk dieselmotor. Daarover later meer..

PROBLEMEN

Bij 50000 kilometer is het glazen dak vervangen. Ook begon de deurbekleding van het bestuurdersportier mee te trillen met de muziek uit de speakers. Dat is netjes opgelost door de dealer.

Sinds km. stand 87000 hoor ik een rammel vanuit de voorwielophanging bij het nemen van verkeersdrempels en slecht wegdek. Moet nog langs de dealer..

Toch op de valreep nog een paar problemen met de 407. De rammel vanuit het vooronder bleken twee versleten fuseekogels te zijn, deze zijn bij kilometerstand 92300 vervangen. Zojuist besloot het zonnescherm dat het klaar was, en liep met luid gekraak vast in zijn opslagruimte, waarna nog maar een deel weer tevoorschijn wilde komen. Auto is inmiddels door het contract heen, dus ik laat het zo..

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.